| 29-03-2024 | 12:11
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
MC vragen 2016 VO openbaar?
Kilo Hotel
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-05-2016 09:28
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

Jan de Hulster schreef:
Beste Frans

op 12 maart waren er ca. 52 kandidaten voor 1-6 vakken...
op 23 april waren er ca. 34 kandidaten voor 1-6 vakken

Het gaat echt te ver om per kandidaat aan te geven waar hij tekort schiet....
Dus dat is echt te moeilijk !

Jan de Hulster


Jan, lees nu TOETSVRAGEN SCHRIJVEN eerst zelf eens. Dan bespaar je ons deze onzin. Wat is er moeilijk aan om tijdens het nakijken per kandidaat/vak een notitie te maken van de onjuiste antwoorden? Gewoon formuliertje ontwerpen of automatiseren. Ik mag toch aannemen dat examinatoren dit zijn op grond van hun onderwijskundige motivatie?
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Jan de Hulster
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-05-2016 09:58
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef:
Beste Frans

op 12 maart waren er ca. 52 kandidaten voor 1-6 vakken...
op 23 april waren er ca. 34 kandidaten voor 1-6 vakken

Het gaat echt te ver om per kandidaat aan te geven waar hij tekort schiet....
Dus dat is echt te moeilijk !

Jan de Hulster


Jan, lees nu TOETSVRAGEN SCHRIJVEN eerst zelf eens. Dan bespaar je ons deze onzin.
Wat is er moeilijk aan om tijdens het nakijken per kandidaat/vak een notitie te maken van de onjuiste antwoorden?
Gewoon formuliertje ontwerpen of automatiseren. Ik mag toch aannemen dat examinatoren dit zijn op grond van hun onderwijskundige motivatie?




Je bovenstaande wens zal ook wel voor de GPL MC examens zijn denk ik????

Geen haar op mijn hoofd die dat van plan is voor het VO.
Je beseft blijkbaar niet hoeveel werk dat is??
Geeft het CBR dit soort nakijk service ook?? (voor PPL )

Beter is het als kandidaten VO de studie tips gewoon zo goed mogelijk opvolgen lijkt mij.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 25-05-2016 13:28
 
frans
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-05-2016 18:30
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

onderbuik gevoel = onwil.....

Ik heb mijn motorrijbewijs in één keer gehaald na 6 lessen. Met mijn auto rijbewijs zakte ik de eerste keer:
De instructeur vertelde mij haarfijn waar dat aan lag. "Ik reed in een auto als motorrijder!
als je dit soort dingen niet te horen krijgt kost het onnodig tijd en moeite om te slagen.
Algemeen mijn mening:
Instructeurs moeten VÉÉL meer les krijgen in didactiek!!!
Het interesseerd mensen geen ene zak, en is ook geheel niet belangrijk, hoe een houten ligger is opgebouwd (kapot? = naar Terlet).
Wil je nu instructeurs? of theoretische nerds?.....
Weet een Rij-instructeur je exact te vertellen hoe een motor werkt? Heb ik nog een vraagje voor je: Hoe werkt de Desmodrische klepbedienig van een Ducatie motor???

Iedereen zakken hoor... En wat een lol..... :-(

Het gaat om GOEDE instructeurs, NIET om theoretische mensen....
Mensen mensen hebben we nodig!!!!

FRans
 
Jan de Hulster
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-05-2016 08:09
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

frans schreef:
onderbuik gevoel = onwil.....

Ik heb mijn motorrijbewijs in één keer gehaald na 6 lessen. Met mijn auto rijbewijs zakte ik de eerste keer:
De instructeur vertelde mij haarfijn waar dat aan lag. "Ik reed in een auto als motorrijder!
als je dit soort dingen niet te horen krijgt kost het onnodig tijd en moeite om te slagen.
Algemeen mijn mening:
Instructeurs moeten VÉÉL meer les krijgen in didactiek!!!
Het interesseerd mensen geen ene zak, en is ook geheel niet belangrijk, hoe een houten ligger is opgebouwd (kapot? = naar Terlet).

Wil je nu instructeurs? of theoretische nerds?.....

Weet een Rij-instructeur je exact te vertellen hoe een motor werkt? Heb ik nog een vraagje voor je: Hoe werkt de Desmodrische klepbedienig van een Ducatie motor???

Iedereen zakken hoor... En wat een lol..... :-(

Het gaat om GOEDE instructeurs, NIET om theoretische mensen....
Mensen mensen hebben we nodig!!!!


Frans,

Ik denk dat een combinatie van LES didaktiek en LES in theorie gewenst is.

De vraag is dan :
Op welk niveau moet de theorie kennis van een VO instructeur zijn?
Antwoord:
Op dit moment -al vanaf 1984- op het huidige theorie kennis niveau wat beschreven staat in Theorie van het Zweefvliegen. ZIe de CIV website bij VO.
(Voor 1984 was het globaal EWDZ en nog ietsje meer... meen ik me te herinneren)

De CIV/ KEI zou verder kunnen gaan nadenken wat het theorie niveau (VO) zou moeten zijn in het komende EASA tijdperk dus vanaf 8 april 2018.
Vermoedelijk zal ook IL&T daar overigens een mening over hebben.

ADVIES: Neem contact op met KEI/CIV wat hun visie wordt NA de laatste VO examen oude stijl. (19 November 2016)

Wat de Didaktiek betreft, mee eens dat daar ook meer aan gedaan moet gaan worden:
Ik heb geen idee welke minimum eisen je daar aan moet /kunt stellen. Ook iets voor CIV/ KEI/ IL&T(?) denk ik.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 26-05-2016 14:22
 
frans
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-05-2016 19:17
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

Waar het om begon:
De kandidaten willen inzicht over op welke plekken ze te kort komen...
Je hoeft de vragen niet vrij te geven; slechts info op welke punten het er aan schort.
Met pakweg 25(?) kandidaten mag dat toch geen probleem zijn...
We zijn op de wereld om elkaar te helpen nietwaar.
FRans
 
Jan de Hulster
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-05-2016 14:29
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

frans schreef:
Waar het om begon:
De kandidaten willen inzicht over op welke plekken ze te kort komen...
Je hoeft de vragen niet vrij te geven; slechts info op welke punten het er aan schort.
Met pakweg 25(?) kandidaten mag dat toch geen probleem zijn...
We zijn op de wereld om elkaar te helpen nietwaar.


Beste Frans,

Hoe meer ik er over nadenk kom ik tot mijn conclusie dat:

1-kandidaten VO verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces/ prestaties op een theorie VO examen.

2-dat ze dus zelf moeten studeren.(er is ruim voldoende stof, vragen en informatie voor evt ZELFSTUDIE) Zie verder in deze draad de ca. 25 adviezen tbv studie. https://www.zweef...rowstart=0

3-dat de clubs hun kandidaten moeten steunen/kunnen steunen /zouden moeten steunen in hun studie proces.
( Clubs kunnen dus hun instructeurs inzetten om toekomstige instructeurs te begeleiden in het verwerken van de theorie stof)

4-Daarnaast zouden kandidaten VO die op 12 maart EN op 23 april gezakt zijn eens te rade kunnen gaan bij kandidaten die WEL geslaagd zijn op 12 maart of op 23 april... voor die vakken.

5 Er is voor toekomstige VO instructeurs dus ruimschoots gelegenheid (5.5 maanden) om zelfstandig /of met behulp van instructeurs uit de club te gaan studeren voor het bezem VO van 19 november 2016.

Ook zouden VO kandidaten kunnen nadenken om deel te nemen aan het GPL MC examen van 24 September 2016 . Dit als oefening voor MC en ZELFTEST voor kennis op GPL niveau. !!!

Kortom je verzoek om analyse te doen op de geproduceerde vragen en de resultaten per kandidaat is zinloos en ook veel te tijdrovend.

In ieder geval is een examen commissie hier NIET voor verantwoordelijk.

Mocht je nog meer vragen / andere vragen hierover hebben dan verwijs ik bij deze graag door naar de examencommisie KEI .

Wat mij betreft einde discussie.

mvg,

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 30-05-2016 09:42
 
frans
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-05-2016 22:38
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

Beste Jan,
De vraag is nog steeds: geef de mensen inzicht op welke punten ze te kort komen. Op welke manier dan ook..
NIET!!! Hoe ze moeten studeren.

Hoe moet ik die vraag simpeler maken?

Enne, ik heb echt respect voor het werk dat je verzet hoor Jan. Iedereen p.st tegen je aan, je doet het nooit goed, enz......
Top dat je het toch (blijft) doen.
FRans
 
Jan de Hulster
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-05-2016 09:44
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

frans schreef:
Beste Jan,
De vraag is nog steeds: geef de mensen inzicht op welke punten ze te kort komen. Op welke manier dan ook..
NIET!!! Hoe ze moeten studeren.

Hoe moet ik die vraag simpeler maken?

Enne, ik heb echt respect voor het werk dat je verzet hoor Jan. Iedereen p.st tegen je aan, je doet het nooit goed, enz......
Top dat je het toch (blijft) doen.



Frans,

Ik heb je vraag/ verzoek maar even doorgezet richting CIV/KEI.
Dus het is verder aan hen.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 30-05-2016 09:45
 
Joost van Tilborg
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-05-2016 11:28
Lid

Berichten: 5
Sinds: 26.05.16

“Leren van gemaakte fouten” is een beproefd onderwijsconcept en moet toch ook toe te passen zijn bij onze GPL- en VO theorie-examens. Van een collega-instructeur met ruime onderwijservaring heb ik begrepen dat er op zijn school na een MC examen behalve de uitslag ook een persoonlijk studieadvies gegeven wordt. Dit advies komt tot stand na analyse van de antwoorden. Ik begrijp dat voorlopig de vragen van de theorie-examens niet vrij worden gegeven i.v.m. de beperkte hoeveelheid vragen in de databank. Maar er is misschien een tussenoplossing:
Bij het GPLtheorie-examen (en ik neem aan ook bij het VO examen) krijgen de kandidaten een “Meeneemformulier “ om hun antwoorden in te vullen zodat ze deze later kunnen vergelijken met de uitslag. Op dit formulier staan alleen het examenvak en de nummers van de vragen vermeld. Als, behalve het nummer, ook een onderwerp vermeld wordt kunnen de kandidaten later bij het vergelijken van de antwoorden zelf zien bij welk onderdeel van dat vak ze tekort schieten.
B.v. Vak: Algemene kennis van de constructie
Vraag 1: Snelheidsmeter Antwoord:
Vraag 2: Koolstofvezel Antwoord:
Vraag 3: Semischaal constructie Antwoord:
Enz.

Joost van Tilborg
GLC Illustrious
 
Jan de Hulster
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-05-2016 11:55
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Joost van Tilborg schreef:
“Leren van gemaakte fouten” is een beproefd onderwijsconcept en moet toch ook toe te passen zijn bij onze GPL- en VO theorie-examens.
Van een collega-instructeur met ruime onderwijservaring heb ik begrepen dat er op zijn school na een MC examen behalve de uitslag ook een persoonlijk studieadvies gegeven wordt.

Dit advies komt tot stand na analyse van de antwoorden.

Ik begrijp dat voorlopig de vragen van de theorie-examens niet vrij worden gegeven i.v.m. de beperkte hoeveelheid vragen in de databank.

Maar er is misschien een tussenoplossing:
Bij het GPLtheorie-examen (en ik neem aan ook bij het VO examen) krijgen de kandidaten een “Meeneemformulier “ om hun antwoorden in te vullen zodat ze deze later kunnen vergelijken met de uitslag. Op dit formulier staan alleen het examenvak en de nummers van de vragen vermeld.

Als, behalve het nummer, ook een onderwerp vermeld wordt kunnen de kandidaten later bij het vergelijken van de antwoorden zelf zien bij welk onderdeel van dat vak ze tekort schieten.

B.v. Vak: Algemene kennis van de constructie
Vraag 1: Snelheidsmeter Antwoord:
Vraag 2: Koolstofvezel Antwoord:
Vraag 3: Semischaal constructie Antwoord:
Enz.

Joost van Tilborg
GLC Illustrious


Ik ben het wel met je eens dat dat een goede tussen oplossing kan zijn voor in de toekomst voor GPL en evt theorie VO als dat laatste blijft bestaan.

Wat de vragen voor het VO betreft in principe zijn er voldoende nieuwe vragen te maken, voor het bezem examen van 19 November a.s.
BV: Bij Voorschriften schat ik in dat je er wel 200 uit de stof kan trekken....

Bij de andere 5 VO vakken denk ik ook wel, als je even je best doet als examen commissie.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 31-05-2016 08:38
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.10 seconden