| 24-05-2018 | 11:50
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Twenthe krijgt per 30 maart 2017 een ATZ & RMZ
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-12-2016 11:58
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2334
Sinds: 21.08.08

Lees: https://zoek.offi...65865.html

Er zijn enkele aanpassingen in de Regeling luchtverkeersdienstverlening noodzakelijk om de luchtzijdige bereikbaarheid van de luchthaven Twente te regelen.

In de eerste plaats wordt er een Aerodrome Traffic Zone (ATZ) aangewezen. Een ATZ is een begrensd gebied in het luchtruim waarmee het overige luchtverkeer, ter bescherming van het luchthavenverkeer, wordt gewezen op het intensieve gebruik van dat deel van het luchtruim door luchthavenverkeer. Luchtvarenden wordt in de luchtvaartgids sterk aangeraden het aangewezen gebied te mijden. De luchtvaartgids is voor luchtvarenden leidend wat betreft de regels die in het luchtruim gelden. Verder wordt de ATZ Twente aangewezen als Radio Mandatory Zone (RMZ).


zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-65865-001.png
 
www.zweefportaal.nl
NicoB
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-12-2016 15:39
Lid

Berichten: 351
Sinds: 28.03.13

Je zou zeggen dat de instelling van alleen een RMZ al voldoende is, waarom dan nog een ATZ? (Idem voor EHBD, EHTE en EHLE.)

M.i.v. 30 maart 2017 krijg je dus een ATZ classificatie G (gnd-1500ft msl), een ATZ classificatie E (1500ft-2200ft msl) en daar overheen weer een RMZ (gnd-2200ft msl):

AC G
AN ATZ TWENTE
AH 1500FT MSL
AL SFC
*wef 170330
DP 52:10:37 N 006:47:19 E
DP 52:13:39 N 006:43:12 E
DP 52:17:07 N 006:44:36 E
DP 52:21:38 N 006:59:18 E
DP 52:18:49 N 007:02:35 E
DP 52:18:11 N 007:02:04 E
DP 52:17:37 N 007:01:40 E
DP 52:17:12 N 007:01:38 E
DP 52:16:51 N 007:01:51 E
DP 52:16:05 N 007:02:03 E
DP 52:15:54 N 007:02:08 E
*to point of origin

AC E
AN ATZ TWENTE
AH 2200FT MSL
AL 1500FT MSL
*wef 170330
DP 52:10:37 N 006:47:19 E
DP 52:13:39 N 006:43:12 E
DP 52:17:07 N 006:44:36 E
DP 52:21:38 N 006:59:18 E
DP 52:18:49 N 007:02:35 E
DP 52:18:11 N 007:02:04 E
DP 52:17:37 N 007:01:40 E
DP 52:17:12 N 007:01:38 E
DP 52:16:51 N 007:01:51 E
DP 52:16:05 N 007:02:03 E
DP 52:15:54 N 007:02:08 E
*to point of origin

AC RMZ
AN RMZ TWENTE
AH 2200FT MSL
AL SFC
*wef 170330
DP 52:10:37 N 006:47:19 E
DP 52:13:39 N 006:43:12 E
DP 52:17:07 N 006:44:36 E
DP 52:21:38 N 006:59:18 E
DP 52:18:49 N 007:02:35 E
DP 52:18:11 N 007:02:04 E
DP 52:17:37 N 007:01:40 E
DP 52:17:12 N 007:01:38 E
DP 52:16:51 N 007:01:51 E
DP 52:16:05 N 007:02:03 E
DP 52:15:54 N 007:02:08 E
*to point of origin

Gewijzigd door NicoB op 06-12-2016 13:47
 
Marjonijntje
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-12-2016 23:32
Lid

Berichten: 38
Sinds: 02.09.08

In tegenstelling tot de andere genoemde velden is de ATZ van Teuge alleen buiten UDP actief.

Met het instellen van alleen een RMZ heb je niet de mogelijkheid om verkeer uit een bepaald gebied weg te houden. Immers, een havendienst mag geen 'verkeersleiding' geven, alleen luchthaveninformatie verstrekken. Even kort door de bocht gestelt: een havendienst mag bijvoorbeeld niet tegen een vlieger zeggen dat er ander verkeer op long final zit, ondanks dat dit de veiligheid zou kunnen verhogen.

Een ATZ daarentegen definieert duidelijk een gebied waar het 'sterk aangeraden wordt niet doorheen te vliegen'. Instelling van (tevens) een ATZ beschermt het lokale verkeer dus beter dan met alleen een RMZ.
Gewijzigd door Marjonijntje op 06-12-2016 00:13
 
venberg
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-12-2016 10:25
Lid

Berichten: 109
Sinds: 24.01.09

Frequentie Twente Radio zou ook handig zijn om te weten...
 
Rene Kalsbeek
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-12-2016 18:37
Lid

Berichten: 19
Sinds: 02.09.08

Twente blijft vooralsnog bereikbaar onder 119.95. De TZC gaat nog eigen een zweefvliegfrequentie uitzoeken.
Gewijzigd door Rene Kalsbeek op 06-12-2016 18:37
 
NicoB
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-12-2016 18:47
Lid

Berichten: 351
Sinds: 28.03.13

Marjonijntje schreef:
In tegenstelling tot de andere genoemde velden is de ATZ van Teuge alleen buiten UDP actief.

Met het instellen van alleen een RMZ heb je niet de mogelijkheid om verkeer uit een bepaald gebied weg te houden. Immers, een havendienst mag geen 'verkeersleiding' geven, alleen luchthaveninformatie verstrekken. Even kort door de bocht gestelt: een havendienst mag bijvoorbeeld niet tegen een vlieger zeggen dat er ander verkeer op long final zit, ondanks dat dit de veiligheid zou kunnen verhogen.

Een ATZ daarentegen definieert duidelijk een gebied waar het 'sterk aangeraden wordt niet doorheen te vliegen'. Instelling van (tevens) een ATZ beschermt het lokale verkeer dus beter dan met alleen een RMZ.


De radioverplichting inclusief de vereiste RT-license is volgens mij al restrictief genoeg. Een RMZ zal in de praktijk algauw als een CTR worden beschouwd en daardoor worden gemeden.
Ook de professionele en ervaren vlieger met RT zal er niet zo snel doorheen willen vliegen (zeker als ie weet dat er intensief wordt gevlogen).
 
Marjonijntje
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-12-2016 19:15
Lid

Berichten: 38
Sinds: 02.09.08

BravoLima schreef:

De radioverplichting inclusief de vereiste RT-license is volgens mij al restrictief genoeg. Een RMZ zal in de praktijk algauw als een CTR worden beschouwd en daardoor worden gemeden.

Als wet- en regelgeving een RMZ deze functie niet geeft, dan kan 'ie daar ook niet voor gebruikt worden. Ervaring uit de praktijk geeft geen garantie.

Ook de professionele en ervaren vlieger met RT zal er niet zo snel doorheen willen vliegen (zeker als ie weet dat er intensief wordt gevlogen).

Dat is dan toch een keuze die iedereen zelf kan en mag maken? Anders dan de verkeersleiding bij een CTR kan de havendienst van Twente niemand weigeren de ATZ binnen te vliegen.
Gewijzigd door Marjonijntje op 07-12-2016 02:01
 
NicoB
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-12-2016 06:21
Lid

Berichten: 351
Sinds: 28.03.13

Marjonijntje schreef:
Dat is dan toch een keuze die iedereen zelf kan en mag maken? Anders dan de verkeersleiding bij een CTR kan de havendienst van Twente niemand weigeren de ATZ binnen te vliegen.


Dat is precies wat ik bedoel. Ik begrijp best dat men met deze regelgeving de zaak probeert dicht te timmeren maar de "betere bescherming" van een ATZ is maar betrekkelijk.

De dringende aanbeveling bij de ATZ is geen verplichting of verbod, de uiteindelijke beslissing om er wel of niet doorheen te vliegen ligt bij de vlieger. De enige beperking is de RMZ die het aan boord hebben en het gebruik van radio verplicht stelt. Dit betekent tevens dat de vlieger in het bezit moet zijn van een RT-license.

Wanneer een vlieger besluit om er toch doorheen te vliegen (bijv. om slecht weer te ontwijken) en keurig voldoet aan de voorwaarden van de RMZ dan zal niemand hem ter verantwoording (kunnen) roepen.
Gewijzigd door NicoB op 10-12-2016 21:02
 
davidh
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-12-2016 07:39
Lid

Berichten: 290
Sinds: 03.11.08

Wat valt er te beschermen? Je moet niet tegen de lierkabel aanvliegen en het circuit niet verstoren... That is about it.

Waar ik wel benieuwd naar ben is de procedure van starten. Wordt dat over de radio aangekondigd? In Duitsland gebeurt dat sneller, omdat het lierproces vaak ook via de radio gaat. Hoe werkt dat bij ons?
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Bier
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-12-2016 16:02
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 629
Sinds: 01.09.08

davidh schreef:
Wat valt er te beschermen? Je moet niet tegen de lierkabel aanvliegen en het circuit niet verstoren... That is about it.
De omvang van de ATZ staat in geen enkele verhouding to de ruimte die nodig is voor het circuit van de motorvliegers en al helemaal niet tot die van het lierbedrijf. Of zie ik iets over het hoofd?
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-12-2016 17:49
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

Bier schreef:
davidh schreef:
Wat valt er te beschermen? Je moet niet tegen de lierkabel aanvliegen en het circuit niet verstoren... That is about it.
De omvang van de ATZ staat in geen enkele verhouding to de ruimte die nodig is voor het circuit van de motorvliegers en al helemaal niet tot die van het lierbedrijf. Of zie ik iets over het hoofd?



eh dit misschien?

Onderdeel C

De ATZ Twente wordt tevens aangewezen als RMZ. Binnen de RMZ geldt de verplichting voor het luchtverkeer om contact te maken met Twente Radio om intenties kenbaar te maken en informatie over de actuele situatie op de luchthaven uit te luisteren. Het luchtruim rond de luchthaven Twente is ongecontroleerd. De gezagvoerder van een luchtvaartuig is daarmee zelf verantwoordelijk voor voldoende separatie met ander luchtverkeer. Gelet op de verschillende gebruikers van de luchthaven Twente, in het bijzonder het gebruik door grotere (straal)vliegtuigen en lokale droneactiviteiten, dient de RMZ als nadere bescherming voor het luchthavenverkeer dat de ATZ betreedt, teneinde luchtvarenden nader te kunnen informeren over het actuele verkeersbeeld
 
davidh
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-12-2016 18:24
Lid

Berichten: 290
Sinds: 03.11.08

Volgens mij moeten drone activiteiten altijd worden aangekondigd. Verder moet je ook buiten de RMZ goed uitkijken.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
NicoB
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-12-2016 10:24
Lid

Berichten: 351
Sinds: 28.03.13

De gebruikers van het vliegveld Twente zullen zeer waarschijnlijk een co-ordinatie regeling afspreken (als die er al niet is). Hierin kun je bijv. sectoren en hoogte beperkingen aangeven.
V.w.b. drone activiteiten is er ook nog de NOTAM. De overige vliegactiviteiten (zweef-) vliegclub en commercieel verkeer zullen de radio moeten gebruiken, het is immers een RMZ. Een oplossing voor het niet hebben van een RT-license zou in de co-ordinatie regeling kunnen worden opgenomen. Aan de hand van de ontvangen informatie moet jij je "eigen verkeersplaatje" maken, er is geen verkeersleider die dat voor je doet. Een combinatie van goede kennis van de lokale situatie, afspraken, procedures en SLA = See, Listen and Avoid!
E.e.a. zal ook in de AIP worden opgenomen:

In de eerste plaats wordt er een Aerodrome Traffic Zone (ATZ) aangewezen. Een ATZ is een begrensd gebied in het luchtruim waarmee het overige luchtverkeer, ter bescherming van het luchthavenverkeer, wordt gewezen op het intensieve gebruik van dat deel van het luchtruim door luchthavenverkeer. Luchtvarenden wordt in de luchtvaartgids sterk aangeraden het aangewezen gebied te mijden. De luchtvaartgids is voor luchtvarenden leidend wat betreft de regels die in het luchtruim gelden. Verder wordt de ATZ Twente aangewezen als Radio Mandatory Zone (RMZ). Tevens worden de aanwijzing van gecontroleerde luchthaven en de aanwijzing van het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied rond de luchthaven Twente ingetrokken. Doordat de status van gecontroleerde luchthaven reeds was opgeschort, worden er geen luchtverkeersleidingsdiensten meer verleend op de luchthaven Twente. Het plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied in het luchtruim rond de luchthaven Twente wordt ook ingetrokken, aangezien er door deze opschorting ook geen plaatselijke luchtverkeersleidingsdiensten worden verleend. Verder wordt opgemerkt dat de vliegprocedures door de minister worden vastgesteld op grond van artikel 7 van het Besluit luchtverkeer 2014. Deze vliegprocedures zullen echter overeenkomstig artikel 23 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening enkel gepubliceerd worden in de luchtvaartgids. Ten slotte wordt in een bijlage bij de Regeling vliegplannen de luchtverkeersmeldingspost van de luchthaven Twente in de opsomming van de burgerluchthavens geplaatst.
Gewijzigd door NicoB op 08-12-2016 10:59
 
Erik
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-12-2016 19:57
Lid

Berichten: 33
Sinds: 02.09.08

Twente krijgt 'dronevliegveld'

Op voormalig vliegveld Twente komt een testcentrum voor drones waar dronebezitters en -organisaties uit binnen- en buitenland hun onbemande vliegtuigen kunnen testen. Onder andere justitie gaat er counterdrones testen.

Vliegveld TwenteDe testlocatie krijgt de naam Space53 en bij de ontwikkeling werken de gemeente Enschede, de provincie Overijssel, de Universiteit Twente, Saxion en het ROC van Twente samen. Daarnaast is Clear Flight Solutions een van de drijvende krachten achter het initiatief. Dit bedrijf ontwikkelde de 'Robird', een robotvalk die vogels op vliegvelden kan verjagen.

De bedoeling is dat de locatie een soort vrijplaats voor drones wordt, zodat organisaties minder omslachtige procedures voor vergunningen hoeven te doorlopen. "Hier kunnen we straks alles doen wat god op dronegebied verboden heeft. Door de aanwezigheid van de luchthaven zijn de omstandigheden hier uniek", zegt Nico Nijenhuis van Clear Flight Solutions tegen Tubantia.

Op 26 september wordt Space53 officieel in gebruik genomen, maar er wordt al getest op het terrein. Onder andere de brandweer, politie en justitie gaan er met drones werken. Justitie start woensdag met een test van counterdrones, onbemande vliegtuigjes die ingezet kunnen worden tegen dreigingen in de lucht.

https://tweakers....gveld.html
https://tweakers....leven.html
Gewijzigd door Erik op 11-12-2016 19:58
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden