| 25-05-2018 | 15:01
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
luchtruim discussie
Frits Urselmann
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-03-2016 23:09
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 514
Sinds: 04.09.08

Hoi allemaal

Als jij nou eens de status van Niederrhein /Weeze zou mogen veranderen waar zou je dan voor kiezen :

A- CTR
B- D
C- RMZ
D- RMZ en TMZ
E- C
F -Anders

Ik heb het over de huidige situatie incl de geldende TMZ

graag comment

alvast bedankt
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub


http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
Jan van Maarseveen
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-03-2016 06:43
Lid

Berichten: 262
Sinds: 02.09.08

Zou het eigenlijk niet willen veranderen Frits. De huidige situatie kent in de overlandpraktijk indien in bezit van RT-aantekening nauwelijks beperkingen.
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)
 
Frits Urselmann
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-03-2016 22:34
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 514
Sinds: 04.09.08

Jan van Maarseveen schreef:
Zou het eigenlijk niet willen veranderen Frits. De huidige situatie kent in de overlandpraktijk indien in bezit van RT-aantekening nauwelijks beperkingen.


ja daar heb je wel gelijk in, maar er schijnen toch mensen te zijn die een soort angst hebben om contact te zoeken met de verkeersleiding, bij RMZ /TMZ hoef je alleen maar een melding te doen dat je er bent en waar je naar toe wil ! klaar !meer niet ! en de transponder natuurlijk op on en alt

wellicht draagt dit bij tot een envoudiger communicatie tussen piloot en verkeersleiding en dus weer een stukje veiliger
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub


http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
TonS
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-03-2016 22:51
Lid

Berichten: 478
Sinds: 08.10.08

Angst om contact te zoeken met verkeersleiding is eigenlijk niet meer van deze tijd voor een zweefvlieger, Frits. Dan moet je rondjes rond je eigen veld blijven vliegen.

Die lui op de toren van Niederrhein zijn altijd super behulpzaam overigens. Als ik daar de hele dag in de toren zou zitten voor die paar Ryanair vluchten zou ik het ook leuk vinden als er regelmatig wat GA-verkeer langs komt. Smile
 
NicoB
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 08:28
Lid

Berichten: 351
Sinds: 28.03.13

TonS schreef:
Angst om contact te zoeken met verkeersleiding is eigenlijk niet meer van deze tijd voor een zweefvlieger, Frits. Dan moet je rondjes rond je eigen veld blijven vliegen.

Inderdaad, die angst is echt ongegrond. Ik kan iedereen een RT-cursus aanbevelen al was het alleen maar voor de theorie. Het zal je inzicht in luchtruimindeling, voorschriften, navigatiehulpmiddelen en niet te vergeten verkeersleiding enorm vergroten.

Die lui op de toren van Niederrhein zijn altijd super behulpzaam overigens. Als ik daar de hele dag in de toren zou zitten voor die paar Ryanair vluchten zou ik het ook leuk vinden als er regelmatig wat GA-verkeer langs komt. Smile

Uit ervaring weet ik dat je op zo'n dag algauw "het brugwachtersgevoel" krijgt en wordt een toestel dat de CTR kruist vaak langs de toren gehaald voor een beetje afleiding Lol (been there, done that!).
 
Jan van Maarseveen
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 08:53
Lid

Berichten: 262
Sinds: 02.09.08

En zelfs ken ik van horen zeggen dat zweefvliegers bij Niederrhein op het gemak werden gesteld in de zin van maak je niet druk, je mag hier gerust landen hoor! Ze zijn zo vriendelijk daar. Al heb je geen RT en vlieg je net voor de CTR langs in het verlengde van de baan stem ff af op de frequentie en roep gewoon even op dat jij het bent. Ze waarderen dat erg en vertellen gelijk of er verkeer te verwachten is. Dat geeft rust aan beide kanten.
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)
 
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 09:11
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

Jan van Maarseveen schreef:
En zelfs ken ik van horen zeggen dat zweefvliegers bij Niederrhein op het gemak werden gesteld in de zin van maak je niet druk, je mag hier gerust landen hoor! Ze zijn zo vriendelijk daar. Al heb je geen RT en vlieg je net voor de CTR langs in het verlengde van de baan stem ff af op de frequentie en roep gewoon even op dat jij het bent. Ze waarderen dat erg en vertellen gelijk of er verkeer te verwachten is. Dat geeft rust aan beide kanten.




Een vreemd advies:
Je hebt geen RT op je brevet en je mag inderdaad afstemmmen op de freq.

Maar je mag WETTELIJK zeker niet contact zoeken!
(Je hebt immer GEEN RT?!!!)
 
Frits Urselmann
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 09:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 514
Sinds: 04.09.08

TonS schreef:
Angst om contact te zoeken met verkeersleiding is eigenlijk niet meer van deze tijd voor een zweefvlieger, Frits. Dan moet je rondjes rond je eigen veld blijven vliegen.

Die lui op de toren van Niederrhein zijn altijd super behulpzaam overigens. Als ik daar de hele dag in de toren zou zitten voor die paar Ryanair vluchten zou ik het ook leuk vinden als er regelmatig wat GA-verkeer langs komt. Smile


Hoi Ton

ja dat klopt ook weer, ik weet dat de verkeersleiding op Niederrhein ook zeer te spreken is over de communicatie met de nederlandse zweefvliegers ! Tup maar wij zijn niet alleen in dat luchtruim er vliegt meer GA die het duidelijk minder doen !!

Ik heb van de week aan tafel gezeten met iemand van de DAEC die dat bevestigde op grond van deze info wil de DAEC een voorstel doen aan de DFS om er bij wijze van proef een RMZ/TMZ van te maken.
Dus het gaat niet zozeer om de nl zweefvliegers maar voor de andere gebruikers van dit luchtruim.

dus zou het voor ons dus niet zo heel veel uitmaken of het nu CTR, D of RMZ/TMZ zou worden
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub


http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
Jan van Maarseveen
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 09:32
Lid

Berichten: 262
Sinds: 02.09.08

Duitsers zijn niet roomser als de paus zoals wij Nederlanders Jan. Oproepen an ook gewoon in het Duits daar. Niederrhein is geen Schiphol ...
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)
 
Henk de Waard
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 09:44
Lid

Berichten: 7
Sinds: 10.09.08

Jan van Maarseveen schreef:
Duitsers zijn niet roomser als de paus zoals wij Nederlanders Jan. Oproepen an ook gewoon in het Duits daar. Niederrhein is geen Schiphol ...


Doe het in het Engels, niet iedereen die op die frequentie zit spreekt Duits. Het is toegestaan maar bijzonder vervelend voor mensen die Duits niet verstaan. Als je Engels gebruikt weet iedereen die op de frequentie zit wat je bedoelingen zijn.
 
Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 09:45
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

Jan van Maarseveen schreef:
Duitsers zijn niet roomser als de paus zoals wij Nederlanders Jan. Oproepen an ook gewoon in het Duits daar. Niederrhein is geen Schiphol ...


GrinGrin

Daarom thermieken we altijd zodanig in (Duitsland) dat we 100 % zeker weten dat we 300m onder de wolken basis kunnen gaan blijven .

Smile
 
Jan Ritsma
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 11:00
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1553
Sinds: 09.09.08

Jan van Maarseveen schreef:
Duitsers zijn niet roomser DAN de paus zoals wij Nederlanders Jan. Oproepen an ook gewoon in het Duits daar. Niederrhein is geen Schiphol ...


Wink
Jan Ritsma

 
http://home.planet.nl/~ritsm076/
Jan van Maarseveen
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 11:21
Lid

Berichten: 262
Sinds: 02.09.08

Hele weekend verpest ...
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)
 
Frits Urselmann
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-03-2016 11:38
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 514
Sinds: 04.09.08

Jan van Maarseveen schreef:
Hele weekend verpest ...


trek het je niet aan Jan hij weet niet beter en het gaat nooit meer goed komen met die man !Helpless

maar laten we bij het onderwerp blijven n.l. luchtruim Niederhein is wel zo makkelijk en tenminste leerzaam
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub


http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.21 seconden