| 19-01-2018 | 14:48
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Veiligheidsaanwijzing lierstart
Alex Landman
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-06-2017 19:21
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 135
Sinds: 11.09.08

Zou het iets zijn om de snelheid op de cabineruit te projecteren zoals bij een HUD display bij straaljagers?
 
Remco van Duijvenvoorde
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2017 17:14
Lid

Berichten: 19
Sinds: 08.11.09

Over de Skylaunch assistant

Het is een hulpmiddel. Net als bij alle technische hulpmiddelen zitten er keerzijden aan. Een aantal zijn er al genoemd:
- Het houdt de ogen af van het startende vliegtuig. Lichtseinen kunnen over het hoofd worden gezien.
- Het voorkomt te snelle rotatie niet. Om die reden gaan we bij onze vereniging nu contact opnemen met de lier om te vertellen wat er aan de kabel hangt.
- Wij zien bij onze club een afname van de currency m.b.t. tot seinen aan de lier. Er wordt doorgaans perfect gelierd, maar als dat een keer niet gebeurt weten we niet zo goed meer hoe we moeten reageren. We gaan iedereen bijspijkeren op dit gebied.

Over de radio

De radio is niet bedoeld voor dit soort communicatie. Onze twee buurvelden maken gebruik van dezelfde frequentie. Stel er starten twee kisten op veld A en B. Iemand roept op "langzamer". De kans is niet ondenkbeeldig dat kist A die al te langzaam werd opgelierd nog minder snelheid krijgt van de lier door een radio-oproep van veld B. Het is al druk genoeg op deze frequenties.
Het is aan de vlieger om te seinen of het te snel of te langzaam gaat. Hij is de enige die precies weet wat zijn vliegsnelheid is. Van de grond af, ik spreek uit eigen ervaring, is het soms moeilijk in te schatten.

Over wie het breukstukje kapotmaakt

Dat is toch echt de vlieger met uitzondering van de acceleratiefase.
De lierist bepaalt de snelheid. De vlieger bepaalt de invalshoek, dus de lift, dus de kracht die op de kabel wordt uitgeoefend. Ik heb even de dagrapporten van de laatste paar jaar bekeken. 95% van de breukstukjes gaat echt bovenin kapot. Een kapot breukstuk in de acceleratiefase is een zeldzaamheid, maar dat kan afhangen van het type lier dat gebruikt wordt. Daarom is in ieder geval de 4-secondenregel een belangrijke regel. Het voorkomt te snelle rotatie en het kapottrekken van breukstukjes in de meest kritieke fase.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.05 seconden