| 25-05-2018 | 22:12
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Theorie-examens 2017
TonS
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-12-2016 22:57
Lid

Sinds: 08.10.08

De volgende examendata zijn vastgesteld voor 2017
- 11 maart
- 20 mei
- 23 september
Locaties worden later bekend gemaakt.

Er is ook een wijziging in de opzet.
Tijdens overleg met ILT is vast komen te staan dat de EASA regelgeving voorschrijft dat het LAPL(S) theorie-examen uit 120 vragen dient te bestaan. Op basis daarvan en op basis van de ervaringen met de theorie-examens in 2016 is er besloten om het aantal examens terug te brengen naar 6 door het clusteren van een aantal vakken als volgt:

1 - Luchtvaartwetgeving, 20 vragen
2 - Menselijke Prestaties en Beperkingen: 16 vragen
3 - Meteorologie: 20 vragen
4 - Navigatie + Communicatie: 20 vragen
5 - Beginselen van het Zweefvliegen + Vliegprestaties + Operationele Procedures: 24 vragen
6 - Algemene Kennis van het Zweefvliegtuig: 20 vragen

De examens die in 2016 zijn afgenomen, officieel nog voor het GPL, gelden ook voor het LAPL(S). Kandidaten die in 2016 deelgenomen hebben aan de examens en nu certificaten hebben van losse onderdelen die nu geclusterd zijn worden in 2017 nog in de gelegenheid gesteld om examens te doen volgens de oude indeling van 9 vakken. Mochten die kandidaten liever examens doen volgens de nieuwe clustering dan kan dat ook.

Er wordt op dit moment hard gewerkt aan het herschrijven van een aantal hoofdstukken met de leerstof die aan ILT ter goedkeuring worden aangeboden. Hieronder is de status weergegeven van dit moment.

1 - Luchtvaartwetgeving. Dit is herschreven en wordt op korte termijn aan ILT aangeboden en dan worden gepubliceerd via de website van het CIV.
EDIT: Is inmiddels gepubliceerd op http://www.civ.zw...icle_id=45

2 - Menselijke prestaties en Beperkingen. Dit wordt op korte termijn aan ILT aangeboden en is hier te vinden http://zweefvlieg...prestaties

3 - Meteorologie. Dit is goedgekeurd door ILT en is hier te vinden: http://www.civ.zw...pt2012.pdf

4a - Navigatie. Dit wordt nog herschreven, maar dit gaat nog even duren. Zo lang dit niet gepubliceerd is kunnen kandidaten uitgaan van het materiaal dat genoemd is op de website van het CIV: http://www.civ.zw...icle_id=45
4b - Communicatie. Dit ligt ter goedkeuring bij ILT en is hier te vinden: http://zweefvlieg...mmunicatie

5a - Beginselen van het Zweefvliegen. Dit is zo goed als klaar en moet nog aan ILT worden aangeboden. De conceptversie is hier te vinden: http://zweefvlieg...beginselen
5b - Vliegprestaties. Dit wordt op korte termijn aan ILT aangeboden. De conceptversie is hier te vinden en is hier te vinden. http://zweefvlieg...uitvoering
5c - Operationele Procedures. Dit wordt op korte termijn aan ILT aangeboden. De conceptversie is hier te vinden: http://zweefvlieg...procedures
6 - Algemene Kennis van het Zweefvliegtuig. Dit wordt nog herschreven en wordt binnen redelijk korte termijn aangeboden aan ILT. Zo lang dit niet gepubliceerd is kunnen kandidaten uitgaan van het materiaal dat genoemd is op de website van het CIV: http://www.civ.zw...icle_id=45

Op de KEI website zullen binnenkort per vak enkele proefvragen gepubliceerd worden zodat kandidaten een idee krijgen wat hen te wachten staat.
Gewijzigd door TonS op 20-12-2016 09:12

Arjan H
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-12-2016 19:33
Lid

Sinds: 09.02.16

Ton,
Het is een beetje lastig vergelijken. Kun je aangeven welke stof nu precies gewijzigd is ten opzichte van het overzicht op http://www.civ.zw...icle_id=45
nb bij jouw lijstje 5b - Vliegprestaties krijg je een "404/pagina niet gevonden" melding.
Gewijzigd door Arjan H op 19-12-2016 19:34

TonS
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-12-2016 20:32
Lid

Arjan H schreef:
Ton,
Het is een beetje lastig vergelijken. Kun je aangeven welke stof nu precies gewijzigd is ten opzichte van het overzicht op http://www.civ.zw...icle_id=45
nb bij jouw lijstje 5b - Vliegprestaties krijg je een "404/pagina niet gevonden" melding.

Hallo Arjan,

De verschillen zitten in de vakken 1 en 5 t/m 9. Zoals je ziet bestaan die op de CIV website nu bijna allemaal uit meerdere documenten.

Dank voor de melding van de kapotte link. De laatste letter van die tekst stond net buiten de URL-tag. Ik heb het aangepast.

Gr.
Ton

TonS
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2016 00:26
Lid

Inmiddels is zojuist de vernieuwde syllabus voor Luchtvaartwetgeving gepubliceerd op de website van het CIV.
Gewijzigd door TonS op 20-12-2016 00:27

Jan de Hulster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2016 10:36
Lid

Sinds: 03.09.08

Zijn er geen Leerdoelen meer geformuleerd?

Of is dat (de LD) weer afgeschaft?

Kilo Hotel
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2016 12:12

Lid

Sinds: 01.09.08

TonS schreef:
Inmiddels is zojuist de vernieuwde syllabus voor Luchtvaartwetgeving gepubliceerd op de website van het CIV.

Er is vast een directe link, Ton?
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services

www.aviationservices.eu
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2016 12:15
Lid

Kilo Hotel schreef:
TonS schreef:

Er is vast een directe link, Ton?

bij deze:

link: http://www.civ.zw...161215.pdf

TonS
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2016 13:44
Lid

Jan de Hulster schreef:

Bij mijn weten zijn er nooit uitgeschreven leerdoelen geformuleerd.
De hoofdstukken die op zweefvliegopleiding.nl zijn gepubliceerd zijn wel gestructureerd op basis van de EASA-indeling voor het LAPL(A) vertaald en enigszins aangepast voor het LAPL(S). Bij elk vak zijn die ook in tabelvorm weergegeven. De vragen in de database zijn gekoppeld aan deze onderwerpen om zodoende uitgebalanceerde examens samen te stellen.

We gaan tzt nog wel aan de slag om de onderwerpen iets verder onder te verdelen maar gaan daarbij niet zo ver als bijvoorbeeld terug te vinden is op de website van het CBR voor het LAPL(A).
Zie bijvoorbeeld voor Luchtvaartwetgeving http://www.cbr.nl...RT-FCL.pdf

Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2016 13:54
Lid

TonS schreef:
Jan de Hulster schreef:

De hoofdstukken die op zweefvliegopleiding.nl zijn gepubliceerd zijn wel gestructureerd op basis van de EASA-indeling voor het LAPL(A) vertaald en enigszins aangepast voor het LAPL(S). Bij elk vak zijn die ook in tabelvorm weergegeven. De vragen in de database zijn gekoppeld aan deze onderwerpen om zodoende uitgebalanceerde examens samen te stellen.

We gaan tzt nog wel aan de slag om de onderwerpen iets verder onder te verdelen maar gaan daarbij niet zo ver als bijvoorbeeld terug te vinden is op de website van het CBR voor het LAPL(A).
Zie bijvoorbeeld voor Luchtvaartwetgeving http://www.cbr.nl...RT-FCL.pdf

Goos had voor de Voorschriften 2016 wel Leerdoelen geformuleerd, zowel voor GPL als VO. Dus het bevreemde / verbaasde mij, dat dat nu weer niet is gedaan.
zie: Deel 3 op de VO website bij Voorschriften 2016
https://www.dropb...-eVDa?dl=0
Gewijzigd door Jan de Hulster op 20-12-2016 19:13

TonS
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2016 16:26
Lid

Jan de Hulster schreef:
TonS schreef:
Jan de Hulster schreef:

Zie bijvoorbeeld voor Luchtvaartwetgeving [url]

Goos had voor de Voorschriften 2016 wel Leerdoelen geformulerd, zowel voor GPL als VO. Dus het bevreemde / verbaasde mij, dat dat nu weer niet is gedaan.
zie: Deel 3 op de VO website bij Voorschriften 2016
[url]

Deze had ik nog nooit gezien. Maar het lezen van een vak als Voorschriften is ook nooit echt mijn ding geweest. Wink
Ik heb er even naar gekeken en dan zie ik eigenlijk overal staan "De kandidaat kent de regels als omschreven in artikel A uit wet B."
Waarschijnlijk ontkom je er niet aan om bij een vak als voorschriften dit op deze manier te omschrijven maar schiet een kandidaat er iets mee op? Ik zou dan zeggen: zorg dat je in het leerboek alleen die artikelen opneemt die de kandidaat moet kennen.

Anyway: wie weet of we er ooit toch aan toekomen om ze toch op te stellen.
Dit jaar was al een enorme inspanning om diverse hoofdstukken te herschrijven, een database op te stellen met MC-vragen, examens te organiseren en processen in te richten om de enorme hoeveelheid info te verwerken (totaal hebben afgelopen jaar ca. 300 kandidaten 2500 examens gedaan).

Arjan H
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2016 18:00
Lid

Sinds: 09.02.16

TonS schreef:maar schiet een kandidaat er iets mee op? Ik zou dan zeggen: zorg dat je in het leerboek alleen die artikelen opneemt die de kandidaat moet kennen.

Ha,
nou daar kan ik wel een antwoord op geven. Ja, daar schiet een kandidaat wat mee op.
Voorbeeld: bij het vak meteo staan in de stof een aantal formules en tabellen over de standaardatmosfeer. Het maakt nogal uit of je die moet begrijpen/toepassen of moet kunnen reproduceren.

Dan nog een opmerking; ik ben van de oude stempel en ben dus al een poosje aan het studeren voor het aankomende examen. Omdat ik niet graag vanaf een computer lees en bij tekst aantekeningen wil kunnen maken had ik alles afgedrukt (bijna 1600 pagina's.....) Jammer dat er geen aankondiging stond dat de readers nog aangepast gingen worden.
Daar komt ook mijn vraag vandaan wŠt er precies gewijzigd is. Is er stof werkelijk verandert? Of alleen anders ingedeeld? Dat maakt ook nogal uit.

Jan de Hulster
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2016 21:47
Lid

[url][/quote]

Ik zou dan zeggen: zorg dat je in het leerboek alleen die artikelen opneemt die de kandidaat moet kennen.

[/quote]

Het probleem is met de Voorschriften Zweefvliegen is: dat de overheid een woud aan regels heeft op (zweef) vlieggebied.
Daarnaast het woud van AIP regels
en
de nog wat AIC-B regels voor zaken als zweefvliegen, transponders etc.

Een ondersteuning in de vorm van Leerdoelen, (of) oefenvragen is dan wel gewenst en is de afgelopen 30-40 jaar ook gedaan...
Zie EWDZ van destijds en de jaarlijkse uitgaven van Jan de Jong et al.. tot 2012

Zonder dat is het bijna niet te leren lijkt mij.

Dat was dus ook de reden dat er in 2016 inplaats van open oefenvragen (deel 3) nu Leerdoelen werden geformuleerd. (door Goos H in overleg met het LAPL examen clubje zo ver ik weet)
Modern a la EASA.........

Het is dus jammer dat dat nu weer is weggevallen , zo lijkt mij.....
Gewijzigd door Jan de Hulster op 21-12-2016 07:54

TonS
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-12-2016 00:04
Lid

Mmmm, ik word denk ik verkeerd begrepen. Ik zeg niet dat leerdoelen niet nuttig zijn. Alleen als het in de vorm is van een opsomming van paragrafen uit de wet die je moet kennen voegt het niet veel toe op een boek waarin alleen alle paragrafen zijn opgenomen die je moet kennen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Smile

En Arjan, nee de stof is niet inhoudelijk veranderd alleen wat ge-update, gemoderniseerd en m.i. op een overzichtelijkere en helderdere manier bij elkaar geschreven. De vragen die nu in de database zitten zijn allemaal gebaseerd op de "oude" dictaten. Er wordt nu gecontroleerd of de antwoorden ook te vinden zijn in de nieuwe dictaten. Dus als je de oude materialen wilt blijven gebruiken ter voorbereiding op het examen zou je het ook gewoon moeten kunnen halen.

Jan de Hulster
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-12-2016 08:43
Lid

TonS schreef:
Mmmm, ik word denk ik verkeerd begrepen. Ik zeg niet dat leerdoelen niet nuttig zijn. Alleen als het in de vorm is van een opsomming van paragrafen uit de wet die je moet kennen voegt het niet veel toe op een boek waarin alleen alle paragrafen zijn opgenomen die je moet kennen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Smile

.

Ton,

Mijn probleem is enigszins dat in januari 2016 een GPL/LAPL clubje besluit om leerdoelen te gaan formuleren.
En dat dat 11 maanden later al weer wordt losgelaten.

Verder ziet het Voorschriften stuk er wel goed uit denk ik, zo door scrollend.
Dus bedankt voor de inzet.

Van het kerst weekend maar ff het extra "bezem" bezem examen VO van 8 januari 2017 nog even checken op mogelijke omissies t.o.v. de nieuwe Voorschriften 2017.

Het houd je van de straat zullen we maar zeggen.

TonS
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-12-2016 14:49
Lid

Jan de Hulster schreef:

Ton,

Mijn probleem is enigszins dat in januari 2016 een GPL/LAPL clubje besluit om leerdoelen te gaan formuleren.
En dat dat 11 maanden later al weer wordt losgelaten.

Even paar dingen teruglezen die ik hierboven schreef:

Anyway: wie weet of we er ooit toch aan toekomen om ze toch op te stellen.

en

Dat is echt iets anders dan loslaten...
Ik schat dat er afgelopen jaar door het team van vrijwilligers in totaal ruim 1000 uur zijn besteed aan dit project dus je kunt je vast voorstellen dat er dan af en toe prioriteiten gesteld worden.

Succes met het nakijken van de VO-vragen en prettige kerstdagen. Smile

Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-12-2016 21:55
Lid

Indien iemand de Leerdoelen in de tekst had verwerkt /gemarkeerd van de Voorschriften februari 2016
(Die in Deel 3 daarvan zijn te vinden)

Dan blijkt dat die Leerdoelen bijna geheel 1 op 1 in de versie van 2017 kunnen worden gemarkeerd.

Dit kost je ca. 2 uur en 20 minuten
.

Inderdaad is in Voorschriften 2017 veel geschrapt. (tov versie 2016)

mvg,

Jan de Hulster

Fuchur
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-12-2016 00:01
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

Jan de Hulster schreef:
Indien iemand de Leerdoelen in de tekst had verwerkt /gemarkeerd van de Voorschriften februari 2016

Dan blijkt dat die Leerdoelen bijna geheel 1 op 1 in de versie van 2017 kunnen worden gemarkeerd.

.

mvg,

Jan de Hulster

Je hebt de tijd bijgehouden... Kun je de pdf waar je de markeringen in hebt gemaakt mss delen ;-)
Zullen de studiebollen wel blij mee zijn gok ik.
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-12-2016 08:02
Lid

Fuchur schreef:
Jan de Hulster schreef:

.

mvg,

Jan de Hulster

Je hebt de tijd bijgehouden... Kun je de pdf waar je de markeringen in hebt gemaakt mss delen ;-)
Zullen de studiebollen wel blij mee zijn gok ik.

Helaas,

De correcties hebben plaatsgevonden in mijn oude versie Voorschriften 2016 EN in de nieuwe Voorschriften 2017 zijn de leerdoelen gemarkeerd, die in 2016 waren gedefinieerd door Goos Hageman.

Maar dat alles dus op mijn uitgeprinte versies !!!!!

Deze actie kost dus tijd door beide versie te vergelijken op papier, wat ik makkelijker vind dan digitaal.
Wat dus betekent dat ik daardoor goed kan zien wat er geschrapt is in de oude Versie uit febr. 2016

Omdat een aantal mensen gemaild hebben:
De Versie Voorschriften zweefvliegen febr. 2016 is te vinden op de CIV website bij het VO theorie. Daar staan de leerdoelen in deel 3 beschreven.
(Een nauwkeurige uitsplitsing daar weer van kun je vinden in DEEL 1 en Deel 2 van de versie 2016)

Zie: https://www.dropb...-eVDa?dl=0

Je kunt als je daar behoefte aan hebt deze dus verwerken in de NIEUWE versie Voorschriften 2017

prettige feestdagen

mvg,

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 24-12-2016 08:18

Jan de Hulster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2016 10:56
Lid

Omdat ik toevallig ter voorbereiding met het laatste bezem examen Voorschriften in 2017 bezig was EN daarom de versie 2016 en 2017 zat te vergelijken/moest vergelijken, kwam ik er echter dat zaken inderdaad behoorlijk verminderd waren qua tekst.

Maar ook kwam ik er achter dat feitelijk ALLE leerdoelen van versie 2016 op een paar na, nog steeds in de tekst stonden van versie 2017.
Maar ook dat er nog ontzettend veel tekst in versie 2017 staat, die NIET tot de leerdoelen behoorde van 2016!

Ook zag ik dat zaken waren toegevoegd, maar ook zaken waren verwijderd.

Nu denk dat het volgende handig kan zijn.

-Zorg dat je alle wettelijke teksten in hun verband in de Voorschriften blijft opnemen.
(dus met naam en linken en dus uitgebreid)

-Dat heeft als GROOT voordeel dat alles er in staat, de juiste bron bekend is en blijft bestaan.
-Dat heeft als NADEEL dat er vrij veel onnodige zaken in staan.

Besluit dan in een examen commissie wat men FEITELIJK voor een theorie examen GPL moet weten.

En dan komt de truck:
Markeer in een exacte COPY versie dan de teksten met licht grijs, wat dus nog leesbaar is, wat men NIET hoeft te weten, maar wat handig kan zijn om verbanden en bronnen te kunnen checken.

Mijns inziens doe je daar GPL kandidaten een groot voordeel mee.
En mocht het VO theorie blijven bestaan in het EASA tijdperk, ook de VO kandidaten.

Kortom je houdt letterlijk die tekst over/ LEERDOELEN dus , die men geacht wordt te weten in dat examen jaar.

Toegepast op de versie 2017 zou er dan nog weel een blz. of 10-15 uitkunnen (van de 75) in de 2017 versie!!

Denk er eens over na.

TonS
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2016 15:14
Lid

Ik weet niet aan wie je dit voorstel doet, maar ik vermoed dat de schrijvers geen regelmatige bezoekers zijn van dit forum. Twee ervan zijn lid van het CIV dus ik neem aan dat jij ze wel kent en lijkt het me handiger als je je rechtstreeks tot hen wendt voor ideeŽn en/of advies. De werkgroep theorie-examens is niet betrokken geweest bij dit stuk en heeft er ook geen invloed op.
Gewijzigd door TonS op 25-12-2016 15:15

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.24 seconden