| 22-04-2018 | 10:28
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
QNH vs QFE
PJW9779
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-06-2017 12:49
Lid

Berichten: 1
Sinds: 22.04.11

Otto Foelkel schreef mei 2014
(http://www.zweefp...post_22111)
Als je op Salland start en op de T-strip op Terlet landt moet je je circuit aanzienlijk hoger beginnen dan je hoogtemeter aangeeft.


Mij is uit the Terletse theorielessen altijd een vraag blijven haken waarop ik nooit een helder antwoord heb gekregen :

Als ik vanaf Salland start, met de hoogtemeter op 0 en dus de Sallandse QFE, en ik vlieg naar Terlet.
Dan kan ik bij Terlet via de radio de Terletse QFE opvragen, die instellen op mijn hoogtemeter, en vervolgens mijn hoogte t.o.v. Terlet grond aflezen. Zodat ik correct op circuit kan.


Vraag :
[ ] Juist
[ ] Onjuist
 
arjanvd
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-06-2017 13:11
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 297
Sinds: 03.09.08

Vraag :
[X] Juist
[ ] Onjuist
Gewijzigd door arjanvd op 16-06-2017 13:12
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Dinant
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-06-2017 21:01
Lid

Berichten: 140
Sinds: 07.03.09

Dan moet je alleen wel zeker weten dat de subschaal op je hoogtemeter klopt!
 
Alex v d Zouw
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-06-2017 09:34
Lid

Berichten: 107
Sinds: 15.12.10

Vraag :
[X] Juist
[ ] Onjuist

Het is echter zeer onverstandig tijdens een overland de hoogtemeter op de Sallande QFE te laten staan. Afstemmen op de geldende QNH, uit te luisteren bij Dutchmil, is beter. Dan heb je onderweg ook een goed idee van de obstakels die je onderweg tegenkomt. Van Terlet is de hoogte bekend(kaart) en kan je eenvoudig bepalen hoeveel hoger je moet zitten.
Alex v.d. Zouw
 
arjanvd
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-06-2017 10:04
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 297
Sinds: 03.09.08

Alex v d Zouw schreef:
Vraag :
[X] Juist
[ ] Onjuist

Het is echter zeer onverstandig tijdens een overland de hoogtemeter op de Sallande QFE te laten staan. Afstemmen op de geldende QNH, uit te luisteren bij Dutchmil, is beter. Dan heb je onderweg ook een goed idee van de obstakels die je onderweg tegenkomt. Van Terlet is de hoogte bekend(kaart) en kan je eenvoudig bepalen hoeveel hoger je moet zitten.


Dat was de vraag niet...
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
davidh
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-06-2017 11:42
Lid

Berichten: 285
Sinds: 03.11.08

Dinant schreef:
Dan moet je alleen wel zeker weten dat de subschaal op je hoogtemeter klopt!


Om die afwijking te weten moet je dus eigenlijk ook de Sallandse QFE opvragen. Je zou dus kunnen zeggen: Onjuist.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
kpt9
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-06-2017 20:55
Lid

Berichten: 124
Sinds: 02.09.08

Ha luitjes,

Een poosje geleden heb ik een stukje geschreven over de verschillende drukken. Misschien heb je er wat aan. Je kunt het vinden bij http://home.wxs.n...t9/CTR.bmp

M.v.g.

Karel Termaat
 
http://home.planet.nl/~kpt9
Jan Ritsma
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-06-2017 08:44
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1549
Sinds: 09.09.08

kpt9 schreef:
Ha luitjes,

Een poosje geleden heb ik een stukje geschreven over de verschillende drukken. Misschien heb je er wat aan. Je kunt het vinden bij http://home.wxs.n...t9/CTR.bmp

M.v.g.

Karel Termaat


Inderdaad.
Dat stukje is geschreven naar aanleiding van een onterechte diskwalificatie van een wedstrijddeelnemer.
De wedstrijdleider, Maurits Dortu, die in die tijd voorzitter van de commissie "luchtruim en radio" was bleek niet in staat om uit te rekenen wat de ware hoogte van het zweefvliegtuig was en diskwalificeerde de betreffende deelnemer voor een vermeende luchtruimschending. De jury snapte van de materie al helemaal niets en gaf Maurits voor het gemak gelijk.

Toen Karel Termaat zijn stukje schreef en kwam vast te staan dat door een schrikbarend gebrek aan kennis van wedstrijdleider en jury de deelnemer onterecht gediskwalificeerd was werd er het zwijgen toe gedaan. Men diskwalificeerde liever een deelnemer dan toe te geven dat men zelf incapabel was.

Er is nog een stukje geschreven over deze blamage en dat is HIER te vinden.
Jan Ritsma

 
http://home.planet.nl/~ritsm076/
Alex v d Zouw
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-06-2017 08:53
Lid

Berichten: 107
Sinds: 15.12.10

arjanvd schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Vraag :
[X] Juist
[ ] Onjuist

Het is echter zeer onverstandig tijdens een overland de hoogtemeter op de Sallande QFE te laten staan. Afstemmen op de geldende QNH, uit te luisteren bij Dutchmil, is beter. Dan heb je onderweg ook een goed idee van de obstakels die je onderweg tegenkomt. Van Terlet is de hoogte bekend(kaart) en kan je eenvoudig bepalen hoeveel hoger je moet zitten.


Dat was de vraag niet...


Diepe verontschuldigingen. Ik heb de vraag beantwoord en daarbij ongevraagd advies gegeven. Dat had ik niet mogen doen blijkbaar.
Alex v.d. Zouw
 
Dortu
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-06-2017 10:42
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

Jan Ritsma schreef:
Dat stukje is geschreven naar aanleiding van een onterechte diskwalificatie van een wedstrijddeelnemer.
De wedstrijdleider, Maurits Dortu, die in die tijd voorzitter van de commissie "luchtruim en radio" was bleek niet in staat om uit te rekenen wat de ware hoogte van het zweefvliegtuig was en diskwalificeerde de betreffende deelnemer voor een vermeende luchtruimschending. De jury snapte van de materie al helemaal niets en gaf Maurits voor het gemak gelijk.

Toen Karel Termaat zijn stukje schreef en kwam vast te staan dat door een schrikbarend gebrek aan kennis van wedstrijdleider en jury de deelnemer onterecht gediskwalificeerd was werd er het zwijgen toe gedaan. Men diskwalificeerde liever een deelnemer dan toe te geven dat men zelf incapabel was.


Even een paar feiten corrigeren of aanvullen:
-Als het nodig is om de wedstrijdleider telkens met naam en toenaam te vermelden dan is het voor de volledigheid goed om te vermelden dat de betreffende wedstrijddeelnemer Jan Ritsma was.
-Jan Ritsma werd niet gediskwalificeerd, maar kreeg een buitenlanding volgens de toen geldende reglementen.
-Ondergetekende was geen voorzitter van de CLR...toen niet en nooit geweest.
-De ware hoogte werd om meerdere redenen niet leidend geacht voor de sportieve beoordeling van de luchtruimschending door Jan Ritsma.
-Het genoemde stukje is een theoretisch benadering van deze materie met beperkte, operationele waarde. Het stukje is derhalve geen vaststelling van een of ander in de door Jan Ritsma genoemde zaak.

punt
Gewijzigd door Dortu op 19-06-2017 10:44
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
Jan Ritsma
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-06-2017 22:00
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1549
Sinds: 09.09.08

Dortu schreef:
Jan Ritsma schreef:
Dat stukje is geschreven naar aanleiding van een onterechte diskwalificatie van een wedstrijddeelnemer.
De wedstrijdleider, Maurits Dortu, die in die tijd voorzitter van de commissie "luchtruim en radio" was bleek niet in staat om uit te rekenen wat de ware hoogte van het zweefvliegtuig was en diskwalificeerde de betreffende deelnemer voor een vermeende luchtruimschending. De jury snapte van de materie al helemaal niets en gaf Maurits voor het gemak gelijk.

Toen Karel Termaat zijn stukje schreef en kwam vast te staan dat door een schrikbarend gebrek aan kennis van wedstrijdleider en jury de deelnemer onterecht gediskwalificeerd was werd er het zwijgen toe gedaan. Men diskwalificeerde liever een deelnemer dan toe te geven dat men zelf incapabel was.


Even een paar feiten corrigeren of aanvullen:
-Als het nodig is om de wedstrijdleider telkens met naam en toenaam te vermelden dan is het voor de volledigheid goed om te vermelden dat de betreffende wedstrijddeelnemer Jan Ritsma was.
-Jan Ritsma werd niet gediskwalificeerd, maar kreeg een buitenlanding volgens de toen geldende reglementen.
-Ondergetekende was geen voorzitter van de CLR...toen niet en nooit geweest.
-De ware hoogte werd om meerdere redenen niet leidend geacht voor de sportieve beoordeling van de luchtruimschending door Jan Ritsma.
-Het genoemde stukje is een theoretisch benadering van deze materie met beperkte, operationele waarde. Het stukje is derhalve geen vaststelling van een of ander in de door Jan Ritsma genoemde zaak.

punt


Maurits Dortu maakt zichzelf alleen maar belachelijker.

Hij was geen voorzitter van de commissie "luchtruim en radio"
Maar wel lid van deze tweemanscommissie en verantwoordelijk voor het gedeelte "luchtruim"

In het wedstrijdreglement stond dat voor het bepalen van een luchtruimschending, de maten van het luchtruim die door het AIP gegeven werden bepalend waren voor de beoordeling. In het AIP staat een ware hoogte. Dan zal je toch echt als wedstrijdleider de ware hoogte van het vliegtuig moeten berekenen om vast te kunnen stellen of er sprake is van een luchtruimschending.
Volgens Maurits zou dit "in strijd geweest zijn met een sportieve beoordeling" Hilarious

Kortom, het is sportief om iemand een luchtruimschending aan te smeren die hij noch reglementair noch volgens de wet begaan heeft?!

Een normaal mens zou zich doodschamen om met dit soort onzin aan te komen zoals Maurits Dortu nu doet.

Zijn uitspraak is trouwens gewoon niet waar. Maurits Dortu dacht dat de hoogte in het AIP een drukhoogte was.
Om een blamage af te wenden verzon hij telkens nieuwe onzinnige argumenten

Nogmaals, lees vooral de uitleg van de materie op zweefvliegenonline. HIER het is leerzaam
Gewijzigd door Jan Ritsma op 25-06-2017 10:52
Jan Ritsma

 
http://home.planet.nl/~ritsm076/
Frits Urselmann
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-06-2017 23:09
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 512
Sinds: 04.09.08

Jan Ritsma schreef:
Dortu schreef:
Jan Ritsma schreef:
Dat stukje is geschreven naar aanleiding van een onterechte diskwalificatie van een wedstrijddeelnemer.
De wedstrijdleider, Maurits Dortu, die in die tijd voorzitter van de commissie "luchtruim en radio" was bleek niet in staat om uit te rekenen wat de ware hoogte van het zweefvliegtuig was en diskwalificeerde de betreffende deelnemer voor een vermeende luchtruimschending. De jury snapte van de materie al helemaal niets en gaf Maurits voor het gemak gelijk.

Toen Karel Termaat zijn stukje schreef en kwam vast te staan dat door een schrikbarend gebrek aan kennis van wedstrijdleider en jury de deelnemer onterecht gediskwalificeerd was werd er het zwijgen toe gedaan. Men diskwalificeerde liever een deelnemer dan toe te geven dat men zelf incapabel was.


Even een paar feiten corrigeren of aanvullen:
-Als het nodig is om de wedstrijdleider telkens met naam en toenaam te vermelden dan is het voor de volledigheid goed om te vermelden dat de betreffende wedstrijddeelnemer Jan Ritsma was.
-Jan Ritsma werd niet gediskwalificeerd, maar kreeg een buitenlanding volgens de toen geldende reglementen.
-Ondergetekende was geen voorzitter van de CLR...toen niet en nooit geweest.
-De ware hoogte werd om meerdere redenen niet leidend geacht voor de sportieve beoordeling van de luchtruimschending door Jan Ritsma.
-Het genoemde stukje is een theoretisch benadering van deze materie met beperkte, operationele waarde. Het stukje is derhalve geen vaststelling van een of ander in de door Jan Ritsma genoemde zaak.

punt


Maurits maakt zichzelf alleen maar belachelijker.



Sorry Jan dat ik me er ff mee ga bemoeien maar als er iemand is die zich zelf belachelijk maakt op dit forum dan ben jij het wel !
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

geen Facebook meer!!! bellen en sms-en mag altijd

http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
tiemen
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-06-2017 00:18
Lid

Berichten: 33
Sinds: 23.09.09

Bier, chips en F5. Ik zit er klaar voor.
www.nnzc.nl
 
www.nnzc.nl
Frits Urselmann
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-06-2017 05:43
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 512
Sinds: 04.09.08

tiemen schreef:
Bier, chips en F5. Ik zit er klaar voor.

ik: popcorn, rode wijn en F5
GrinGrin
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

geen Facebook meer!!! bellen en sms-en mag altijd

http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.22 seconden