| 20-04-2018 | 01:18
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
EASA part 66 bevoegdheid
thagenberg
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-02-2016 11:00
Lid

Sinds: 12.05.09

Omdat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over de bevoegdheid van Nederlandse technici wat betreft onderhoud aan en vrijgave van Duits geregistreerde EASA zweefvliegtuigen heb ik informatie ingewonnen bij ILT (Jan Coen van Gorkum). Hij vertelde het volgende:
In de wettelijke Regeling onderhoud van luchtvaartuigen is in Art 8, een 4 landen (waaronder Duitsland) overeenkomst opgenomen. In deze overeenkomst is geregeld dat zweefvliegtechnici uit de 4 landen inspecties, onderhoud en vrijgave mogen uitvoeren aan zweefvliegtuigen geregistreerd in een van de 4 aangesloten landen.
Deze regeling is nog steeds van kracht.
Deze regeling impliceert da Nederlandse technici gelijkgestelde bevoegdheden hebben voor met name Duits geregistreerde zweefvliegtuigen.

ericmunk
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-02-2016 12:30
Lid

Sinds: 17.09.08

Dank je voor het uitzoekwerk, altijd handig om tot de bron te komen. Die staat hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0012882/2015-07-01#Paragraaf3_Artikel8

Artikel 8 van de ROL dekt echter alleen onderhoud aan Nederlands geregistreerde vliegtuigen in het buitenland. Daarbij geldt dat gecertificeerde onderhoudsbedrijven uit de genoemde drie landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) dat onderhoud mogen doen, en dat voor onderhoud in andere landen vooraf toestemmng verleend moet worden. Artikel 8 dekt dus nadrukkelijk NIET onderhoud door Nederlandse AML's aan buitenlands geregistreerde vliegtuigen. En verwijst ook niet naar een overeenkomst tussen die vier landen (Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland).

De bron die je volgens mij zoekt, is het Duitse, Oostenrijkse en/of Zwitserse equivalent van Artikel 8 ROL, waarin het onderhoud in het buitenland aan Duits/Oostenrijks/Zwitsers geregistreerde vliegtuigen geregeld is. Als je die vindt, ben ik zeer geïnteresseerd. Ik zoek er namelijk al een tijdje naar. Voorlopig blijf ik bij mij standpunt dat een AML-A alléén niet voldoende is om Duits, Oostenrijks of Zwitsers geregistreerde kisten te mogen onderhouden, vrijgeven of inspecteren. Maar ik heb het graag bij het verkeerde eind ;-)

Overigens zijn we denk ik van dit hele gedoe af zodra de AML-brevetten Europees worden (zijn nu nog nationaal).

Sikko Vermeer
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-02-2016 16:26
Lid

Sinds: 02.09.08

Ik heb altijd begrepen dat die overeenkomst van erkenning van bevoegdheden tussen de vier landen is vervallen bij invoer van EASA in 2003

Sikko Vermeer

ericmunk
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 10:18
Lid

Sikko Vermeer schreef:
Ik heb altijd begrepen dat die overeenkomst van erkenning van bevoegdheden tussen de vier landen is vervallen bij invoer van EASA in 2003

Sikko Vermeer

Daar staat me ook iets van bij, Sikko.

Ook het LBA weet niets van een op dit moment geldige overeenkomst tussen de genoemde vier landen. Heb ik ze een paar maanden geleden nog over gebeld.

thagenberg
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 11:02
Lid

Volgens Jan Coen van Gorkum van ILT is er een verordening, betrekking hebbend op de vier staten overeenkomst voor onderhoud en inspecties aan viiegtuigen van de betrokken staten in een andere land dan waar het vliegtuig is geschreven. Deze verordening is naar verluid nog steeds geldig.
Zodra ik de de Verordening onder ogen krijg plaats ik deze op het forum.

TonS
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 12:14
Lid

Sinds: 08.10.08

Het zou me niets verbazen als er bij de huidige situatie van overgang van nationale regelgeving naar Europese regelgeving op allerhande plekken weeffouten ontstaan.
En van een ambtenaar mag in principe niets tenzij hij zwart op wit ziet staan dat het wél mag.
Ooit heb ik eens voor een baas gewerkt die me de volgende tip gaf: "Sommige dingen moet je gewoon niet aan mij vragen, want de kans is groot dat je dan een antwoord krijgt dat je niet wilt hebben." Wink

ericmunk
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 13:16
Lid

thagenberg schreef:
Zodra ik de de Verordening onder ogen krijg plaats ik deze op het forum.

Heel graag.

ericmunk
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 13:40
Lid

TonS schreef:
En van een ambtenaar mag in principe niets tenzij hij zwart op wit ziet staan dat het wél mag.

En daar zit precies het probleem. De Nederlandse Luchtvaartwet is - als één van de weinige in de wereld - restrictief geformuleerd (dus: 'verboden, tenzij' i.p.v. 'toegestaan, mits' ). Zoals ik de voor mij als AML-A relevante passages lees, ben ik dus expliciet wel bevoegd om met mijn nationale papiertje aan Nederlands geregistreerde vliegtuigen te werken, maar niet aan buitenlands geregistreerde.

Enige uitzondering is als ik aangesloten ben bij een voor de betrokken werkzaamheden EASA-erkende organisatie. Voor onderhoud en reguliere inspecties is dat een Part-M Subpart-F, voor continued airworthiness is dat een Part-M Subpart-G erkende organisatie. En dan geldt dat nog alleen 'maar' voor Part-M en SAS-vliegtuigen, en niet voor buitenlands geregistreerde Annex-II vliegtuigen.
Gewijzigd door ericmunk op 25-02-2016 13:41

thagenberg
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 13:54
Lid

Informatie die ik ontving van ILenT m.b.t AML 66 bevoegdheden:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:JOL_2014_362_R_0001&from=EN
Article 5 Certifying staff
6.Until such time as this Regulation specifies requirements for certifying staff: (i) for aircraft other than aeroplanes and helicopters; (ii) for components; the requirements in force in the relevant Member State shall continue to apply, except for maintenance organisations located outside the European Union where the requirements shall be approved by the Agency.

Dit houdt in dat de "Regeling bijzondere bevoegdverklaringen AML66" in stand blijft zolang niet in Part 66 opgenomen of geconverteerd van nationaal naar EASA.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0024644/2012-08-14

Voor de vierlanden overeenkomst zoals genoemd in de "Regeling onderhoud luchtvaartuigen" artikel 8.1.3.b geldt wederkerigheid tussen de vier landen.

Artikel 8
1. Voor onderhoud aan luchtvaartuigen en onderdelen daarvan buiten Nederland geldt:
a. dat luchtvaartuigen en onderdelen daarvan buiten Nederland mogen worden onderhouden door onderhoudsbedrijven, erkend of geaccepteerd overeenkomstig de geldende Europese procedures voor onderhoud aan luchtvaartuigen en onderdelen;
b. dat niet-complex onderhoud aan:

1° vliegtuigen met een maximaal toegelaten startmassa van 5700 kg of minder,
2° helikopters met een maximaal toegelaten startmassa van 2730 kg of minder,
3° ballonnen en zweefvliegtuigen,
tenzij daarmee vluchten worden uitgevoerd onder een ontheffing van artikel 16 van de Luchtvaartwet voor het vervoer ten behoeve van het eigen bedrijf, mag worden uitgevoerd in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland door onderhoudsbedrijven, erkend overeenkomstig de in deze landen geldende nationale procedures.
naar de link van de vierlandenovereenkomst wordt nog gezocht.

ericmunk
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 14:17
Lid

thagenberg schreef:
naar de link van de vierlandenovereenkomst wordt nog gezocht.

Dank je. Daar ben ik nieuwsgierig naar namelijk. Het is me vorig jaar niet gelukt bij ILENT of LBA dit boven water te krijgen. Ik heb vaker van deze wederkerigheid gehoord, maar niemand lijkt te weten waar deze vastgelegd is. En als deze niet is vastgelegd, dan is er geen basis voor dergelijk onderhoud op basis van uitsluitend een nationaal AML-A.

Let op trouwens: in de ROL wordt in dat artikel 8 steeds expliciet gesproken over onderhoudsbedrijven, niet over (alleen) nationale bevoegdheden.
Gewijzigd door ericmunk op 25-02-2016 14:19

thagenberg
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 16:35
Lid

Bijgaand de link naar AIC_B 16/02 van 08-12-05. De bijlage bevat de tekst van de vierlanden overeenkomst m.b.t tot onderhoud aan met name zweefvliegtuigen.
Desgevraagd bevestigd ILenT dat deze overeenkomst nog steeds van kracht is. Dit impliceert dat Nederlandse AML technici onderhoud mogen uitvoeren en vrijgave mogen geven van Duits geregistreerde vliegtuigen.

http://www.win.tue.nl/~jldejong/gliding/Voorschriften/AIC-Bs-MALs/AIC-B's+MAL's%20Zweefvliegechnici/AIC-B%2016-02%20Onderhoud%20in%20het%20buitenland.pdf
Gewijzigd door thagenberg op 26-02-2016 11:12

thagenberg
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 17:02
Lid

ILenT heeft bevestigd dat van Nederalndse zijde de vierlandenovereenkomst nog steeds van kracht is. ILenT zal nagaan of LBA deze overeenkomst ook nog steeds onderschrijft.

ericmunk
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 21:17
Lid

thagenberg schreef:
Bijgaand de link naar AIC_B 16/02 van 08-12-05.

Die link is naar de publicatie van Art. 8 ROL in de Staatscourant 2003?

Jan de Hulster
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 23:54
Lid

Sinds: 03.09.08

ericmunk schreef:
thagenberg schreef:

http://www.ais-ne...en-GB.html

en dan ff 16/02 zoeken
Gewijzigd door Jan de Hulster op 25-02-2016 23:57

thagenberg
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-02-2016 11:13
Lid

ericmunk schreef:
thagenberg schreef:

Link is nu gecorrigeerd

thagenberg
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-03-2016 10:10
Lid

De eerder genoemde vier landen overeenkomst m.b.t onderhoud aan vrijgave van Duits geregistreerde zweefvliegtuigen door Nederlandse AML technici is nog steeds geldig ook van Duitse kant.
Deze bevestiging kreeg ik desgevraagd van ILen T die daarvoor contact heeft opgenomen met LBA

ericmunk
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-03-2016 13:40
Lid

Jan de Hulster schreef:
ericmunk schreef:
thagenberg schreef:

http://www.ais-ne...en-GB.html

en dan ff 16/02 zoeken

"The requested URL /aim/2015-12-24-AIRAC/eAIP/html/index-en-GB.html was not found on this server."

ericmunk
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-03-2016 13:55
Lid

thagenberg schreef:
De eerder genoemde vier landen overeenkomst m.b.t onderhoud aan vrijgave van Duits geregistreerde zweefvliegtuigen door Nederlandse AML technici is nog steeds geldig ook van Duitse kant.
Deze bevestiging kreeg ik desgevraagd van ILen T die daarvoor contact heeft opgenomen met LBA

Dat zou goed nieuws zijn. Maar de enige concrete brontekst die ik tot nu toe gezien heb, is nog steeds Art. 8 uit de ROL. En die spreekt expliciet over erkende onderhoudsbedrijven, en niet over onderhoudstechnici. Een groot verschil, zeker in de huidige EASA-regelgeving.

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.23 seconden