| 24-02-2018 | 18:34
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
VO theorie examen uitslag dit paas weekend
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2016 15:45
Lid

Sinds: 03.09.08

Ter informatie:

Dit weekend krijgt men de uitslag van het VO theorie examen van 12 maart 2016

mvg,

Jan de Hulster coordinator VO 2016
Gewijzigd door Jan de Hulster op 25-03-2016 15:48

Alex v d Zouw
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2016 14:24
Lid

Sinds: 15.12.10

Jullie laten ons wel lang wachten. Angry
Alex v.d. Zouw

Fuchur
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2016 17:40
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

De antwoord sleutels hadden meter na examen gecommuniceerd kunnen worden... Vraag me af waarom dat niet even is gedaan. Was kleine moeite geweest!
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
Tim
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2016 20:43
Lid

Sinds: 17.01.12

Goed bezig! Tup

www.zweven.nl
Jan de Hulster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-03-2016 19:14
Lid

De VO theorie uitslagen zijn een ieder bekend intussen.
via E-mail.

Medio deze week komen nog de antwoorden van de diverse vakken beschikbaar.

mvg,

Jan de Hulster, landelijk coordinator VO 2016

webmaster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-03-2016 22:36

Superbeheerder

Sinds: 21.08.08

Jan de Hulster schreef:
Medio deze week komen nog de antwoorden van de diverse vakken beschikbaar.

Antwoorden staan op de CIV website: http://www.civ.zw...eadmore=64
Gewijzigd door webmaster op 30-03-2016 22:37

www.zweefportaal.nl
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 11:04
Lid

Ter informatie

Wat getalsmatige resultaten van het VO van 12 maart 2016.

https://docs.goog...output=pdf

En voor de liefhebbers van normering met de goede MC vragen een andere tabel:

https://docs.goog...sp=sharing

Het betreft dus een voorbeeld van examens met bv. 24, 28 , 32 of zelfs 36 MC vragen

Men kan daar zijn aantal goede antwoorden relateren aan een cijfer. indien gewenst.

Merk op dat de EASA norm een cijfer van minimaal een 6.666 of hoger geeft om te slagen bij EASA 75% vragen goed.
Deze norm wordt voor het VO gehanteerd.
Zie: http://www.civ.zw...eadmore=58

De EASA norm is dus veel soepeler dan de oude VO/GPL examen norm die minimaal een cijfer van 7.0 vereiste....
De helft van het aantal MC vragen goed geeft dus een 3,33 als cijfer.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 31-03-2016 16:03

JuliettBravo
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 12:02

Lid

Sinds: 02.09.08

En de vragen zelf? Vorig jaar werden die keurig binnen 2 weken online gezet, en na het meteoexamen van vorig jaar ben ik stiekum wel erg benieuwd Wink
Bart vS

www.vanstratum.com
Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 12:11
Lid

JuliettBravo schreef:
En de vragen zelf? Vorig jaar werden die keurig binnen 2 weken online gezet, en na het meteoexamen van vorig jaar ben ik stiekum wel erg benieuwd Wink

Ik zou zeggen lees het KEI reglement wat daar over staat.....

mvg,

Jan de Hulster

JuliettBravo
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 13:16

Lid

Daarin lees ik (zo snel) niets over het publiceren van examens. Dus, mijn vraag staat nog steeds open Smile
Bart vS

www.vanstratum.com
Fuchur
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 13:44
Superbeheerder

Jan de Hulster schreef:
JuliettBravo schreef:

Ik zou zeggen lees het KEI reglement wat daar over staat.....

mvg,

Jan de Hulster

Ik weet zeker dat ik ergens heb gelezen dat de vragen NIET meer openbaar zouden worden gemaakt.
Echter kan ik hier op onderstaande links niet meer terug vinden:
http://www.brevet...nreglement
http://www.civ.zw...ticle_id=7
http://www.civ.zw...eadmore=58

In het reglement staat alleen dat een kandidaat de opgaven niet mag meenemen. Niet dat de vragen niet meer gepubliceerd zouden kunnen worden.

frank.schellenberg.nl
JuliettBravo
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 13:53

Lid

Ik zie het nu ook, het was:

3.21 Na afloop van het examen mogen de kandidaten de opgaven voor het schriftelijk deel van het theorie- examen houden.

en is nu o.a.:

3.18 De examenopgaven dienen na afloop van het betreffende examen te worden ingeleverd bij de aan het toezicht deelnemende personen.
3.19 De examenopgaven mogen onder geen beding schriftelijk worden overgenomen, gekopieerd, gefotografeerd of anderszins worden vermenigvuldigd. Bij overtreding door de kandidaat volgt uitsluiting van het examen.

Ik ben wel erg benieuwd naar de reden waarom de examens nu ineens geheim zijn geworden.
Bart vS

www.vanstratum.com
Fuchur
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 14:01
Superbeheerder

JuliettBravo schreef:
Ik ben wel erg benieuwd naar de reden waarom de examens nu ineens geheim zijn geworden.

Voor GPL was dit de reden.
Voor VO weet ik het niet. Immers we hebben nog maar twee van dat soort examens voor de boeg...

frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 14:25
Lid

JuliettBravo schreef:
Ik zie het nu ook, het was:

3.21 Na afloop van het examen mogen de kandidaten de opgaven voor het schriftelijk deel van het theorie- examen houden.

en is nu o.a.:

3.18 De examenopgaven dienen na afloop van het betreffende examen te worden ingeleverd bij de aan het toezicht deelnemende personen.
3.19 De examenopgaven mogen onder geen beding schriftelijk worden overgenomen, gekopieerd, gefotografeerd of anderszins worden vermenigvuldigd. Bij overtreding door de kandidaat volgt uitsluiting van het examen.

Reden: De data base voor VO is ook wat klein op dit moment. Ook al zijn het misschien de laatste 3 VO examens oude stijl. (= 6 vakken)

JuliettBravo
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 14:47

Lid

Ok, bedankt voor de opheldering.
Bart vS

www.vanstratum.com
TonS
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 16:29
Lid

Sinds: 08.10.08

Jan de Hulster schreef:
Ter informatie

Het betreft dus een voorbeeld van examens met bv. 24, 28 , 32 of zelfs 36 MC vragen

Men kan daar zijn aantal goede antwoorden relateren aan een cijfer. indien gewenst.

Merk op dat de EASA norm een cijfer van minimaal een 6.666 of hoger geeft om te slagen bij EASA 75% vragen goed.

De EASA norm is dus veel soepeler dan de oude VO/GPL examen norm die minimaal een cijfer van 7.0 vereiste....

Geen idee hoe het cijfer van het "oude VO examen" tot stand kwam dus ik kan deze conclusie echt niet volgen.

Jullie trekken dus eerst van een kwart van de vragen eraf omdat je dat statistisch gezien goed zou moeten hebben bij een MC-toets met vier keuzemogelijkheden. Vervolgens begin je bij 0 en verdeel je de rest van de vragen punt op een lineaire schaal 0 tot 10 en komt zo tot een cijfer en nu moet je blijkbaar 6,66 als punt halen om te slagen.
Dat is allemaal behoorlijk arbitrair en waarom zou je dit doen?

De EASA-eis is simpelweg dat je 75% van de vragen juist hebt. Daarbij is al uitgegaan van MC-vragen dus in deze cesuur zit de gokkans al verwerkt. Vertel de kandidaat gewoon wat voor een percentage hij heeft gehaald en laat het daarbij. Beoordelingscijfers hebben een gevoelswaarde en ik zou er behoorlijk van balen dat ik te horen zou krijgen dat ik een 3.3 heb terwijl ik wel de helft van de vragen goed heb beantwoord. Ik las eerst dat overzicht met hoogste en laagste cijfers en toen schrok ik er van de laagste cijfers, maar kijkend naar jullie cijfertoekenning viel het me dan toch weer enigszins mee.

arjanvd
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 16:58

Lid

TonS schreef:
Jan de Hulster schreef:
Ter informatie

Geen idee hoe het cijfer van het "oude VO examen" tot stand kwam dus ik kan deze conclusie echt niet volgen.

Jullie trekken dus eerst van een kwart van de vragen eraf omdat je dat statistisch gezien goed zou moeten hebben bij een MC-toets met vier keuzemogelijkheden. Vervolgens begin je bij 0 en verdeel je de rest van de vragen punt op een lineaire schaal 0 tot 10 en komt zo tot een cijfer en nu moet je blijkbaar 6,66 als punt halen om te slagen.

De EASA-eis is simpelweg dat je 75% van de vragen juist hebt. Daarbij is al uitgegaan van MC-vragen dus in deze cesuur zit de gokkans al verwerkt. Vertel de kandidaat gewoon wat voor een percentage hij heeft gehaald en laat het daarbij. Beoordelingscijfers hebben een gevoelswaarde en ik zou er behoorlijk van balen dat ik te horen zou krijgen dat ik een 3.3 heb terwijl ik wel de helft van de vragen goed heb beantwoord. Ik las eerst dat overzicht met hoogste en laagste cijfers en toen schrok ik er van de laagste cijfers, maar kijkend naar jullie cijfertoekenning viel het me dan toch weer enigszins mee.

In hoeverre de ene slagingsnorm zwaarder is dan de andere hangt inderdaad sterk af van hoe het cijfer berekend wordt.

Wij hanteerden vroeger een vrij ingewikkelde formule om de gokfactor te compenseren,afhankelijk van het aantal vragen, het aantal goede antwoorden en aantal afleiders per vraag. Deze ging volgens mij zo:

Cijfer = (Aantal vragen goed beantwoord-((Aantal vragen - Aantal vragen Goed)/(Aantal afleiders-1)))/Aantal vragen.

Als voorbeeld: bij 30 multiple-choice vragen had je bij 6 fouten een 7.3
% zou dit 80% goed zijn.

Bij weinig vragen, bijvoorbeeld 12 ben je bij 3 vragen gezakt cijfer 6.7
% zou dit 75% zijn, geslaagd.

Bij veel vragen, bijvoorbeeld 45 heb je bij 10 fouten precies een 7.0
% zou dit 78% zijn, ook geslaagd.

Maakt inderdaad allemaal niet zoveel uit zolang je maar voldoende vragen in een examen hebt en de lat op een reeele plaats legt.....
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

Jan de Hulster
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 17:21
Lid

TonS schreef:
Jan de Hulster schreef:
Ter informatie

Dag Ton,

Als je nou eens goed leest dan zou dat een zegen zijn.

Bij het VO examen 2016 is de 75% norm toegepast op de MC vragen.
Conform de startbrief op de CIV website.

Zie dus: http://www.civ.zw...eadmore=58
Wat hierboven in een eerdere posting van mij ook staat overigens........................

Op het VO examen van 15 maart 2015 is inderdaad in grote lijn de gokfactor verdisconteert.
Er moest toen ook met cijfers worden gewerkt omdat er nog een MONDELING bestond.
Criterium voor recht op het MONDELING was een score tussen de 5 en 7...

ALS VOORBEELD is die berekening los gelaten op het VO van 2016 om de kandidaten een indruk te geven van hun score UITGEDRUKT in een cijfer.

Veel kandidaten hebben gemaild of ze een cijfer konden krijgen ter indicatie.
Een A of een G zegt vrij weinig
Immers is het een A ZWAAR gezakt of een A net aan gezakt...??
Een G kan zijn NET geslaagd of zelfs met een 10....
In het andere document kun je zien hoe de cijfer range was van de 6 vakken op basis van die systematiek.
Grofweg cijfers tussen de 2 en de 10

Misschien is het een GOED IDEE om inplaats van met een A of een G gewoon met een reeel cijfer te gaan werken.??

DE RLD deed dat ook destijds in de periode 1980-1990.

Is veel helderder dan die A of G

Gewijzigd door Jan de Hulster op 31-03-2016 17:31

TonS
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 18:22
Lid

Sinds: 08.10.08

Jan,

Ik heb het echt wel goed gelezen...
Sterker nog. Ik heb het wel drie of vier keer gelezen. Maar het feit dat het zo goed gelezen moet worden toont al aan dat het veel ingewikkelder wordt gemaakt dan het is.

Nogmaals: de norm ligt gewoon op 75%. Geef kandidaten dan gewoon het percentage dat ze gehaald hebben. Dan weten ze precies hoeveel vragen ze goed hebben gemaakt en hoeveel ze te kort kwamen. Hoe moeilijk kun je het maken?
Gewijzigd door TonS op 31-03-2016 18:23

frans
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2016 18:29

Lid

Sinds: 01.09.08

pffffff,
Gewoon een maand of twee mee lopen in het onderwijs: LBO, Mbo, HBO, WO....
En je weet hoe het werkt.....
D-KVFF
FF

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.28 seconden