| 19-01-2018 | 16:45
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Administratieve chaos bij commissie sportzaken
Jan Ritsma
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-07-2016 08:15

Lid

Sinds: 09.09.08

Het AfdelingsBestuur Zweefvliegen (ABZ) roept aanvragers van brevetten op om een herinnering te sturen in de hoop alsnog hun aanvraag die soms al enkele jaren geleden is ingediend, boven water te krijgen. Zie hoofdpagina nieuwsberichten
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
Sieb
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-07-2016 19:09
Lid

Sinds: 28.11.08

Super dat Bas daar orde in gaat scheppen!

www.acvz.nl
Jan Ritsma
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-07-2016 20:37

Lid

Sieb schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens Sieb!

Maar, als goed bestuurder, vraag je je hopelijk wel af:

1)Hoe heeft het zo ver kunnen komen
2)Waarom wordt dit pas na jaren ontdekt
3)Hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen?
4) Wie is verantwoordelijk voor deze puinhoop?
5) hoe leggen we verantwoording af aan onze leden?

Wat vind je daar van?
Jan Ritsma

Sieb
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-07-2016 20:16
Lid

Sinds: 28.11.08

Jan Ritsma schreef:
Sieb schreef:

Wat vind je daar van?

Als " goed " bestuurder maak ik eerst een afweging tussen hoofd- en bijzaken. Dus luchtruim en ruimte voor zweefvliegvelden hebben prio 1 want anders kom je de lucht niet eens in om record en wedstrijdvliegen te doen. Daarnaast is onze zweefvliegerij vrijwel volledig vrijwilligerswerk en dan kan er wel eens iets minder goed gaan zoder dat dit een vrijbrief mag zijn voor het in de sope laten lopen van iets. Echter ik ben ervan overtuigd dat degenen die zich vrijwillig inzetten dit zo goed mogelijk bedoelen en doen. Zolang de veiligheid niet in het geding komt is het prima. Je kan het allemaal professioneel maken maar dan wordt het onbetaalbaar voor de gewone man. En het is niet nodig.
Dus energie steken in 1, 2 en 4 heeft geen zin, hooguit een leermomentje om 3 en 5 te kunnen beantwoorden.
En to whom it may concern : Verder heb ik als bestuurder weinig op met leden die alleen hard roepen dat het allemaal slecht is, negatief zich uiten en verder niets bijdragen aan de vereniging. Of je draagt een steen bij aan verbetering of je zoekt je heil maar ergens anders.

www.acvz.nl
Frits Urselmann
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-07-2016 20:19

Lid

Sinds: 04.09.08

Sieb schreef:
Jan Ritsma schreef:
Sieb schreef:

Wat vind je daar van?

Als " goed " bestuurder maak ik eerst een afweging tussen hoofd- en bijzaken. Dus luchtruim en ruimte voor zweefvliegvelden hebben prio 1 want anders kom je de lucht niet eens in om record en wedstrijdvliegen te doen. Daarnaast is onze zweefvliegerij vrijwel volledig vrijwilligerswerk en dan kan er wel eens iets minder goed gaan zoder dat dit een vrijbrief mag zijn voor het in de sope laten lopen van iets. Echter ik ben ervan overtuigd dat degenen die zich vrijwillig inzetten dit zo goed mogelijk bedoelen en doen. Zolang de veiligheid niet in het geding komt is het prima. Je kan het allemaal professioneel maken maar dan wordt het onbetaalbaar voor de gewone man. En het is niet nodig.
Dus energie steken in 1, 2 en 4 heeft geen zin, hooguit een leermomentje om 3 en 5 te kunnen beantwoorden.
En to whom it may concern : Verder heb ik als bestuurder weinig op met leden die alleen hard roepen dat het allemaal slecht is, negatief zich uiten en verder niets bijdragen aan de vereniging. Of je draagt een steen bij aan verbetering of je zoekt je heil maar ergens anders.

vooral die laatste opmerking vind ik treffend ! ik ben weliswaar geen bestuurder maar ik ben het hier helemaal mee eens !
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

http://www.lange-...

vezc.aero

http://www.lange-aviation.com/
Jan Ritsma
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-07-2016 08:12

Lid

Sieb schreef:
Jan Ritsma schreef:
Sieb schreef:

Wat vind je daar van?

Helaas. Van jou had ik meer verwacht Sieb.
Sieb schreef:
Als " goed " bestuurder maak ik eerst een afweging tussen hoofd- en bijzaken. Dus luchtruim en ruimte voor zweefvliegvelden hebben prio 1 want anders kom je de lucht niet eens in om record en wedstrijdvliegen te doen.

Dat is waar.
Nu de vraag: was dit hier aan de orde? Was het een questie van kiezen tussen
1)niet meer de lucht in kunnen
of
2)het binnen een redelijke termijn afhandelen van brevet aanvragen en het voeren van een deugdelijke administratie?
Als dat niet zo was, dan is jouw opmerking alleen bedoeld om hier bestuurlijk falen goed te praten.
Sieb schreef:
Daarnaast is onze zweefvliegerij vrijwel volledig vrijwilligerswerk

Dit argument heeft een lange baard en het antwoord ook:
Vrijwillig betekent niet vrijblijvend. Als je een taak vrijwillig op je neemt dan heb je ook de plicht om die taak goed te vervullen..
Sieb schreef:
en dan kan er wel eens iets minder goed gaan

Sieb, kromme tenen van het zalvende eufemisme. "Minder goed" betekent dat het nog altijd goed ging maar wel beter had gekund.
Hier heeft iemand een taak op zich genomen en jaren lang (excuse le mot) geen flikker uitgevoerd.
Er is dus niets "minder goed" gegaan. Het is helemaal NIET goed gegaan.
Sieb schreef:
zonder dat dit een vrijbrief mag zijn voor het in de sope laten lopen van iets.

Echter ik ben ervan overtuigd dat degenen die zich vrijwillig inzetten dit zo goed mogelijk bedoelen en doen.

Wil je nu echt, zonder met je ogen te knipperen, beweren dat Wiebe Bosman dit "zo goed mogelijk" gedaan heeft?
En wil je echt beweren dat Karel Termaat hem zo goed mogelijk gecontroleerd heeft?
Sieb, je overtuiging is nergens, maar dan ook nergens op gebaseerd.
Sieb schreef:
Zolang de veiligheid niet in het geding komt is het prima.

Oh, dus het is prima dat mensen jaren op hun sportbrevetje moeten wachten en het is prima dat iemand die tienduizend euro uitgeeft om elders een paar Nederlandse records te vliegen om te pesten dat onmogelijk wordt gemaakt?
Sieb, ik zou er enkele jaren geleden nog boos om hebben kunnen worden, maar met een dergelijke instelling van bestuurders is alles zinloos.
Sieb schreef:
Je kan het allemaal professioneel maken maar dan wordt het onbetaalbaar voor de gewone man.

Neehoor Sieb, er zijn gelukkig ook vrijwilligers die wel conscientieus hun taak vervullen en die doe jij te kort als je diegenen die dat niet doen de hand boven het hoofd loopt te houden.
Sieb schreef:

Je maakt het wel erg bont. Jij vindt het dus niet de moeite waard om dit in de toekomst te voorkomen.
Als je niet wilt weten hoe iets mis gegaan is en niet wilt weten waarom dat jaren onopgemerkt is kunnen blijven, dan kan je natuurlijk ook geen maatregelen nemen om een betere gang van zaken in de toekomst te bewerkstelligen.
Sieb schreef:

Ik bespeur onderbuikgevoelens. Ik weet niet op welke groep deze uitbarsting van emoties betrekking heeft, maar ook als je geen bestuurder bent of direct bij een organisatie betrokken bent mag je misstanden signaleren.
Als leden hard roepen dat er iets mis is, dan hoor je als bestuurder uit te zoeken of ze gelijk hebben. Ongeacht je persoonlijke gevoelens voor die leden, want jouw gevoelens hebben er niets mee te maken.

Je wekt sterk de indruk dat met jou aan het roer we later kunnen zeggen:
Ze hieven een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was.
Jan Ritsma

ericmunk
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-07-2016 10:24
Lid

Sinds: 17.09.08

Sieb schreef:
Verder heb ik als bestuurder weinig op met leden die alleen hard roepen dat het allemaal slecht is, negatief zich uiten en verder niets bijdragen aan de vereniging. Of je draagt een steen bij aan verbetering of je zoekt je heil maar ergens anders.

+1

TangoTango
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-07-2016 12:16
Lid

Sinds: 14.07.09

+2
Bas Schellenberg
Aero Club Salland
DG800b TT

Jan Ritsma
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2016 11:45

Lid

Sieb schreef:
Jan, jouw posting is een mooi voorbeeld van een nutteloze en energieverslindende bijdrage die niets bijdraagt aan de vereniging. Ik begrijp werkelijk niet waarom je nog lid bent van de KNVvL.

Nee Sieb, jouw wens/mening zal misschien de vader van de gedachte zijn, maar is pertinent onjuist.
In plaats van af te geven op iemand die probeert om de fraude en zwendel de KNVvL uit te werken zou je zijn inspanningen juist moeten toejuichen. De reorganisatie bij de CSZ heb je aan mij te danken. Dat is niet mijn mening, maar een uitspraak van een lid van het ABZ.

En, zoals je sinds een uurtje op zweefvliegenonline kan lezen resulteert dit in vaste regels die voor iedereen gelden en waar iedereen een beroep op kan doen. Ze geven toe dat het de laatste 18 jaar uit de hand is gelopen en gaan er wat aan doen. Niks zinloos dus.

Jouw insinuaties dat ik nergens aan bijdraag zijn stuitend. Er is niemand die zoveel tijd energie en geld gestoken heeft in het openbreken van fraudulerende koninkrijkjes als ik, zeker jij niet. Dit zal op den duur voor ieder KNVvL lid een zegen zijn.

Er valt nog veel de doen. Doe je mee?
Jan Ritsma

Jan Ritsma
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-07-2016 09:30

Lid

Nog even voor de duidelijkheid:
Op de vragen die ik aan de KNVvL stuurde en die al 6 maanden lang genegeerd werden, is op aandringen van de voorzitter van het hoofdbestuur, nu door het ABZ gereageerd.

De vraag:
"Acht U het gewenst en of acceptabel dat een moeder of vader optreedt als sportcommissaris voor zijn of haar zoon of dochter" is wederom niet beantwoord. Het grappige is dat deze vraag al vier jaar geleden herhaaldelijk aan het ABZ gesteld is maar telkens onbeantwoord blijft.

Mijn verzoek om de emailwisseling tussen de commissie sportzaken en de FAI te openbaren wordt evenmin gehonoreerd.
Bedenkelijk, want hieruit zijn verschillende dingen op te maken die van belang zijn voor alle leden die aan prestatievliegen doen. Bijvoorbeeld:
1) de integriteit van de commissie sportzaken
2)De interpretatie van de regels met betrekking tot het declareren van een prestatievlucht door de CSZ
3)De interpretatie van de regels met betrekking tot het declareren van een prestatievlucht door de FAI.

Als de KNVvL deze emailwisseling niet openbaar wenst/durft te maken aan de leden, dan kan de enige conclusie zijn dat er tenaanzien van de voornoemde punten zaken spelen die het daglicht niet kunnen verdragen en dat is kwalijk, zeer kwalijk. Als je als afdelingsbestuur alle respect en vertrouwen van je leden wilt verliezen, is dit de beste methode
Gewijzigd door Jan Ritsma op 10-07-2016 11:57
Jan Ritsma

jaspergrannetia
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-07-2016 13:09
Lid

Sinds: 17.12.08

Jan Ritsma schreef:
"Acht U het gewenst en of acceptabel dat een moeder of vader optreedt als sportcommissaris voor zijn of haar zoon of dochter"'..."

Jan, wij kennen jou als een oprechte persoon, dus als collega-sportcommissaris zou ik er absoluut geen bezwaar tegen hebben als jij het C-tje van een van je kinderen zou ondertekenen. Ik kijk er zelf ook naar uit dit voor mijn kinderen te kunnen doen!

Tup

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!

Jan Ritsma
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-07-2016 13:20

Lid

jaspergrannetia schreef:
Jan Ritsma schreef:
"Acht U het gewenst en of acceptabel dat een moeder of vader optreedt als sportcommissaris voor zijn of haar zoon of dochter"'..."

Jan, wij kennen jou als een oprechte persoon, dus als collega-sportcommissaris zou ik er absoluut geen bezwaar tegen hebben als jij het C-tje van een van je kinderen zou ondertekenen. Ik kijk er zelf ook naar uit dit voor mijn kinderen te kunnen doen!

Tup

Jasper

Beste Jasper, ik zou dat voor mijn kinderen nooit doen. Zelfs de schijn wil ik vermijden.
En als het zo simpel ligt, dan zou je je toch af moeten vragen waarom deze vraag door het ABZ al 4 jaren herhaaldelijk genegeerd wordt.

Als je dit gaat toestaan, komen er excessen. Bijvoorbeeld een medewerker van de NAC die als sportcommissaris voor zijn zoon optreedt, vervolgens het record dat hij van zichzelf als sportcommissaris heeft ontvangen, ratificeert. En dan blijkt later ook nog eens dat de vlucht aan geen enkel reglement voldoet. Een voorbeeld hebben we in Nederland zoals je ongetwijfeld weet.
Jan Ritsma

davidh
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2016 22:23
Lid

Sinds: 03.11.08

Waar Jan wel een punt heeft, vind ik, is dat als een vrijwilligerstaak niet goed uitgevoerd kan worden je andere opties hebt dan het te laten liggen. Zoals reclame maken voor een extra vrijwilliger... Of in ieder geval duidelijk communiceren dat het een keus is die gemaakt moest worden (en dus niet achteraf proberen goed te praten).

Vrijwillig is inderdaad niet vrijblijvend:
- Zorg dat je vaardig genoeg bent om de taak te vervullen (i.e. niet in de weg lopen)
- Zorg dat je tijd genoeg hebt om de taak ook echt te doen
- Zorg dat je de nodige middelen en invloed hebt om de taak te verrichten
- Zorg dat jouw prioriteiten duidelijk zijn bij anderen. Tijd is altijd keuzes maken.

Dat gezegd hebbende vergrijp ik mij er ook wel eens aan (sorry Hans...). Er is vaak erg veel werk en het is vaak onduidelijk of er uitwegen zijn om het beter te laten lopen (door het aan een ander toe te kennen).
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

Frits Urselmann
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2016 09:25

Lid

davidh schreef:
Waar Jan wel een punt heeft, vind ik, is dat als een vrijwilligerstaak niet goed uitgevoerd kan worden je andere opties hebt dan het te laten liggen. Zoals reclame maken voor een extra vrijwilliger... Of in ieder geval duidelijk communiceren dat het een keus is die gemaakt moest worden (en dus niet achteraf proberen goed te praten).

Vrijwillig is inderdaad niet vrijblijvend:
- Zorg dat je vaardig genoeg bent om de taak te vervullen (i.e. niet in de weg lopen)
- Zorg dat je tijd genoeg hebt om de taak ook echt te doen
- Zorg dat je de nodige middelen en invloed hebt om de taak te verrichten
- Zorg dat jouw prioriteiten duidelijk zijn bij anderen. Tijd is altijd keuzes maken.

Dat gezegd hebbende vergrijp ik mij er ook wel eens aan (sorry Hans...). Er is vaak erg veel werk en het is vaak onduidelijk of er uitwegen zijn om het beter te laten lopen (door het aan een ander toe te kennen).

Helemaal met je eens!! en daar bovenop heb je altijd de mogelijkheid ,om deze vrijwilliger te ondersteunen! hier op het forum of aan de bar Smile

vezc.aero

Jan Ritsma
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2016 10:01

Lid

davidh schreef:
Waar Jan wel een punt heeft, vind ik,

Frits Urselmann schreef:
Helemaal met je eens!! )

Voortschreidend inzicht Hmm

Frits Urselmann schreef:
en daar bovenop heb je altijd de mogelijkheid ,om deze vrijwilliger te ondersteunen! hier op het forum of aan de bar Smile

Daar ben ik het niet mee eens. Als je onder ondersteunen verstaat:
Vergoeilijken
relativeren
onder het tapijtvegen
van bestuurlijk falen klopt het wel aardig.

Je kan natuurlijk ook aanbieden om de medewerker te helpen bij zijn taak.
Dan help je echt en hoef je de leden niet te misleiden. Helaas moet daarvoor de betreffende medewerker zelf eerst wel aangeven dat het mis loopt. Waarom moet hij dat zelf doen? Omdat de controlle al even hard faalt. Zowel Karel Termaat als het ABZ moeten toch al lange tijd signalen hebben opgevangen dat het nergens meer op leek, maar die falen even hard.

Ik zie dat het ABZ geen flauw benul heeft van wat haar "ondersteunende commissies" allemaal uitvoeren. Dat is een bestuurlijk hiaat, waar een bestuurder iets aan moet doen. Sieb bijvoorbeeld.
Jan Ritsma

Fuchur
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2016 10:50
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

Jan Ritsma schreef:
Ik zie dat het ABZ geen flauw benul heeft van wat haar "ondersteunende commissies" allemaal uitvoeren.

Het lijkt er toch op dat het ABZ i.i.g. heeft gezien dat bij CSZ het een en ander niet lekker liep (om wat voor redenen dan ook). Daarop zijn dit jaar veranderingen doorgevoerd, van procedures en personen. Lijkt mij een goede zaak, een stap vooruit.

Terug kijken doe je om te leren van het verleden, niet om oude wonden open te rijten.
Gewijzigd door Fuchur op 13-07-2016 17:39
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
Jan Ritsma
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2016 11:28

Lid

Fuchur schreef:
Jan Ritsma schreef:
Ik zie dat het ABZ geen flauw benul heeft van wat haar "ondersteunende commissies" allemaal uitvoeren.

Het lijkt er toch op dat het ABZ i.i.g. heeft gezien dat bij CSZ het een en ander niet lekker liep (om wat voor redenen dan ook). Daarop zijn dit jaar veranderingen doorgevoerd, van procedures en personen. Lijkt mij een goede zaak, een stap vooruit.

Daar waren diverse brieven aan het hoofdbestuur en ABZ voor nodig. Helaas wilde het ABZ helemaal niets inzien en negeerde alles. Toen kwam er een arbitragezaak en een flink aantal posts met verslagen van wantoestanden in de fora. Het ABZ zag kennelijk in dat het door niemand op den duur nog serieus genomen zou worden en begon zeeeer omzichtig met een reorganisatie, waarbij beslist geen bestuurders in een minder daglicht dienden te staan. Voor de reden van de reorganisatie werden smoesjes verzonnen, of bijzaken genoemd. Kortom, de leden mogen beslist niet weten wat voor een bestuurlijke puinhoop was ontstaan en al helemaal niet wie er voor verantwoordelijk was.

Fuchur schreef:
Terug kijken doe je om te leren van het verleden, niet om oude wonden op te rijten.

Ten eerste is het schandalig dat slachtoffers van deze rommel onder dit soort kreten genegeerd worden en medelijden en bescherming naar de falende KNVvL medewerkers uitgaat.

Ten tweede hebben ze er niets van geleerd, want alle vragen aan het ABZ werden wederom als van ouds genegeerd.
Tot dat het bij Ronald Schnitker terecht kwam en die had geen zin in een volgende procedure, waar hij half ingelicht de kolen voor wanbeleid uit het vuur moet halen. Dus die drong aan op beantwoording van de vragen. Helaas wordt maar een klein deel beantwoord. Waarom Frank? Er moet weeeer alles in het werk gesteld worden om frauderende KNVvL medewerkers te beschermen en dus mogen we bijvoorbeeld, beslist niet weten wat de FAI de CSZ heeft geadviseerd en welke vragen er aan de FAI verzonden zijn.
Ik beschuldig hier en nu de CSZ van FRAUDE. Mijn schriftelijke declaratie voor een prestatie wordt genegeerd en ongeldig verklaard omdat alleen een electronische declaratie geldt, terwijl de schriftelijke declaratie van MAX Leenders wordt gebruikt om hem alsnog een record toe te kunnen schuiven.
Dit gaat van kwaad tot erger zolang de echte wil om te reorganiseren ontbreekt en de mentaliteit van de bestuurders niet drastisch verandert.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 14-07-2016 08:19
Jan Ritsma

Frits Urselmann
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2016 18:53

Lid

Jan Ritsma schreef:
davidh schreef:
Waar Jan wel een punt heeft, vind ik,

Frits Urselmann schreef:
Helemaal met je eens!! )

Voortschreidend inzicht Hmm

Frits Urselmann schreef:
en daar bovenop heb je altijd de mogelijkheid ,om deze vrijwilliger te ondersteunen! hier op het forum of aan de bar Smile

Daar ben ik het niet mee eens. Als je onder ondersteunen verstaat:
Vergoeilijken
relativeren
onder het tapijtvegen
van bestuurlijk falen klopt het wel aardig.

Je kan natuurlijk ook aanbieden om de medewerker te helpen bij zijn taak.
Dan help je echt en hoef je de leden niet te misleiden. Helaas moet daarvoor de betreffende medewerker zelf eerst wel aangeven dat het mis loopt. Waarom moet hij dat zelf doen? Omdat de controlle al even hard faalt. Zowel Karel Termaat als het ABZ moeten toch al lange tijd signalen hebben opgevangen dat het nergens meer op leek, maar die falen even hard.

Ik zie dat het ABZ geen flauw benul heeft van wat haar "ondersteunende commissies" allemaal uitvoeren. Dat is een bestuurlijk hiaat, waar een bestuurder iets aan moet doen. Sieb bijvoorbeeld.

zoals de grote broer zijn kleine broer ondersteund dat bedoel ik met ondersteunen! datgeen wat jij noemt is plagen

vezc.aero

Jan Ritsma
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2016 06:28

Lid

Frits Urselmann schreef:

zoals de grote broer zijn kleine broer ondersteund dat bedoel ik met ondersteunen! datgeen wat jij noemt is plagen

Met dit antwoord kom ik niet verder dan de kwalificatie:"wartaal".
Jan Ritsma

Frits Urselmann
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2016 08:21

Lid

Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:

Met dit antwoord kom ik niet verder dan de kwalificatie:"wartaal".

jammerHmm

vezc.aero

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.35 seconden