| 18-01-2018 | 08:33
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 1
Kees Visser

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Belangrijke oproep aan deelnemers Euroglide!!
Kilo Hotel
#41 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-06-2016 23:53

Lid

Sinds: 01.09.08

Fuchur schreef:
Staat er nu een link naar ZOL op de pagina van GT?
Dat een commercieel bedrijf de competitie aanprijst is natuurlijk een geweldige stap voorwaarts #sarcasm

Maar nog steeds geen site die de drie tracking concepten samenbrengt op een pagina. En dat is nou net wat de Euroglide nodig heeft.

Zou een volgende stap kunnen zijn dat zweefportaal de verzamelde links die inmiddels op GLIDERTRACKING staan ook gaat vermelden? Misschien schuiven we dan langzamerhand de goede kant op.
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services

www.aviationservices.eu
dingetje
#42 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-06-2016 00:41

Lid

XCSoar is ook te koppelen aan Livetrack24 en vorig jaar lukte me dat ook, maar op een of andere manier nu niet meer.

Zie: https://forum.xcs...amp;t=2617

In het kort komt het hier op neer: de Livetrack24 API die in XCSoar gebruikt is, wordt niet langer ondersteund door Livetrack24 (overigens ook een commerciële partij) en er is momenteel niemand van de XCSoar ontwikkelaars bereid gevonden die de functie weer aan de praat wil krijgen.
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG

https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Jan Ritsma
#43 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-06-2016 09:26

Lid

Sinds: 09.09.08

De spontane aanmeldingen druppelen binnen, we zitten nu op 40 bekende vliegtuigen (+6).
Er komen vragen binnen welke gegevens er nodig zijn en hoe/waar die moeten worden opgegeven.

Het mooiste is het stappenplan te volgen, maar het minimum is:
HIER aanmelden
en via het contact formulier van zweefvliegenonline doorgeven:
Kenteken vliegtuig (PH nummer D nummer etc.)
Wedstrijdkenteken (letters/cijfers op de staart)
FLARMcode
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
dingetje
#44 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-06-2016 19:18

Lid

Hier nog een tip hoe je je FLARM ID kunt vinden (als je hem niet weet)

Open een door je FLARM geschreven IGC file in notepad (of een andere editor die platte tekst kan weergeven)
Zoek naar een regel die begint met LFLA, dan wat nummers en dan ID
De laatste 6 karakters op deze regel zijn het FLARM ID

Zie hieronder voor een schermafbeelding voor een voorbeeld met de flarm van de ACS Junior PH-1293. Bij ACS zijn alle FLARMS ID's inmiddels overschreven met de ICAO code zodat zowel de FLARM als de XPDR dezelfde code uitzenden.
In dit geval is dat dus 484BBE.

i.imgur.com/70A8ACT.png

Een andere methode om je FLARM ID te vinden gaat via de FLARM Tool, een laptop en een FLARM update kaboltje. Die is dus wat lastiger omdat je daar hardware voor nodig hebt.

Je kunt je FLARM ID op je hex ICAO code zetten door een flarmcfg.txt bestand op een SD kaartje te zetten en daar de FLARM mee op te starten

Download broncode  Code

# ICAO code
$PFLAC,S,ID,484bbe

Je ICAO code kun je vinden (zoals Jan ook al aan geeft in zijn stappenplan) voor NL geregistreerde kisten via:

http://www.newfoundland.nl/luchtvaartregister/user/nl/luchtvaartuig.php?registratie=PH-xxxx

Voor de PH-1293 wordt dat dus:

http://www.newfou...ie=PH-1293

Ook als je niet aan de Euroglide mee doet, is het gewoon een no-brainer om je FLARM ID op je ICAO code te zetten. En uiteraard dan ook even aanmelden bij de OGN database.

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG

https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Jan Ritsma
#45 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-06-2016 08:28

Lid

Ondanks de "nieuwe visie" is Glidertracking ook weer in de lucht. Gisteren werd nog hard aan de site gewerkt en werd de code overspoeld met foutmeldingen. Men is bezig om de droom van Fuchur waar te maken en FLARM en trackers in de zelfde pagina weer te geven. Uiteraard hebben zij wel alle gegevens die ze zich kunnen wensen. Dit alles na een noodoproep van het Euroglideteam dat kennelijk na de laatste manipulaties inzag dat ze een beroep moesten doen op enkele vrijwilligers. Smile

Vandaag is de eerste wedstrijddag, maar volgens de meteo kan er pas morgen gevlogen worden..
Jan Ritsma

Jan Ritsma
#46 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-06-2016 06:58

Lid

Inmiddels is er op de hoofdpagina van zweefportaal een linkpagina verschenen naar trackingsites waar ook zweefvliegenonline wordt genoemd. Voor de weergave van de Euroglide moet je echter bij Glidertracking zijn volgens deze lijst en die zouden extra bronnen gebruiken als livetrack 24 en spot.

Het is natuurlijk al aardig dat de KNVvL sommige trackingsites niet stelselmatig "vergeet", maar nu is de informatie niet correct. Zweefvliegenonline.nl bijvoorbeeld geeft ook spot en livetrack 24 posities door, maar op een andere manier dan Glidertracking.
De posities via spot en livetrack 24 worden alleen doorgegeven als die posities minder oud zijn dan drie minuten. Daardoor blijft het plaatje dat je op zweefvliegenonline.nl ziet nog enigzins natuurgetrouw.. De vliegtuigen zitten dus echt daar waar ze worden weergegeven. Het gevolg is wel dat hoogstens tien procent van de livetrack 24 en spot gegevens wordt gebruikt omdat de meeste van deze posities gewoon geen waarde hebben omdat ze verouderd zijn. Dat de livetrack 24 apparaatjes iedere seconde hun gegevens doorgeven, zoals de fabrikant claimt is dus een leugen waar de KNVvL mooi ingetrapt is. Voor de Euroglide is wat dit aangaat de waarde nog betrekkelijker omdat er slechts 37 equipes zo'n ding hebben. Er zijn er gewoon niet meer voor handen.

Kortom, Zweefvliegenonline heeft de zelfde informatie als Glidertracking. Alleen is bij zweefvliegenonline de weergave anders Zo wordt, als er meerdere plots van een kist ontvangen zijn, de track en snelheid berekend. Daardoor kunnen op ZO ook vliegtuigsymbooltjes gebruikt worden die uiteraard in de richting wijzen waar heen de kist vliegt.

Zweefvliegenonline heeft appart van de normale trackingsite ook weldegelijk een op de Euroglide toegesneden trackingsite. Weliswaar met een andere presentatie dan GT, maar dat is juist goed, want dan kan iedereen naar eigen voorkeur de wedstrijd volgen. Nouja, echt volgen zal lastig worden want het is de vraag hoe spot livetrack 24, ogn en ADS-B het parcours dekt. Zelf ben ik wat dit aangaat tot nu toe teleurgesteld..
Gewijzigd door Jan Ritsma op 23-06-2016 08:49
Jan Ritsma

TonS
#47 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-06-2016 14:04
Lid

Sinds: 08.10.08

Ik vind het helemaal niet zo erg om Spots te zien ook al is de info niet helemaal up-to-date. Via het symbool zie je direct welke kisten via Spot te zien zijn en even erop klikken en je ziet of het al lang geleden is. Het is geen formule 1 race waarbij het allemaal aankomt op tiendes van seconden. Ik wil gewoon zien waar iedereen "ongeveer" uithangt. Ik kijk naar allebei de pagina's en dan kies ik uiteindelijk toch degene waar ik de meeste vliegtuigen op zie. Zojuist even vergeleken: op zweefvliegenonline zag ik nog maar 9 kisten, op glidertacking 30. De kisten met een SPOT hadden gemiddeld een vertraging van 15 minuten. Een kwartier is pak hem beet 20km Op een wedstrijd van 2400km maakt me dat niets uit.
Overigens zijn behoorlijk wat teams te volgen via allerhande FB-berichten. Zeker vanuit de tweezitters wordt af en toe druk gewhatsapped en die berichten verschijnen dan soms op FB. Dan krijg je er ook een verhaal bij. Dat is minstens zo leuk. Wink

Jan Ritsma
#48 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2016 08:46

Lid

TonS schreef:
Ik vind het helemaal niet zo erg om Spots te zien ook al is de info niet helemaal up-to-date. Via het symbool zie je direct welke kisten via Spot te zien zijn en even erop klikken en je ziet of het al lang geleden is. Het is geen formule 1 race waarbij het allemaal aankomt op tiendes van seconden. Ik wil gewoon zien waar iedereen "ongeveer" uithangt. Ik kijk naar allebei de pagina's en dan kies ik uiteindelijk toch degene waar ik de meeste vliegtuigen op zie. Zojuist even vergeleken: op zweefvliegenonline zag ik nog maar 9 kisten, op glidertacking 30. De kisten met een SPOT hadden gemiddeld een vertraging van 15 minuten. Een kwartier is pak hem beet 20km Op een wedstrijd van 2400km maakt me dat niets uit.
Overigens zijn behoorlijk wat teams te volgen via allerhande FB-berichten. Zeker vanuit de tweezitters wordt af en toe druk gewhatsapped en die berichten verschijnen dan soms op FB. Dan krijg je er ook een verhaal bij. Dat is minstens zo leuk. Wink

Het zou natuurlijk het beste zijn als we alle kisten van de Euroglide met een vertraging van hooguit enkele seconden zouden kunnen volgen. Dat lukte gisteren op zweefvliegenonline.nl maar voor ongeveer 12 kisten. Op het vierde been is de verwachting dat dat aantal behoorlijk kan stijgen. De trackers en de spot apparaatjes liepen gisteren soms meer dan een uur achter en dan kan je niet meer van "live" of real time" spreken natuurlijk. Toch vindt Ton het in dat geval prettiger om veel kisten op het scherm te zien en neemt hij de moeite om door ze allemaal aan te kliken zelf de waarschijnlijkheidscirkel te bepalen waarbinnen ze zitten.

Wat Ton Staassen eigenlijk wil, is (bij gebrek aan beter) een pagina met alle kisten er in met hun laatste doorgekomen positie.
Misschien zijn er mensen die daar net zo over denken. Het is goed mogelijk om dit te realiseren op een aparte pagina van zweefvliegenonline en op die manier wordt de live tracking pagina ook niet verziekt. Dus, dat gaan we maken. Er komt ook een predictie pagina. Daar wordt dan de positie van de kist in de tijd verplaatst met de gemiddelde snelheid in de richting van het volgende keerpunt.

De enige reden waarom al deze zaken niet in zweefvliegradar te vinden zijn, is het feit dat dit voor ADS-B niet nodig is. Tot SPOT en trackers had zweefvliegenonline toch geen toegang om allerlij politieke stokpaardjes van individuele KNVvL medewerkers. Nu deze situatie dreigt te verbeteren wil ik best moeite doen om alles te programmeren. We gaan dus weer aan het werk.

Overigens kan je HIER zien vanuit welke vliegvelden de verschillende deelnemers vandaag vertrekken.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 24-06-2016 09:12
Jan Ritsma

JuliettBravo
#49 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2016 09:56

Lid

Sinds: 02.09.08

Jan Ritsma schreef:
Overigens kan je HIER zien vanuit welke vliegvelden de verschillende deelnemers vandaag vertrekken.

Zou wel netjes zijn om er even een bronvermelding bij te zetten, is zo te zien domweg deze pagina: http://www.eurogl...dayrep.php in ZOL geëmbed.
Bart vS

www.vanstratum.com
Jan Ritsma
#50 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-06-2016 08:01

Lid

JuliettBravo schreef:
Jan Ritsma schreef:

Zou wel netjes zijn om er even een bronvermelding bij te zetten, is zo te zien domweg deze pagina: http://www.eurogl...dayrep.php in ZOL geëmbed.

Hi Bart,
Fijn dat je deze opmerking plaatst. Dat geeft mij de gelegenheid de situatie nogmaals te verduidelijken.
Bovendien suggereer je een verfijnd gevoel te hebben voor wat wel en niet netjes is en je bent ook niet te verlegen om dat op dit forum te tonen.

Mij werd door een lid van het organisatieteam van de Euroglide gevraagd om een website op te zetten waarmee de Euroglide gevolgd kon worden en dat heb ik gedaan. Toen ik later om meer gegevens vroeg, kreeg ik geen antwoord meer. Van een ander lid van Eindhoven ZC hoorde ik dat Gerrit Knoop bewerkstelligd had dat alle contact met mij verbroken werd.
Voor de zekerheid heb ik Gerrit zelf gevraagd om commentaar. Dat luidde: " gaat je niks aan".

Omdat alle contact verbroken is en nimmer enig verzoek is ingetrokken, presenteert zweefvliegenonline netjes de verzochte Euroglidepagina.

Beste Bart, schroom niet om je fatsoensoordeel over deze gang van zaken hier ten beste te geven.
Jan Ritsma

JuliettBravo
#51 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-06-2016 16:53

Lid

Jan Ritsma schreef:
Beste Bart, schroom niet om je fatsoensoordeel over deze gang van zaken hier ten beste te geven.

Goed, de Euroglide organisatie vraagt je een trackingpagina op te zetten en besluit er later toch geen gebruik van te willen maken. Dat ze dan niet meer op je emails reageren is inderdaad jammer, maar van de andere kant zullen ze ook wel druk zijn geweest met… bijv .de organisatie van de Euroglide…

Wat ik niet begrijp is waarom je altijd weer van een mug een olifant wil maken. Als iemand mij vraagt of ik met ons model een weersvoorspelling voor een wedstijd wil opzetten en later besluit daar geen gebruik van te willen maken, dan is mijn reactie “goh, jammer”. Bij jou moet dat altijd weer op zijn Jan’s; met een hoop herrie en kabaal, complottheorieen, persoonlijke aanvallen, enz. Ik snap werkelijkwaar niet dat je je zo druk kan maken over dit soort dingen.
Bart vS

www.vanstratum.com
Otto Foelkel
#52 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-06-2016 19:56
Lid

Sinds: 09.11.09

JuliettBravo schreef:
Bij jou moet dat altijd weer op zijn Jan’s; met een hoop herrie en kabaal, complottheorieen, persoonlijke aanvallen, enz. Ik snap werkelijkwaar niet dat je je zo druk kan maken over dit soort dingen.

Voordat deze discussie is beëindigd, zijn de duiven weer op til, vermoed ik zo.
Dat mensen er niet veel voor voelen om met Jan in zee te gaan heeft hij aan zichzelf te danken.

Jan Ritsma
#53 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-06-2016 11:11

Lid

Er zijn al enkele teams uitgevallen onder andere door motorpech
KLIK
Gewijzigd door Jan Ritsma op 26-06-2016 11:12
Jan Ritsma

JuliettBravo
#54 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-06-2016 15:35

Lid

Of je kijkt natuurlijk gewoon op de officiele Euroglide pagina, waar je dezelfde info, shouts, posities en nog veel meer op één handige pagina kan zien Smile
Gewijzigd door JuliettBravo op 26-06-2016 15:40
Bart vS

www.vanstratum.com
Jan Ritsma
#55 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-06-2016 07:39

Lid

Chaos is weer troef in digitaal zweefvliegland Smile
Hoewel volgens de leiding de Euroglide tot 2 juli duurt, wordt het publiek dat iets probeert te zien via de KNVvL trackers al op 24 juni naar huis gestuurd...

www.zweefvliegenonline.nl/files/blooper1.jpg
Jan Ritsma

JuliettBravo
#56 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-06-2016 12:08

Lid

De eerste kisten zijn binnen, er zullen er vandaag nog wel wat meer volgen:

i68.tinypic.com/s45iky.png

Mooi te volgen op http://live.glidertracking.com
Bart vS

www.vanstratum.com
Jan Ritsma
#57 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2016 08:22

Lid

JuliettBravo schreef:

Mooi te volgen op http://live.glidertracking

Leuk dat je dit beweert Bart. Dat geeft mij weer de gelegenheid om alles op een rijtje te zetten.

Op het plaatje van Bart zijn 11 kisten te zien, Maar slechts 7 er van zijn deelnemers aan de Euroglide.
Op zweefvliegradar daar in tegen, worden die er uit gefilterd. Daar zie je dus alleen de deelnemers. Wil je toch om de ene of andere reden ook al het andere verkeer zien, dan kan dat door in het menu het deelnemerfilter uit te schakelen. Je kan dus zelf kiezen!

Verder is GT geen real time of live website. Ze geven de laatst onvangen positie door en laten die blip desnoods uren staan. Het gevolg is, dat op het plaatje van Bart de IM al lang gefinisht kan zijn terwijl hij lijkt helemaal achter aan te liggen.
Kortom, als GT niet meer weet waar de kist zit, dan geven ze maar een oude positie weer. Zweefvliegenonline geeft alleen de posities van de kisten waarvan het contact nog in stand is.

GT heeft nog steeds die verouderde stippen om de positie aan te geven. Zweefvliegenonline.nl geeft echter vliegtuigsymbooltjes en rekent zelf koers en snelheid uit. Maar als iemand toch die domme stippen wil zien dan kan dat op zweefvliegenonline.nl ook d.m.v. een simpele muisklik in het menu.

Verder vind je op zweefvliegradar alles netjes bij elkaar, zoals deelnemerslijst, vliegvelden van landing en shouts van de deelnemers. Dat alles heeft GT niet, nog afgezien van het feit dat die arme jongens zo kort voor het begin van de Euroglide de smeekbede onvingen om toch nog even hun nieuwe visie opzij te zetten, waarin ze zelf juist uitleggen dat er veel mooiere presentaties op andere trackingsites te vinden zijn. De website van GT was aan het begin van de Euroglide ook nog lang niet klaar.

Waarom moet dan zonodig het publiek misleid worden richting GT, door Bart, de KNVvL, en de leiding van de Euroglide?
Ach, als je dat echt weten wilt, dan staat er in dit draadje al veel uitleg. Wink ze hebben nu eenmaal een heel ander doel dan het goed voorlichten van de massa.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 30-06-2016 08:23
Jan Ritsma

Otto Foelkel
#58 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2016 17:44
Lid

Sinds: 09.11.09

Jan Ritsma schreef:
Waarom moet dan zonodig het publiek misleid worden richting GT, door Bart, de KNVvL, en de leiding van de Euroglide?

Al is de leugen nog zo snel, Jan Ritsma achterhaalt hem wel.

JuliettBravo
#59 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2016 19:41

Lid

Jan Ritsma schreef:

Ahja, dus als je het niet eens bent met jouw mening dan ben je ineens mensen aan het misleiden.

Jan: daaag www.animated-smileys.com/emoticons/animated-smileys-waving-002.gif
Bart vS

www.vanstratum.com
Jan Ritsma
#60 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-07-2016 10:44

Lid

Als je met de Euroglide mee doet is je auto snel weer aan zijn km beurt toe.

De YE snort op dit moment ten westen van Dresden over de autobahn 14 en heeft zijn KNVvL-tracker nog aan staan. Zolang je met die apparaatjes niet vliegt, werken ze goed Wink

Leuk te volgen op: http://www.zweefv....nl/layout

www.zweefvliegenonline.nl/files/ye.jpg

GT geeft trouwens ook wel een spannend beeld

www.zweefvliegenonline.nl/files/gt.jpg
Gewijzigd door Jan Ritsma op 02-07-2016 11:12
Jan Ritsma

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.32 seconden