| 18-01-2018 | 17:09
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 1
kloppertjes

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Duitse verzekering
Paulzwart
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2016 15:51
Lid

Berichten: 1
Sinds: 30.04.15

Ik heb gezien dat de cascoverzekering van een Nederlands zweefvliegtuig bij een Duitse verzekeraar aanzienlijk goedkoper uitvalt dan in Nederland. Het scheelt in mijn geval zo'n 50%.
Zijn er nadelen bekend van zo'n Duitse verzekering? Zijn er mensen die positieve of negatieve ervaringen hebben met zo'n verzekering?

Met groet!


Paul Zwart

EAC KLu/zc
 
Sieb
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2016 21:56
Lid

Berichten: 490
Sinds: 28.11.08

Ik heb dit eens nagevraagd bij onze makelaar Driessen die de volgende verschillenanalyse heeft aangeleverd.


Verschillen Duitse- en Nederlandse verzekeraars.

Casco

Als er in een polis wordt gesproken over het eigen risico, dan bedoelt de Nederlandse verzekering het van toepassing zijnde eigen risico per gebeurtenis. Bij Duitse verzekeringen wordt meestal het minimum eigen risico bedoeld. Het eigen risico is dan meestal een bepaald percentage van de verzekerde som. Dus hoe hoger de verzekerde som des te hoger is het eigen risico. Dit kan bij duurdere vliegtuigen zeer nadelig uitvallen bij een schade op een Duitse verzekering.

Duitse verzekeraars brengen in hun offerte meestal de no claimkorting van 15% direct in mindering op de premie. Bij de Nederlandse verzekeraar wordt ook 15% no claimkorting verleend, maar in een offerte wordt altijd de bruto premie opgegeven en wordt de no claimkorting apart vermeld. Dit kan voor een vertekend beeld zorgen inzake de premie voor de verzekering. Men denkt dan 15% voordeliger uit te zijn, maar dat is gewoon een kwestie van een andere berekening methode.

Kwaadwilligheid, vandalisme en dergelijke is meestal niet verzekerd bij Duitse verzekeringen. Bij de Nederlandse verzekering is dit wel verzekerd

Motorschade veroorzaakt door verkeerde motorbehandeling en gereedschap achtergelaten in het motor compartiment is meestal niet gedekt bij Duitse verzekeringen. Bij de Nederlandse verzekering is dit wel gedekt.

Bij Duitse verzekeringen is men niet gewend om bij een dure schadereparatie voorschotten te verlenen aan de reparateur om alvast onderdelen te bestellen. Bij de Nederlandse verzekering wordt wel verleend als er bijvoorbeeld door de reparateur dure onderdelen moeten worden besteld en op voorhand afgerekend.

In de meeste Duitse verzekeringspolissen is een clausule opgenomen dat als er niet wordt gevlogen conform de regelgeving en/of het handboek van het betreffende vliegtuig, er ook geen dekking is onder de polis. Men gaat dan vaak direct uit van grove nalatigheid van de vlieger. Veel schadegevallen zijn echter juist te wijten aan het niet vliegen conform het vlieghandboek en/of de regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan het vergeten het wiel uit te doen tijdens een landing (niet conform het vlieghandboek), dus bij de Duitse verzekeraars kan dit al leiden tot een afwijzing van de schade, of verlaging van de schade-uitkering als gevolg van een percentage eigen schuld.

Bij een geschil over de dekking met een Duitse verzekeraar dient de klant zeer goed op de hoogte te zijn van de Duitse wetgeving. Het is normaal in Duitsland om bij een dergelijk geschil, dit voor te leggen aan de rechter. De Nederlandse verzekeraar is wat dat betreft zeer flexibel en zal altijd proberen om de zaak zonder tussenkomst van een klachteninstituut of van de rechter op te lossen.

W.A.

Het belangrijkste en gevaarlijkste verschil bij w.a. verzekeringen is wel dat een Duitse verzekering wordt opgemaakt naar Duits recht en dat is duidelijk anders dan Nederlands recht. In Duitsland is men bijvoorbeeld gewend om bij een schade direct een jurist in te schakelen en een gerechtelijke procedure op te starten waarbij de rechter gaat bepalen hoe de schuldverdeling uitvalt en hoe hoog de schade-uitkering zal zijn. Dit komt omdat de Duitse wetgeving altijd uit gaat van een gelijke gedeelde schuld tussen 2 partijen. Om aan te tonen wie er uiteindelijk aansprakelijk is voor een schade zal een gang naar de rechter vaak nodig zijn.
Uiteraard heeft een Nederlandse benadeelde niets met de Duitse wetgeving te maken en zal op grond van Nederlands recht gewoon de vordering indienen. Daardoor is de kans groot dat een verzekerde (piloot) met een Duitse verzekering een w.a. schade-uitkering mag gaan voorschieten of zelf (gedeeltelijk moet betalen). Zeker bij een letselschade kunnen dit zeer hoge bedragen zijn. Denk maar aan zorgverzekeraars of het UWV die uitgekeerde bedragen gaat verhalen op een aansprakelijke.

Er zijn nog meer verschillen aan te geven tussen Duitse en Nederlandse luchtvaartverzekeringspolissen, maar de hierboven genoemde zijn wel de belangrijkste. Dus het vergelijken van alleen de premiebedragen tussen Duitse en Nederlandse luchtvaartverzekeringen is echt appels met peren vergelijken.
Gewijzigd door Sieb op 16-03-2016 21:57
 
www.acvz.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.05 seconden