| 23-04-2018 | 21:20
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Eisen overlandvlucht LAPL
Thermaladdict
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-07-2017 23:27
Lid

Sinds: 11.08.09

Hoi,

Weet iemand wat precies de eisen zijn die er gesteld worden aan de overlandvlucht die gemaakt moet worden voor de conversie van GPL naar LAPL? Duidelijk is dat deze vlucht 50 km moet zijn, maar moet er dan ook ergens anders geland worden (>50 km), of mag het ook een returnvlucht zijn? En welk bewijs moet dan geleverd worden? Mag het ook een onderdeel zijn van een grotere opdracht? (driehoek).

Weet iemand of er ergens een document is waarin dit (officieel) beschreven staat?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

www.zweven.eu
TonS
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-07-2017 10:39
Lid

Sinds: 08.10.08

De enige eis is dat je een punt bereikt hebt op minstens 50km van je thuisveld.
Over de wijze van bewijsvoering is niets gespecificeerd. Je moet het bij de conversie aanvraag zelf verklaren en ondertekenen dus er wordt uitgegaan van eerlijkheid.
Bij de aanvraag van het GPL is het de examinator die daarvoor tekent op het uitslagformulier praktijkexamen. Als tzt het LAPLS rechtstreeks kan worden aangevraagd zal dat ook wel zo gaan gebeuren.

Thermaladdict
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-07-2017 18:42
Lid

Sinds: 11.08.09

Bedankt TonS!

www.zweven.eu
Maurits
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-07-2017 09:12

Lid

Sinds: 20.05.15

In de theorie staat: Een solo overlandvlucht van 50 km of van 100 km in een tweezitter met een instructeur.

Zoals ik het interpreteer volstaat een vlucht waarin je een afstand van 50km hebt afgelegd. Dat is een wezenlijk verschil met 50 km uit van je veld. Dat is nogal wat voor een solist.
Een 50km overlandvlucht is in een klein driehoekje om het veld nog wel af te leggen. Zie uurtje ls4: https://www.onlin...-584856482

Uiteindelijk hoef je alleen maar de regel in je logboek te overleggen waar staat dat je 50 km overland heb gevlogen, met handtekening van de instructeur.

arjanvd
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-07-2017 13:07

Lid

Sinds: 03.09.08

FCL.110.S LAPL(S) Experience requirements and crediting
(a) Applicants for an LAPL(S) shall have completed at least 15 hours of flight instruction in sailplanes, or powered sailplanes, including at least:
(1) 10 hours of dual flight instruction;
(2) 2 hours of supervised solo flight time;
(3) 45 launches and landings;
(4) 1 solo cross-country flight of at least 50 km (27 NM) or 1 dual cross-country flight of at least 100 km (55 NM).

Inderdaad staat niet omschreven hoe de 50km/100 km eis samengesteld moet worden. voor 50 km solo is een +25km retour in ieder geval voldoende om je LAPL(S) aan te vragen. Er staat overigens nergens wat de minimale afstand tot je startveld moet zijn, maar de intentie van de eis is natuurlijk dat je een vlucht voorbereidt waar o.a. navigatie, luchtruim etc. aan bod komt.

De max. afstand volgens het olc hoeft daarbij niet automatisch voldoende te zijn, tijdens een uurtje lokaal rond/over je startvliegveld vliegen zit je ook al gauw aan 50 km, maar heeft meestal niets te maken met een overlandvlucht. Deze voldoet dus duidelijk niet: https://www.onlin...=881769777
Gewijzigd door arjanvd op 28-07-2017 15:31
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

Kerstens
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2017 09:43
Lid

Sinds: 20.09.09

Thermaladdict schreef:
Hoi,

Weet iemand wat precies de eisen zijn die er gesteld worden aan de overlandvlucht die gemaakt moet worden voor de conversie van GPL naar LAPL? Duidelijk is dat deze vlucht 50 km moet zijn, maar moet er dan ook ergens anders geland worden (>50 km), of mag het ook een returnvlucht zijn? En welk bewijs moet dan geleverd worden? Mag het ook een onderdeel zijn van een grotere opdracht? (driehoek).

Weet iemand of er ergens een document is waarin dit (officieel) beschreven staat?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik had als bewijs een scan van de 1e regel, nog in het oude type logboekje, van de overland vlucht ingeleverd bij de brevet aanvraag. Is blijkbaar genoeg, niks over gehoord en brevet inmiddels binnen.
(Ben niet Pascal Kersten.)

TonS
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2017 13:25
Lid

arjanvd schreef:
(a) Applicants for an LAPL(S) shall have completed at least 15 hours of flight instruction in sailplanes, or powered sailplanes, including at least:
(4) 1 solo cross-country flight of at least 50 km (27 NM) or 1 dual cross-country flight of at least 100 km (55 NM).

Inderdaad staat niet omschreven hoe de 50km/100 km eis samengesteld moet worden. voor 50 km solo is een +25km retour in ieder geval voldoende om je LAPL(S) aan te vragen. Er staat overigens nergens wat de minimale afstand tot je startveld moet zijn, maar de intentie van de eis is natuurlijk dat je een vlucht voorbereidt waar o.a. navigatie, luchtruim etc. aan bod komt.

De max. afstand volgens het olc hoeft daarbij niet automatisch voldoende te zijn, tijdens een uurtje lokaal rond/over je startvliegveld vliegen zit je ook al gauw aan 50 km, maar heeft meestal niets te maken met een overlandvlucht. Deze voldoet dus duidelijk niet: [url]

Zoals een heleboel artikelen uit de nieuwe FCL regelgeving van EASA is ook dit gewoon niet voldoende omschreven en moet je het dus zelf interpreteren. Ik zou het interpreteren zoals een 50km in de FAI-SC is omschreven. Ik denk ook dat die 50km erin is gekomen vanuit de Duitsers die de 50km al lang als onderdeel van hun oude brevet haddenn. Als ik het goed heb geldt dan 50km van het veld, maar misschien kan iemand anders die dat precies weet dat bevestigen.

Overigens denk ik dat behalve vluchtvoorbereiding ook het navigeren en het buiten glijbereik komen onderdeel is van deze oefening is. Als een retourtje met een been van 25km goed is dan zou je die dus ook kunnen beginnen op 12.5 km aan de ene kant van het veld en dan 12.5km naar de andere kant van het veld en weer terug. Daar zie ik de toegevoegde waarde al helemaal niet van.

Jan de Hulster
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2017 14:05
Lid

TonS schreef:
arjanvd schreef:

De max. afstand volgens het olc hoeft daarbij niet automatisch voldoende te zijn, tijdens een uurtje lokaal rond/over je startvliegveld vliegen zit je ook al gauw aan 50 km, maar heeft meestal niets te maken met een overlandvlucht. Deze voldoet dus duidelijk niet: [url]

Zoals een heleboel artikelen uit de nieuwe FCL regelgeving van EASA is ook dit gewoon niet voldoende omschreven en moet je het dus zelf interpreteren. Ik zou het interpreteren zoals een 50km in de FAI-SC is omschreven. Ik denk ook dat die 50km erin is gekomen vanuit de Duitsers die de 50km al lang als onderdeel van hun oude brevet haddenn. Als ik het goed heb geldt dan 50km van het veld, maar misschien kan iemand anders die dat precies weet dat bevestigen.

Overigens denk ik dat behalve vluchtvoorbereiding ook het navigeren en het buiten glijbereik komen onderdeel is van deze oefening is. Als een retourtje met een been van 25km goed is dan zou je die dus ook kunnen beginnen op 12.5 km aan de ene kant van het veld en dan 12.5km naar de andere kant van het veld en weer terug. Daar zie ik de toegevoegde waarde al helemaal niet van.

Je bedoelt dus dit neem ik aan.

1. Afstandsvlucht 50 km
•De minimale afstand in rechte lijn voor een zilveren afstand is 50 km vanaf het ontkoppelpunt.
•Een zilveren afstand mag niet gevlogen worden met hulp van derden.
•Deze afstand mag een been zijn van een grotere opdracht waarvan het eerste been minimaal 50 km lang is na correctie voor hoogteverlies (LoH = verschil tussen starthoogte en finishhoogte) of 500 meter aftrek voor het gebruik maken van een keerpunt cilinder.
•Voor een zilveren afstand korter dan 100 km mag het hoogteverschil (LoH) maar 1% van de afgelegde afstand zijn. Dus voor een 50 km afstand is dat 500 meter. Een afstandspenalty mag niet worden toegepast.

en dit ook

50 km - afstand voor zilver:

De minimale afstand, na ontkoppelen, in rechte lijn voor een zilveren afstand is 50 km. Er is dan geen doelverklaring nodig.

De 50km afstand mag een eerste been zijn van een grotere opdracht of een doelvlucht. Hiervoor is een doelverklaring vereist (SC3 1.4.1a). Het opgegeven keerpunt moet dan natuurlijk wel volgens de regels zijn gerond.

De vlucht moet minimaal 50km van het ontkoppelpunt eindigen.

( SC3c 2.2 Hints for Silver badge leg flights The Silver distance is the “leaving the nest” adventure, intended to get you away from your home airfield – the flight must finish at least 50 km away from your release point (or MoP stop) regardless of any TPs reached.)

Voor een zilveren afstand korter dan 100 km mag het hoogteverschil maar 1% van de afgelegde afstand zijn. Dus voor een 65 km afstand is dat 650 meter. Een afstandspenalty mag niet worden toegepast.

Bart
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2017 17:42
Lid

In de EASA documenten staat de definitie van een cross-country flight. Moet je die dan niet gewoon aanhouden?

TonS
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-08-2017 00:39
Lid

@Jan: ja dat bedoel ik.
@Bart: welke definitie bedoel je? En is daar ook in gedefinieerd wat er met afstand bedoeld wordt?

arjanvd
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-08-2017 11:57

Lid

Bart schreef:
In de EASA documenten staat de definitie van een cross-country flight. Moet je die dan niet gewoon aanhouden?

TonS schreef:

@Bart: welke definitie bedoel je? En is daar ook in gedefinieerd wat er met afstand bedoeld wordt?

FCL.010 Definitions
‘Cross-country’ means a flight between a point of departure and a point of arrival following a pre-planned route, using standard navigation procedures.
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

Jan de Hulster
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-08-2017 14:52
Lid

arjanvd schreef:
Bart schreef:

TonS schreef:

FCL.010 Definitions
‘Cross-country’ means a flight between a point of departure and a point of arrival following a pre-planned route, using standard navigation procedures.

Als dat de definitie is:
Dan zal je voor het LAPL daaraan moeten gaan voldoen.
Dit geld dus voor iemand die onder LAPL condities wordt opgeleid.

ECHTER een ieder die NU een geldig KEI GPL heeft kan gewoon een > dan 50 km vlucht maken.
(Dus zonderde eis van een : a flight between a point of departure and a point of arrival following a pre-planned route)

Deze vlucht moet dan bij conversie van het KEI GPL naar het LAPL door ILT geaccepteerd worden lijkt mij.

TonS
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-08-2017 09:36
Lid

arjanvd schreef:
Bart schreef:

TonS schreef:

FCL.010 Definitions

Dat is wel een totaal onbruikbare definitie voor die 50km vlucht.
Volgens deze definitie kan ik dus een punt op 5km van het veld definiëren en verklaren dat ik 5 keer op en neer ga vliegen tussen het veld en dat punt om aan 50km te komen.

Verder natuurlijk ook totaal niet in overeenstemming met wat we in de zweefvliegerij als overlandvlucht betitelen. Iemand die een 500km vliegt maar niet via vooraf gedefinieerde punten zou dan dus niet overland zijn.

Ik blijf bij de stelling dat het het handigste is om de FAI CS te volgen. Die is op zweefvliegen toegespitst en in de loop van de jaren ontstaan en heel goed doordacht.

dick kemp
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-08-2017 18:15
Lid

Sinds: 02.09.08

TonS schreef:
arjanvd schreef:
Bart schreef:

TonS schreef:

FCL.010 Definitions

Volgens deze definitie kan ik dus een punt op 5km van het veld definiëren en verklaren dat ik 5 keer op en neer ga vliegen tussen het veld en dat punt om aan 50km te komen.

Verder natuurlijk ook totaal niet in overeenstemming met wat we in de zweefvliegerij als overlandvlucht betitelen. Iemand die een 500km vliegt maar niet via vooraf gedefinieerde punten zou dan dus niet overland zijn.

Ik blijf bij de stelling dat het het handigste is om de FAI CS te volgen. Die is op zweefvliegen toegespitst en in de loop van de jaren ontstaan en heel goed doordacht.

Dat is dus juist wel een bruikbare definitie.
Als een regel duidelijk is, moet je er geen eigen uitleg aangeven, ook al vind je die regel niet juist.

TonS
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-08-2017 08:48
Lid

dick kemp schreef:
TonS schreef:
arjanvd schreef:
Bart schreef:

TonS schreef:

FCL.010 Definitions

Dat is dus juist wel een bruikbare definitie.
Als een regel duidelijk is, moet je er geen eigen uitleg aangeven, ook al vind je die regel niet juist.

Maar dus niet voor het definiëren van de 50km waar dit topic over gaat. Ik ben nog nooit een zweefvlieger tegengekomen die een vlucht van 10 beentjes van 5km tussen twee vooraf gedefinieerde punten een overlandvlucht zou noemen.

Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-08-2017 09:57
Lid

Mij lijkt het dat de intentie van de > 50 km overland of de > 100 km overland met instructeur bedoeld is in de praktijk:
-> 50 km in een willekeurige rechte lijn met een buitenlanding of een vliegveldlanding
-> 100 km met instructeur in een willekeurige rechte lijn met buitenlanding of vliegveldlanding

Dit tbv van de eis voor de huidige GPL houders die nog geen overland hebben en naar het LAPL willen gaan converteren.

Onder het LAPL opleiding / EASA regels:

FCL.010 Definitions

-een > 50 km doelvlucht vlgs FCL.010 en FCL 110.S LAPL(S)
-een > 100 km doelvlucht met instructeur
Gewijzigd door Jan de Hulster op 03-08-2017 09:58

TonS
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-08-2017 17:34
Lid

Mee eens Jan, dat is de intentie zoals ik die ook zie. Dat komt in feite overeen met de 50km voor het D brevet.
Maar ik lees de noodzaak om op het aankomstpunt ook te landen niet. Dus lekker 100km retour zou ik ook goedkeuren.

Kerstens
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-08-2017 13:46
Lid

Sinds: 20.09.09

TonS schreef:
Mee eens Jan, dat is de intentie zoals ik die ook zie. Dat komt in feite overeen met de 50km voor het D brevet.
Maar ik lees de noodzaak om op het aankomstpunt ook te landen niet. Dus lekker 100km retour zou ik ook goedkeuren.

Volgens mij hoef je voor ILenT niet buiten te landen, of op een vliegveld.

Ik had 1 regel logboekje, EHTL-Broken Hoxfeld-buiten bij Emmerich als "bewijs" voor de overlandvlucht mee gestuurt. Dat, keerpunt 50+ uit, was blijkbaar genoeg.
Gewijzigd door Kerstens op 04-08-2017 13:47
(Ben niet Pascal Kersten.)

Jan de Hulster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-08-2017 19:10
Lid

Kerstens schreef:
TonS schreef:

Ik had 1 regel logboekje, EHTL-Broken Hoxfeld-buiten bij Emmerich als "bewijs" voor de overlandvlucht mee gestuurt. Dat, keerpunt 50+ uit, was blijkbaar genoeg.

nou dat maakt het dan lekker makkelijk, een keerpunt > dan 50 km is dan blijkbaar voor IL&T voldoende voor de huidige GPL houders zonder enige verdere overland.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 04-08-2017 22:37

TonS
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-08-2017 17:28
Lid

Jan de Hulster schreef:
Kerstens schreef:
TonS schreef:

nou dat maakt het dan lekker makkelijk, een keerpunt > dan 50 km is dan blijkbaar voor IL&T voldoende voor de huidige GPL houders zonder enige verdere overland.

Yep: zie mijn eerste antwoord in dit draadje. Wink
Je stelt dat het gemakkelijk is.... Ik ken genoeg vliegers voor wie dit een aardige drempel is na een paar jaar verplicht rondjes rondom de kerk vliegen.

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.25 seconden