| 23-04-2018 | 21:25
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
Erwin

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Installatie zonnepanelen Duo Discus
ericmunk
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-04-2016 15:22
Lid

Berichten: 266
Sinds: 17.09.08

Wij spelen met de gedachte zonnepanelen op de Duo Discus te monteren. Schempp-Hirth heeft geen TM of vergelijkbaar beschikbaar. Wie heeft er ervaring met de montage van dit soort panelen in het algemeen, en bij de Duo in het bijzonder. Ik ben vooral ook benieuwd naar papierwerk (Minor Change ingediend?) en type panelen plus aansluiting.
 
Robin_AB_XL
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-05-2016 22:37
Lid

Berichten: 31
Sinds: 22.09.08

Ik weet dat bij S-H kisten de zonnepanelen uitsluitend op de motordeuren mogen worden gemonteerd.
Maar in deze tijd.. waarom geen LiFePO4 batterijen? Weegt niks, capaciteit van 2 x lood en ze gaan langer mee dan de kist.
 
dingetje
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-05-2016 21:06
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 420
Sinds: 01.09.08

Ik ben ook voor LiFePO4... Lol
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
maaikgollef
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-05-2016 13:59
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 269
Sinds: 06.09.08

in deze clubkist worden de accu's nogal zwaar belast. Er zit nu 2*Pb in. Die staan gemiddeld een 6 to 8 uur per dag aan; we vliegen ook ddw en soms gebeurt het zelfs dat iemand vergeet ze aan de lading te zetten. Als in de morgen de transponder wordt aangezet naast de rest van de kerstboom, is na 6 uur ongeveer 70-80% gebruikt; wordt de radio niet eens intensief gebruikt. Bij een dergelijke relatief diepe ontlading zijn de (cyclische ) accu's halverwege het seizoen al op. We hebben dus iets hufterproofs nodig, LiFePo is net even te prijzig om te diepontladen. Het komt er op neer dat het stroomvretende dubbele instrumentarium eigenlijk niet geschikt is om de hele dag aan te staan met clubgebruik. Daarom zoeken we dus een oplossing met zonnecellen.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
allebei
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-05-2016 08:59
Lid

Berichten: 189
Sinds: 07.10.08

Als het goed is kunnen LiFePo4 batterijen niet diep-ontladen door ingebouwd battery-management-system.
Beneden een bepaald voltage schakelt de batterij af.

Alternatief, ook voor lood-accus, is het inbouwen van een battery-guard. Deze zorgt ervoor dat het systeem beneden een bepaalde spanning wordt afgeschakeld en de batterijen worden beschermd tegen diep ontladen.

3e Optie voor de Duo is het inbouwen van een 17Ah accu tegen de rugleuning van de voorste zitplaats zoals bij de Duo T. Hiervoor is formeel geen TM, maar zou wellicht met een minor change kunnen.

Ronald Rooij
 
wdenbaars
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-05-2016 09:19
Lid

Berichten: 30
Sinds: 26.05.09

Bij de Gelderse hebben we drie Duo's met ieder dubbele LX8000F resp LX9050, transponders en Radio's deze kisten zijn ieder voorzien van 2 x LFP 12.8V 10Ah accu's incl. BMS (beveiliging).

Deze configuratie gaat makkelijk een dag mee en in combinatie met een LFP staartaccu zelfs nog langer, waarbij de voorwaarde natuurlijk is dat de accu's goed worden opgeladen (altijd een issue). Maar je kunt ze in ieder geval niet diepontladen.

Wij hebben als club in het verleden besloten alles om te zetten naar LFP en zijn hier eigenlijk best tevreden over.

Groeten,

Willem.
 
maaikgollef
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-05-2016 11:34
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 269
Sinds: 06.09.08

ok. die 10Ah maal 2 zou wel voldoende kunnen zijn volgens de berekening. Een staartaccu is echter niet mogelijk en een minor change heb ik t met Eric over gehad...Shock

wat voor BMS passen jullie toe? ik ben nu niet verder dan een schottky tussen de loodaccu's.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
wdenbaars
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-05-2016 11:39
Lid

Berichten: 30
Sinds: 26.05.09

Hallo Peter,

Zie link.
http://www.xcapglider.com/www.xcapglider.com/Welcome.html

Deze worden standaard geleverd incl. BMS.

Groeten,

Willem.
 
ericmunk
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-05-2016 13:04
Lid

Berichten: 266
Sinds: 17.09.08

wdenbaars schreef:
Hallo Peter,

Zie link.
http://www.xcapglider.com/www.xcapglider.com/Welcome.html

Deze worden standaard geleverd incl. BMS.

Groeten,

Willem.


Interessante link, Willem. Weet je toevallig ook of de afmetingen (die ik er niet kan vinden) hetzelfde zijn als de standaard 9Ah accu's? Anders moeten we behoorlijk verbouwen namelijk...
 
Peter Millenaar
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-05-2016 13:13
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 59
Sinds: 01.09.08

Tevens uitgerust met BMS: www.millenair.nl/...o4-battery
Precies dezelfde afmetingen als reguliere loodaccu's van 7 of 9,5Ah. Tevens verkrijgbaar in de "standaard 12Ah maat" met maarliefst 15Ah capaciteit: http://www.millen...o4-battery
Met vriendelijke groet,
Peter Millenaar - ASG 29E - MX
MillenAir.nl Glider Supplies
LX Navigation Benelux
Like ons op Facebook voor het laatste nieuws en interessante aanbiedingen!
millenair.nl/signature-zweefportaal.png
 
http://www.millenair.nl
wdenbaars
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-05-2016 13:29
Lid

Berichten: 30
Sinds: 26.05.09

ericmunk schreef:
Interessante link, Willem. Weet je toevallig ook of de afmetingen (die ik er niet kan vinden) hetzelfde zijn als de standaard 9Ah accu's? Anders moeten we behoorlijk verbouwen namelijk...


Hallo Eric,

Ja deze hebben standaard afmetingen.

Groeten,

Willem.
 
allebei
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-05-2016 18:23
Lid

Berichten: 189
Sinds: 07.10.08

Alle LFP-accu's zoals ze ofwel door Noud (Xcap) of door andere fabrikanten worden geleverd hebben een BMS, ofwel per cel ingebouwd, ofwel als los printje (vaak ter grootte van een Euro of minder) welke aan alle accu's zit aangesloten.

Je kunt ook losse LFP 3,3V/10Ah cellen kopen met schroefpolen, deze met plaatjes aan elkaar verbinden, op e-bay een BMS kopen en er tussen solderen en het geheel in zo'n kant en klaar metalen (Dittel) accu-doosje plaatsen. De accu's kosten je 80Euro max. Het metalen doosje is alleen weer duur.

Alternatief is een 12V/10Ah accu te kopen. Ziet er meestal uit als een normale loodcel, met dezelfde polen en dezelfde afmetingen. Meestal of blauw of groen van kleur.

LFP-accus zijn super om meerdere redenen
- meer vermogen dan loodaccu's (een 10Ah LFP, levert in de praktijk gewoon toch meer dan een 10Ah LFP)
- helft van het gewicht
- veel langere levensduur dan lood. Meer dan 2000 volle laadcycles. Dat betekent in de praktijk dat ie bijna 'oneindig' meegaat.
- Blijft veel langer op spanning (ook als je bijv gaat zenden is de spanningsval gering).
- veel veiliger dan bijv Li-Po batterijen. Geen 'puffen' met gevaar voor exploderen, geen explosiegevaar bij mechanische beschadiging.

In de Tesla wordt de Li-Ion cel 18650 gebruikt. Volgens Tesla is dat op dit moment de beste cel (alle elementen prijs, veiligheid, levensduur enz samen). Iedere cel heeft een eigen BMS en een veiligheid tegen gas-ontlading.
Deze cellen worden bijvoorbeeld ook standaard in lap-tops gebruikt. Erg veel filmpjes op you-tube te vinden hoe je ze samen kunt bouwen tot grotere accupakketten. Ik heb nog niet gehoord dat iemand iets met deze cellen voor de zweefvliegerij heeft gedaan, maar is ook nog een optie.

Nadelen zijn
- de prijs. 5-6 keer duurder dan lood. Toch jammer als je hem een keer laat vallen.
- BMS heeft ook een nadeel, namelijk uit is uit. Met lood kun je vaak nog wel je vario gebruiken bij 10Volt. Bij LFP schakelt de accu gewoon af en heb je niks meer.
- je moet nog steeds niet vergeten ze op te laden. Omdat ze heel hoge stromen kunnen leveren kan het wel eens zijn dat je zekering popt. Dan laad ie dus ook niet meer.

Een Schottky diode is iets heel anders dan een BMS. Wat je met een Schottky kunt doen is zorgen dat wanneer je 2 accu's hebt deze gelijkelijk worden ontladen. De Schottky levert maar weinig spanningsverlies op en schakelt steeds naar de accu die het hoogste voltage heeft. Je hoeft dus niet meer handmatig tussen accu's over te schakelen (ze zijn ook goedkoper dan een manuele schakelaar en het scheelt je een gat in je panel.
De Diode beschermt je accu echter niet tegen diepontladen. Hiervoor heb je een battery-guard nodig (intercell heeft wel mooie, maar ali-express waarschijnlijk ook wel).

Voordeel van een Schottky is dat beide batterijen gelijkwaardig worden ontladen. Als ze dan ook nog van dezelfde makelij en productie-batch zijn kun je ze ook redelijk probleemloos parallel aan 1 lader opladen.

Wij zijn zelf over op LFP-accu's voor de motor (Ventus T) omdat dat alles bij elkaar 15 kilo aan vliegtuiggewicht scheelde (17Ah loodaccu motor verwijderd, geen zwaar staartwiel, geen staartaccu).
Voor Avionica nog 2 lood-accu's. 2 Andere loodaccu's worden gelijkertijd in de aanhanger met het solarpanel geladen. Accu's gaan ongeveer 4 jaar mee. 100E investering, 25E/jaar vervangingskosten.

Ronald Rooij
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.17 seconden