| 19-03-2024 | 03:11
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,392
· Nieuwste lid: GertvanDalfzen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Introductie REFIS/MASIS
Kilo Hotel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-03-2017 01:03
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

De nieuwsbrief van de KNVvL vermeldt de vermoedelijke invoering per 1 juli van REFIS MASIS. Dit mede om Dutch Mil te ontlasten. Zie http://www.knvvl....fis-masis/.

Het is zeven jaar geleden dat er op een aantal plaatsen, w.o. het kantoor van de KNVvL in Woerden door medewerkers van Dutch Mil voorlichting is gegeven om dit systeem in te voeren. Toen was de planning binnen een half jaar. Ik begrijp dat er nog overleg wordt gevoerd en dat er een AIC uitgegeven gaat worden. Ik vraag me af, of het verstandig is midden in een vliegseizoen een dergelijk ingrijpende wijziging in te gaan voeren. Waarom niet na de zomervakanties, zodat er met wat meer rust en tijd is voor verstrekken van informatie. Midden in de zomer lijkt me ongeschikt voor deze wijziging, waarop we toch al zeven jaar wachten. Zeker als in mei/juni nog definitieve afspraken gemaakt moeten worden. Dan is er onvoldoende tijd voor een correcte invoering.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 10-03-2017 10:53
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Kilo Hotel
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-03-2017 10:55
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

Kilo Hotel schreef:
De nieuwsbrief van de KNVvL vermeldt de vermoedelijke invoering per 1 juli van REFIS MASIS. Dit mede om Dutch Mil te ontlasten. Zie http://www.knvvl....fis-masis/.........................


LEES OOK.

Wat ik niet begrijp is dat in2010 sprake was van "bandje" uitluisteren. Nu lees ik dat RT verplicht is. Ook om alleen uit te luisteren?
Gewijzigd door Kilo Hotel op 10-03-2017 14:28
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Alex v d Zouw
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-03-2017 11:24
Lid

Berichten: 132
Sinds: 15.12.10

Niets veranderd er Kees. Om in een CTR te vliegen had je altijd al RT nodig, aangezien tweezijdig radiocontact vereist is. Dit betreft de MASIS. Voor de REFIS heb natuurlijk geen RT nodig, omdat dit alleen uitluisteren is.
Alex v.d. Zouw
 
NicoB
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-03-2017 17:05
Lid

Berichten: 552
Sinds: 28.03.13

Volgens mij waren er ook plannen om met de invoering van REFIS/MASIS de luchtruimklasse van de CTR iedere keer bij het niet actief* zijn te veranderen naar de klasse (minder restrictief) van het omliggende luchtruim. Immers, voor luchtruimklasse C en D (= CTR) is een klaring vereist maar voor klasse E en G is dat niet het geval.

*) = buiten openstellingstijden vliegveld

P.S.
Dit wordt al toegepast binnen:
- Nieuw Milligen TMA's A, C en E (op zzf-dagen tussen FL065-095, klasse B<>E);
- Schiphol TMA 1 (Lelystad ATZ B en Glider Areas, klasse A<>G);
- Kleine-Brogel CTR 2 (Budel ATZ A+B, klasse D<>G).

Gewijzigd door NicoB op 22-03-2017 17:12
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.05 seconden