| 19-06-2018 | 12:17
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Keuring zuurstofflessen.
Kilo Hotel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-12-2016 00:15

Lid

Sinds: 01.09.08

De tijd begint er weer aan te komen dat aan keuring van zuurstofflessen gedacht gaat worden. Veel oudere flessen (vaak nog blauw) en de aluminium flessen uit de US hebben een termijn van 5 jaar voor een nieuwe hydrostatische test. En ik hoor dat die keuringen redelijk prijzig zijn geworden.

"Europese" flessen die tegenwoordig in de handel zijn hebben doorgaans een keuringsinterval van tien jaar. En die flessen zijn nauwelijks duurder dan de kosten van een hydrostatische test. Er zijn 2-liter aluminium flessen die ook een interval van tien jaar hebben en die goedkoper zijn. Zeker gebruikers van een EDS-systeem kunnen met een kleinere fles toe dan bij de vroegere constant flow systemen. Deze aluminium 2-liter flessen hebben ook een diameter van 100 mm, maar soms een afwijkende hals.

Denk dus even kritisch na, voor flessen die nog een vijf jaar termijn hebben te laten (her)keuren. Nieuw kan (zeker op termijn) goedkoper zijn. Carbonflessen hebben overigens een interval van drie jaar en een maximum levensduur van 15 jaar. Bij stalen en aluminium flessen is de levensduur in principe onbeperkt.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 12-12-2016 17:12
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services

www.aviationservices.eu
Kilo Hotel
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-02-2017 02:17

Lid

Kilo Hotel schreef:
De tijd begint er weer aan te komen dat aan keuring van zuurstofflessen gedacht gaat worden. Veel oudere flessen (vaak nog blauw) en de aluminium flessen uit de US hebben een termijn van 5 jaar voor een nieuwe hydrostatische test. En ik hoor dat die keuringen redelijk prijzig zijn geworden.

"Europese" flessen die tegenwoordig in de handel zijn hebben doorgaans een keuringsinterval van tien jaar. En die flessen zijn nauwelijks duurder dan de kosten van een hydrostatische test. Er zijn 2-liter aluminium flessen die ook een interval van tien jaar hebben en die goedkoper zijn. Zeker gebruikers van een EDS-systeem kunnen met een kleinere fles toe dan bij de vroegere constant flow systemen. Deze aluminium 2-liter flessen hebben ook een diameter van 100 mm, maar soms een afwijkende hals.

Denk dus even kritisch na, voor flessen die nog een vijf jaar termijn hebben te laten (her)keuren. Nieuw kan (zeker op termijn) goedkoper zijn. Carbonflessen hebben overigens een interval van drie jaar en een maximum levensduur van 15 jaar. Bij stalen en aluminium flessen is de levensduur in principe onbeperkt.

Gisteren sprak ik een zweefvlieger die bij Hugen offerte had gevraagd voor de hydrostatische test van een AL-180 fles (moet iedere vijf jaar gekeurd worden). Prijs € 284,-. Dat testen handwerk is en tijd kost, zal een reden zijn.

i64.tinypic.com/14wsht1.jpg

Eerder wees ik op de mogelijkheid om (zelfs voor een lagere prijs) een nieuwe fles te kopen, die om de 10 jaar een keuring moet hebben. Twee maal een autoritje in die tien jaar naar Zevenaar voor een keuring, kost dus rondom € 600,- voor een fles die iedere 5 jaar een hydrostatische test moet hebben. Advies: kijk eens rond om zo'n fles te vervangen door een nieuwe/goedkopere, die iedere tien jaar een keuring moet hebben. Kost maximaal de helft.
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Kilo Hotel
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-04-2017 15:49

Lid

Op het zweefvliegforum heb ik eerder aandacht gevraagd voor de huidige afschuwelijk hoge tarieven voor een hydrostatische test van zuurstofflessen bij Hugen in Zevenaar. Begin vorige jaar heeft Hugen een andere eigenaar gekregen. Het is nog bonter geworden. Gisteren kreeg ik van een zweefvlieger bericht over zijn recente ervaring. Voor een stalen 4-literfles betaalde hij de afgelopen vijf keuringen:

€ 343,64 20-04-2017
€ 178,50 01-06-2012
€ 150,00 27-12-2006
€ 94,36 27-03-2002
€ 82,65 01-05-1997

Ik kon hem schrijven dat hij voor ± € 100,- minder bij mij een nieuwe (gevulde fles) met adapter had kunnen kopen. Die adapter heeft hij nodig, omdat de fles niet de tegenwoordig veel gebruikte DIN-477 draad heeft. Zonder adapter had hij € 200,- betaald voor een (gevulde) fles met een keuringsinterval van 10 jaar. Bespaar je in tien jaar toch een kleine € 490,- plus viermaal reiskosten naar Zevenaar. En als je dan na tien jaar weer een nieuwe fles koopt (natuurlijk afhankelijk prijzen) bespaar je in de daaropvolgende tien jaar weer € 490,-.

Wanneer is de keuringstermijn tien jaar. Daar zijn op de fles verschillende aanduidingen voor. In het geval van het volgende teken, ۞, mag een fles iedere tien jaar gekeurd worden i.p.v. de standaard 5 jaar. Voor Kefflar flessen geldt overigens een termijn van 3 jaar en een max. levensduur van 15 jaar.

Twee collega-vliegers hadden O2-flessen van Mountain High. Naast een afwijkende diameter, hebben die ook een keuringsinterval van 5 jaar. Zij hebben hun flessen opgestuurd naar de dealer van Mountain High Engeland. Dit is Airplan Flight Equipment Ltd, www.afeonline.com, TEL: +44-0-1865-841441. Zij betaalden naar zeggen voor 2 flessen (incl. verzendkosten) € 160,-. Flessen worden gezien hoge verzendkosten leeg geretourneerd, maar dat is bij clubs in het buitenland meestal te regelen. Op mijn vraag of dit bedrijf ook andere flessen laat keuren (diameter 100 mm, zoals doorgaans in veel kisten) heb ik geen rectie gekregen.

Graag hoor ik of er elders ook gunstiger mogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet,
www.aviationservices.eu
Kees Hordijk
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
davidh
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-04-2017 17:52
Lid

Sinds: 03.11.08

Van http://adverts.gl...p;id=13286:
We now offer an on-site oxygen cylinder refilling service and, by arrangement, a periodic inspection and test (PIAT) and oxygen cleaning service.

Surface breathing apparatus (BA) systems (i.e. aviation) are subject to a five year cycle inspection oxygen cleaning.

Tim Moran is a fully certified (T.D.I. Equipment O2 Service Technician #220932 and T.D.I. Advanced Gas Blender #568146) oxygen gas provider. Our oxygen banks are filled with 99%-100% purity breathing grade oxygen supplied by BOC. All oxygen fills will be metered and analysed with a calibrated oxygen analyser.

Supported cylinder valves include 5/8" BSP, 1/4" BSP, CGA-540 and DIN477-9 which are typically fitted to BOC, Sabre, Mountain High and SkyOx oxygen breathing apparatus (BA) systems. Other valve threads may be supported but only with prior notice.

Our fees are £30.00 per fill to within 10% of the cylinder pressure (CP) which in the case of Mountain High cylinders is 2216 psi (153 bar). Two pressures are stamped on each cylinder; test pressure (TP) and cylinder pressure (CP). The cylinder pressure is the lower of the two and is be used as the maximum fill pressure. The volume of O2 transported to site is finite therefore fills will necessarily need to be delivered on a 'first come, first served basis' unless pre-booked.

Please note. If sent by courier, cylinders must be empty of oxygen or any pressurised gas.

For further information please contact:

Tim Moran
T.P.F. Parachute Services

Tel: 01594 530230
Mobile: 07785 352306
parachuteservices(at)hotmail.co.uk

Advertiser: Tim Moran
Company: T.P.F Parachute Services
Section: Accessories For Sale
Country: United Kingdom
Date: Sunday 5 March 2017

Gewijzigd door davidh op 24-04-2017 17:53
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.09 seconden