| 29-03-2024 | 01:44
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
MC vragen 2016 VO openbaar?
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-05-2016 09:13
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Diverse kandidaten hebben de examen commissie benaderd om inzicht te mogen hebben in de MC vragen VO omdat ze gezakt zijn, soms net op 1 of 2 vragen meer dan mag.
(in feite hebben ze dan al ca. 6-8 vragen vaak fout gemaakt)

De examencomissie heeft-conform KEI reglement- gehandhaafd dat dat niet zal/kan gebeuren.

Andere kandidaten verzochten om een studie advies.
Omdat ze meerdere keren (net) gezakt waren.

Hier onder wat studie tips.

1-Wacht niet met leren TOT vlak voor het examen.
Begin dus NU vandaag.

2-Een algemeen advies aan kandidaten om zich te verbeteren is ....... studeren.
Dat is niet een keer doorlezen en kunnen reproduceren (dat kan een computer, of
kopieer apparaat ook)

3-studeren is: theorie helemaal aandachtig doornemen,

4-veel vragen maken, (zie de VO open/ MC vragen op de CIV website van 1993-2015.)
ZIE: http://www.civ.zw...icle_id=19

5-van gedachten wisselen met een expert in je club, etc. etc.

6-studeren is een klus en niet alleen de theorie in je hoofd stampen.

7-maak je eigen minimale leerdoelen op o.a. basis van de vele gestelde OPEN vragen in de periode 1993-2015!.

8- besef ook: Jij als kandidaat moet instaat zijn tot het correcte antwoord te komen
door verschillende kennis te kunnen combineren uit betreffend vak(ken).

Het advies is om de stof goed te bestuderen is nodig.
9-Bestuderen is niet hetzelfde als doorlezen.

10-Bovendien zouden ook instructeurs binnen de clubs een meer actieve begeleiders rol kunnen gaan spelen, daar leren ze zelf ook nog wat van.

Een belangrijk punt zou kan je daar nog aan toe voegen:
11-Leer de juiste techniek voor het beantwoorden van MC vragen en

12- nog belangrijker, leer de vraag goed te lezen!
(Ik zie vooral met dat laatste dat er niet secuur genoeg naar de vraag wordt gekeken! )

13-Maak (vooral) gebruik van collega leerling instructeur DIE WEL geslaagd zijn voor het VO waarvoor jij net aan of vrij zwaar nog gezakt bent.

Maak uittreksel van de vele standaard basis definities in een vak!

14-lees de stof VEEL nauwkeuriger dan je gewend bent te doen.

15-MARKEER in de stof de examen vragen die ooit gesteld zijn! (zet de diverse jaren er bij.

16-Maar ook zet bij alle VO vragen uit de periode 1993-2015 WAAR op welke blz. het antwoord is te vinden en markeer dit (nogmaals) in de stof. Een soort kruisverwijzing

17-Besef b.v. dat het vak Voorschriften bijna 200-220- leerdoelen bevat, als je de leerdoelen achter in de stof uitsplitst in detail!

18- Zorg dat je voor Aerodynamica: ook de basis formules kent/begrijpt. (leert begrijpen via een collega instructeur)

19- de formules kunt toepassen (bv. de bochtstraal, de juiste snelheid bij een bepaald gewicht.)
(via een collega instructeur)

20- bij drukvragen (hPa ) beseft dat dat onderdeel ZOWEL in de stof van Meteo, Voorschriften en Instrumenten voorkomt!

21- Bij Constructie er over MODERNE (= kunststof) maar ook over HOUTEN kisten vragen kunnen worden gesteld!

22- in feite stel je eigen (MC/open ) vragen op uit de stof!

23- Wat ik zelf bij kandidaten die problemen hebben met een vak wel heb gedaan, is samen met hun de “oude” gepubliceerde vragen doornemen. Heeft tot nu toe altijd gewerkt, in de zin dat ze het dan gaan snappen en vervolgens ook halen. Aldus een instructeur van een zweefclub.

24 - Ook het EVO boekje en VVO boekje kunnen soms nog aanvullende informatie bevatten.
(om mee te nemen /er op een andere maniet tegen aan kijken bij de VO stof bv. )
ZIE: EVO: http://zweefvlieg.../evo-intro
en VVO 1: http://zweefvlieg...ex.php/vvo
en VVO 2: http://zweefvlieg....php/vvo-2

25- EXTRA kennis ondersteuning van sommige vakken kan men eventueel ook nog op de CTZ website vinden.
ZIE: http://ctz.zweefp...hnicus.php
(voor: Aerodynamica, Constructie, Instrumenten bv.)


Etc. etc.


Het volgende VO examen is 19 november 2016
Gewijzigd door Jan de Hulster op 18-05-2016 17:26
 
Jan de Hulster
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-05-2016 10:20
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Het VO bezem examen zal plaatsvinden op zaterdag 19 november 2016.
Locatie West End in Arnhem/ Papendal.

Inschrijving is ALLEEN mogelijk voor kandidaten die minimaal 1 vak VO -van de 6- hebben behaald.

Dus:
-Nieuwe kandidaten voor 6 vakken worden NIET geaccepteerd
-Verkeersvliegers met vrijstellingen die nog 2 vakken moeten doen ook niet.
-PPL-ers met vrijstelingen ook niet.
-etc.


Inschrijving via Nell Dijkstra.

Zie de CIV website.
Ook voor de standaard VO examen informatie.
Verder:
Ga er vanuit dat voor het vak: Voorschriften de situatie van 1 november 2016 wordt geexamineerd.
Dus in de praktijk: AIP van 1 november 2016.



mvg,

Jan de Hulster, landelijk coordinator VO 2016.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 18-05-2016 17:27
 
Alex v d Zouw
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-05-2016 22:02
Lid

Berichten: 132
Sinds: 15.12.10

Dankjewel Jan voor je uitgebreide uiteenzetting. Vooral punt 10 is een goede.

Toch blijf ik het jammer vinden dat er geen mogelijkheid gegeven wordt om van de fouten te leren. Het is niet anders. 19 november nog een poging om het laatste vak binnen te halen.
Alex v.d. Zouw
 
Jan de Hulster
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-05-2016 11:44
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Alex v d Zouw schreef:
Dankjewel Jan voor je uitgebreide uiteenzetting. Vooral punt 10 is een goede.

Toch blijf ik het jammer vinden dat er geen mogelijkheid gegeven wordt om van de fouten te leren. Het is niet anders. 19 november nog een poging om het laatste vak binnen te halen.


Je kunt ook nog MC oefenen door deel te nemen aan het GPL examen van 24 september.

ZIE;
https://www.zweef...ad_id=4045
Dat is enkel GPL stof dus daar zou je een 10 (100%) voor moeten kunnen halen...
Gewijzigd door Jan de Hulster op 20-05-2016 11:44
 
Fuchur
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-05-2016 18:21
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

Jan de Hulster schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Dankjewel Jan voor je uitgebreide uiteenzetting. Vooral punt 10 is een goede.

Toch blijf ik het jammer vinden dat er geen mogelijkheid gegeven wordt om van de fouten te leren. Het is niet anders. 19 november nog een poging om het laatste vak binnen te halen.


Je kunt ook nog MC oefenen door deel te nemen aan het GPL examen van 24 september.

ZIE;
https://www.zweef...ad_id=4045
Dat is enkel GPL stof dus daar zou je een 10 (100%) voor moeten kunnen halen...


Ik zou wel eens een GPL examen willen maken waar ALLE instructeurs aan mee doen. Ben benieuwd naar de cijfers dan ;-)
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-05-2016 18:48
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Fuchur schreef:
Jan de Hulster schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Dankjewel Jan voor je uitgebreide uiteenzetting. Vooral punt 10 is een goede.

Toch blijf ik het jammer vinden dat er geen mogelijkheid gegeven wordt om van de fouten te leren. Het is niet anders. 19 november nog een poging om het laatste vak binnen te halen.


Je kunt ook nog MC oefenen door deel te nemen aan het GPL examen van 24 september.

ZIE;
https://www.zweef...ad_id=4045
Dat is enkel GPL stof dus daar zou je een 10 (100%) voor moeten kunnen halen...


Ik zou wel eens een GPL examen willen maken waar ALLE instructeurs aan mee doen. Ben benieuwd naar de cijfers dan ;-)



Ik ook wel.....

Zou moeten kunnen toch?

Veel zinvoller dan een refresher cursus volgens EASA denk ik. !!
 
Sieb
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-05-2016 20:08
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Jan de Hulster schreef:
Fuchur schreef:
Jan de Hulster schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Dankjewel Jan voor je uitgebreide uiteenzetting. Vooral punt 10 is een goede.

Toch blijf ik het jammer vinden dat er geen mogelijkheid gegeven wordt om van de fouten te leren. Het is niet anders. 19 november nog een poging om het laatste vak binnen te halen.


Je kunt ook nog MC oefenen door deel te nemen aan het GPL examen van 24 september.

ZIE;
https://www.zweef...ad_id=4045
Dat is enkel GPL stof dus daar zou je een 10 (100%) voor moeten kunnen halen...




Ik zou wel eens een GPL examen willen maken waar ALLE instructeurs aan mee doen. Ben benieuwd naar de cijfers dan ;-)



Ik ook wel.....

Zou moeten kunnen toch?

Veel zinvoller dan een refresher cursus volgens EASA denk ik. !!


Vrees dat uitslag hetzelfde is als leraren die een poging doen om eindexamen te maken...
Gewijzigd door Sieb op 20-05-2016 20:11
 
www.acvz.nl
frans
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2016 05:06
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

Beetje raar:
"Ik ben DBOer, moet oefeningen doen, en kom maar niet solo...
De instructeur kan / wil mij niet vertellen wat ik fout gedaan heb en waar ik aan moet werken". Dat is lastig leren. Toch?
Als je niet de vragen kan / wil vrijgeven, zou je kunnen overwegen de kandidaten te informeren over de dingen waar ze te kort komen.
Als je niet mag weten waar je tekort komt is het moeilijk verbeteren...
Gewijzigd door frans op 21-05-2016 05:57
FRans
 
Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2016 08:44
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

frans schreef:
Beetje raar:
"Ik ben DBOer, moet oefeningen doen, en kom maar niet solo...
De instructeur kan / wil mij niet vertellen wat ik fout gedaan heb en waar ik aan moet werken". Dat is lastig leren. Toch?
Als je niet de vragen kan / wil vrijgeven, zou je kunnen overwegen de kandidaten te informeren over de dingen waar ze te kort komen.
Als je niet mag weten waar je tekort komt is het moeilijk verbeteren...


Beste Frans,

Bovenstaande is wel erg gechargeerd lijkt mij.
Een DBO-er kan gebruik maken van EVO en later van VVO boekje.
Vroeger noemde men dat wel "de papieren" instructeur.
(In de jaren 80 was dit : het Blauwe Boekje en het Groene Boekje...)

We hebben het NU over GPL en VO examens
En in deze draad specifiek VO examens vanaf 2016

-De huidige 2016 MC VO vragen (en ook GPL vragen) worden niet vrij gegegeven , OMDAT dit zo in het KEI reglement staat.
zie: http://www.brevet...nreglement
Dus daarvoor moet je bij KEI/KNVvl zijn als je dat anders wilt....

(Ook bij PPL examen via het CBR is dat zo geregeld)


-Er zijn vanaf 1993-t/m 2015 per jaar 2 VO examens met open vragen per VO vak
-In de periode 2012-2015 soms ook al met MC vragen.
zie http://www.civ.zw...icle_id=19

-De examenstof voor VO is al vanaf 1984 feitelijk hetzelfde, ondanks een correctie slag in 2010-2011
-Het vak constructie is zelfs onveranderd sinds 1984.
-Het vak Voorschriften is als enige vak aan continue verandering onderhevig, maar ook daar blijft de kern structuur in principe hetzelfde.

-Een MC vraag is m.i. in feite een open vraag met 1 goed antwoord.
De andere antwoorden zijn min of meer fout....

Samengevat:
-VO kandidaten oude stijl (= 6 vakken) hebben genoeg voorbeeld oefenvragen ter beschikking.
1993-2015
-de stof is al vanaf 1984 globaal hetzelfde
-EVO en VVO boekje ondersteunen nog verder
-eventuele aanvullende informatie zou men nog kunnen halen uit de leerstof van de CTZ voor instrumenten , aerodynamica en constructie.
zie : http://www.ctz.zw...hnicus.php
Gewijzigd door Jan de Hulster op 21-05-2016 09:12
 
frans
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2016 10:31
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

Hoi Jan,
Waarom gechargeerd? Op de middelbare school krijg je je proefwerken ook nog altijd terug en kun je kijken waar je tekortkomingen liggen.
Stel dat je alles weet van constructie.., maar een structurele fout maakt in het hout gedeelte. Dan kom je nu niet te weten waar je fout ligt.
FRans
 
Kilo Hotel
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2016 11:32
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

Jan de Hulster schreef:
-De huidige 2016 MC VO vragen (en ook GPL vragen) worden niet vrij gegegeven , OMDAT dit zo in het KEI reglement staat.
zie: http://www.brevet...nreglement
Dus daarvoor moet je bij KEI/KNVvl zijn als je dat anders wilt....


Zomaar een stukje tekst van iemand die er voor doorgeleerd heeft (Ben Wilbrink):

Slecht is het wanneer de toets met een grote mate van geheimzinnigheid is
omgeven, en studenten zich daardoor in allerlei malle bochten gaan
wringen om er toch achter te komen wat er van hen verwacht wordt. Het
laakbare gedrag is niet dat van de student, maar integendeel het
achterhouden van informatie door de docent/examinator. Laakbaar is het omdat
studenten recht hebben op goede informatie over de vragen die ze mogen
verwachten. Laakbaar is het ook omdat er een negatief gebruik van de
toets wordt gemaakt, in plaats van een positief gebruik. Hoe je het ook
wendt of keert, de toets zal altijd een feed-forward-effect hebben. Welnu,
maak daar dan ook goed gebruik van, tennutte van het onderwijs, en in
het belang van de studenten.
Een goed gebruik houdt in: geef zoveel mogelijk informatie over de te
verwachten toetsvragen (maak de toetsing zo doorzichtig mogelijk), en
zorg ervoor dat onderwijs en toets op elkaar afgestemd zijn (toets wat
onderwezen is, onderwijs wat getoetst wordt). Het is duidelijk dat de aard
van de toetsvragen in dit feed-forward-spel van belang is, evenals de
representativiteit van de vragen gezamenlijk voor de doelen die in het
onderwijs nagestreefd worden.


Zeggen: "daarvoor moet je bij de KEI/KNVvL zijn als je dat anders wilt", is je onttrekken aan een stuk eigen verantwoordelijkheid Jan, c.q. examencommissie.


De niet geheime Multiple Choise vraag die hierbij hoort is:
Welk gezegde hoort bij de werkwijze van examencommissie?
1. Appels en peren vergelijken,
2. Je kop in het zand steken.
3. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
4. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Oplossingen per PB naar ondergetekende. Onder de goede oplossingen wordt een "Flight Two" PNR headset verloot. Sluitingstermijn zaterdag 28 mei om 24.00 uur
.

Gewijzigd door Kilo Hotel op 22-05-2016 00:44
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
NicoB
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2016 11:57
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Kilo Hotel schreef:
Zomaar een stukje tekst van iemand die er voor doorgeleerd heeft (Ben Wilbrink):


Afkomstig uit deze publicatie van Ben Wilbrink (blz 14).
Lees ook blz 39: "Vrijgeven van vragen na afloop van de toets".
Gewijzigd door NicoB op 21-05-2016 12:06
 
davidh
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2016 12:09
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

Jan de Hulster schreef:
...
Hier onder wat studie tips.

1-Wacht niet
...

Etc. etc.


Jeetje... Óf het CIV verbeterd de stof zodat iedereen snapt wat er van hem verwacht wordt. Kip vs ei (kip is de stof, ei zijn de resultaten). Hoe zou de rest van de wereld toch hun leerstof effectief aanbieden?

Wat wat hier geadviseerd wordt is dat je alle omwegen neemt die er in leer-land maar te nemen zijn. Dat je dan vanzelf naar het voldoende niveau diffundeert. Het is waar dat je er uiteindelijke wel komt maar voor een veel te hoge prijs. Alsof dat een goed leerproces is.

Ik ben het daar niet mee eens, dat hoort anders. En wel om de volgende redenen:
- Tijd van leren: Het kost veel tijd die leerlingen. Die tijd moet niet verspild worden. Het idee dat leden alle tijd van de wereld hebben is vals. Veel haken af. We moeten die barriere slechten. Gelukkig hebben we overal genoeg instructeurs...
- Kwaliteit van leren: Als er teveel geleerd moet worden gaat het niveau van de belangrijke zaken naar beneden.
- Het is nog steeds niet duidelijk waarom een vraag relevant is en waarom je een stuk stof in een bepaalde mate moet kennen (leerdoelen missen). Daarmee verlaag je het niveau en de zelfredzaamheid in de praktijk.
- Het is geen 'succes' als je het halen van een examen 'toeval' is. Er is geen grip op te krijgen. Die anti-climax is schadelijk in het opleidingstraject.
- Methodisch zwak: Deze methode van leren van de eigen opleiding wordt (onbewust) gespiegeld in de opleiding van hun leerlingen; want zo hoort het. Sterker nog: Ze weten niet beter (want dat hebben ze nog nooit gezien).
- "etc etc"

=> Inefficient en slecht. Een van de redenen dat EASA zo makkelijk kan schieten... De vraag is hoe je dat gaat aanpakken. Mijn advies zou zijn om hier onderwijskundigen naar te laten kijken. Want CIV-intern diffundeert het dus niet de goede kant op. Neem dan gelijk de hele opleiding in het vizier...

Overigens bewonder ik Jan zijn insteek op dit forum; niet te beroerd om een discussie te voeren. Die helaas het voeren nodig is.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Jan de Hulster
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2016 13:21
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

De KEI website en daarbij behorende regelgeving is in februari 2016 vernieuwd.
Dus ook dat de vragen NIET meer openbaar zijn.

Ik heb daar persoonlijk geen enkele invloed op gehad.

Mijn taak is deze VO examens "oude stijl" conform die (nieuwe) regelgeving af te handelen.
Het bezem VO van 19 november is het laatste VO "oude" stijl, met de kanttekening dat de vragen sinds februari 2016 NIET meer vrij worden gegeven. Conform nieuwe KEI reglement geproduceerd door het KEI? KNVvL? CIV? etc.
(Heeft iemand bij het KEI bedacht neem ik aan.)

PS: van mij mag alles qua MC openbaar ik ben een makkelijk mens....

NU zul je dus het gewoon moeten doen -als toekomstig instructeur opgeleid volgens de oude theorie stijl, - om de zaak op je eigen manier aan te pakken.

Troost je vele huidige instructeurs is dat gelukt sinds 1984......

@Wat andere opleidings methoden betreft:
Die zijn mij bekend. (duikbrevetten bv.)
@ leerdoelen die zijn er voor de Voorschriften intussen, zo'n 70 a 80 en als je er goed naar kijkt zijn het er wel ca. 200 schat ik
@ even zo zijn er Leerdoelen voor HF voor instructeurs.
@ leerdoelen voor GPL zijn die er al wel voor alle vakken?
@ MC voor GPL zijn toch ook niet meer openbaar? Zie KEI reglement.

@ in 2018 ca. 8 april gaat het anders en dus volgens EASA, hoe dat is en gaat weet ik ook niet.......

Alleen DIT theorie VO in 2016 gaat gewoon nog op deze oude manier.


En wat die discussie betreft voor de toekomst?
Die zal;
-de zweefvliegerij
-KNVvL
-CIV
-IL&T
-KEI
-ABZ
-etc. etc.

moeten voeren om tot een nieuwe opleidings structuur te komen waar:
-IL&T,
-KEI
-KNVvL
-CIV,
-zweefvliegerij,
etc.

gelukkig mee zijn.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 22-05-2016 20:57
 
davidh
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2016 19:00
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

Ik zag ook leerdoelen voor human factors... Maar het plaatje is nog niet volledig.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2016 09:46
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef:
-De huidige 2016 MC VO vragen (en ook GPL vragen) worden niet vrij gegegeven , OMDAT dit zo in het KEI reglement staat.
zie: http://www.brevet...nreglement
Dus daarvoor moet je bij KEI/KNVvl zijn als je dat anders wilt....


Zomaar een stukje tekst van iemand die er voor doorgeleerd heeft (Ben Wilbrink):

Slecht is het wanneer de toets met een grote mate van geheimzinnigheid is
omgeven, en studenten zich daardoor in allerlei malle bochten gaan
wringen om er toch achter te komen wat er van hen verwacht wordt.


Onzin, de stof voor VO is precies en duidelijk omschreven. In principe moet je dus alles weten uit die stof. aangezien er 22 jaar open vragen examens bestaan, te vinden op de CIV website kun je daaruit destilleren wat er van je verwacht wordt.

-Het laakbare gedrag is niet dat van de student, maar integendeel het
achterhouden van informatie door de docent/examinator.

Zie bovenstaande uitleg.


-Laakbaar is het omdat studenten recht hebben op goede informatie over de vragen die ze mogen
verwachten.

Zie boven

-Laakbaar is het ook omdat er een negatief gebruik van de toets wordt gemaakt, in plaats van een positief gebruik. Hoe je het ook wendt of keert, de toets zal altijd een feed-forward-effect hebben.

daar kunnen die 22 jaar openvragen ruimschoots bij helpen

-Welnu, maak daar dan ook goed gebruik van, tennutte van het onderwijs, en in
het belang van de studenten.

zie boven

Een goed gebruik houdt in: geef zoveel mogelijk informatie over de te
verwachten toetsvragen (maak de toetsing zo doorzichtig mogelijk), en
zorg ervoor dat onderwijs en toets op elkaar afgestemd zijn (toets wat
onderwezen is, onderwijs wat getoetst wordt).


Wat onderwezen is of door ZELFSTUDIE geleerd is, moet in principe de inhoud en kennis omvatten die beschreven is in de 6 VO vakken op de CIV website.

De verwachte MC toetsvragen zijn in feite OPEN vragen met een al gegeven JUIST antwoord (makkelijker kan het toch niet zijn lijkt mij) met daarnaast 3 foute/ minder juiste antwoorden.....

Dus de open vragen -ca. 22 jaar- geven een zeer behoorlijk deel informatie wat er verwacht wordt.

Of je dat NU wel of NIET in Leerdoelen per vak zit te omschrijven.


Het is duidelijk dat de aard van de toetsvragen in dit feed-forward-spel van belang is, evenals de
representativiteit van de vragen gezamenlijk voor de doelen die in het onderwijs nagestreefd worden
.


De vragen en zeker de VO MC vragen kun je ALTIJD terug vinden in de stof.
De 22 jaar oude open vragen examens kunnen je daar ruimschoots bij helpen.

Aangezien je al een GPL hebt mag je aannemen dat je ook al een zeker basis pakket aan kennis hebt....


Zeggen: "daarvoor moet je bij de KEI/KNVvL zijn als je dat anders wilt", is je onttrekken aan een stuk eigen verantwoordelijkheid Jan, c.q. examencommissie.[b]

NOGMAALS: het KEI reglement is leidend voor de huidige GPL en VO examens, als je dat anders wilt MOET je bij die "club" aankloppen




Samenvatting:
We voldoen aardig aan die voorwaarden van Ben Wilbrink m.i.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 22-05-2016 12:12
 
Kilo Hotel
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2016 12:10
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

Jan de Hulster schreef:
Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef:
-De huidige 2016 MC VO vragen (en ook GPL vragen) worden niet vrij gegegeven , OMDAT dit zo in het KEI reglement staat.
zie: http://www.brevet...nreglement
Dus daarvoor moet je bij KEI/KNVvl zijn als je dat anders wilt....


Zomaar een stukje tekst van iemand die er voor doorgeleerd heeft (Ben Wilbrink):

[i]Slecht is het wanneer de toets met een grote mate van geheimzinnigheid is
omgeven, en studenten zich daardoor in allerlei malle bochten gaan
wringen om er toch achter te komen wat er van hen verwacht wordt.


[color=#0000ff]Onzin, de stof voor VO is precies en duidelijk omschreven. In principe .................................. etc.


Jan ik begin vast te stellen dat je niet de moeite hebt genomen het hele artikel van Ben Wilbrink te lezen. Dan had je kunnen lezen dat er zelfs juridische gronden zijn om MC-vragen beschikbaar te stellen. Lees maar eens vanaf bladzijde 39. Ben Wilbrink deed onderwijsresearch aan de Universiteit van Amsterdam en was verbonden aan het Kohnstamm Instituut. Zie www.benwilbrink.nl. Is dit het niveau van de onderwijskundige kennis van de examencommissie, waarover op dit forum eerder werd geschreven? En voor jou geldt in ieder geval:

i67.tinypic.com/2hp67fb.jpg
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Jan de Hulster
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2016 12:17
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef:
Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef:
-De huidige 2016 MC VO vragen (en ook GPL vragen) worden niet vrij gegegeven , OMDAT dit zo in het KEI reglement staat.
zie: http://www.brevet...nreglement
Dus daarvoor moet je bij KEI/KNVvl zijn als je dat anders wilt....


Zomaar een stukje tekst van iemand die er voor doorgeleerd heeft (Ben Wilbrink):

[i]Slecht is het wanneer de toets met een grote mate van geheimzinnigheid is
omgeven, en studenten zich daardoor in allerlei malle bochten gaan
wringen om er toch achter te komen wat er van hen verwacht wordt.


[color=#0000ff]Onzin, de stof voor VO is precies en duidelijk omschreven. In principe .................................. etc.


Jan ik begin vast te stellen dat je niet de moeite hebt genomen het hele artikel van Ben Wilbrink te lezen. Dan had je kunnen lezen dat er zelfs juridische gronden zijn om MC-vragen beschikbaar te stellen.

Lees maar eens vanaf bladzijde 39. Ben Wilbrink deed onderwijsresearch aan de Universiteit van Amsterdam en was verbonden aan het Kohnstamm Instituut. Zie www.benwilbrink.nl. Is dit het niveau van de onderwijskundige kennis van de examencommissie, waarover op dit forum eerder werd geschreven? En voor jou geldt in ieder geval:

i67.tinypic.com/2hp67fb.jpg


Ik heb het stuk inderdaad niet gelezen.

Maar als er juridische gronden zijn dan moet je meteen bij de KNVvL aan de bel trekken lijkt mij.
Grin
Want dan zit het KEI volkomen fout en is het gewoon een schande dat ze hun regelgeving in februari 2016 hebben aangepast. Wink

@ Kees
Hoe zou het dan geregeld zijn bij het CBR?
Ook die maken de PPL MC vragen ook NIET openbaar zover ik weet? Helpless
Gewijzigd door Jan de Hulster op 24-05-2016 07:55
 
frans
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2016 21:07
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

De vraag was:
Geef de kandidaten inzicht in welke zaken ze te kort komen.....
KEI, enz. interesseert de kandidaten geen ene r..t:
Ze willen gewoon weten waar ze te kort komen, en waar ze zichzelf moeten verbeteren....
Je hoeft de vragen niet te verantwoorden... Alleen ff aangeven: "op dit, of dat punt, kom je te kort..."
Is dat nu echt zo moeilijk?
Hallo: zand in hoofden...????
FRans
 
Jan de Hulster
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-05-2016 08:03
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

frans schreef:
De vraag was:
Geef de kandidaten inzicht in welke zaken ze te kort komen.....
KEI, enz. interesseert de kandidaten geen ene r..t:
Ze willen gewoon weten waar ze te kort komen, en waar ze zichzelf moeten verbeteren....
Je hoeft de vragen niet te verantwoorden... Alleen ff aangeven: "op dit, of dat punt, kom je te kort..."
Is dat nu echt zo moeilijk?
Hallo: zand in hoofden...????


Beste Frans

op 12 maart waren er ca. 52 kandidaten voor 1-6 vakken...
op 23 april waren er ca. 34 kandidaten voor 1-6 vakken

Het gaat echt te ver om per kandidaat aan te geven waar hij tekort schiet....
Dus dat is echt te moeilijk !


Het enige advies dat ik kandidaten kan geven ga beter studeren en ga met je toekomstige collega instructeurs eens rond de tafel zitten om je kennis tekort te leren inzien.
Die hebben ook ooit die stof die al sinds 1984 gebruikt wordt en grotendeels hetzelde is gebleven zich meer of minder eigen gemaakt.
En pas bv. eerst die waslijst aan tips toe in dit draadje al eerder aangegeven.

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 25-05-2016 09:14
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden