| 18-01-2018 | 16:59
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 3
kloppertjes, Erik van der Heul, fre

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Akku inbouwen
IDS
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-04-2016 17:21
Lid

Sinds: 30.12.12

Hallo in mijn LS3a vlieg ik met 2 x 12 V 9ah batterijen, bij een van de batterijen is de montage beugel aan het afscheuren tijd voor vernieuwing.

Ik zie Akkubox als mogelijkheid maar daar ik 4 batterijen heb kom dit redelijk duur, wat zijn andere oplossingen?

http://www.aeroakku.com/product_info.php/info/p251_AKKUBOX-Bausatz-V1.html

I vind zeer weinig over het bevestigen van accu's.

Mvg

Ivo

IDS
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-04-2016 19:03
Lid

Sinds: 30.12.12

Wat is jullie ervaring bij het vervangen van loodaccu door lipo welke soort en welke Ah.

TonS
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-04-2016 21:14
Lid

Sinds: 08.10.08

Ik had voorheen twee loodaccu's van ieder 7Ah. Na 3 seizoenen was de capaciteit dusdanig teruggelopen dat ik low bat waarschuwingen op mijn radio kreeg aan het einde van een lange vlucht.
Twee jaar geleden heb ik ze vervangen door een enkele 15Ah LFP-accu van XCAP. Ook na een lange vlucht heeft die nog genoeg capaciteit om alles probleemloos te laten werken. Uit eigen ervaring weet ik het nog niet, maar ik heb me laten vertellen dat hij zeker 10 jaar probleemloos mee zou moeten gaan zonder veel capaciteitsverlies.

LFP kost natuurlijk wel wat meer, maar het is me wel wat waard om geen gedoe te hebben met een zwakke accu en ik op het laatste deel van de vlucht geen CTR's meer kan crossen omdat de radio niet meer te horen is door ATC...
De gewichtsbesparing vond ik niet zo belangrijk maar het is wel lekker licht bij monteren en demonteren. Smile
Gewijzigd door TonS op 13-04-2016 21:15

Arjan
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2016 11:35

Lid

Sinds: 02.10.08

Net als TonS goede ervaringen met de batterij/lader (EN dienstverlening) van Xcap. Is een Nederlandse zweefvlieger die dit bedrijfje runt.

http://www.xcapgl...lcome.html
Gewijzigd door Arjan op 14-04-2016 11:36

TonS
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2016 13:51
Lid

Arjan schreef:
Net als TonS goede ervaringen met de batterij/lader (EN dienstverlening) van Xcap. Is een Nederlandse zweefvlieger die dit bedrijfje runt.

http://www.xcapgl...lcome.html

Die Xcap's kun je ook kopen bij de GliderPilotShop.
https://www.glide...u/lfp-accu
Gewijzigd door TonS op 14-04-2016 13:53

Bier
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2016 14:54

Lid

Sinds: 01.09.08

Sinds vorig jaar gebruik ik deze:
http://glider-equ...012-p-1428
Werkt beter en weegt minder dan de 9.5Ah effekta die ik eerst gebruikte Tup

-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Peter Millenaar
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2016 15:07

Lid

Sinds: 01.09.08

PBQ LFP accu's zijn ook verkrijgbaar hier: http://www.millen...-batteries ;-)
Goede ervaringen mee... "Heb ze zelf ook".

http://www.millenair.nl
Kees Visser
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2016 15:12

Lid

Sinds: 02.09.08

TonS schreef:
Ik had voorheen twee loodaccu's van ieder 7Ah. Na 3 seizoenen was de capaciteit dusdanig teruggelopen dat ik low bat waarschuwingen op mijn radio kreeg aan het einde van een lange vlucht.
Twee jaar geleden heb ik ze vervangen door een enkele 15Ah LFP-accu van XCAP. Ook na een lange vlucht heeft die nog genoeg capaciteit om alles probleemloos te laten werken. Uit eigen ervaring weet ik het nog niet, maar ik heb me laten vertellen dat hij zeker 10 jaar probleemloos mee zou moeten gaan zonder veel capaciteitsverlies.

LFP kost natuurlijk wel wat meer, maar het is me wel wat waard om geen gedoe te hebben met een zwakke accu en ik op het laatste deel van de vlucht geen CTR's meer kan crossen omdat de radio niet meer te horen is door ATC...
De gewichtsbesparing vond ik niet zo belangrijk maar het is wel lekker licht bij monteren en demonteren. Smile

Ik gebruik ook sinds 2010 2 accu's van Xcap. Nooit een probleem gehad. Ik gebruik ze doorgaans 150 uur per jaar en klap regelmatig mijn turbo in en uit.

Ik merk niet dat ze achteruit gaan in vermogen of zo, ook niet na vluchten van 7-8 uur.

Uiteraard moet je ze wel onderhouden volgens het boekje wat bijgeleverd wordt

Kees Visser
PH-1404 LAK 17 AT

TonS
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2016 16:25
Lid

Kees Visser schreef:

Kees Visser

Wat doe jij precies aan onderhoud?
Ik heb er een bijpassende lader erbij gekocht en hang de accu gewoon aan de lader na gebruik. Ik heb begrepen dat het BMS ervoor moeten zorgen dat je eigenlijk helemaal niets fout kunt doen als je ze normaal gebruikt. Ik begreep ook dat de zelfontlading zo gering is dat je ze ook de hele winter kunt opslaan zonder ze aan de lader te hangen.

Kees Visser
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2016 18:24

Lid

TonS schreef:
Kees Visser schreef:

Kees Visser

Wat doe jij precies aan onderhoud?
Ik heb er een bijpassende lader erbij gekocht en hang de accu gewoon aan de lader na gebruik. Ik heb begrepen dat het BMS ervoor moeten zorgen dat je eigenlijk helemaal niets fout kunt doen als je ze normaal gebruikt. Ik begreep ook dat de zelfontlading zo gering is dat je ze ook de hele winter kunt opslaan zonder ze aan de lader te hangen.

Even uit mijn hoofd: in de winter eens per maand aan de lader en koel bewaren gedurende lange opslag. Na gebruik inderdaad direct opladen. Maar dat is even uit mijn hoofd, heb de papieren niet bij de hand
PH-1404 LAK 17 AT

noud
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-04-2016 22:21
Lid

Sinds: 23.01.09

IDS schreef:
................
Ik zie Akkubox als mogelijkheid maar daar ik 4 batterijen heb kom dit redelijk duur, wat zijn andere oplossingen?
................
I vind zeer weinig over het bevestigen van accu's.

Mvg

Ivo

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: als je nu 2 loodbatterijen van 9 Ah gebruikt, volstaat 1 LFP-batterij van 10Ah. De nuttig bruikbare capaciteit van LFP is ca. 2 keer groter dan die van Pb. Dat komt door het het Peukert-effect: de inwendige verliezen zijn veel kleiner. En dat blijkt ook in de praktijk. Met een LFP verdien je ook nog eens zo'n 3 kg t.o.v. lood.
Voor het bevestigen is de AkkuBox de beste oplossing. De grondplaat zit met 4 schroeven vast en wisselen gaat eenvoudig.
Dus zo duur is het nou ook weer niet.........als je de voordelen meetelt.

Noud Vermeulen. (XCapBatteries)
Gewijzigd door noud op 16-04-2016 11:43

www.xcapglider.com
Johan van Dijk
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-04-2016 11:46
Lid

Als je een loodaccu gebruikt is het beter de nominale stroom niet hoger te maken dan I20. Dat wil zeggen dat bij een accu van 9Ah de stroom niet hoger mag zijn dan 450mA (de stroom gedurende 20 uur ontladen). Verbruik je veel meer, dan gaat je capaciteit achteruit naar bijvoorbeeld 6-7 Ah. En wat dan vaak gebeurd is dat de accu daardoor te diep ontladen wordt. Beide verschijnselen zorgen er direct voor dat je aantal laad-ontlaad cycli sterk achteruit gaat.

In CS-22 (vroegere JAR-22) staat aan welke eisen ingebouwde apparatuur, spullen moet voldoen als deze bevestigd worden. Dit om schade aan de inzittenden te voorkomen bij een crash.
Zie EMERGENCY LANDING CONDITIONS CS 22.561 General (See AMC 22.561)
Te vinden bij https://www.easa....evised.pdf

Wat ik in het verleden vaak zag gebeuren, was dat mensen om voldoende elektriciteit aan boord te hebben, meerdere kleinere accu's gingen toepassen om zo (in hun visie) een redundant systeem te hebben. Beter is dan de keuze van een grote loodaccu. Daar kom je niet in de knoei met de I20 stroom. En een grote accu is net zo zwaar als twee kleine. Daarom juich ik de nieuwe ontwikkelingen van LiFePo ed helemaal toe, omdat deze lichter zijn en betere laad-ontlaadeigenschappen hebben.

Vergelijk het ook maar met een auto. Als er een te kleine motor in zit dan wordt deze zwaar belast. Als je dan er een zelfde tweede motor in zet en deze gebruikt wanneer de andere de geest geeft, dan heb je nog steeds een te kleine motor voor het doel. Daar helpt alleen een motor die groot genoeg is om het doel goed en veilig te dienen.

Groetjes Johan
www.shzv.nl

www.shzv.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden