| 20-04-2018 | 07:16
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vliegroutes naar Lelystad Airport
lonneke
#41 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-08-2017 11:57
Lid

Berichten: 53
Sinds: 23.09.09

http://www.gelderlander.nl/regio/jan-de-hoop-start-petitie-tegen-vliegen-boven-veluwe~af7c267e/
En de link naar de petitie kom je dan vanzelf tegen...
Gewijzigd door lonneke op 27-08-2017 13:00
 
Kilo Hotel
#42 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-08-2017 13:06
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 417
Sinds: 01.09.08

lonneke schreef:
http://www.gelder...~af7c267e/
En de link naar de petitie kom je dan vanzelf tegen...


Even URL selecteren Lonneke en klikken op zevend vakje "maak URL klikbaar". Bespaart omweg.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 27-08-2017 13:10
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
dingetje
#43 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-08-2017 22:34
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 419
Sinds: 01.09.08

De zoveelste petitie. Allemaal samen zouden ze al boven de vereiste 40.000 handtekeningen zitten, maar de verdeel-en-heers politiek lijkt te werken Frown
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
webmaster
#44 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-09-2017 22:24
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

Kameroverleg over vliegroutes uitgesteld

Lees volledig nieuwsartikel: http://www.omroep...uitgesteld

Het overleg van de Tweede Kamer met staatssecretaris Dijksma over de vliegroutes van Lelystad Airport is een week uitgesteld tot woensdag 20 september.

De reden is dat een rapport van het Britse bureau Helios over de vliegroutes nog niet klaar is. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat de second-opinion uiterlijk volgende week woensdag naar de Kamer. Dat is te kort op het voor die dag geplande overleg.


www.omroepflevoland.nl/SiteFiles/temp/4052ede2100cb77a7d56161e5329cca2-778x427.jpeg
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#45 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-09-2017 12:24
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

Zweefvliegers Terlet vrezen voor 'rondje om de kerk'

Lees volledig nieuwsartikel: http://www.omroep...om-de-kerk

ARNHEM - Zweefvliegveld Terlet bij Arnhem sluit zich aan bij het protest tegen de geplande vliegroutes richting Lelystad.

Terlet vreest dat vliegers door de vliegroutes en de bijbehorende hoogtebeperkingen veroordeeld zijn tot een 'rondje om de kerk' omdat ze niet meer ver kunnen vliegen.

Volgens een persbericht worden de 700 zweefvliegers die gebruikmaken van Terlet niet alleen sterk beperkt door de nieuwe vliegroutes, maar ook door het voorgestelde alternatief. Dat alternatief werd twee weken terug gepresenteerd door vliegveld Teuge en moet ervoor zorgen dat Teuge gewoon open kan blijven.


imgg.rgcdn.nl/54903c30f8934831b80f0bdf45613958/opener/Foto-Omroep-Gelderland.jpg
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#46 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-09-2017 12:16
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

 
www.zweefportaal.nl
Sieb
#47 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-09-2017 15:55
Lid

Berichten: 503
Sinds: 28.11.08

webmaster schreef:
Luchtruim niet geschikt voor uitbreiding Lelystad Airport'


Oud nieuws.. zo zijn er nog vele andere " geheime " studies die onder in de LVNL lade liggen.
Ik begrijp niet zo goed waar Terlet zich zorgen over maakt. Die mogen door de week toch ook niet hoger dan FL 065? Je mag er toch van uitgaan dat Lelystad verkeer daar ruim boven de 7000 ft zit tzt. Of gaat de milligen tma naar beneden?
 
www.acvz.nl
NicoB
#48 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-09-2017 19:24
Lid

Berichten: 347
Sinds: 28.03.13

Sieb schreef:
Ik begrijp niet zo goed waar Terlet zich zorgen over maakt. Die mogen door de week toch ook niet hoger dan FL 065? Je mag er toch van uitgaan dat Lelystad verkeer daar ruim boven de 7000 ft zit tzt. Of gaat de milligen tma naar beneden?

Als inbound verkeer voor Lelystad bij de IAF North (Steenwijk) en South (Hellendoorn) op FL60 moet zitten, dan zal binnen de Nw Milligen TMA's A, C en E de daling al beginnen. De bovengrens voor ongecontroleerde VFR vluchten zal in deze TMA's dan zeer waarschijnlijk FL55 gaan worden (om over de TMA B maar te zwijgen). Deze verlaging zal dan mogelijk ook in het weekend en op feestdagen van toepassing zijn.
Gewijzigd door NicoB op 14-09-2017 10:11
 
lonneke
#49 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-09-2017 23:18
Lid

Berichten: 53
Sinds: 23.09.09

Terlet maakt zich niet slechts zorgen over Terlet, maar over het zweefvliegen in Nederland (nationaal zweefvliegcentrum, weet je wel..) en de invloed van een oost-west laagvliegroute op het noord-zuid verkeer voor zweefvliegers.
Goed om met elkaar 1 lijn te trekken, we hebben er allemaal mee te maken. Degenen boven dewelkes veld het plafond naar beneden komt maar ook degenen die beperkt worden in hun doorgaand verkeer / overlandmogelijkheden.
 
Jan Ritsma
#50 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2017 09:44
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1549
Sinds: 09.09.08

lonneke schreef:
Terlet maakt zich niet slechts zorgen over Terlet, maar over het zweefvliegen in Nederland

Terlet is een terrein. Terreinen maken zich zelden ergens zorgen over.
Als het aan de KNVvL gelegen had, was het zweefvliegterrein Terlet eind jaren 90 vorige eeuw opgeheven.
Aan het initiatief van enkele clubloze privevliegers is het te danken dat dit terrein nog altijd gebruikt kan worden voor het zweefvliegen.

lonneke schreef:
(nationaal zweefvliegcentrum, weet je wel..)

Nee dat weet ik niet. Ik ken geen Nationale zweefvliegcentra waar je alleen mag vliegen als je lid bent van een in het betreffende land bestaande zweefvliegclub.
Ik neem maar aan dat het niet over Terlet gaat, maar over de gebruikers van Terlet, die allemaal hun eigen belangetjes hebben. De werkplaats, de camping, het restaurant, de stichting SNZT plus nog een serie zweefvliegclubs.

lonneke schreef:
Goed om met elkaar 1 lijn te trekken, we hebben er allemaal mee te maken. Degenen boven wiens veld het plafond naar beneden komt maar ook degenen die beperkt worden in hun doorgaand verkeer / overland-mogelijkheden.


De versplintering is maximaal. De onderlinge ruzietjes en afgunst eveneens. Wie moet die chaos verenigen?
Daar heb je mensen met visie voor nodig, Bestuurders die ver vooruit denken. Bestuurders die verstand hebben van de materie waarover ze praten. bestuurders die kans zien om op vragen binnen een week inhoudelijk met verstand te reageren. Wie zouden dat moeten zijn?
Het AfdelingsBestuur Zweefvliegen van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart??Hmm
Jan Ritsma

 
http://home.planet.nl/~ritsm076/
Dortu
#51 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2017 18:32
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

http://m.telegraa...r-lelystad
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
NicoB
#52 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2017 19:39
Lid

Berichten: 347
Sinds: 28.03.13

Een van de vertrekroutes van vliegveld Lelystad wordt aangepast zodat de vliegtuigen hoger mogen vliegen en minder overlast geven. Dat heeft staatssecretaris Dijksma besloten.

Voor de zweefvliegers van vliegveld Salland bij het Overijsselse dorp Lemelerveld betekent het hoger vliegen dan gepland dat er meer ruimte overblijft voor de zweefvliegtuigen.

https://nos.nl/ar...rlast.html

Wanneer de aankomst/naderingsroutes niet worden aangepast, dan is er helemaal geen voordeel en blijft de overlast bestaan! https://www.googl...85&z=9
Gewijzigd door NicoB op 12-09-2017 21:11
 
Sieb
#53 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2017 22:10
Lid

Berichten: 503
Sinds: 28.11.08

Hier staan alle relevante nieuwe stukken en zoals Nico al opmerkt: de departures mogen dan wel omhoog gaan maar wat gebeurt er met de arrivals....

https://www.rijks...g-lelystad
 
www.acvz.nl
NicoB
#54 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2017 07:24
Lid

Berichten: 347
Sinds: 28.03.13

Er is gelukkig nog ruimte voor positieve aanpassingen v.w.b. de naderingsroutes......

Uit:
Bijlage 4 Briefadvies realisatie luchthaven Lelystad: twee adviezen om tijdig de beoogde doelen te realiseren

Met het verhogen* van de oostkant van de TMA Lelystad van 3000 naar 4500 voet ontstaat ruimte voor behoud van een groot deel van de zweefvliegactiviteiten rond Lemelerveld. Dat vind ik positief nieuws. Deze suggestie wordt op dit moment al verwerkt in het ontwerp. De optie om het wachtgebied ARTIP (dat wil zeggen het wachtgebied voor Schiphol dat boven Flevoland gelegen is) te verhogen naar ca. 8000 voet wordt door LVNL/CLSK gezien als een mogelijke oplossingsrichting voor de langere termijn, dat wil zeggen in het kader van de komende luchtruimherziening, om de naderingsroutes naar Lelystad te kunnen verhogen.
Een dergelijke maatregel is echter te complex om dit al op korte termijn te kunnen doen.


*) Iets wat ik in 2014 al voorstelde: http://www.zweefp...post_22691
Gewijzigd door NicoB op 13-09-2017 18:50
 
Sieb
#55 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2017 08:38
Lid

Berichten: 503
Sinds: 28.11.08

Uit het Helios rapport pag 15:

"Information provided to us regarding glider flight logging in the Netherlands indicates that cross country flights
regularly achieve between 5,000 and 5,500ft. "

" provided by" wie , hoe en wanneer? ( of halen ze de tracks gewoon van OLC en opgeslagen flarm/xpdr data)
 
www.acvz.nl
Jan Ritsma
#56 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2017 09:03
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1549
Sinds: 09.09.08

Sieb schreef:
Uit het Helios rapport pag 15:

"Information provided to us regarding glider flight logging in the Netherlands indicates that cross country flights
regularly achieve between 5,000 and 5,500ft. "" provided by" wie , hoe en wanneer?

( of halen ze de tracks gewoon van OLC en opgeslagen flarm/xpdr data)


Klopt dat niet dan?
Jan Ritsma

 
http://home.planet.nl/~ritsm076/
Sieb
#57 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2017 09:39
Lid

Berichten: 503
Sinds: 28.11.08

Jan Ritsma schreef:
Sieb schreef:
Uit het Helios rapport pag 15:

"Information provided to us regarding glider flight logging in the Netherlands indicates that cross country flights
regularly achieve between 5,000 and 5,500ft. "" provided by" wie , hoe en wanneer?

( of halen ze de tracks gewoon van OLC en opgeslagen flarm/xpdr data)


Klopt dat niet dan?


Ik denk zeker dat het klopt. Het geeft ook aan dat onze aanwezigheid in het luchtruim niet ontkend kan worden maar ook dat zweefvliegend Nederland uit de voeten kan met een plafond van 5500 ft . Ze kunnen dus op FL 60 de bodem gaan leggen van de TMA Holland regional als de luchtruimvisie verder wordt..

https://goo.gl/im...
Gewijzigd door Sieb op 13-09-2017 09:59
 
www.acvz.nl
Jan de Hulster
#58 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2017 13:38
Lid

Berichten: 1484
Sinds: 03.09.08

Sieb schreef:
Jan Ritsma schreef:
Sieb schreef:
Uit het Helios rapport pag 15:

"Information provided to us regarding glider flight logging in the Netherlands indicates that cross country flights
regularly achieve between 5,000 and 5,500ft. "" provided by" wie , hoe en wanneer?

( of halen ze de tracks gewoon van OLC en opgeslagen flarm/xpdr data)


Klopt dat niet dan?


Ik denk zeker dat het klopt. Het geeft ook aan dat onze aanwezigheid in het luchtruim niet ontkend kan worden maar ook dat zweefvliegend Nederland uit de voeten kan met een plafond van 5500 ft . Ze kunnen dus op FL 60 de bodem gaan leggen van de TMA Holland regional als de luchtruimvisie verder wordt..

https://goo.gl/im...


Het zal best wel zo zijn dat zweefvliegend Nederland in het algemeen gemiddeld die hoogte als maximum heeft.
tgv het weerbeeld.

Echter er zijn best wel vaak weersomstandigheden dat je zweefvliegend veel hoger kan komen.
Dit heeft het verleden al laten zien.
Boven Soesterberg ben ik wel tot 2400 m meerdere keren geweest. (Toen het plafond nog FL 95 was)

Op Terlet staat zelf een record van 6000 m uit het verre verleden....
 
Ballie
#59 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2017 15:25
Lid

Berichten: 82
Sinds: 02.09.08

Het Helios rapport en de brief van de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer spreekt alleen over de verhoging van de Lelystad route en de verhoging van het oostelijk gedeelte van nieuwe TMA Lelystad naar FL45 vanaf 2500ft of 3000ft. Helios suggereert zelfs het verhogen naar FL55 van deze grens om de zweefvliegactiviteiten voor vliegveld Lemelerveld en de zweefvlieg transit routes te kunnen blijven behouden. Als het oostelijke deel van de nieuwe TMA Lelystad FL45 wordt zal dit dus een beperking zijn ten opzichte van de huidige situatie, ook voor de overlandvliegers. De staatssecretaris doet voorkomen dat het plafond voor zweefvliegers bij Lemelerveld †wordt opgetild van 2500ft naar FL045, terwijl het eigenlijk een 2000 ft verlaging betreft van de huidige FL065 naar FL045. Bovendien hebben nagenoeg alle NL zweefvliegers last van deze zware hoogtebeperking, omdat dit nu juist een uitstekend thermisch gebied is waar veelvuldig gevlogen wordt tijdens lange afstandsvluchten.

Voor wat betreft de Lelystad vertrek en aanvlieg route waar het Helios rapport en de Staatssecretaris over spreken gaat het verkeer in de nieuwe route tussen† Apeldoorn en Bussloo op FL90 zich splitsen naar een zuidwest route, een zuidelijke route over Arnhem en een zuidoostelijke route. Dit betekent dat de ondergrens van de NM TMA E verlaagd wordt van het huidige niveau FL95 in het weekend. Er staat nergens in het rapport van Helios of de brief van de Staatsecretaris wat de ondergrens van deze NM TMA E wordt, maar de denkwijze van LVNL en de CLSK volgend, zullen ze hier een onnodig ruime separatie willen nemen die de ondergrens wel eens lager zal brengen zoals deze nu het geval is (FL65 door de week). Noch de Staatssecretaris en Helios geven hier informatie over.† De Staatssecretaris doet in haar brief voorkomen alsof er naar de protesten is geluisterd van omwonenden, natuurorganisatie en luchtruimgebruikers en dat dit resulteert in een hogere route op FL90. De onzekerheid over de beperking voor alle zweefvliegers die onder NM TMA E vliegen blijft dus bestaan.

Helios geeft aan dat uitgangspunt van hun opdracht was dat het Schiphol verkeer en het Lelystad verkeer zich niet in hetzelfde luchtruim mag bevinden. Dat is klinkklare onzin! Het is niet zo dat er onnodige druk op de het luchtruim ontstaat en er files komen als het Lelystad verkeer gebruik maakt van de routes die het Schiphol verkeer vliegt. Dat kan prima samen en is slechts een politiek uitgangspunt dat economisch is gemotiveerd. Er wordt door diverse partijen voorgesorteerd op toekomstige groei die nog moet blijken en daarom wordt er alvast luchtruim geclaimd van andere gebruikers zoals de luchtsporters en maakt LVNL het zich alleen maar makkelijk. Dit gaat ten koste van alle andere luchtruim gebruikers en zweefvliegers en parachutisten in het bijzonder.†
Gewijzigd door Ballie op 13-09-2017 15:30
 
Sieb
#60 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2017 22:44
Lid

Berichten: 503
Sinds: 28.11.08

Lelystad TMA wordt klasse D airspace dus je kant er met RT gewoon doorheen..
 
www.acvz.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.27 seconden