| 18-01-2018 | 19:11
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 1
Robin Smit

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Logboek - KNVvL
Moeilijkgedoe
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-09-2016 20:27
Lid

Sinds: 14.09.08

Helaas is behalve het formaat, ook de prijs ook verdubbeld.......

QS
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-09-2016 15:54

Lid

Sinds: 14.07.09

Zo moeilijk was het niet...
https://www.dropb...8.jpg?dl=0

www.zweefvliegen.nu
TonS
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-09-2016 12:49
Lid

Sinds: 08.10.08

Uit de nieuwe thermiek, pagina 47: "Omdat dit een wettelijk verplicht document is, is het niet toegestaan om eigen versies van het logboek te ontwikkelen."
Er is een verplichting om je starts bij te houden en daarbij de info te noteren volgens EASA. Ik zou dan wel eens willen zien waar in de wet is vastgelegd dat dit in een boekje moet dat door de KNVvL wordt uitgegeven.

Verder interessant is de volgende passage: "Pluspunt is dat je je logboek niet langer verplicht aan boord hoeft te hebben. De enige eis is dat je de gegevens binnen een redelijker termijn kunt overleggen aan de autoriteiten als die daarnaar vragen."

Jan de Hulster
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-09-2016 13:27
Lid

Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
Uit de nieuwe thermiek, pagina 47: "Omdat dit een wettelijk verplicht document is, is het niet toegestaan om eigen versies van het logboek te ontwikkelen."
Er is een verplichting om je starts bij te houden en daarbij de info te noteren volgens EASA. Ik zou dan wel eens willen zien waar in de wet is vastgelegd dat dit in een boekje moet dat door de KNVvL wordt uitgegeven.

Verder interessant is de volgende passage: "Pluspunt is dat je je logboek niet langer verplicht aan boord hoeft te hebben. De enige eis is dat je de gegevens binnen een redelijker termijn kunt overleggen aan de autoriteiten als die daarnaar vragen."

grappig ik dacht hetzelfde

arjanvd
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-09-2016 22:41

Lid

Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
"

Inderdaad onzin, de KNVVL heeft geen monopoly op logboekjes....
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

Jan van Maarseveen
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-09-2016 18:40
Lid

Sinds: 02.09.08

Gelukkig maar, want binnen de ACvZ hebben een stel enthousiastelingen weer het formaat oude logboekjes laten drukken met de 'nieuwe' info erin. Fijn initiatief en het zou zonde zijn als ze nu ineens niet bruikbaar blijken. Hoe iemand komt op het idee zo'n onpraktisch 'log' boekje te verzinnen is mij ook een raadsel? Dat kan geen zweefvlieger zijn ....
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)

Marco uit hangar 5
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-09-2016 16:28
Lid

Ik vind het nieuwe logboekje ook een ramp! te groot, te dik en te onhandig

Ik ben aan het kijken of ik digitaal kan gaan vanaf volgend jaar.. Als het erkend is voor professionals, zou het for sure erkend moeten zijn voor ons recreanten!!

MyFlightBook:

Website: myflightbook.com

Andoid app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.myflightbook.android

Er zijn nog meer (erkende) digitale logbooks op de markt, maar deze ziet er m.i het meest professioneel uit en is erg actief op sociale media en er komen regelmatig updates uit.

We moeten er misschien nog aan wennen, maar digitaal in de cloud is toch echt de toekomst, en als je er over nadenkt ook nog eens een stuk veiliger... data gaat bij een crash (vliegtuig of alleen de telefoon) niet verloren en is altijd terug te halen.

Moet je wat opsturen naar het IL&T kun je betreffende data in gewenst logboekformaat, inclusief handtekeningen printen en opsturen.

De logbookfunctie zou trouwens ook onderdeel (module) worden van Flytool, de app die de KNVvL als SMS systeem op het oog had (of heeft, ik geloof dat de motor afdeling en para's het wel al hebben geimplementeerd).

Nog meer mensen die digitaal gaan als hun laatste old style zweefvlieglogboekje vol is?
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCH website)

Marco uit hangar 5
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-09-2016 16:48
Lid

Ik heb trouwens jaaaaren een Duits logboekje gehad (500 starts per boekje.. daar doe je wel een paar jaar mee!) omdat ik in Duitsland ben begonnen met zweefvliegen.. Mijn club (ZCH) en IL&T maakten er absoluut geen probleem van dat ik een Duits boekje had, en mijn zweefvliegbewijs gewoon met dat boekje aangevraagd en gekregen (1995 was dat).

Ergo, het KNVvL logboek heeft GEEN monopolie, en zal dat ook nooit krijgen!
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCH website)

Alex v d Zouw
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-09-2016 19:03
Lid

Sinds: 15.12.10

Marco uit hangar 5 schreef:
Nog meer mensen die digitaal gaan als hun laatste old style zweefvlieglogboekje vol is?

Ben inmiddels volledig over op digitaal voor zweven en TMG. Heb niet eens gewacht tot m'n papieren boekje vol is.
Alex v.d. Zouw

bertbron
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2016 20:00
Lid

Sinds: 01.09.08

Alex v d Zouw schreef:

Ik gebruik http://myflightbo... met apps voor iPhone/iPad, Android en zelfs voor Windows Phone. Daarnaast natuurlijk de website. Is Amerikaans, maar heeft goede layout voor EASA FCL.050 format die eenvoudig als PDF te downloaden is.

En voor de zuinige Nederlander bovenal gratis.

Mijn logboek is ook bijna vol dus ik zit voor het nieuwe seizoen alvast te kijken naar een nieuwe. De digitale versie lijkt mij ook wel wat. Maar hoe zit het bij een digitale versie met het aftekenen van (prof)checks ed? Of zijn daar (papieren) formulieren voor beschikbaar?

ik hoor graag jullie ervaringen.

m.v.g.
Bert Bron

Alex v d Zouw
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-11-2016 08:43
Lid

Sinds: 15.12.10

Onder tabblad 'Training' zit de knop 'Request Signatures'. Daar kan je vluchten kiezen.
Het verdere proces heb ik nog niet doorlopen. Maar eens een testje doen.
Gewijzigd door Alex v d Zouw op 04-11-2016 08:44
Alex v.d. Zouw

Fuchur
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-11-2016 14:15
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

Alex v d Zouw schreef:
Onder tabblad 'Training' zit de knop 'Request Signatures'. Daar kan je vluchten kiezen.
Het verdere proces heb ik nog niet doorlopen. Maar eens een testje doen.

Er wordt voor de geselecteerde vluchten een mail gestuurd aan het email adres van je instructeur.
Deze heeft ook een MyFlightBook account nodig en accordeert de vlucht dan of zet er commentaar bij.

De instructeur kan die vlucht dan ook meteen aan zijn logboek toevoegen.

Side Note:
Met een kleine uitbreiding in deze software heb je zo een Leerlingen Volg Systeem...
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
Fuchur
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-11-2016 16:56
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

Fuchur schreef:
Met een kleine uitbreiding in deze software heb je zo een Leerlingen Volg Systeem...

even contact gehad met de maker van het programma en een Leerlingen Volg Systeem zit er al in!

Anybody on MyFlightbook can set up a student/instructor relationship with another pilot on MyFlightbook, and they can have as many such relationships as they like. (Indeed, A can even be an instructor for B and B can simultaneously be an instructor for A). The direction of the relationship (i.e., which is “student” and which is “instructor”) simply defines the functionality: a student can request signatures from an instructor and can grant viewing privileges to an instructor, and an instructor can sign flights, issue endorsements, and (if the student has granted privileges) view the student’s logbook.

So, in your case, each club member would set up a relationship with each of the instructors, denoting them as an instructor. There is then a checkbox on their “Instructors” page (under the training tab on the website) which they can click to allow the instructor to view their logbook, including totals and currency. I think that will do exactly what you need.

CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
bertbron
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-11-2016 22:19
Lid

Sinds: 01.09.08

Fuchur schreef:

even contact gehad met de maker van het programma en een Leerlingen Volg Systeem zit er al in!

biedt dus mogelijkheden maar dan moet wel iedereen er gebruik van maken........
Bert Bron

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.22 seconden