| 20-02-2018 | 16:23
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Theorie-examens 2017
Jan de Hulster
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2016 22:31
Lid

Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
Ik weet niet aan wie je dit voorstel doet, maar ik vermoed dat de schrijvers geen regelmatige bezoekers zijn van dit forum. Twee ervan zijn lid van het CIV dus ik neem aan dat jij ze wel kent en lijkt het me handiger als je je rechtstreeks tot hen wendt voor ideeŽn en/of advies. De werkgroep theorie-examens is niet betrokken geweest bij dit stuk en heeft er ook geen invloed op.

Dat is merkwaardig om te lezen:
Vorig jaar werd ik door Goos Hageman benadert om het VO theorie te regelen voor het jaar 2016 EN en passant dan maar ff de Voorschriften 2015 naar versie 2016 te upgraden.

Dat is gebeurd door Goos en mijzelf.

Goos heeft als deelnemer van die werkroep theorie examens GPL de LEERDOELEN voor de Voorschriften bedacht.
En een uitsplitsing gemaakt voor GPL en VO stof. En ik neem aan overleg met de werkgroep GPL.

Mij lijkt het logisch als iemand anders dan de Voorschriften Zweefvliegen versie 2016 upgrade naar 2017.....

-Dat dan de leerdoelen wederom worden beschreven/ gecontroleerd. Op zijn minst voor het theorie GPL.

Dat laatste is helaas NIET gebeurd.

Nu is het zo dat als je als GPL-er op de hoogte bent van die leerdoelen uit de versie van 2016, je deze in principe grotendeels op de Versie 2017 kunt toepassen.

Maar het lijkt m.i. een taak van de CIV of de werkgroep GPL om dat (weer) duidelijk te gaan maken aan de toekomstige GPL kandidaten.......

NU lijkt het voor een GPL-er die in 2017 examen wil doen net of de Voorschriften Zweefvliegen versie 2017 EEN groot Leerdoel zijn geworden.

Als dat de inderdaad de bedoeling is, dan heb ik niets gezegd.....

TonS
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-12-2016 00:18
Lid

Sinds: 08.10.08

Nee, er is over vaststelling van leerdoelen Voorschriften en splitsing tussen VO en GPL geen overleg met de werkgroep geweest. Het vaststellen van die leerdoelen is ook niet de taak van de werkgroep geweest. De taak van de werkgroep was alleen vragen op te stellen uitgaande van de geldige syllabi zoals genoemd op de CIV website.

Omdat er nu nieuwe syllabi zijn verschenen is het de taak van de werkgroep om te checken of de bestaande vragen terug te vinden zijn in de nieuwe syllabi en ze te laten vervallen als dat niet zo is. En nieuwe vragen worden uiteraard gebaseerd op de nieuwe syllabi.

Of je de nieuwe syllabus dus nu als EEN leerdoel wilt beschouwen? Ja, dat kun je zo stellen als je leerdoelen zo definieert zoals dat vorig jaar is gebeurd: simpelweg een lijst te op te schrijven met wetsartikelen die je moet kennen. In principe kunnen vragen worden gesteld over alles dat er nu in staat.

Anyway, ik stop nu verder met bijdragen aan deze discussie.
Jan, mocht je de discussie over leerdoelen nog verder willen voeren: start dan even een nieuw draadje. Ik zou eigenlijk dit draadje willen reserveren voor eventuele updates van stof zoals in de eerste post van dit draadje is weergegeven. In principe gaat dat nu alleen nog maar om de publicatie van de syllabus voor Algemene Kennis van de Constructie en voor Navigatie.
Gewijzigd door TonS op 26-12-2016 00:19

Jan de Hulster
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-12-2016 20:50
Lid

Hoi Ton,

succes met de komende GPL examens in 2017.

Ik weet genoeg. (om het bezem "bezem VO Voorschriften 2017 " op te kunnen laten stellen)

mvg,

Jan de Hulster

(En de webmaster mag al de zijdelingse postings in een aparte draad zetten wat mij betreft.)
Gewijzigd door Jan de Hulster op 27-12-2016 19:28

Maurits
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-01-2017 09:54

Lid

Sinds: 20.05.15

Een vraag over de vakken die geclusterd worden.
Kandidaten die al 1 of meerdere vakken hebben moeten in 2017 weer onder opzet van 9 vakken examen doen. Geldt dat ook als ze in het bezit zijn van een vak dat niet geclusterd wordt (Luchtvaartwetgeving, meteo en algemene kennis van het zweefvliegtuig)?
Of mogen ze dan de andere vakken wel geclusterd maken?

Alvast bedankt

TonS
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-01-2017 23:52
Lid

Maurits schreef:
Een vraag over de vakken die geclusterd worden.
Kandidaten die al 1 of meerdere vakken hebben moeten in 2017 weer onder opzet van 9 vakken examen doen. Geldt dat ook als ze in het bezit zijn van een vak dat niet geclusterd wordt (Luchtvaartwetgeving, meteo en algemene kennis van het zweefvliegtuig)?
Of mogen ze dan de andere vakken wel geclusterd maken?

Alvast bedankt

Ik weet niet zeker of ik de vraag goed begrijp.
Maar nee, kandidaten die al vakken hebben kunnen gewoon onder het regime van de 6 clusters examen doen.
Heb je een ongeclusterd vak zoals bijvoorbeeld luchtvaartwetgeving dan blijft dat uiteraard gewoon geldig.
Heb je een cluster compleet, bijvoorbeeld je hebt al het losse vak communicatie plus navigatie dan hoef je uiteraard dat geclusterde examen niet te doen.
Heb je maar een deel van een cluster, bijvoorbeeld wel communicatie maar niet navigatie dan heb je de keuze: je kunt alleen het vak navigatie doen of je doet het nieuwe custerexamen communicatie + navigatie.

Heb je een incomplete set certificaten en je weet niet zeker welke examens je nog moet doen? Vraag het de LEZ van je club!

Overigens: deze week is er een update geweest van het dictaat Beginselen van het Vliegen.
Zie: http://zweefvlieg...beginselen
Gewijzigd door TonS op 14-01-2017 14:49

Maurits
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-01-2017 12:34

Lid

Sinds: 20.05.15

Hoi Ton,

Bedankt. Dat was idd mijn vraag. Nu proberen zo duidelijk mogelijk naar onze kandidaten te communiceren.
Bedankt voor de update over de update. Hmm

TonS
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-01-2017 15:07
Lid

Maurits schreef:
Hoi Ton,

Bedankt. Dat was idd mijn vraag. Nu proberen zo duidelijk mogelijk naar onze kandidaten te communiceren.
Bedankt voor de update over de update. Hmm

OK. Ik zag dat de link in de update ontbrak. Heb ik even toegevoegd.

Nog even een persoonlijke overweging:

Uit tactische gronden kan het slimmer zijn om toch examen te doen in een cluster ook al heb je al een deel van de vakken van dat cluster. Stel dat je bijvoorbeeld Operationele procedures en Vliegprestaties al hebt gehaald en je bent daar goed in thuis. Beginselen heb je nog niet en je vindt dat een moeilijk vak. Als je het cluster doet zitten daar vragen van alle drie de vakken in en "compenseer" je als het ware een moeilijk met een makkelijk vak. Smile

PS: Kandidaten met incomplete clusters moeten overigens in de aanmelding straks wel een keuze maken. Je kunt je niet opgeven voor een clusterexamen en tegelijkertijd ook voor een los vak in dat cluster.

Jan de Hulster
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-01-2017 20:09
Lid

Vraag:

Zijn de proef MC examen vragen op de KEI website voor GPL intussen al beschikbaar?

Fuchur
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-01-2017 09:08
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

Jan de Hulster schreef:
Vraag:

Zijn de proef MC examen vragen op de KEI website voor GPL intussen al beschikbaar?

Komen er aan deze week!
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-01-2017 10:19
Lid

Bedankt,

Want ik geef plotseling een GPL les en ze moeten wel slagen!

TonS
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-01-2017 16:36
Lid

Jan de Hulster schreef:
Bedankt,

Want ik geef plotseling een GPL les en ze moeten wel slagen!

Ik zou niet al te veel ophangen aan die proefvragen...
We mogen geen vragen uit de database publiceren dus de oefenvragen zitten sowieso niet in het examen. Verder zal het aantal beperkt zijn (we hebben er gewoonweg niet voldoende) dus is het geen methodiek om te checken of je de stof beheerst. Het geeft hoogstens een kleine indruk hoe vragen eruit zien.

TonS
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-02-2017 22:50
Lid

Even nog ter info voor degenen die wellicht gewacht hebben met het bestuderen van de vakken Algemene Kennis van het Zweefvliegtuig en Navigatie. De nieuwe dictaten voor Algemene Kennis van het Zweefvliegtuig en voor Navigatie zullen naar verwachting niet of hooguit pas vlak voor het examen in maart gepubliceerd worden. Dus wacht daar niet op en gebruik gewoon de documenten zoals vermeld op de site van het CIV.

Helaas zijn er wat kinken in de kabel met het publiceren van proefvragen, dus het is onzeker of en wanneer die er komen.

En als laatste: alles wordt in gereedheid gebracht om de inschrijving voor het examen van maart deze week te openen.

TonS
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-02-2017 15:35
Lid

Op de website van Dirk Corporaal is toch een concept nieuw hoofdstuk voor het vak Navigatie gepubliceerd.
http://zweefvlieg...-navigatie

Dit is een concept en in de toekomst zal dit ook de versie worden die als het officiŽle examenmateriaal gaat dienen. Gezien de korte tijd tot het komende examen geldt dit nog niet voor het examen in maart.
Desondanks kan ik het van harte aanbevelen.

Overigens: dit vak bevat altijd vragen die betrekking hebben op het lezen van luchtvaartkaarten: het interpreteren van symbolen die erop staan, bepalen van afstanden en koersen, aflezen en interpreteren van luchtruimstructuur, weten waar je wel en niet mag vliegen en onder welke voorwaarden etc.
Zoiets vind je niet terug in een theorieboek maar vergt oefenen met een kaart.
Kandidaten moeten zelf een recente ICAO-kaart (2015 of later) en een geodriehoek meenemen naar het examen.

Jan de Hulster
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2017 08:58
Lid

TonS schreef:
Op de website van Dirk Corporaal is toch een concept nieuw hoofdstuk voor het vak Navigatie gepubliceerd.
http://zweefvlieg...-navigatie

Dit is een concept en in de toekomst zal dit ook de versie worden die als het officiŽle examenmateriaal gaat dienen. Gezien de korte tijd tot het komende examen geldt dit nog niet voor het examen in maart.
Desondanks kan ik het van harte aanbevelen.

Overigens: dit vak bevat altijd vragen die betrekking hebben op het lezen van luchtvaartkaarten: het interpreteren van symbolen die erop staan, bepalen van afstanden en koersen, aflezen en interpreteren van luchtruimstructuur, weten waar je wel en niet mag vliegen en onder welke voorwaarden etc.
Zoiets vind je niet terug in een theorieboek maar vergt oefenen met een kaart.

Kandidaten moeten zelf een recente ICAO-kaart (2015 of later) en een geodriehoek meenemen naar het examen.

Vraagje:
Hoe weet je met de vetgedrukte tekst dat je alle kandidaten bereikt met dit advies voor het examen van 11 maart 2017?
Ik las het toevallig gisteren! (nadat ik net de les gebaseerd op de huidige CIV stof had gegeven..........)

Maar die VETTE opmerking staat (nog) NIET op de CIV website !!!
Gewijzigd door Jan de Hulster op 06-02-2017 08:59

GerritKnoop
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2017 10:25

Lid

Sinds: 04.09.08

TonS schreef:

Hoi Ton,

Kun je niet beter vermelden dat de kandidaten de meest recente ICAO-kaart naar het examen mee moeten nemen? En dat is de kaart van 2016 voor het examen van maart 2017.

Je moet immers ook met de meest recente kaart gaan vliegen. Bovendien lijkt het me niet handig om verschillende versies op een examen te gebruiken.

Gerrit
Gewijzigd door GerritKnoop op 06-02-2017 10:37
Gerrit Knoop
VEzc

Jan de Hulster
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2017 10:41
Lid

GerritKnoop schreef:
TonS schreef:

Hoi Ton,

Kun je niet beter vermelden dat de kandidaten de meest recente ICAO-kaart naar het examen mee moeten nemen? En dat is de kaart van 2016 voor het examen van maart 2017.

Je moet immers ook met de meest recente kaart gaan vliegen. Bovendien lijkt het me niet handig om verschillende versies op een examen te gebruiken.

Gerrit

Dat klopt inderdaad.
Daar kwam ik met kaartvragen achter gisteren met de les Navigatie .
Antwoorden op een specifieke vraag, van de kaart van 2015 kunnen anders zijn dan van de kaart 2016!!

Daarnaast is een geo driehoek wel werkbaar, maar m.i is een protractor veel beter/handiger .......

van dit type dus: http://www.google...0723082762
Gewijzigd door Jan de Hulster op 06-02-2017 10:46

TonS
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2017 12:02
Lid

GerritKnoop schreef:
TonS schreef:

Hoi Ton,

Gerrit

Hoi Gerrit,

De meeste recente kaart is natuurlijk altijd het beste.
Maar we hebben tot nu toe het principe gehanteerd dat je kaarten van de laatste twee jaar kunt gebruiken om niet alle kandidaten te dwingen om nieuwe kaarten te kopen, maar bijvoorbeeld ook een gebruikte kaart van een clublid over te nemen om te oefenen en daarmee te leren.
Sommige kandidaten doen nu examen maar gaan misschien pas over een jaar of twee jaar overland vliegen.
De uiteindelijke vragen in het examen worden altijd gecontroleerd op kaarten van de laatste twee jaar.
Dus als er iets op een kaart veranderd is van 2015 naar 2016 weet je dat daar geen vraag over gesteld zal worden. Smile

Jan de Hulster
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2017 13:31
Lid

Beste Ton S en Dirk Corporaal,

Een mooi stuk werk is er geleverd.

Wat me opvalt is wel:
-Er zijn plotseling weer leerdoelen geformuleerd.
(waarom dus NIET bij de Voorschriften 2017 ???????????, of is alles daar leerdoel.......???)

En er is bij de oefenvragen LETTERLIJK gebruik gemaakt van mijn oefenvragen.
Een bronvermelding in deze op mijn naam wordt op prijs gesteld.

Vooral omdat het in feite onder copyright van Dirk Corporaal is komen te staan........

Verder zie ik wat oudere CLR kaarten die niet actueel zijn.

en nog vermoedelijk een paar fouten die ik nog ff moet nalopen tzt.

mvg,

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 06-02-2017 13:33

Jan Ritsma
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2017 14:02

Lid

Sinds: 09.09.08

Jan de Hulster schreef:
Beste Ton S en Dirk Corporaal,

En er is bij de oefenvragen LETTERLIJK gebruik gemaakt van mijn oefenvragen.
Een bronvermelding in deze op mijn naam wordt op prijs gesteld.

Vooral omdat het in feite onder copyright van Dirk Corporaal is komen te staan........

mvg,

Jan de Hulster

Hilarious Grin Een mens beleeft de grappigste dingen bij de KNVvL
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
dirk corporaal
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2017 14:44

Lid

Sinds: 01.09.08

Hallo Jan de Hulster,

Ik heb jouw naam bij de oefenvragen gezet. Ik wist niet dat die van jou waren. De tekst van Navigatie is net af. Mocht je fouten in de tekst ontdekken dan ontvang ik die graag. Het liefst per email.

Mvg

Dirk

www.zweefvliegopleiding.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.25 seconden