| 26-05-2018 | 14:03
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
Arjan M

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
RAF MEL LIER
Kees Visser
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2016 07:52
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 76
Sinds: 02.09.08

Chester schreef:
Kees Visser schreef:
De website van de elektrische lier is www.startwinde.de

Bij ZC Flevo hebben wij nu meer dan 3 jaar deze lier en het bevalt ons uitstekend.

Ik was in de stellige overtuiging dat Electrowinde er mee gestopt was. Niet dus, hartelijk dank voor de info.
Uitrijden doen we met een 40 km/u waardoor we met een tweetrommellier ruim 100 starts per dag kunnen halen. (uiteraard afhankelijk van het startbedrijf)

Omdat de kracht per type kist ingesteld wordt verbruiken wij bijzonder weinig breukstukjes meer.

Na ruim 3 jaar hebben wij de accu's vervangen maar wij maken dan ook ruim 5500 start per jaar (zwaarste kisten DG-1000 en sinds kort ook een DUO XLT)

Sinds de aanschaf van deze lier hebben wij geen enkele dag meer gehad dat we stil moesten liggen vanwege

lierproblemen.

Als je meer informatie nodig hebt willen wij die altijd geven.

Twee vragen. Is een 4-trommels lier een optie en indien dat zo is, vanwaar toch een 2-trommels lier?
Zeker met die hoeveelheid starts zou ik verwachten dat 4 of meer trommels een fors voordeel zijn?

En wat is de typische hoogte die je haalt met zwaardere tweezitters zonder wind met welke bruikbare lierlengte?


Viertrommel lieren worden door ESW niet gebouwd. Je kunt er wel 2 kopen en die naast elkaar zetten. Als het rustig is haal je er maar 1 van stal. Smile

Met windstil weer moet je met een baan van 1200 meter rekenen op 380 - 450 meter.
PH-1404 LAK 17 AT
 
davidh
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2016 19:16
Lid

Berichten: 290
Sinds: 03.11.08

Alex Landman schreef:
6 Trommels kan handig zijn als je in een kort tijdsbestek veel vliegtuigen omhoog wilt hebben. Zoals in Teuge tussen de sticks met para's.


Maar ook dat het niet erg is als 1 of 2 trommels U/S zijn. "Dan vervangen we die kabel later wel'.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Peter226
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-10-2016 18:54
Lid

Berichten: 40
Sinds: 06.09.08

En vandaag staan de volgende 2 RAF MEL lieren bij mod-sales in de aanbieding. Wie wordt dit keer de gelukkige? Smile
Groet, Peter Prins
ZC Ameland
 
www.zweefvliegenopameland.nl
Alex Landman
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-10-2016 22:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 135
Sinds: 11.09.08

Voor degene die een Engelse RAF MEL lier op aanhanger de weg op willen hebben: er moet wel het e.e.a. aan de aanhanger gebeuren.
Wel hebben ze een type keuring maar voor de APK moet er het e.e.a. aangepast worden.
 
Kerstens
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-10-2016 10:00
Lid

Berichten: 83
Sinds: 20.09.09

En je moet ze verzekeren, en op die van de DSA zat een Nato stijl ring aan de dissel, past niet op de meeste DIN vangmuilen achterop vrachtwagens.
(Ben niet Pascal Kersten.)
 
Jan van Maarseveen
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-10-2016 09:52
Lid

Berichten: 262
Sinds: 02.09.08

Heeft er iemand nog één 'grote staalchute' die we voor een zacht prijsje mogen overnemen? Ook wij hebben een MEL lier bemachtigd als reservelier en gaan eerst de stalen kabels (die op zich nog prima zijn) opgebruiken voordat we hem ombouwen naar Dyneema. Kortom, een chute die nog wat herstelwerk nodig heeft (kan ik zelf) om nog een jaartje mee te gaan is ook prima.
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)
 
fre
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-10-2016 17:24
Lid

Berichten: 14
Sinds: 21.06.10

MEL lier als reserve lier ???
Lijkt mij een dure optie
 
Kerstens
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-10-2016 17:48
Lid

Berichten: 83
Sinds: 20.09.09

Dan heb je echt wat gemist het laatste half jaar Smile
(Ben niet Pascal Kersten.)
 
fre
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-10-2016 18:16
Lid

Berichten: 14
Sinds: 21.06.10

Ik weet het de MEL lieren gaan nu tegen dumpprijzen de markt op, maar vind het nog een heel bedrag wat je achter in de hangaar gaat zetten voor het geval de hoofdlier stukgaat
Als je zoiets aanschaft om regelmatig te lieren of als hoofdlier dan zeker doen
 
Jan van Maarseveen
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-10-2016 18:55
Lid

Berichten: 262
Sinds: 02.09.08

De 6-trommel MEL wordt ook helemaal opgeknapt de komende jaren (terwijl deze ondertussen als reserve inzetbaar blijft mocht het onverhoopt nodig zijn). Dat betekent dat de komende 20 jaar er geen nieuwe lier gekocht hoeft te worden. Dus kunnen we weer hard sparen vanuit onze gloednieuwe accommodatie in het voorjaar. Maar ook komt een lang gekoesterde droom van de ACvZ eindelijk uit: de hele winter doorvliegen!!!!! Verder hebben andere clubs ons in het verleden bij de schaarse lierproblemen uit de brand geholpen, zo kunnen we weer wat terug doen.
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)
 
Alex Landman
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-10-2016 19:00
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 135
Sinds: 11.09.08

Jan van Maarseveen schreef:
De 6-trommel MEL wordt ook helemaal opgeknapt de komende jaren (terwijl deze ondertussen als reserve inzetbaar blijft mocht het onverhoopt nodig zijn). Dat betekent dat de komende 20 jaar er geen nieuwe lier gekocht hoeft te worden. Dus kunnen we weer hard sparen vanuit onze gloednieuwe accommodatie in het voorjaar. Maar ook komt een lang gekoesterde droom van de ACvZ eindelijk uit: de hele winter doorvliegen!!!!! Verder hebben andere clubs ons in het verleden bij de schaarse lierproblemen uit de brand geholpen, zo kunnen we weer wat terug doen.


Dat laatste is een mooi onderwerp voor het regio overleg (als dat nog bestaat).
 
Alex v d Zouw
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-10-2016 11:09
Lid

Berichten: 107
Sinds: 15.12.10

Morgen zijn er weer 2 onderweg naar een nieuwe eigenaar.
https://whitelabe...enturl=wca
https://whitelabe...enturl=wca
Alex v.d. Zouw
 
Kerstens
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2016 14:36
Lid

Berichten: 83
Sinds: 20.09.09

Iemand wil die 2e echt hebben Smile
(Ben niet Pascal Kersten.)
 
Alex v d Zouw
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2016 16:35
Lid

Berichten: 107
Sinds: 15.12.10

Die heeft dan ook weinig uren. Iets van 4600.
Alex v.d. Zouw
 
Peter Mink
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2016 18:02
Lid

Berichten: 13
Sinds: 29.06.09

Die lier heeft bijna 9000 uur en er is een ander uren teller gemonteerd 6 jaar geleden
 
davidh
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2016 19:24
Lid

Berichten: 290
Sinds: 03.11.08

Al zou je de motor moeten vervangen, dure grap, zou het nog een goedkope lier zijn.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Alex Landman
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2016 19:47
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 135
Sinds: 11.09.08

davidh schreef:
Al zou je de motor moeten vervangen, dure grap, zou het nog een goedkope lier zijn.


Zitten zeer betrouwbare DAF motoren in. Die van ons is nog tiptop.
 
Kerstens
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2016 09:51
Lid

Berichten: 83
Sinds: 20.09.09

Die van ons heeft afgelopen jaar (1e jaar met de RAF MEL) 4000 starts gemaakt, 100% probleemloos. Heerlijke lier Smile

We hebben het destijds voor aankoop nog gekeken wat eventueel een adere motor moest kosten. Viel heel erg mee, minder dan een benzine V8.
(Ben niet Pascal Kersten.)
 
Alex v d Zouw
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2016 11:52
Lid

Berichten: 107
Sinds: 15.12.10

Peter Mink schreef:
Die lier heeft bijna 9000 uur en er is een ander uren teller gemonteerd 6 jaar geleden

Dan heeft de koper zich wellicht daarop verkeken.
Alex v.d. Zouw
 
Alex Landman
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-11-2016 14:57
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 135
Sinds: 11.09.08

geertduyse schreef:
Iemand nog wat lege haspels beschikbaar? Wij willen de staalkabels van de lier afhalen. 6x1500m
Wink


Waren niet te vinden tenzij je grof voor de borg wil betalen. Hebben ze zelf gemaakt.
Gewijzigd door Alex Landman op 20-11-2016 14:57
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.28 seconden