| 19-01-2018 | 14:50
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Garrecht vt-01. Errors
zendesigner
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-06-2017 21:04
Lid

Sinds: 02.09.08

Hoy Rene,

Dat bedoel ik eigenlijk niet.

Mijn transponder is stuk.
Die is al een jaar of 3/4 uit garantie.
Ik laat hem repareren.
Kost mij +/- 400€

Hoeveel garantie krijg ik dat de reparatie niet terug stuk gaat, en ik weer eens 400 mag betalen 2 maand later.

Jan Ritsma
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-06-2017 21:37

Lid

Sinds: 09.09.08

zendesigner schreef:
Hoy Rene,

Ik laat hem repareren.
Kost mij +/- 400€

Hoeveel garantie krijg ik dat de reparatie niet terug stuk gaat, en ik weer eens 400 mag betalen 2 maand later.

Volgens consumentenrecht heb je recht op garantie over een periode die gelijk staat aan de levensduur die gebruikelijk is voor het betreffende product. Als de leverancier claimt dat de schade te wijten is aan verkeerd gebruik, zoals een slechte antenne aansluiting, dan ligt de bewijslast bij de leverancier.

Het is duidelijk dat als een reparatie na twee maanden opnieuw uitgevoerd moet worden, dat onder de wettelijke garantie valt.

De leverancier is de verkoper. niet de fabriek. De leverancier dient in geval van garantie er voor te zorgen dat het product wordt gerepareerd. Of hij zijn schade kan verhalen op de fabrikant is voor de consument niet interessant.

Garantie bepalingen van de fabrikant/leverancier zijn meestal bedoeld om de rechten van de consument te beperken.
Het wettelijk recht op garantie kan door de leverancier echter niet uitgesloten worden en bepalingen in de garantie voorwaarden die dat proberen zijn nietig.

Dus simpelweg de leverancier aanspreken. Als je lid bent van bijvoorbeeld de consumentenbond of een rechtshulpverzekering hebt, dan helpen die je verder.
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
Rene de Dreu
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-06-2017 06:45

Lid

Sinds: 01.09.08

zendesigner schreef:
Hoy Rene,

Ik laat hem repareren.
Kost mij +/- 400€

Volgens mij is er geen "nieuwe garantie.." maar sprake van een "redelijke termijn" voor de levensduur van dit nieuwe onderdeel. Duidelijk mag zijn dat dit niet 2 maanden is natuurlijk..

Mocht je verder contact willen hebben met ons kan dat op het bij jou ook bekende email adres natuurlijk.
Gewijzigd door Rene de Dreu op 22-06-2017 06:45
René de Dreu
Glider Pilot Shop
Alexander Schleicher Benelux

www.gliderpilotshop.nl
Jan Ritsma
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-06-2017 07:53

Lid

Rene de Dreu schreef:

Volgens mij is er geen "nieuwe garantie.." maar sprake van een "redelijke termijn" voor de levensduur van dit nieuwe onderdeel. Duidelijk mag zijn dat dit niet 2 maanden is natuurlijk..

.

Klopt. Die "redelijke termijn" geldt echter ook voor het apparaat zelf.
De leverancier dient garantie te geven op het product dat hij verkoopt.
Als de leverancier bijvoorbeeld 1 jaar garantie geeft op een product waarvan verwacht mag worden dat het 10 jaar meegaat. dan is hij ook na bijvoorbeeld drie jaar nog steeds aansprakelijk. Zijn eigen garantiebepaling is er immers op gericht om het wettelijke recht van de consument te beperken.

Het is wel zo, dat naar mate de tijd tussen aankoop en falen van het product langer wordt, de leverancier een steeds groter gedeelte van de reparatiekosten in rekening mag brengen.

Veel mensen weten dit niet en denken dat als de garantietermijn van leverancier/fabrikant verstreken is ze geen rechten meer hebben. Dat is dus niet waar.
Jan Ritsma

Jan Ritsma
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2017 08:23

Lid

Ik kreeg nog wat vragen per Email.

Nogmaals,de koper heeft een overeenkomst met de verkoper. De verkoper is meestal niet de fabrikant.
De verkoper heeft de wettelijke plicht een product te leveren wat aan de (levensduur)verwachtingen voldoet.
Als de verkoper beweert dat het euvel te wijten is aan een verkeerde (antenne)installatie, dan dient de verkoper dat te bewijzen.

In geval van transponders in vliegtuigen, is dat bijna onmogelijk, omdat de antennes speciaal voor dit gebruik gecertificeerd zijn en de installatie is uitgevoerd door speciaal op dit gebied gekwalificeerde tecnici.

Als je het euvel onder garantie wilt laten repareren, leg dan het probleem neer bij de verkoper. De fabrikant heeft wat dit aangaat bij de koper geen verplichtingen.
Jan Ritsma

zendesigner
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2017 12:03
Lid

Beste mensen,

Diegene die aangegeven hebben hetzelfde gelijkaardige defect te hebben meegemaakt in de laatste maanden krijgen van mij vandaag via PB een vragenlijst die we kunnen gebruiken om met zowel de verkopers als de fabrikanten de zaak aan te kaarten.

Als jullie nog weet hebben van hetzelfde probleem binnen de clubs gelieve mij dan ook een berichtje te sturen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Vriendelijke Groeten
Bart

gjgfa
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2017 14:13
Lid

Sinds: 18.05.09

Kan toch niet waar zijn dat er iets gerepareerd moet worden? Als iedereen op hetzelfde moment dit probleem krijgt, moet het een bug in de software zijn. Wij hebben nu drie transponders met dit probleem.
Gewijzigd door gjgfa op 24-06-2017 14:13

Frits Urselmann
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2017 15:41

Lid

Sinds: 04.09.08

zendesigner schreef:
Beste mensen,

Diegene die aangegeven hebben hetzelfde gelijkaardige defect te hebben meegemaakt in de laatste maanden krijgen van mij vandaag via PB een vragenlijst die we kunnen gebruiken om met zowel de verkopers als de fabrikanten de zaak aan te kaarten.

Als jullie nog weet hebben van hetzelfde probleem binnen de clubs gelieve mij dan ook een berichtje te sturen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Vriendelijke Groeten
Bart

hoi Bart
wij hadden dit probleem ook en ik weet zeker dat de antenne 100% is
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

http://www.lange-...

vezc.aero

http://www.lange-aviation.com/
zendesigner
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2017 16:26
Lid

Hoy Frits,

Mijn antenne is ook perfect ok. Aircel 7 kabel , zeker niet te lang ,binnen in de romp ingebouwd waar je zelfs bijna niet bij kunt.

Grappig is dat het de eerste 5 minuten van de vlucht wel werkte, der was geen enkele reden waarom het zou falen. Geen vibratie, geen stroomstoot of kortsluiting.

Het aantal begint angstwekkend te groeien alvast. Als we met des te meer onze case maken hebben we des te meer kans om de fabriek een tegemoetkoming te eisen of zelfs volledige reparatie.

Ik heb je net de XLS gestuurd om in te vullen.

Groeten
Bart

zendesigner
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2017 16:30
Lid

Zijn er eventueel ook mensen die lid zijn van Duitse Fora en daar eens kunnen navragen ?

Frits Urselmann
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2017 22:38

Lid

Sinds: 04.09.08

zendesigner schreef:
Zijn er eventueel ook mensen die lid zijn van Duitse Fora en daar eens kunnen navragen ?

done, op segelflugde onder : elektronic

groetkes
Frits
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

http://www.lange-...

vezc.aero

http://www.lange-aviation.com/
zendesigner
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-06-2017 15:51
Lid

Beste mensen,

Ik heb een 7 tal aanmeldingen ondertussen. Graag diegene die dit ook ondervonden hebben zou u even de XLS kunnen invullen.

Bedankt
B

Johan de Groot
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2017 09:54
Lid

Sinds: 29.06.17

Hallo zendesigner.
Mijn Garrecht VT-01 heeft het in juni ook begeven met de bekende FAIL SQUIT.
Hij is ondertussen weer gerepareerd en terug.
Ben weer dik 400 euro lichter.
Hoe kan ik aan je enquete komen?

groeten,

Johan

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden