| 29-03-2024 | 06:58
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Status van de ATZ
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-08-2016 21:23
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Lees: https://www.aopa....newsID=275

Sedert de invoering van SERA (Standardised European Rules of the Air) heeft de ATZ geen formele status meer.

ILT schrijft daarover het volgende: “Met de invoering van SERA (dat luchtverkeersregels betreft en niet gaat over luchtruim indeling) is er geen wijziging geweest van de hoogte van de ATZ’s binnen de militaire CTR’s. Dus de hoogte tot 2,500 ft AMSL (ref AIP ENR 5.1) zoals in de regeling luchtverkeersdienstverlening artikel 7 is vastgesteld, blijft onverminderd van kracht. Wel is de status van de ATZ zelf gewijzigd. Voor de invoering van SERA hadden de ATZ’s in Nederland ook de status van "bijzonder luchtverkeergebied (BVG)". Door deze status konden er aanvullende luchtverkeersregels worden gesteld zoals het verbod om een actieve ATZ te doorkruisen. Een ATZ is bedoeld om bescherming te bieden aan lokaal luchthavenverkeer, waardoor kruisend verkeer verboden was. Onder SERA kun je een dergelijke BVG status niet toepassen en dus ook geen verbod tot het doorkruisen opleggen. Dat verbod is er dan ook vanaf. Echter het wordt wel ten zeerste aanbevolen om een actieve ATZ niet te doorkruisen om daarmee niet onnodig gevaarzetting te veroorzaken. Want het ICAO uitgangspunt voor het instellen van een ATZ blijft namelijk het beschermen van het lokale luchthavenluchtverkeer. Dus als je als vlieger toch door een actieve ATZ vliegt, moet je wel een hele goede reden hebben.

In de AIP is daarom ook de volgende passage opgenomen bij militaire ATZ’s:
Outside the published normal operating hours of controlled military aerodromes general aviation activities may take place under a special exemption. For the protection of these activities, ATZ are established within the relevant military CTR as specified below. In this case, the ATZ is primarily reserved for use by aircraft participating in the activities of the aerodrome. Overflying aircraft, crossing a military CTR with an ATC clearance outside the normal operating hours of the aerodrome, are strongly recommended to stay clear of the ATZ.

Voor civiele ATZ’s is een soortgelijke tekst opgenomen:
An ATZ has been established around the following civil aerodromes. The activities conducted at these aerodromes make it undesirable for other aircraft, not engaged in these activities, to penetrate or otherwise disturb the traffic pattern. In this case, the ATZ is primarily reserved for use by aircraft participating in the activities of the aerodrome. Overflying aircraft are strongly recommended to stay clear of the ATZ.
 
www.zweefportaal.nl
Jan de Hulster
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-08-2016 08:51
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Goed dat AOPA hier extra aandacht aan geeft.

Maar......... Het staat al weer enkele jaren precies zo in de AIP !

(En dus ook in de Voorschriften Zweefvliegen van 2016)
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.03 seconden