| 20-04-2018 | 07:14
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Inspectie-interval SZD51-1 Junior vereenvoudigd
ericmunk
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-01-2017 09:20
Lid

Berichten: 266
Sinds: 17.09.08

In december gaf Allstar Gliders SB BE-013/51-1/2016 uit. Een niet-verplicht SB waarmee de levensduur van de kist naar 12.000 uur gaat, en de 50/100/200/BS/ES-inspecties vervallen en vervangen worden door jaarlijks/300-uurs. Ook krijgt de huidige 1000-uurs een interval van 1500 uur. Meer informatie op http://szd.com.pl.... Typecertificaat EASA is ook aangepast. Vergt wel aanpassing AMP uiteraard als je het SB doorvoert, maar scheelt een boel gedoe en geld.
 
Dinant
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-01-2017 12:22
Lid

Berichten: 140
Sinds: 07.03.09

360 euro voor wat papieren, dat dan weer wel Sad

Details are described in the service bulletin BE‑013/51‑1/2016 available at the Allstar PZL Glider (contact through techsupport@szd.com.pl) at a price of 360 EUR net. With the service bulletin, you will receive a new issue of Flight Manual and Maintenance Manual.

Gewijzigd door Dinant op 25-01-2017 14:31
 
ericmunk
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-01-2017 15:23
Lid

Berichten: 266
Sinds: 17.09.08

Dinant schreef:
360 euro voor wat papieren, dat dan weer wel Sad


Allstar berekent gewoon de kosten door die voor goedkeuring EASA nodig waren. Zij zijn een bedrijf, geen vrijwilligersorganisatie. Het scheelt ons als club op jaarbasis 12 inspecties. En 1/3 van de kosten voor 1000-uurs inspecties. Tel uit je winst.
 
arjanvd
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-01-2017 16:16
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 297
Sinds: 03.09.08

ericmunk schreef:
Typecertificaat EASA is ook aangepast.


Hoi Eric,

Wat is er precies aangepast aan het Typecertificaat? Volgens mij staat in de TCDS geen levensduur (status 9/9/2016 EASA.A.309 at issue 2.

Groet
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
kloppertjes
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-01-2017 21:29
Lid

Berichten: 202
Sinds: 01.09.08

Dinant schreef:
360 euro voor wat papieren, dat dan weer wel Sad

Details are described in the service bulletin BE‑013/51‑1/2016 available at the Allstar PZL Glider (contact through techsupport@szd.com.pl) at a price of 360 EUR net. With the service bulletin, you will receive a new issue of Flight Manual and Maintenance Manual.


Gezien het schrappen van de 50 uurs inspectie gaat het gebruiksgemak van de kist erg omhoog. En de verhoogde onderhoudsintervallen voor de overige inspecties maakt het dan ook nog eens een stuk makkelijker. Mijn club heeft er iig niet echt over hoeven nadenken of we dat geld uit zouden geven.

Daarnaast heeft Eric er ook heel wat uurtjes in zitten om Allstar ervan te overtuigen deze stap te maken dus van mijn kant iig een bedankje en een Clap!
Ivar Klop
 
ericmunk
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-01-2017 10:21
Lid

Berichten: 266
Sinds: 17.09.08

arjanvd schreef:
ericmunk schreef:
Typecertificaat EASA is ook aangepast.


Hoi Eric,

Wat is er precies aangepast aan het Typecertificaat? Volgens mij staat in de TCDS geen levensduur (status 9/9/2016 EASA.A.309 at issue 2.

Groet


In de TCDS zijn de nieuwe Flight en Maintenance Manuals opgenomen (Issue II, 2016). Daarin staat de nieuwe levensduur (12.000 uur ipv 6.000), en het nieuwe onderhoudsinterval.
 
ericmunk
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-01-2017 10:25
Lid

Berichten: 266
Sinds: 17.09.08

kloppertjes schreef:
Daarnaast heeft Eric er ook heel wat uurtjes in zitten om Allstar ervan te overtuigen deze stap te maken


Ik heb Allstar niet overtuigd hoor. Dat heeft Allstar zelf gedaan, bij EASA, en het was een initiatief van Allstar. Wťl hebben we (AC Salland) heel erg veel data en inspectiesultaten aangeleverd bij Allstar om de nieuwe inspectieintervallen te helpen onderbouwen. Dat hebben trouwens ook een paar Britse, Poolse en Australische operators gedaan die een vloot hebben met relatief veel starts en/of uren.
 
arjanvd
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-01-2017 11:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 297
Sinds: 03.09.08

ericmunk schreef:
arjanvd schreef:
ericmunk schreef:
Typecertificaat EASA is ook aangepast.


Hoi Eric,

Wat is er precies aangepast aan het Typecertificaat? Volgens mij staat in de TCDS geen levensduur (status 9/9/2016 EASA.A.309 at issue 2.

Groet


In de TCDS zijn de nieuwe Flight en Maintenance Manuals opgenomen (Issue II, 2016). Daarin staat de nieuwe levensduur (12.000 uur ipv 6.000), en het nieuwe onderhoudsinterval.


Ok Thanks !
Dit zal wel direct meegenomen zijn in de transfer van Pools (BG-143/1) naar EASA TCDS.

Inderdaad zeer handig deze nieuwe intervallen!!


http://www.easa.e...092016.pdf
Gewijzigd door arjanvd op 08-03-2017 14:46
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
ericmunk
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2017 09:00
Lid

Berichten: 266
Sinds: 17.09.08

Inmiddels de papieren binnen. Daaruit blijkt ook dat Šls je de nieuwe manuals opneemt als brondocument in je AMP, het SB 007/94 vervalt voor dat specifieke vliegtuig. Dat is het generieke Service Bulletin dat levensduur stuurkabels definieert bij Poolse vliegtuigen. Daarmee vervallen alle limieten op kalenderduur en operating hours (en terecht, want we zijn geen sociale werkplaats!). In plaats daarvan is in de jaarlijkse inspectie conditie van de kabels als punt opgenomen, en is een nieuwe kalenderlimiet van 12 jaar voor alle kabels opgenomen. Een hele verbetering!
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.13 seconden