| 23-01-2018 | 15:18
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 1
svenkr

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
TRX-1090 als GPS bron voor Becker ADS-B 6401-X-XX
pwheels
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-06-2016 22:32
Lid

Berichten: 2
Sinds: 20.05.16

Bevindingen en ervaringen opgedaan tijdens het koppelen van een Becker 6401-x-xx aan een TRX-1090.

Ik moet eigenlijk beginnen met de opmerking dat velen (met dank aan Erick, Evert en Geert) bij deze poging hun bijdrage hebben geleverd en mij gaander weg een redelijk inzicht hebben geven, dus begin ik met wat vooraf ging en ik ga dit proberen zonder verwijzingen naar personen maar zal zeker dit niet kunnen doen voor de betrokken apparatuur en –fabriekanten, het verhaal is hierdoor wel een beetje aan de lange kant geworden.

De bewuste glider is aan een kollega cumulus gek kompleet opgeleverd dwz inclusief alle apparatuur en benodigde koppelingen om de gevraagde functionaliteit in te vullen, dus niet zelf aan zitten prutsen ...
Enige tijd later bleek dat het NMEA GPS signaal niet door de Becker werd uitgezonden waarna een vrij uitgebreide controle werd uitgevoerd of eea goed was aangesloten, het bewuste NMEA signaal door de TRX-1090 werd uitgestuurd alsmede dat de instellingen goed stonden.

Bij deze kontrole zijn uiteraard een aantal punten naar voren gekomen welke niet geheel korrect waren, deze waren voornamelijk een draadbrug in de P9 connecter van de Becker 6401-x-xx XPDR en de benodigde instellingen, verdere bekabeling waren eigenlijk prima in orde. De constatering dat deze draadbrug er niet was leverde in elk geval een eerste aha moment op, er zouden er nog vele volgen, helaas ... maar was ook uiterst leerzaam.
Na deze draad brug te hebben gesoldeerd in de P9 connector weer eea getest en we kregen nu ten minste een LINK error gedisplayed (zaten we ook niet op te wachten) in de XPDR maar er werd uiteraard niets uitgestuurd.

Na vele zaken bekeken te hebben, waaronder het loggen van de data stroom uit de TRX-1090 (welke inderdaad de 3 NMEA zinnen ($GPGGA, $GPRMC en $GPRMZ) uitstuurde in het juiste ASCII formaat en snelheid), nogmaals de bekabeling gekontroleerd en het herhaaldelijk lezen van delen van de bewuste manuals, kwam ik destijds tot de konclusie dat mogelijk de GPS upgrade van de XPDR niet naar behoren werkte. Want NMEA is NMEA toch !! en dat kwam er uit de TRX-1090 en dat elke seconde weer een data set, mooi niet dus.

Dus werd de XPDR opgestuurd ter controle, hier moet ik wel vermelden dat de initieele emails met vragen waarom dit niet werkte dermate vaag werden beantwoordt, dat ondanks de gedetaileerde omschrijvingen, er op dat moment er nog geen helder beeld was waardoor eea werd veroorzaakt en achteraf werd waarschijnlijk niet de juiste vraag gesteld nl wat er ontbrak !!.

Toen de unit bij Becker aankwam werd er geen probleem gekonstateerd mbt de GPS signaal verwerking en werd deze weer retour gestuurd. Bij verdere navraag waarom het dan nog niet werkte en wederom opgave van welke NMEA data zinnen er werden verstuurd naar de XPDR en aanvullende vraag welke van deze NMEA zinnen niet korrekt was of welke er dan MISTE kreeg ik uiteindelijk een antwoord, wat na een paar dagen een echt AHA moment opleverde, er ging een lampje branden, op z’n belgisch m’n frank viel en dat is eigenlijk de wetenschap welke ik wil hier delen, maar ook naar me zelf => RTFM !! (Read The F.cking Manual !!) nl het staat er wel degelijk in !!.

De TRX-1090 stuurt namelijk $GPGGA, $GPRMC en $GPRMZ zinnen uit op 4800 baud over poort #1, en laat ik gelijk hier ook vertellen dat we de TRX inzetten om als een flexible doos te functioneren tussen alle glider appratuur in, dus verwacht je terecht best veel flexibiliteit hier, welnu de enige flexibiliteit die je krijgt is de keuze van de data transmissie snelheid, niet wat er aan NMEA zinnen moet worden verstuurt en misschien zijn ze er wel MAAR eea is door een password uitgeblokt !!.
Dan is er de Becker XPDR die naar een NMEA data stroom luistert op 4800 baud, netjes toch, maar hij verwacht wel de volgende NMEA zinnen $GPGGA en $GPVTG en doet of niets met $GPRMC en $GPRMZ, zinnen gevolg is dat hij inkomplete data ziet want hij heeft de $GPVTG zin nog nodig en die komt NOOIT .... snik .... gevolg is dan ook ‘LINK FAILURE’.

Om deze situatie op te lossen zijn er een aantal mogelijke scenario’s waarvan er ook een aantal erg onwaarschijnlijk zullen zijn, niet te min wil ik hier toch een zo kompleet mogelijk overzicht geven.
1. Becker maakt een relatief simpele software upgrade om in plaats van de $GPVTG zin gebruik te maken van de $GPRMZ zin, Trig lijkt dit namelijk wel te kunnen, in de uncertified VFR mode.
2. Garrech update zijn poort 1 instellingen om een keuze te maken uit welke NMEA zinnen er dienen te worden gestuurd naar de bewuste XPDR en beperkt de keuze niet alleen tot de transmissie snelheid.
3. Er wordt gebruik gemaakt van een compatieble GPS bron voor de Becker XPDR 6401-x-xx, dit is waarschijnlijk een tamelijk dure en wat ruimte betreft in een glider een niet reeel scenario.
4. De data stroom tussen de LXx000 en de TRX-1090 wordt het TX signaal (naar TRX-1090 toe) uitgesplitst naar een filterbox (ja, er is er een in de handel (geweest of is dit nog steeds ?) en de gefilterde data gaat dan naar de XPDR. Simpel toch ... niet echt, want ook hier komen alleen de NMEA $GPGGA, $GPRMC en $GPRMZ zinnen uit en dus niet bruikbaar voor Becker 6401-x-xx XPDR.
5. Een doosje a la filterbox maar dan specifiek voor Becker 6401-x-xx XPDR, dit kan dan op de plaats, zoals omschreven in #4, worden opgenomen of .... tussen de TRX-1090 en de XPDR, ja voor zover ik het kan zien behoeft alleen de $GPRMZ zin eenvoudig worden vertaalt naar een zelf gemaakte $GPVTG zin, de benodigde data staat namelijk reeds in de $GPRMZ zin.
6. Oh ja ik vergat nog een optie, namelijk de KLANT waar het uiteindelijk om ging, vragen z’n Becker te dumpen (sorry, verkopen, maar daar zal niet zoveel animo voor zijn) en bijv een Trig te kopen, deze heeft namelijk een hele nette optie om een niet gecertificeerde GPS mode te kiezen voor VFR gebruik, netjes niet ... Oh ja deze kan ook nog vlak bij de antenne worden geplaatst, in het zwaarte unt, met een remote unit in dash board !!.

Reeele oplossingen op dit moment zijn op korte termijn optie 5 en 6 MAAR het is regelrecht bedroevend: dat het niet optie 1 en/of 2 kan zijn daar men toch fors geld betaald voor een professionele XPDR en deze maar beperkt kan inzetten terwijl andere merken wel deze functionaliteit bieden of dat een box welke bedoeld is en gekocht wordt om zaken op een professionele manier met elkaar te laten praten niet de mogelijkheid biedt om de filtering zelf in te kunnen stellen, niet echt professioneel dus.

Uiteraard zijn de opties 2, 4, 5 en mogelijk 6 aan te merken als een “NIET GECERTIFICEERDE OPLOSSING” en dient men deze dan ook te gebruiken op EIGEN VERANTWOORDIG MAAR dat is het gebruik van de TRX-1090 ook al.

M’n hoop is dat op de wat langere termijn de beide fabrikanten eea op een manier zullen implementeren welke een bredere inzetbaarheid toelaat, uiteraard met de beperking dat mogelijke certificering in dat gebruiks gebied niet of met beperkingen geldig is, dit lijkt mij op te lossen met documentatie aanvulling.

Om toch een oplossing voor de korte termijn te bieden wordt op dit moment optie 5 onderzocht of dit haalbaar is en met de nodige beschermingen te implementeren valt.

Hopelijk vult dit verhaal een bepaalde leemte in daar er over het koppelen van de Becker tbv GPS signaal weinig te vinden viel dat, de genoemde beperking doet verder niets af aan de goede werking, kwaliteit en betrouwbaarheid van dit apparaat als transponder maar moet meer gezien worden als beperking in het gebruik binnen de glider omgeving, hetzelfde is uiteraard ook van toepassing op de TRX-1090, zijnde een beperking mbt het inzetten als GPS bron in de geschetste situatie.

Mogelijk zijn er zaken over het hoofd gezien en als eea verkeerd beschreven is zal dit zeker worden aangepast alsmede dat als de interface situatie verandert dat dit wordt aangevuld.

Ondertussen is er een prototype gerealiseerd welke reeds een paar maanden goed functioneert en welke eenvoudig tussen de Becker transponder en de Garrech geplaatst kan worden en geen verdere modificaties vergt.

NOGMAAL GEBRUIK EN IMPLEMENTATIE op EIGEN VERANTWOORDING. en aan deze info kunnen geen rechten worden ontleend. (2016)


Groeten,
Paul van der Wielen
EZAC, Axel
Gewijzigd door pwheels op 22-06-2016 15:54
 
fransdevries
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-06-2016 11:20
Lid

Berichten: 52
Sinds: 01.09.08

waarom niet rechtstreeks een gpsbron (4800 baud) aansluiten op de transponder?

b.v.
http://www.ebay.com/itm/V-KEL-VK2828U8G5LF-GPS-GLONASS-Module-Built-in-Flash-1-10Hz-f-Flight-Controller/281796986377?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D35389%26meid%3D264e099cda9f48d7bc56cf7833d72a67%26pid%3D100011%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D251959460965


https://nettigo.pl/attachments/378

12.80 dollar
Gewijzigd door fransdevries op 16-06-2016 15:39
 
pwheels
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-06-2016 09:00
Lid

Berichten: 2
Sinds: 20.05.16

Inderdaad er zijn meerdere oplossingen mogelijk (hiernaar is in optie #3 reeds verwezen) maar het afdoen als een simpel gps boardje dekt niet helemaal de lading daar aanvullend om het enigszinds veilig/professioneel af te werken het in een net doosje moet zitten, dan is er nog een (liefst storings vrije) spanning omzetter nodig van 12 vdc naar 5 vdc, zekering(houder) en dan een omzetter van het signaal (ttl niveau) naar rs232 of rs485 (becker is eigenlijk rs485) en om de gps doos in te stellen zul je wel ook ergens even een usb naar ttl adapter moeten lenen dus al met al is het meer dan alleen een 12 euro oplossing.
Daarnaast zal er ook nog verschil in gps positie tussen de twee ontstaan hetgeen makkelijk 50 tot 100 mtr kan zijn.
 
Jan Ritsma
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-06-2016 09:08
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1546
Sinds: 09.09.08

pwheels schreef:
Inderdaad er zijn meerdere oplossingen mogelijk (hiernaar is in optie #3 reeds verwezen) maar het afdoen als een simpel gps boardje dekt niet helemaal de lading daar aanvullend om het enigszinds veilig/professioneel af te werken het in een net doosje moet zitten, dan is er nog een (liefst storings vrije) spanning omzetter nodig van 12 vdc naar 5 vdc, zekering(houder) en dan een omzetter van het signaal (ttl niveau) naar rs232 of rs485 (becker is eigenlijk rs485) en om de gps doos in te stellen zul je wel ook ergens even een usb naar ttl adapter moeten lenen dus al met al is het meer dan alleen een 12 euro oplossing.
Daarnaast zal er ook nog verschil in gps positie tussen de twee ontstaan hetgeen makkelijk 50 tot 100 mtr kan zijn.


Inderdaad, allemaal waar.
daar komt nog bij dat een extra GPS ontvanger een antenne moet hebben, die ver genoeg van die van de andere ontvanger(s) dient te worden geplaatst om onderlinge beinvloeding te voorkomen. Zoveel geschikte plaatsen voor GPS-ontvangers zijn er niet in de cockpit. Het mooiste is: niet meer dan twee super goede GPS ontvangers met een optimale opstelling van antenne, waarvan de data door alle andere apparaten gebruikt kunnen worden. Helaas is dat niet haalbaar, maar telkens extra ontvangers plaatsen gaat ook niet.
Jan Ritsma

 
http://home.planet.nl/~ritsm076/
fransdevries
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-06-2016 16:50
Lid

Berichten: 52
Sinds: 01.09.08

Ik heb ervaring met dit type gps en ondanks de prijs is dit een zeer goede en gevoelige gps ontvanger. hoewel gemaakt in china heeft deze een U-blox (zwitserland) chip.
Bij deze goedkope oplossing is inderdaad een ttl naar rs232 nodig. Op zich vrij simpel zie : http://www.ebay.com/itm/1PCS-RS232-To-TTL-Converter-Module-COM-Serial-Board-MAX232CSE-Transfer-Chip-/251131176552?hash=item3a7895a668:g:APQAAOSwg3FUfjqj

Er is echter ook b.v. een andere oplossing mogelijk.
zie o.a.; http://www.pcnautic.nl/GPS/GPS-Muis-RS232/PS2/vmj_color_plus.tpl.html
is reeds 4800 baud en de heeft de juiste nmea sentences.

Een geschikte voeding van 12v naar 5v zie o.a. : http://www.ebay.com/itm/LM2596-Step-Down-Module-Buck-Converter-1-23V-30V-Output-DC-DC-Power-Supply-/251066005460
Deze geschakelde voeding is tevens zuinig voor de accu.

De beinvloeding van gps antennes onderling is naar mijn ervaring zelfs bij een afstand van 10cm nihil.

Maar het blijft een keuze dus ik wens je succes met je zoektocht.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.09 seconden