| 22-04-2018 | 10:41
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Het belang van een juiste belading van een (zweefvlieg)aanhanger
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-10-2016 11:43
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

 
www.zweefportaal.nl
davidh
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-10-2016 21:19
Lid

Berichten: 285
Sinds: 03.11.08

In praktijk heb ik wel eens met een -80kg kogeldruk gereden. Dat merk je vanzelf. Je moet alleen niet gelijk doorblazen naar de 100 want dan is 'ie gelijk instabiel en heb je een ongeluk.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Kerstens
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-10-2016 11:35
Lid

Berichten: 83
Sinds: 20.09.09

Wel even in de gaten houden dat de meeste trekhaken ook een max vertical load hebben. Zit meestal tussen de 50 (kleine auto) en 100 kg (busje).


(Ben niet Pascal Kersten.)
 
Ruud Holswilder
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-10-2016 11:26
Lid

Berichten: 1217
Sinds: 03.09.08

Mooie video, die illustreert dat je geen zware spullen achterin in de aanhanger moet laden.

Behalve de juiste belading plus anti-slinger koppeling helpt het ook om 8ply merkbanden te monteren.
Je vervoert tenslotte een kapitaal vliegtuig in de aanhanger.
Twee jaar geleden ben ik van Michelin overgestapt naar Dunlop.
De Dunlop is nog iets stijver dan de Michelin.
Banden vervangen 6 jaar na productiedatum omdat hierna de kans op een klapband exponentieel stijgt.

Verder helpt het ook om hulpveren te monteren als je auto ver doorzakt met een aangekoppelde aanhanger.
Met mijn Toyota Avensis heb ik hiermee een enorme verbetering bereikt.
De auto blijft nu vlak liggen met 4 man plus bagage en een aanhanger met ~75 kg bolkopdruk
De voorbanden hebben nu veel meer grip.
 
roeles
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2016 13:10
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 141
Sinds: 03.05.11

Ruud Holswilder schreef:
Banden vervangen 6 jaar na productiedatum omdat hierna de kans op een klapband exponentieel stijgt.

Ik heb weleens begrepen te hebben dat dit vooral te maken heeft met blootstelling aan de zon en het oxideren van delen van de band.
Hoe dan ook, ik ben eigenlijk opzoek naar meer informatie. Zijn er punten waar ik mijn band op kan (laten) checken?
Bourgondische zweefvliegclub
 
Ruud Holswilder
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2016 20:00
Lid

Berichten: 1217
Sinds: 03.09.08

De termijn van 6 jaar komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Wordt ook gehanteerd door T‹V voor het verkrijgen van de "Tempo 100 permit"
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.12 seconden