| 21-04-2018 | 21:21
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
DAEC en wolkenvliegen
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2016 21:25
Lid

Sinds: 03.09.08

Duitsers denken na over Wolkenvliegen met zweefvliegtuigen.

http://www.daec.d...luege-ein/

In Engeland mag dat nog steeds ook onder EASA

In Nederland kon dat vroeger ook overigens
Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-09-2016 21:27

NicoB
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2016 23:12
Lid

Sinds: 28.03.13

Lijkt mij in een klasse E TMA niet geheel zonder risico als het gros van de VFR collega zweefvliegers tegen de wolkenbasis zit geplakt.
Gewijzigd door NicoB op 16-09-2016 23:13

Harry J
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-09-2016 08:35
Lid

Sinds: 16.09.09

Als je er netjes ingaat en je hebt bovendien je instrumenten om anderen waar te nemen en je gaat er netjes aan de zijkant uit dan zijn die basisplakkers toch geen enkel probleem ??

ericmunk
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-09-2016 08:50
Lid

Sinds: 17.09.08

Harry J schreef:
Als je er netjes ingaat en je hebt bovendien je instrumenten om anderen waar te nemen en je gaat er netjes aan de zijkant uit dan zijn die basisplakkers toch geen enkel probleem ??

Welke instrumenten om andere vliegtuigen te zien bedoel je? Niet ieder luchtvaartuig heeft Flarm, niet iedereen heeft ADS-B. En je ogen: daar heb je weinig aan in zo'n wolk 😀

NicoB
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2016 06:55
Lid

Zodra je gaat wolkenvliegen ben je IFR en heb je naast je bevoegdheid en instrumenten ook een vliegplan en een klaring nodig (klaring/clearance = voorwaarden om vlucht uit te mogen voeren, zoals: hoogte, koers/route, transpondercode en radiofrequentie).
Je wordt gecontroleerd door de verkeersleiding die je separeert van ander IFR verkeer. Voor VFR verkeer wordt je in principe alleen maar gewaarschuwd
Van VFR verkeer wordt verwacht dat ze de VFR-criteria van het betreffende luchtruim in acht nemen.

Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2016 13:26
Lid

BravoLima schreef:
Lijkt mij in een klasse E TMA niet geheel zonder risico als het gros van de VFR collega zweefvliegers tegen de wolkenbasis zit geplakt.

Wettelijk gezien behoren basisplakkers 300m onder de basis te zitten..... (behalve in G klasse)

En als het in Engeland al meer dan 30 jaar kan........ waarom hier dan ook niet (weer zoals voorheen) ?
EASA heeft er ook geen bezwaar tegen zo ver ik weet.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 18-09-2016 13:45

Harry J
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2016 18:38
Lid

Sinds: 16.09.09

Vind ik ook Jan... er wordt altijd zo hysterisch over gedaan maar met de juiste apparatuur en communicatie lijkt mij er helemaal niks mis mee :-)

ericmunk
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2016 21:04
Lid

Harry J schreef:
Vind ik ook Jan... er wordt altijd zo hysterisch over gedaan maar met de juiste apparatuur en communicatie lijkt mij er helemaal niks mis mee :-)

En training.

NicoB
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-09-2016 10:59
Lid

Jan de Hulster schreef:
BravoLima schreef:

Wettelijk gezien behoren basisplakkers 300m onder de basis te zitten..... (behalve in G klasse)

En als het in Engeland al meer dan 30 jaar kan........ waarom hier dan ook niet (weer zoals voorheen) ?
EASA heeft er ook geen bezwaar tegen zo ver ik weet.

Ik denk dat het grootste probleem de praktische uitvoering is. De eisen voor instrument vliegen (aantekening en instrumenten) zijn bekend. Maar wat dacht je van:
1. opleiding en bevoegdheid geldig houden
Je zult een opleiding instrument vliegen moeten volgen en na het behalen jaarlijks een minimum aantal IF-uren moeten maken. Hier hangt dus een behoorlijk prijskaartje aan. Een regeling wolkenvliegen zal daarom waarschijnlijk alleen voor de beroeps-vliegers binnen onze sport interessant zijn.
2. luchtruim en verkeersleiding
V.w.b. luchtruim en verkeersleiding ben ik benieuwd hoe men dit in Engeland heeft opgelost. Er is daar volgens mij een aangewezen radiofrequentie alleen voor "cloudflying". Een zweefvlieger die wil wolkenvliegen zou op deze frequentie dan zijn intenties kenbaar moeten maken en aan de hand van positiemeldingen van andere wolkenvliegers, onderling, voor eigen separatie moeten zorgen. Maar hoe zit het met het overige IFR luchtverkeer? Als je geen inmenging van verkeersleiding en IFR luchtverkeer wilt, dan zal je een stuk luchtruim alleen voor wolkenvliegen moeten reserveren, lijkt mij. Dit zal in Nederland waarschijnlijk erg lastig worden want het is al moeilijk genoeg om voldoende luchtruim voor het zweefvliegen te behouden.
Zoals gezegd ben ik erg benieuwd hoe dit in Engeland is geregeld, iemand die hier bekend mee is?
Gewijzigd door NicoB op 19-09-2016 16:56

Dinant
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-09-2016 19:20
Lid

Sinds: 07.03.09

BravoLima schreef:
Zoals gezegd ben ik erg benieuwd hoe dit in Engeland is geregeld, iemand die hier bekend mee is?

Uit BGA Laws & Rules

9. Parachutes.
No glider shall enter cloud unless all its occupants are wearing parachutes and have been instructed in their use
10. Cloud Flying -Proximity to Gliding Site.
No glider shall enter cloud within a radius of 5 nautical miles of a gliding site, except from at least 200 feet from below the lowest part of the cloud unless the pilot has announced that intention by radio.

Uit de BGA GLIDING CERTIFICATE AND ENDORSEMENTS REQUIREMENTS

6.Cloud flying Endorsement
A BGA Cloud Flying Endorsement can only be issued if a pilot possesses both Bronze and Cross-Country endorsements, has at least 30 hours experience as PIC following the grant of the Bronze and Cross-Country endorsements, and has the approval of their CFI.The issue and renewal of a Cloud Flying Endorsement can only be made by an appropriately qualified BGAExaminer who on completion must notify the BGA using the relevant form and sign an entry in the candidateís logbook.

Requirements
The candidate must demonstrate the necessary level of competence for the initial issue of the Cloud Flying Endorsement. Competence can be demonstrated through either;
a)Candidates holding PPL or higher licences and, within the previous 5 years, an Instrument Meteorological Conditions Rating / Instrument Rating / UK ATPL(A) with embedded IMC Rating privileges / UK Military Basic Instrument Flying Grading (BIFG) qualify for the automatic issue of a Cloud Flying Endorsement:

or
A satisfactory proficiency check covering:
A satisfactory understanding of the applicable rules of the air, performance considerations of the principal flight instruments relevant to instrument flying, human performance factors, aircraft performance, and:

The ability to demonstrate the following during flight:
-Satisfactory levels of control during cloud entry, manoeuvring whilst in cloud, and exit from cloud, and;
-Satisfactory levels of control during recovery from unusual attitudes and emergency exit from cloud, and;
-Satisfactory levels of situational awareness and navigation
The Cloud Flying Endorsement is valid for a period of 5 years.

Ik heb ergens ook nog een opleidingsdocument voor de endorsement, ik zal van de week eens kijken of ik die nog kan vinden.
Gewijzigd door Dinant op 20-09-2016 19:21

NicoB
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-09-2016 01:59
Lid

Bedankt voor deze informatie. Tup

vox
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-09-2016 22:18
Lid

Sinds: 15.09.08

Waarom zou je in de wolken willen vliegen ??
VFR verkeer hoort daar gewoon niet thuis, de wet zegt horizontale en verticale separatie met grondzicht. Hou je daar aan of ga anders een PPL-A halen met IFR rating.

ericmunk
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-09-2016 08:02
Lid

vox schreef:
VFR verkeer hoort daar gewoon niet thuis, de wet zegt horizontale en verticale separatie met grondzicht. Hou je daar aan of ga anders een PPL-A halen met IFR rating.

Ik geloof dat niemand in dit draadje ook maar de suggestie wekt dat we als zweefvliegers VFR de wolken in gaan om te gaan wolkenvliegen. De wettelijke VFR-eisen zijn duidelijk. Die van IFR ook.

Maarrrrrrr: er zijn heel wat landen waar zweefvliegen wel degelijk IFR gebeurt. Onder andere in wolken, maar ook 's nachts (IFR of Night-VFR). Daar zijn opleidingen voor, daar is regelgeving voor, daar zijn ratings voor, daar is vaak luchtruim voor aangewezen, en daar is apparatuur voor. Kortom: het kan, maar wordt in Nederland niet meer gedaan, sinds medio jaren zeventig meen ik. Tip: ga eens naar Engeland, TsjechiŽ of Polen als je het zelf onder goede begeleiding eens wilt ervaren. Een aanrader!

NicoB
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-09-2016 08:07
Lid

In het dichtgetimmerde Nederlandse luchtruim zie ik dit ook niet zo snel meer terugkomen.

In Engeland is het wel mogelijk, ook tijdens wedstrijden, maar dan moet je wel aan enkele minimum voorwaarden voldoen, zoals:
- een geldige aantekening
- de juiste instrumenten
- aanmelden en uitluisteren op de "cloudflying frequency"
- een minimum verticale separatie van 500ft hanteren
- niet binnen 5NM van een zweefvliegveld
Er wordt in Engeland vnl. in luchtruimklasse G zweef gevlogen en mag je zonder vliegplan en klaring wolkenvliegen. Het zou zelfs veiliger zijn dan vliegen in VMC. Men is zich bewust van het overig IFR-verkeer dat ook in luchtruimklasse G kan vliegen. De Engelse verkeersleiding geeft op verzoek Deconflicting of Procedural Service om zo voldoende separatie te waarborgen.
Gewijzigd door NicoB op 22-09-2016 18:34

orange800
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2016 12:10
Lid

Sinds: 30.07.10

vox schreef:

Dat Grondzicht zegt de wet dus niet!

Alleen in klasse F en G dient VFR verkeer grondzicht te hebben. In klasse E kun je dus rustig VFR on top vliegen.

Zie AIP: ENR 1.2 VISUAL FLIGHT RULES

s14.postimg.org/fvggrpu69/2016_AIPclasses.gif

arjanvd
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2016 12:14

Lid

orange800 schreef:
vox schreef:

Dat Grondzicht zegt de wet dus niet!

Alleen in klasse F en G dient VFR verkeer grondzicht te hebben. In klasse E kun je dus rustig VFR on top vliegen.

Zie AIP: ENR 1.2 VISUAL FLIGHT RULES

s14.postimg.org/fvggrpu69/2016_AIPclasses.gif

Vergeet de "note 2" voor zichtlimieten niet, namelijk min. 1.5 km zicht is voldoende in Klasse G (onder de 900 meter!)
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden