Garrecht vt-01. Errors
|
zendesigner |
Geplaatst op 18-06-2017 20:34
|
Lid
Berichten: 342
Sinds: 02.09.08
|
Hoy ,
Vandaag heeft mijn garrecht transponder het in vlucht begeven.
Hij gaat 3 korte piepjes geven en FAIL code
Tevens krijg ik error SQIT. Wat betekent dat de squitter zend module sjaak is..
Nu ben ik in mijn eigen club al de derde die zen transponder faalt met dezelfde code binnen een paar weken.
De reparatie zou volgens mijn vrienden in de honderden euro's lopen.
Nu zou ik jullie willen vragen of er nog meer gevallen zijn in nederland? Want ik vermoed dat dit een ingebouwd of kwaliteits defect is waar garrecht wel wat moeite voor zou kunnen doen ipv de volle pot te eisen.
Momenteel heb ik weet van 5 gevallen in belgie allemaal op korte tijd.
Graag jullie hulp.
Bart |
|
|
|
2JB |
Geplaatst op 19-06-2017 11:46
|
Lid
Berichten: 17
Sinds: 16.09.08
|
Tel mij er dan maar bij.
De mijne is nu 3 weken weg. Voor de schandalige voorrangsbehandeling van 200 euro (150+BTW) ben ik niet willen gaan.
Bart
Gewijzigd door 2JB op 19-06-2017 14:50 |
|
|
|
Birdy01 |
Geplaatst op 19-06-2017 13:05
|
Lid
Berichten: 42
Sinds: 02.09.08
|
Onze DG500 transponder is toevallig? ook met dezelfde klacht vorige week opgestuurd naar Garrecht.
Bert Otten
Delftsche Studenten Aeroclub |
|
|
|
msketel |
Geplaatst op 19-06-2017 15:10
|
Lid
Berichten: 2
Sinds: 12.01.10
|
Vorig jaar in mei, precies hetzelfde. Eindtrap gerepareerd voor flink wat euro's.
Wel binnen een maand retour (zonder voorrang)... |
|
|
|
robertdemuynck |
Geplaatst op 19-06-2017 16:40
|
Lid
Berichten: 92
Sinds: 01.09.08
|
Onze VT01 is dit voorjaar opgestuurd met interne lek in de statische aansluiting, geen SQIT error. Benieuwd hoe lang de nieuwe Form 1 daarop garantie geeft.
Robert de Muynck
ACS, CLR |
|
|
|
zendesigner |
Geplaatst op 19-06-2017 23:27
|
Lid
Berichten: 342
Sinds: 02.09.08
|
Dear Bart,
we do not have any information about a serial problem actual.
The unit should be checked by a specialist.
MMMMMM...  |
|
|
|
ericmunk |
Geplaatst op 20-06-2017 09:23
|
Lid
Berichten: 266
Sinds: 17.09.08
|
Op onze club een ASW15. Idem. |
|
|
|
Harm |
Geplaatst op 20-06-2017 09:45
|
Lid
Berichten: 14
Sinds: 04.09.08
|
Afgelopen zondag ook een falende Garrecht transponder.. |
|
|
|
Jan van Maarseveen |
Geplaatst op 20-06-2017 09:57
|
Lid
Berichten: 262
Sinds: 02.09.08
|
Wat me ook altijd verbaast (sorry, off topic) is dat er voor de 2e-wereldoorlog al radio's aan boord van kisten zaten en dat die dingen in 2017, bijna 50 jaar nadat we op de maan hebben gestaan, nog altijd middeleeuws lijken. Geen vliegdag zonder problemen daarmee in een of andere kist/grondset .....
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC) |
|
|
|
zendesigner |
Geplaatst op 20-06-2017 13:35
|
Lid
Berichten: 342
Sinds: 02.09.08
|
Ondertussen heeft nog iemand in belgie hetzelfde gemeld. Dit maakt toch al een tiental stuks op enkele maanden met dezelfde fout.
Graag zou we hier toch samen met de distributeurs in de Benelux een commerciele discussie gaan opstarten richting garrecht.
Want dit aantal devices die op korte tijd dezelfde fout vertonen is geen normale slijtage en zou zeker niet mogen voorkomen op toestellen van 2000€ het stuk. Waarvoor voor dan een kleine 400€ reparatie op zou betaald moeten worden.

Ik vermoed dat dit eerder een software matige scheduled interruption of service is.
Het zou de eerste fabrikant niet zijn die dat in zen dingen inbouwd.
Marc van Breemen en Maurits Dortu als jullie dit lezen kunnen jullie me even contacteren om dit even te bespreken welke discussies we met garrecht kunnen opstarten ?
Groeten
Bart |
|
|
|
Harm |
Geplaatst op 20-06-2017 14:12
|
Lid
Berichten: 14
Sinds: 04.09.08
|
Failure by design... Leuk voor de omzet, slecht voor de naam.
Stond recent een heel artikel over in "de Ingenieur".
Ik kan me het bij een safety device als een transponder niet voorstellen, maar er gebeuren vreemdere dingen.
Gewijzigd door Harm op 20-06-2017 14:12 |
|
|
|
zendesigner |
Geplaatst op 20-06-2017 14:17
|
Lid
Berichten: 342
Sinds: 02.09.08
|
ik hoop van niet, maar minderwaardige kwaliteit component kan ook. Maar dan zou dit proper moeten aangepakt worden.
Mijn KRT2 radio had ook problemen met schermpje. Is keurig vervangen zelfs buiten garantie tijd enkel voor de verzendkosten. Een pak minder dan de 400 +/- euro die garrecht moet hebben.
en van dat priority betalen, breek daar men mond niet over open.... |
|
|
|
Arjan M |
Geplaatst op 20-06-2017 19:36
|
Lid
Berichten: 28
Sinds: 24.12.08
|
Onze Garrecht zelfde probleem, kort na de winterstop. Wel snel gerepareerd.€ 416,50
Transponder VT-0102
details on request. Arjan |
|
|
|
2JB |
Geplaatst op 20-06-2017 21:29
|
Lid
Berichten: 17
Sinds: 16.09.08
|
Vandaag, na telefoontje naar Air avionics gisteren, bericht gekregen dat het toestel hersteld is. 375 euro. Te betalen voor terugzenden. Die jongens weten het wel te rekken tot het uiterste.
Volgens hen heeft ongeveer 80 van de 8000 geproduceerde toestellen jaarlijks dit probleem en ze wijten het aan een slechte antennetuning if van de zendfrequentie.
Zijn verhaal was duidelijk goed voorbereid om eventuele problemen te vermijden.
Meer details op vraag. Bart
Gewijzigd door 2JB op 20-06-2017 21:33 |
|
|
|
Alex v d Zouw |
Geplaatst op 21-06-2017 08:27
|
Lid
Berichten: 107
Sinds: 15.12.10
|
2JB schreef:
Volgens hen heeft ongeveer 80 van de 8000 geproduceerde toestellen jaarlijks dit probleem
Lijkt op 'geïnduceerde omzet'. Toch zomaar 30k per jaar.
Was van plan deze maand er eentje te bestellen. Andere merken hebben dit niet?
Gewijzigd door Alex v d Zouw op 21-06-2017 08:28
Alex v.d. Zouw |
|
|
|
zendesigner |
Geplaatst op 21-06-2017 10:37
|
Lid
Berichten: 342
Sinds: 02.09.08
|
inderdaad, dat antenne tuning verhaal is wishwash. Hun manual vermeld enkel het type kabel en de maximum lengte die hij mag hebben.
Ik heb aircell 7 zitten perfect correct op antenne en grondplaat volgens de Form 1's opgezet.
Trouwens antenne tuning (correcties op lengte en performantie kabel) word automatisch gedaan in alle wifi devices op de markt door de software zelf.
Kan een 2000€ tranponder dat dan niet?
Broodje aap verhaal. |
|
|
|
zendesigner |
Geplaatst op 21-06-2017 10:38
|
Lid
Berichten: 342
Sinds: 02.09.08
|
Bart,
Welke garantie krijg je op de reparatie ? |
|
|
|
2JB |
Geplaatst op 21-06-2017 13:40
|
Lid
Berichten: 17
Sinds: 16.09.08
|
Ik vermoed geen, uiteindelijk heb je daar toch geen controle op en hun argument van 'fout in antennesysteem' hebben ze al klaar.
Meer nog, ze maken er specifiek voorbehoud op in de factuur.
En neen, automatisch tuning doet een 2000€ transponder niet.
Wat we er ook van denken, ik vrees dat we hier weinig verhaal tegen hebben.
Een ding is zeker: dit valt voor mij buiten de categorie klantvriendelijk.
Bart
|
|
|
|
zendesigner |
Geplaatst op 21-06-2017 19:52
|
Lid
Berichten: 342
Sinds: 02.09.08
|
Hoy,
Ik bedoel eigenlijk welke garantie krijg je op het gerepareerde stuk?
Niks dus als ik het goed begrijp?
Heb trouwens nog niks gehoord van de dealers ? Marc, Maurits ? |
|
|
|
Rene de Dreu |
Geplaatst op 21-06-2017 20:30
|

Lid
Berichten: 93
Sinds: 01.09.08
|
zendesigner schreef:
Hoy,
Ik bedoel eigenlijk welke garantie krijg je op het gerepareerde stuk?
Niks dus als ik het goed begrijp?
Heb trouwens nog niks gehoord van de dealers ? Marc, Maurits ?
Dit probleem heb ik inderdaad wel eens eerder gehoord, maar het deed zich (in de door mij bekende gevallen) pas voor ver na de garantieperiode van 2 jaar. Garrecht heeft zelf een snelle service zoals hierboven genoemd, waardoor wij daarheen doorverwijzen voor de snelste reparatie, in dit specifieke geval.
Gewijzigd door Rene de Dreu op 21-06-2017 20:30
René de Dreu
Glider Pilot Shop
Alexander Schleicher Benelux |
|
|