| 24-05-2018 | 06:12
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Open Militaire kampioenschappen 2016
Jan Ritsma
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-06-2016 08:59

Lid

Sinds: 09.09.08

Maandag begint de OMK op Malden.
Voor deze wedstrijd is er op zweefvliegenonline.nl een aparte trackingsite opgezet, waar opdrachten uitslagen en deelnemerslijst te vinden zijn. Verder is tweederde van de deelnemers via de tracking te volgen.
Dat KUNNEN echter alle deelnemers worden, als ze even de moeite nemen hun FLARM-gegevens aan mij of OGN door te geven. Volg dan ook even het stappenplan zodat het in één keer goed gedaan wordt.

De deelnemers waarvan de gegevens nog ontbreken en die dus niet op de kaart worden weergegeven zijn:

Ben Hiemstra

Sjoerd van Geur
Guy van Sande
Wycher van Vliet
Ferdi Koenders
Bas Seiffert
Dick Algra
Jeroen Jennen

Theo van 't Rood
Erik van der Heul
Patrick Hoeve
Hans Biesters
Gewijzigd door Jan Ritsma op 09-06-2016 07:44
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
Jan Ritsma
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2016 13:42

Lid

Helaas is de website van de KNVvL voor deze wedstrijd weer een puinhoop.
De eerste dag werd niets weergegeven en de tweede dag sporadisch.
De shoutbox gaat pas open tijdens de wedstrijd. Volgens mij is die wedstrijd al 2,5 dagen aan de gang maar dat heeft de webmaster kennelijk niet in de gaten Smile en dat terwijl hij er zelf aan meedoet!www.zweefvliegenonline.nl/files/shoutbox.jpg
Gewijzigd door Jan Ritsma op 08-06-2016 14:41
Jan Ritsma

Jan Ritsma
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2016 15:45

Lid

En ook het drama van de KNVvL trackers is compleet. Hier een screenshot van deze dingen. Zodra de kisten vliegen wordt de informatie onderbroken. Sommige posities op de kaart zijn meer dan 40 minuten oud.
Lees hierover ook dit artikel

klik op het plaatje voor een leesbare weergave.
www.zweefvliegenonline.nl/files/flightrack24.jpg

Op zweefvliegradar kun je inmiddels zien dat de clubklasse grote problemen heeft na de start en op 300 meter net kan blijven hangen. Vermoedelijk draait dit op buitenlanden uit.
Jan Ritsma

allebei
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 08:33
Lid

Sinds: 07.10.08

Het is toch jammer dat we als zweefvliegerij niet in staat zijn om samen te werken.
Er lijkt toch voldoende kennis om met professioneel hobbyisme tot iets moois te komen.

De kracht van de zweefvliegerij was altijd om alles zoveel mogelijk in eigen beheer te blijven doen om kosten te drukken.
Ik snap dat wanneer er niemand is die iets op een gestructureerde manier wil of kan ontwikkelen dat je dan overstapt naar het inkopen bij een commercieel bedrijf van zo'n dienst.

Voor 'tracking' is die kennis en wil gewoon aanwezig. Sterker nog, de sites om vliegtuigen te volgen en opdrachtjes in de kaart te plotten zijn er ook al en het kan allemaal gratis.
Dus zonder dat KNVvL-leden die er al helemaal geen belangstelling in hebben er aan mee betalen.

Livetrack24 is niet gratis, niet in aanschaf en niet in gebruik (los van het feit dat het agv het GSM-signaal in Nederland sowieso onbetrouwbaar is boven de 400mtr).

Laat de KNVvL verstandig zijn en zorgen dat krachten gebundeld worden in plaats van dat ontwikkelaars elkaar tegenwerken en er nodeloos eigen of KNVvL-kapitaal in stoppen.

Ronald Rooij

Christ
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 10:33
Lid

Sinds: 07.08.15

Het was smullen gisteren
zien hoe de kisten moesten werken om boven te blijven en proberen hun opdracht te voltooien
buitenlandingen uitwijken naar anderen velden alles live tezien met update,s tussen 0,5 en en enkelen seconden
prachtig om te volgen als een kist op 250 m zat en dan zien hoe hij nog weg komt
ik had zweefvliegenonline bijstaan van Jan Ritsma
en OGN live2d http://goo.gl/AwJFrx
en Ktrax van Gerhard Wesp http://goo.gl/nsAUrh

livetrack24 heb ik even aangehad maar dat werkte niet

het meeste heb ik OGNlive gekeken en Ktrax met af en toe terug naar Jan voor de task info

Ktrax heeft een mooie layout en je ziet de toestellen links of rechtsom draaien en steken
je ziet ze echt live over de kaart gaan met supersnelle update,s kijk maar eens onder options de help
Ktrax kan geen trail geven en ook de opdracht via een url gaat niet wel vanaf je pc

OGN live kan wel de trail geven en ook het menu aan de zijkant geeft veel info
hier kan je wel de task via een url ingeven
de task is ook snel even gemaakt met prosoar.de

wat me wel opviel is dat de hoogte van de kisten zweefvliegonline 75 meter hoger waren (FL)
dan bij OGN en Ktrax (gps hoogte) de luchtdruk gisteren was rond 1022 dacht ik

al met al det OGN dekking was prachtig met al die ontvangstations in het wedstrijd gebied

kijken wat het vanmiddag word

mvg

Christ van der Weide

Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 11:22
Lid

Sinds: 03.09.08

Ik heb gisteren ook ff gekeken.

De site van Jan Ritsma werkte goed.

live track werkte niet

Jan Ritsma
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 11:37

Lid

Christ schreef:

het meeste heb ik OGNlive gekeken en Ktrax met af en toe terug naar Jan voor de task info

Even een kleine toevoeging:
De website heet niet "jan" maar zweefvliegenonline
Als je de privé website van Jan Ritsma zoekt, dan vind je die HIER
Christ schreef:
Ktrax heeft een mooie layout en je ziet de toestellen links of rechtsom draaien en steken

Dat is op zweefvliegenonline exact het zelfde, alleen daar zie je zweefvliegtuigen en geen wanstaltige driehoeken. De updates staan inderdaad op 4 seconden, maar daaraan wordt gewerkt, evenals aan een trail functie en een scorebord. Voor dat laatste is echter medewerking van de wedstrijdleiding nodig. Verder geeft het aanklikken van de vliegtuigjes ook veel informatie, inclusief de naam van de vlieger, en dat hebben die andere sites niet. Wat ze ook niet hebben is vliegtuigsymbolen en al helemaal niet in de kleur van de opdracht die ze vliegen.
Christ schreef:
wat me wel opviel is dat de hoogte van de kisten zweefvliegonline 75 meter hoger waren (FL)
dan bij OGN en Ktrax (gps hoogte) de luchtdruk gisteren was rond 1022 dacht ik

Scherp geobserveerd. De weergave van zweefvliegenonline geeft echter juist GEEN FlightLevels weer, maar corrigeert hiervoor met de actuele QNH. Precies andersom dus. De correctie is nu uitgeschakeld, omdat als de zweefvliegtuigen gps hoogte geven deze correctie niet nodig is.
Christ schreef:
al met al det OGN dekking was prachtig met al die ontvangstations in het wedstrijd gebied.

De zweefvliegenonline dekking is momenteel beter, omdat deze ook de ADS-B vliegtuigen weergeeft.
Jan Ritsma

Christ
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 12:44
Lid

Hier een link naar OGN live track met de de Club task van vandaag
task gemaakt met ProSoar.de

http://goo.gl/nVwT6Q

De dekking zal ook hier weer goed zijn ondanks dat het station Mook wat normaal een goede range heeft
al enige tijd uit staat.

groet

Christ van der Weide

matth1js
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 13:59
Lid

Sinds: 26.11.08

Mooi werk Christ. Misschien is het handig om ook te filteren op de deelenemende kisten?
https://github.com/glidernet/ogn-live
Matthijs Beekman
GoZC

skylines.aero | prosoar.de | xcsoar.org

JuliettBravo
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 15:02

Lid

Sinds: 02.09.08

Christ schreef:
Hier een link naar OGN live track met de de Club task van vandaag

Tup
Bart vS

www.vanstratum.com
Jan Ritsma
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 15:40

Lid

Op zweefvliegenonline nu schitterend te zien hoe de verschillende klassen allen hun eigen opdracht volgen in over zichtelijke kleuren!

www.zweefvliegenonline.nl/files/opdrachtkleuren.jpg

Op de KNVvL trackersite is, zoals te verwachten was niets te zien. Jammer van al het werk, want het belast de wedstrijdleiding toch wel behoorlijk
Gewijzigd door Jan Ritsma op 09-06-2016 15:56
Jan Ritsma

Jan de Hulster
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 16:07
Lid

Jan Ritsma schreef:
Op zweefvliegenonline nu schitterend te zien hoe de verschillende klassen allen hun eigen opdracht volgen in over zichtelijke kleuren!

www.zweefvliegenonline.nl/files/opdrachtkleuren.jpg

Op de KNVvL trackersite is, zoals te verwachten was niets te zien. Jammer van al het werk, want het belast de wedstrijdleiding toch wel behoorlijk

Jan,

Waarom zie ik NIET de ingetekende opdrachten op jouw presentatie?

Zoals je voorbeeld hier boven suggereert?

Jan Ritsma
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 16:09

Lid

Jan de Hulster schreef:
Jan Ritsma schreef:

Jan,

Ik ben blij dat je die vraag stelt.
In de balk boven in beeld, zie je een tab genaamd "opdracht"
Daar kan je alle opdrachten individueel mee aan en uit zetten.
De onderste optie van het opdracht menu is "refresh task" die knop kan je gebruiken als je browser nog de eventueel oude opdrachten weergeeft. F5 is dan niet meer nodig zoals vroeger.
En, als je toevallig naar de hoofdpagina van zweefvliegradar zit te kijken, dan kan je via de knop "navigatie" naar de speciaal voor de OMK opgezette pagina.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 09-06-2016 16:17
Jan Ritsma

arjanvd
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 16:16

Lid

Jan de Hulster schreef:

Jan,

Even eerst de wedstrijd OMK selecteren en dan de opdrachten aanvinken.

Inderdaad een mooie presentatie, de KNVvL trackingsite werkt bij mij ook niet...
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 16:21
Lid

Jan,

Bedankt. Dat krijg je als je ff snel klikt op het werk.

Geweldig.

Is het ook nog mogelijk om:

-de richting van de opdracht met een pijl aan te geven?

-En het vliegtuig (1-of 2) per opdracht wat feitelijk voorop ligt te laten op bliepen?

Dan is het helemaal perfect.

Jan Ritsma
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 16:45

Lid

Jan de Hulster schreef:
Jan,

Bedankt. Dat krijg je als je ff snel klikt op het werk.

Geweldig.

Is het ook nog mogelijk om:

-de richting van de opdracht met een pijl aan te geven?

-En het vliegtuig (1-of 2) per opdracht wat feitelijk voorop ligt te laten op bliepen?

Dan is het helemaal perfect.

Mogelijk is bijna alles. De richting van de opdracht kan je eigenlijk al zien aan de startlijnen. Die staan uiteraard aan het begin.

En verder, Jan, we hadden in NL al lang de beste glidertracking van de wereld gehad. Helaas besteden sommige KNVvL medewerkers liever hun tijd en geld van de leden aan het onderuithalen van zweefvliegenonline.
Als je bij een wedstrijd verplicht stelt dat de FLARM tijdens die wedstrijd geregistreerd staat bij OGN, dan heb je alvast alle deelnemers op de kaart en zelfs een redelijke SAR! Het heeft geen enkele zin om score boards etc. te gaan ontwikkelen als een gedeelte van de deelnemers het verpoft om ADS-B aan te sluiten, of zelfs maar hun FLARM aan te melden. ADS_B zou het beste zijn, want dat heeft de beste dekking met een minimum aan ontvangstations en je bent bovendien niet afhankelijk van de FLARM fabrikant.

Ik verzeker je nogmaals dat we een perfect systeem hadden gehad als de mensen elkaar het licht in de ogen gunden en niet in dat vreselijke hokjesdenken verstrikt zaten.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 09-06-2016 18:10
Jan Ritsma

matth1js
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 19:51
Lid

Sinds: 26.11.08

weet iemand wie de OGN antenne in de buurt van Malden beheert?
hij kleurt rood op de kaart, wat volgens mij betekent dat deze niet actief is?

de lijst op OGN geeft ook aan dat de malden receiver down is en er staan helaas geen contactgegevens bij:
http://wiki.glide...vers#toc18

dl.dropboxusercontent.com/u/4546566/embedded_figures/Screen%20Shot%202016-06-09%20at%2019.48.19.png
Matthijs Beekman
GoZC

skylines.aero | prosoar.de | xcsoar.org

Jan Ritsma
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 19:58

Lid

matth1js schreef:
weet iemand wie de OGN antenne in de buurt van Malden beheert?
hij kleurt rood op de kaart, wat volgens mij betekent dat deze niet actief is?

de lijst op OGN geeft ook aan dat de malden receiver down is en er staan helaas geen contactgegevens bij:
http://wiki.glide...vers#toc18

Klopt. Is mij ook opgevallen. De ontvanger ging uit toen de OMK begon. Wat een toeval toch,... vind je ook niet?
Stuur Frouwke Kuijpers een PB of email, die weet vast wel wie de beheerder is. Maar gezien de presentatie op OGN wil deze anoniem blijven, dus..... En,... hebben we hem nodig?
Gewijzigd door Jan Ritsma op 10-06-2016 08:19
Jan Ritsma

Jan Ritsma
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2016 22:34

Lid

In het onderstaande wil ik graag duidelijk weergeven wat er zoal speelt. Duidelijkheid is iets waar ik van houd.

Enkele weken geleden werd ik benaderd door één van de medewerkers van de Euroglide. Hij wilde graag dat ik de KNVvL-trackers zou weergeven op Zweefvliegenonline. Dat wil ik wel, maar wel in combinatie met alle mogelijke andere systemen. Het gevolg zou zijn, dat op zweefvliegenonline een waarheidsgetrouw plaatje te zien zou zijn van de onderlinge posities van de deelnemers en niet zoals voorgaande jaren op andere sites, een presentatie die mooi lijkt, maar niets met de werkelijkheid te maken heeft.

Voor de weergave van de KNVvL-trackers heb ik echter twee codesleutels nodig. Dus stuurde ik een email naar flighttrack24. Die weigerde de sleutels te geven. De KNVvL, die volgens de beheerder van flighttrack 24 een "bijzonder goede klant is, (leuk om te weten Grin)"zou in kunnen grijpen en dat zou dan moeten lopen over.... jawel, niemand anders dan Frouwke Kuijpers. De draden in het web komen telkens uit in het zelfde punt. Smile
Het uiteindelijk verschaffen van de informatie kan geen probleem zijn, want Glidertracking had ook alle info.

Er was zelfs even sprake van het geheel voorbij gaan aan de KNVvL-trackers, maar na een vergadering van de medewerkers van de Euroglide werd nadrukkelijk gekozen voor deze apparaatjes. Niet eens geheel onterecht, want bij de Euroglide moeten we ieder systeem inschakelen dat we hebben.

Helaas is dat laatste NIET de doelstelling van de KNVvL, want ik heb de gegevens nog steeds niet en ik denk niet dat ik ze krijg. Heb ik die gegevens echt nodig? is er ook een andere manier? Ja, technisch gezien kan ik de hele API van de KNVvL-trackers omzeilen en toch mede gebruik maken van die informatie. Dat is echter een hele uitzoekerij en laat ik nu denken dat de KNVvL met zijn trackers de hoogste boom in kan. Smile

Het moet echter wel duidelijk zijn waar de problemen liggen en dat is niet bij zweefvliegen on line.
De Euroglide website is klaar en de tasks staan al in de kaart. We zullen het moeten doen zonder die ondingen van de KNVvL. Eerlijk gezegd heb ik geen idee van de GSM dekking of de FLARM-dekking van Oostduitsland en Polen. We laten ons verrassen!

De URL van de site is eenvoudig: zweefvliegenonline.nl/euroglide
Gewijzigd door Jan Ritsma op 10-06-2016 08:16
Jan Ritsma

Christ
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-06-2016 13:07
Lid

Nog even vlug de clubtask van vandaag 10 juni gemaakt met ProSoar

hier de link naar de OGN Track http://goo.gl/CRQaHt Club opdracht task 5

Ik denk dat de OGN dekking beter is als gisteren