| 23-02-2018 | 22:56
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 2
JeroenM, flyer1900

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Een gewaarschuwd mens ..............
Kilo Hotel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-02-2016 01:33
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 414
Sinds: 01.09.08

Binnenkort bereiden een aantal zweefvliegers zich weer voor om (soms voor het eerst) van het bergvliegen te gaan genieten. Soms vraagt dat aanschaf van (nieuwe) apparatuur. Ik heb niet de indruk dat Nederlandse zweefvliegers daar onverschillig mee om gaan, maar toch een tip. Op Segelflug.de werd een Duits zuurstofsysteem uit de medische wereld aangeboden. Buitenlanders zie je nog wel eens met medische systemen vliegen. Vanuit mijn belangstelling voor zuurstofsystemen heb ik de folder opgezocht. En ik las "geschikt voor luchtvaart". En wat vermelde de "Gebrauchsanleitung" in de kleine lettertjes? "Niet geschikt om op hoogtes te gebruiken waar niet zonder zuurstof verbleven kan worden". Een gewaarschuwd mens ............... Al lezend begon ik me toch zorgen te maken. Zweefvliegers moeten toch ook een beetje voorelkaar zorgen! Heb de betreffende adverteerder een kopie toegestuurd en hij (of zij?) was zo correct de advertentie te verwijderen.

Waar ik me ook zorgen over maak zijn een drietal (op dit moment) aangeboden POINTER 3000 ELT"s. [IMG]
http://www.segelf...mp;id=5138
http://www.segelf...mp;id=1379
http://www.segelf...mp;id=1221

i64.tinypic.com/2dk0o7b.jpg

Deze werken op 121.500 Mhz en/of 243 Mhz. Tot 1 februari 2009 werden deze voor plaatsbepaling via satellieten uitgeluisterd. In 2008 is AIC B 07/08 verschenen, waar o.a. in staat dat "in de vergaderingen van COSPAS-SARSAT, de International Maritime Organisation (IMO), de IMO Sub-Committee on Radiocommunications and Search and Rescue (COMSAR) en de ICAO/IMO Joint Working Group on SAR (JWG) besloten het doorgeven en verwerken van het 121.500 MHz signaal door middel van satellieten te staken per 1 februari 2009".

Wat is hiervan het gevolg? Veel grondstations kunnen 121.500 Mhz nog uitluisteren. Ik heb in 2012 in Aosta meegemaakt dat de toren vroeg na te gaan of iemand zijn ELT geactiveerd had, want daar kwam een noodsignaal binnen. Dat bleek niet het geval, dus het moest van een collega-vlieger in de lucht komen. Maar van 121.500 Mhz is de plaats niet meer te bepalen. Omdat de reddingshelikopter het druk had vanwege skiongevallen, was deze niet bereid een zoektocht op grond van vage informatie (121.500 Mhz) te maken. Iedere zweefvlieger werd natuurlijk gevraagd aan een uitkijkactie mee te weken. Ruim vier uur later werd het duidelijk. Er landde een Duitse zweefvlieger (die onlangs voor een prikkie van een collega zweefvlieger een Pointer had gekocht) met een geactiveerde ELT (Pointer 3000). We konden de stress een beetje van ons afschudden. Deze zweefvlieger zou ook vier uur geleden tegen een hoogspanning gevlogen kunnen zijn en geen hulp hebben gekregen. Niet (ver)kopen dus!!

TIP: let op dat je geen oude ELT overneemt, zoals een Pointer 3000. De nieuwe ELT's zenden o.a. uit op grond van mondiale eisen met 406 Mhz en een code van het vliegtuig, die ook in de transponder wordt ingevoerd, uitgerust. Hierdoor is het type vliegtuig herkenbaar en kan de eventuele hulp er op afgestemd worden. En voor wie het na wil lezen:
http://www.ais-ne...en-GB.html
Gewijzigd door Kilo Hotel op 29-02-2016 11:58
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
Kilo Hotel
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2016 00:53
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 414
Sinds: 01.09.08

Vandaag weer zo'n fraai voorbeeld van zweefvliegcollega's op Segelflug.de, die je voor een paar rotcenten in de problemen zal helpen (en niet de enige) http://www.segelf...mp;id=5823

i63.tinypic.com/2957fnn.jpg

Volgens de verkoper "Ideal für Wellenflugeinsteiger, selbst getestet bis ca. 6000 Höhenmeter.
Wellenspass zum kleinen Preis".

Volgens de fabrikant: Betriebstemperatur: - 5° - + 40°C.

Hoe lang zou je met deze apparatuur zonder zuurstof kunnen zitten, als je op 6000 meter in de problemen komt?
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
arjanvd
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2016 10:28
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 296
Sinds: 03.09.08

Kilo Hotel schreef:
Vandaag weer zo'n fraai voorbeeld van zweefvliegcollega's op Segelflug.de, die je voor een paar rotcenten in de problemen zal helpen (en niet de enige) http://www.segelf...mp;id=5823

i63.tinypic.com/2957fnn.jpg

Volgens de verkoper "Ideal für Wellenflugeinsteiger, selbst getestet bis ca. 6000 Höhenmeter.
Wellenspass zum kleinen Preis".

Volgens de fabrikant: Betriebstemperatur: - 5° - + 40°C.

Hoe lang zou je met deze apparatuur zonder zuurstof kunnen zitten, als je op 6000 meter in de problemen komt?


Schandalig !!

3.3 Intended use
The operational safety of the unit is only assured when used for the purpose it is intended
for, as specified in the instructions for use.
The AEROPLUS S is only intended to be used for continuous portable oxygen therapy. The
unit may thereby be used in hospitals, homes or at home.

Any other use of the unit beyond these limits is prohibited


Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Kilo Hotel
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2016 00:33
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 414
Sinds: 01.09.08

http://www.segelf...mp;id=5823 heeft inmiddels laten zien dat hij schandalig bezig was. Advertentie verwijderd.

Nu de Pointer 3000 van onze landgenoot RR nog: http://www.segelf...mp;id=5138. Die volhardt nog en heeft het niet zo op met vliegveiligheid van zijn collega zweefvliegers.
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
Kilo Hotel
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2016 00:47
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 414
Sinds: 01.09.08

Voor € 25,- resp. € 35,- kan je op Segelflug.de (http://www.segelf...mp;id=7652 en http://www.segelf...mp;id=7653) weer een oude Nederlandse ELT (o.a. Pointer) van R.R. kopen, die niet meer via de sataliet uitgeluisterd worden en daardoor levensgevaarlijk kunnen zijn. Schandalig!!
Gewijzigd door Kilo Hotel op 21-05-2016 01:08
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
arjanvd
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-02-2017 19:55
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 296
Sinds: 03.09.08

Hier is er weer eentje ....
http://www.segelf...p;id=14031
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
kloppertjes
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-02-2017 22:35
Lid

Berichten: 202
Sinds: 01.09.08

arjanvd schreef:
Hier is er weer eentje ....
http://www.segelf...p;id=14031


en een 2e zelfs: http://www.segelf...p;id=13922

Plus een ELT van 1984 (accu laatst vervangen in 1985? Maar met een nieuwe accu moet ie het doen hoor), vermoedelijk dus ook 1 die niet meer werkt. http://www.segelf...p;id=13691
Ivar Klop
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.13 seconden