| 21-04-2018 | 21:28
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Tachograafverplichting Zelfrijdende Lieren
Istria
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-03-2016 21:14
Lid

Berichten: 16
Sinds: 06.11.11

Beste vliegers,

Sinds dit jaar hebben we een nieuwe lier. Deze hebben we op een DAF CF75 gezet.
De truck heeft een totaal toegestane massa van ca 18ton.

Mijn vraag aan andere clubs die ook hun lier op een vrachtwagen hebben staan: Wat doen jullie met de tachograafverplichting? Volgens de website van ILT is het altijd verplicht om een tachograaf te gebruiken als de boel meer dan 7.5ton weegt. Ook bij non-commercieel gebruik.

Zijn er clubs die hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt!

Marko
Namens DSA
 
Frits Urselmann
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-03-2016 22:55
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 512
Sinds: 04.09.08

Istria schreef:
Beste vliegers,

Sinds dit jaar hebben we een nieuwe lier. Deze hebben we op een DAF CF75 gezet.
De truck heeft een totaal toegestane massa van ca 18ton.

Mijn vraag aan andere clubs die ook hun lier op een vrachtwagen hebben staan: Wat doen jullie met de tachograafverplichting? Volgens de website van ILT is het altijd verplicht om een tachograaf te gebruiken als de boel meer dan 7.5ton weegt. Ook bij non-commercieel gebruik.

Zijn er clubs die hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt!

Marko
Namens DSA


volgens mij heb je alleen een vrachtwagenrijbewijs nodig en omdat het eigen vervoer is heb je geen tachograaf verplichting en ook geen code 95
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

geen Facebook meer!!! bellen en sms-en mag altijd

http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
mduijster
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-03-2016 23:23
Lid

Berichten: 1
Sinds: 17.03.16

Vervoer zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 onder a bis tot en met i van verordening 561/2006 is uitgezonderd van de bepalingen van deze verordening. Daarnaast zijn de volgende voertuigcategorieŽn in Nederland uitgezonderd van de artikelen 5 tot en met 9 van de verordening (artikelen 2.4:1 derde lid, 2.5:1, 2.5:3 en 2.5:6 Arbeidstijdenbesluit vervoer) en de installatie en het gebruik van de tachograaf:

9. speciaal uitgeruste voertuigen voor mobiele projecten (bijvoorbeeld rijdende bibliotheken, rijdende schooltandartsen en specifieke voertuigen die worden ingezet als podia bij sportevenementen), die geen gebruiksdoel kennen dat is gericht op het vervoer van goederen van A naar B, op voorwaarde dat het vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is;

Hierbij dient je wel rekening te houden dat de bestuurder van het voertuig geen beroepschauffeur die tacho-plichtig is.

Dit staat omschreven bij https://www.ilent...jstelling/
Gewijzigd door mduijster op 20-03-2016 23:27
 
Istria
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-03-2016 00:00
Lid

Berichten: 16
Sinds: 06.11.11

Dank voor de antwoorden tot zover.

Het punt 9 van de nationale uitzonderingen hadden we inderdaad ook gevonden.
Het gaat er dus vooral om of het rijden van de lier van en naar kamp als hoofdactiviteit van de lierrijder kan worden gezien. Strikt gezien is dat het wel, tenzij de lierrijder ook de dedicated lierist is.
Daar zou je het natuurlijk altijd op kunnen gooien mocht er moeilijk worden gedaan bij een aanhouding, maar wat dan met ritjes naar het tankstation of APK?
 
koudi012
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-03-2016 15:11
Lid

Berichten: 2
Sinds: 10.07.09

Is de lier niet de vracht? De vrachtwagen is een gewone containerwagen en dat zal ook op het kenteken staan. Maar is het niet zo dat "niet beroeps" transport uitgezonderd is?
 
Istria
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-03-2016 17:00
Lid

Berichten: 16
Sinds: 06.11.11

De lier is inderdaad techinsch gezien vracht. Staat met BDF twistlocks vast op de truck en kan met 5min afgezet worden op pootjes indien nodig.

Voor de tachograafplicht wordt kennelijk geen onderscheid gemaakt tussen prive(non-commercieel) en commercieel gebruik. Het enige dat enigszins van toepassing lijkt is het door mduijster aangehaalde vrijstellingspunt.

Ik heb er vandaag met ILT over gebeld. De persoon aan de telefoon kon mij geen uitsluitsel geven, maar dacht dat we wel onder die vrijstelling vallen. Hij gaat het nog uitzoeken en stuurt mij er dan een mail over.

TBC
Gewijzigd door Istria op 21-03-2016 17:00
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.09 seconden