| 28-03-2024 | 15:26
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Logboek - KNVvL
wbvdgeur
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-08-2016 09:59
Lid

Berichten: 2
Sinds: 01.09.13

Goedemorgen,

Over de nieuwe versie van het door de KNVvL uitgegeven logboek hoor ik (helaas) veel ontevredenheid. De afmetingen zijn onhandig groot en de extra informatievelden bieden weinig aanvullende/nieuwe informatie voor instructeurs (zo ontbreekt bijv. altijd nog de meteo informatie t.a.v. windrichting en -snelheid).

1. Is het toegestaan om af te wijken van het KNVvL logboek en een eigen logboek uit te geven? Ook straks onder de EASA regelgeving na april 2018? Waar zijn evt. richtlijnen hiervoor te vinden (bijv. t.a.v. de minimaal te registreren vluchtinformatie)?

2. Zijn er al clubs die dit doen en zo ja, zijn zij bereid hiervoor hun template te delen?

Ik hoor het graag..

Met vriendelijke groet,

Wouter
 
Bas
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-08-2016 10:49
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 161
Sinds: 02.09.08

Helemaal eens! Veel belangrijker lijkt me de vraag hoe dit onding tot stand is gekomen? Wie hebben hier aan meegewerkt? Is dat handgeschreven gedoe überhaupt nog wel van deze tijd? Bij onze club is vrijwel alles al digitaal ik vind het raar om steeds alles over te pennen.
FAIAnnoy
 
www.unibrein.nl
Alex Landman
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-08-2016 17:59
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

Onhandig groot en vele velden die ik niet nuttig vind.
 
wdenbaars
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-08-2016 18:43
Lid

Berichten: 40
Sinds: 26.05.09

Velden zijn voorgeschreven door EASA dus hier zullen we het mee moeten doen.

Groeten,

Willem.
 
Alex Landman
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-08-2016 19:19
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

wdenbaars schreef:
Velden zijn voorgeschreven door EASA dus hier zullen we het mee moeten doen.

Groeten,

Willem.


Vraag me af of er een zwever betrokken is geweest bij de lay-out van dit logboek?
 
Fuchur
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-08-2016 20:03
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

Die van de BGA zijn exact hetzelfde... Qua indeling en formaat.
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
ericmunk
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-08-2016 07:56
Lid

Berichten: 360
Sinds: 17.09.08

Alex Landman schreef:
Vraag me af of er een zwever betrokken is geweest bij de lay-out van dit logboek?


Ik vraag me af of er überhaupt een GA-piloot betrokken geweest is bij de opzet van EASA.

En ja: mijn logboek gaat niet meer mee aan boord op lokale vluchten. In veel kisten gewoon geen plek voor.
 
Ruud Holswilder
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-08-2016 13:33
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Een logboek in handzamer formaat is Logbook EU van FlyGoo voor iPhone en iPad
De configuratie van dit logboek kan je helemaal zelf bepalen aan de hand van de gestelde eisen
Er is een goede mogelijkheid voor export en back-up van data.
Ook kan je vrij gemakkelijk overzichten samenstellen van bijvoorbeeld de ervaring van de laatste 12 maanden.

flygoo.net/img/apps/eulogbook.png
 
kloppertjes
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-08-2016 02:30
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

wdenbaars schreef:
Velden zijn voorgeschreven door EASA dus hier zullen we het mee moeten doen.

Groeten,

Willem.


Is er iemand die weet waar dit dan voorgeschreven staat in de EASA regels? Ik heb het nog niet kunnen vinden. Grootste klacht die ik binnen "mijn" club hoor is vooral dat het commentaar veld in het oude logboekje al niet erg groot was en in het nieuwe logboek zelfs nog iets kleiner is geworden.
Ivar Klop
 
arjanvd
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-08-2016 08:41
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08

kloppertjes schreef:
wdenbaars schreef:
Velden zijn voorgeschreven door EASA dus hier zullen we het mee moeten doen.

Groeten,

Willem.


Is er iemand die weet waar dit dan voorgeschreven staat in de EASA regels? Ik heb het nog niet kunnen vinden. Grootste klacht die ik binnen "mijn" club hoor is vooral dat het commentaar veld in het oude logboekje al niet erg groot was en in het nieuwe logboek zelfs nog iets kleiner is geworden.


AMC-FCL.050

AMC1 FCL.050 Recording of flight time GENERAL (a) The record of the flights flown should contain at least the following information: (1) personal details: name(s) and address of the pilot; (2) for each flight: (i) name(s) of PIC; (ii) date of flight; (iii) place and time of departure and arrival; (iv) type, including make, model and variant, and registration of the aircraft; (v) indication if the aircraft is SE or ME, if applicable; (vi) total time of flight; (vii) accumulated total time of flight.

(c) Format of the record:

(2) for other types of flight, the pilot should record the details of the flights flown in the following logbook format. For sailplanes and balloons, a suitable format should be used that contains the relevant items mentioned in (a) and additional information specific to the type of operation.

https://www.easa....16_V02.pdf

Het is overigens een AMC, wat betekent dat je ook een acceptable alternatief voor kan stellen. Volgens de AMC is in ieder geval al geaccepteerd.
Gewijzigd door arjanvd op 11-08-2016 08:48
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
davidh
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-08-2016 19:33
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

Maar dat je het moet vermelden betekent niet dat je voor ieder stuk info een aparte kolom nodig hebt. Bijv. place of departure and arrival: Daar kan je best je landingsplek opnemen in de comment sectie in die gevallen dat er wordt buitengeland (want dan is het immers geregistreerd).

Op die manier kan je het dus ook procedureel oplossen.

edit: Wat ik niet snap is de noodzaak voor het vastleggen van start-, landtijdstip èn vluchtduur. Een van die is overbodig.
Gewijzigd door davidh op 11-08-2016 19:36
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Remco van Duijvenvoorde
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-08-2016 12:13
Lid

Berichten: 34
Sinds: 08.11.09

Als onderdeel van de invoering van de EASA-regelgeving is vorig jaar een nieuw logboek geïntroduceerd. Bij de KNVvL is geen voorraad meer van het oude logboek waardoor de nieuwe logboeken steeds vaker op de zweefvliegvelden te zien zijn.

De belangrijkste wijzigingen op een rijtje

De inhoud van dit logboek is in de regelgeving tot in detail voorgeschreven. De kolommen met de weerinformatie zijn niet verplicht, en om die reden zijn deze dan ook vervallen. Omdat het nieuwe logboek door zowel zweefvliegers LAPL(S) als motorzweefvliegers LAPL(S)-TMG gebruikt kan worden, zijn er meer kolommen gekomen voor start- en landingstijden en het aantal landingen. Voor zweefvliegers is dat doorgaans één start en één landing per vlucht, maar voor de motorzweefvliegers geldt dat uiteraard niet. Verder dien je per vlucht aan te geven of je die vlucht maakt als pilot in command, als leerling of als instructeur. Op zich is dat handig, omdat je op deze manier vrij eenvoudig kunt aantonen dat je voldoet aan de currency-eisen waarmee je straks je LAPL(S) geldig kunt houden.

De toename van het aantal verplichte kolommen leidde er helaas toe dat het formaat van het logboek fors moest toenemen. Er is gekozen voor het formaat dat ook voor de logboeken voor het motorvliegen worden gebruikt. Pluspunt is dat je je logboek niet langer verplicht aan boord hoeft te hebben. De enige eis is dat je de gegevens binnen een redelijke termijn kunt overleggen aan de autoriteiten, als die daarnaar vragen.

Omdat dit een wettelijk verplicht document is, is het niet toegestaan om eigen versies van logboeken te ontwikkelen. Het is, zoals hierboven al genoemd is, wet- en regelgeving waaraan we gewoon dienen te voldoen.

Remco van Duijvenvoorde
(CIV)
 
Remco van Duijvenvoorde
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-08-2016 17:32
Lid

Berichten: 34
Sinds: 08.11.09

Additionele informatie

De regelgeving omtrent de vorm en de inhoud van het logboek is te vinden in AMC1.FCL.050, op één van de 1.300+ pagina's van het document dat een paar posts eerder is genoemd. Dit staat overigens keurig in het logboek zelf genoemd.

Een logboek volgens AMC1.FCL.050 is wat anders dan een vluchttijdenregistratie. Een instructeur moet een vlucht kunnen aftekenen bij een leerling of bij een checkvlucht. Andere vormen zijn in principe toegestaan, mits ze voldoen aan de EASA-regelgeving en zijn getoetst en goedgekeurd door de toezichthouder. Hou er wel rekening mee dat er eisen zijn gesteld aan dataveiligheid, die komen nog eens bovenop de inhoudelijke eisen. Om die reden heeft de CIV gekozen voor de papieren vorm.

Er zijn in het verleden nauwelijks zweefvliegers betrokken geweest bij het ontwerpen van de regelgeving. Dat die disproportioneel is, is door EASA twee jaar geleden erkend. Het is ook de reden dat de regelgeving voorlopig tot 2018 is uitgesteld. Op dit moment wordt er gelukkig hard gewerkt aan een verregaande vereenvoudiging, met mogelijk nog langer uitstel tot gevolg.

Zie het logboek maar als fysieke uiting van de omvang van de nieuwe regelgeving. Het is echter zoals het is, en voorlopig zullen we het daar mee moeten doen.
 
x-ray
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-08-2016 18:55
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 109
Sinds: 02.09.08

Ik vind het een verbetering. Dat kleine boekje raakte toch steeds maar zoek. En als ik straks met het nieuwe (verbeterde!) logboek onder m'n arm het veld op kom gesjouwd, is het in ieder geval duidelijk dat ik EASA-compliant bezig ben.
 
kloppertjes
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-08-2016 22:59
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

Nu we het toch over toch over het logboek hebben, hoe kijken andere clubs/vliegers/instructeurs aan tegen het wegvallen van de EVO/VVO "bingolijst" achterin het logboek (de lijst met onderdelen benodigd voor de EVO en VVO opleiding voor GPL)?

Natuurlijk hebben we allemaal een mooi leerlingvolgsysteem ingericht om de instructeurs de voortgang van leerlingen bij te laten houden. Maar voor een snel overzicht van waar een leerling staat in de opleiding heb ik enkele instructeurs horen opmerken dat ze de oude bingolijst wel handig vonden. Hoe wordt dit opgelost bij de verschillende clubs? Is er bijvoorbeeld een "overzicht" pagina in het leerlingvolgsysteem voor deze info? Of toch losse instructiekaarten (die vervolgens kwijt/vies/"verouderd" kunnen raken)?


Overige omissies waar ik klachten over heb/hoor:
De gevlogen vliegtuigtypes lijst
De overlandvluchten lijst
Gewijzigd door kloppertjes op 13-08-2016 23:07
Ivar Klop
 
Fuchur
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-08-2016 23:06
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

kloppertjes schreef:
Nu we het toch over toch over het logboek hebben, hoe kijken andere clubs/vliegers/instructeurs aan tegen het wegvallen van de EVO/VVO "bingolijst" achterin het logboek (de lijst met onderdelen benodigd voor de EVO en VVO opleiding voor GPL)?

Natuurlijk hebben we allemaal een mooi leerlingvolgsysteem ingericht om de instructeurs de voortgang van leerlingen bij te laten houden. Maar voor een snel overzicht van waar een leerling staat in de opleiding heb ik enkele instructeurs horen opmerken dat ze de oude bingolijst wel handig vonden. Hoe wordt dit opgelost bij de verschillende clubs? Is er bijvoorbeeld een "overzicht" pagina in het leerlingvolgsysteem voor deze info? Of toch losse instructiekaarten (die vervolgens kwijt/vies/"verouderd" kunnen raken)?


Er zit nu een losse kaart bij. Die je van je ene logboek over kan nemen naar de tweede.
Dat is wel handig. Enige verbetering aan de losse kaart is dat er geen plek is gereserveerd om je naam op te zetten.

https://www.dropb...j7vra?dl=0
Gewijzigd door Fuchur op 13-08-2016 23:11
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Alex v d Zouw
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-08-2016 09:40
Lid

Berichten: 132
Sinds: 15.12.10

Ruud Holswilder schreef:
Een logboek in handzamer formaat is Logbook EU van FlyGoo voor iPhone en iPad
De configuratie van dit logboek kan je helemaal zelf bepalen aan de hand van de gestelde eisen
Er is een goede mogelijkheid voor export en back-up van data.
Ook kan je vrij gemakkelijk overzichten samenstellen van bijvoorbeeld de ervaring van de laatste 12 maanden.

flygoo.net/img/apps/eulogbook.png


Helaas alleen maar voor Apple.

Ik gebruik http://myflightbo... met apps voor iPhone/iPad, Android en zelfs voor Windows Phone. Daarnaast natuurlijk de website. Is Amerikaans, maar heeft goede layout voor EASA FCL.050 format die eenvoudig als PDF te downloaden is.

En voor de zuinige Nederlander bovenal gratis.
Alex v.d. Zouw
 
Fuchur
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-08-2016 12:43
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

Ik gebruik http://myflightbo... met apps voor iPhone/iPad, Android en zelfs voor Windows Phone. Daarnaast natuurlijk de website. Is Amerikaans, maar heeft goede layout voor EASA FCL.050 format die eenvoudig als PDF te downloaden is.

En voor de zuinige Nederlander bovenal gratis.


Werkt prima!
Net al mijn vluchten van excel overgezet.
Beetje zoeken met de flight properties maar komt keurig EASA FCL.050 logboek uit nu ;-)
Gewijzigd door Fuchur op 17-08-2016 12:43
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Alex v d Zouw
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2016 08:29
Lid

Berichten: 132
Sinds: 15.12.10

Fuchur schreef:
Werkt prima!
Net al mijn vluchten van excel overgezet.
Beetje zoeken met de flight properties maar komt keurig EASA FCL.050 logboek uit nu ;-)


Die ervaring heb ik ook. In mijn geval alle vluchten uit de clubadministratie(website) in Excel gekopieerd. Daarna de kolommen de juiste naam gegeven en alles geïmporteerd in MFB. Nog een keer of twee heen en weer om alles goed te krijgen.
Alex v.d. Zouw
 
Marco uit hangar 5
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2016 13:18
Lid

Berichten: 185
Sinds: 02.09.08

.. Mooi! ga ik ook es proberen dit weekend, wordt toch k*t weer...dan is een pampieren logboek dus helemaal niet meer nodig.. Smartphone heb ik toch altijd wel bij me.
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website)
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden