| 23-04-2018 | 21:27
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 1
kobus

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Oratex gebruik
Neander
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-12-2016 22:27
Lid

Sinds: 06.09.08

Zijn er in Nederland al clubs of prive personen die Oratex op hun houten/staalbuis toestellen hebben gebruikt en hun ervaring hiermee willen delen?

Alvast bedankt,
Neander Stalpers
EZZC/VHZ

Ka 6CR PH-317 "GN"

Johan van Dijk
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-12-2016 14:13
Lid

Sinds: 02.09.08

Hallo Neander,

In het voorjaar op de AERO in Friedrichshafen heb ik het spul uitgebreid bekeken en ben ook verschillende keren bij de workshop geweest waar een Ka3 bespannen werd.
Zoals het gepresenteerd werd is het gemakkelijk verwerken, zonder oplosmiddelen, spanlakken en zelfs lakken is niet meer nodig. Dan ben je afhankelijk van de standaard kleuren. Het ziet er niet zo glanzend uit als normale lak, je blijft altijd een structuur van het weefsel zien. Ook is het in wit nog enigszins doorzichtig, de lijmnaden van de torsieneus blijf je zien. Tenzij je deze van tevoren in dezelfde kleur brengt als de rest van de torsieneus.
Het is te lakken cq te spuiten, maar je wordt sterk geadviseerd om dit eerst van tevoren op een proefstuk uit te proberen.
Het is heel sterk, met veel kracht kon ik er een deukje in slaan, maar ook niet meer dan dat. Als je dit op je kist probeert dan breken rondom de ribben. Het is ook heel licht, door het materiaal zelf en omdat er geen spanlak of lak nodig is.
En wat kost het? Voor onze Ka3 (een kleiner toestel bestaat bijna niet) het materiaal €4.501,97 en aan hulpgereedschap ed ik schat een €600.

Dus resumerend:
Pro:
Licht in gewicht
Geen oplosmiddelen (geen spanlak, kleeflak en andere lak)
Gemakkelijk te verwerken
Gemakkelijk te repareren

Contra:
Doorschijnend
Een (naar mijn mening) te high tech uitstraling
Het oppervlak wordt mat
Duur, maar dat is relatief Hmm Je bespaart op kleeflak, spanlak, grondverf en de deklaag en de bijbehorende oplosmiddelen.

Zover ik weet hebben (hadden) de jongens van Salland het plan om hun Slingsby T21 met Oratex te gaan doen.
Op Asperden staat een DR400 die er mee gedaan is.

Groetjes Johan
www.shzv.nl

www.shzv.nl
Alex v d Zouw
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-12-2016 16:57
Lid

Sinds: 15.12.10

Neem even contact op met http://www.acla.eu/ Die heeft er verstand van en levert het ook dacht ik.
Alex v.d. Zouw

Neander
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-12-2016 14:52
Lid

Sinds: 06.09.08

Johan en Alex bedankt voor jullie info!
Neander Stalpers
EZZC/VHZ

Ka 6CR PH-317 "GN"

Deel onderwerp met:

Spring naar forum: