| 23-04-2018 | 15:41
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
WAAR VULLEN MET VLIEGERZUURSTOF
Kilo Hotel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-08-2017 00:10

Lid

Sinds: 01.09.08

Tot Ī 1,5 jaar geleden kon ik kopers van zuurstofflessen/-systemen helpen met het vullen van zuurstofflessen. Een aantal keren per jaar reed ik met een vrachtje flessen naar Hugen in Zevenaar. Voor een paar tientjes werden de flessen gevuld en begonnen bergvliegers wat zuurstof betreft goed voorbereid aan het bergvliegen. Er schijnen op Seppe, Teuge en Lelystad bedrijven te zijn die zuurstofsystemen van motorkistjes kunnen vullen. Of die gewend zijn andere prijzen te rekenen, weet ik niet. Op vragen/voorstellen om voor zweefvliegers iets te kunnen betekenen heb ik nog nooit een reactie gehad.

De zweefvlieger die meent dat duikvloeistof ook geschikt is moet ik uit de droom helpen. De fabrikant van DIVOX (Westfalen) heeft mij laten weten dat daar teveel vocht in zit. Medicinale zuurstof voldoet soms wel aan de eisen (max. 7 VPM vocht), maar is tegenwoordig alleen op recept verkrijgbaar.

HELLEP!!, schreef een koper van een zuurstof set mij vandaag. Ik weet dat op een aantal Franse velden het geen probleem is flessen bij te laten vullen. Soms 200 BAR, soms duidelijk minder. Enkele velden verwijzen "naar de buurman". Er zijn/komen dit seizoen weer veel Nederlandse vliegers op buitenlandse velden. Ik wil proberen hun ervaringen met het vullen van zuurstofflessen bij buitenlandse clubs te bundelen. Mag ik een Italiaans voorbeeld geven:

Veld: AOSTA
Procedure: Na vliegdag afgeven in hangaar, volgende ochtend voor vliegen ophalen.
Vulcapaciteit: rondom 170 BAR
Kosten: Inbegrepen in inschrijfgeld.
Opmerkingen: geen

Graag ruime aanvulling, zodat vliegers wat zuurstof betreft met een gerust gevoel op pad gaan. Mag ik daar nog een aantekening bij maken: zelf had ik de gewoonte flessen op de laatste vliegdag te laten vullen, zodat ik weer met gevulde flessen richting bergen vertrok. Let natuurlijk wel op het moment dat een fles gekeurd moet worden. Elders heb ik aangegeven dat een hydrostatische test voor flessen bij Hugen tegenwoordig tweemaal zo duur is als een nieuwe gevulde fles die weer tien jaar mee gaat.

MOGEN COLLEGA BERGVLIEGERS OP ERVARING MET BIJVULLEN VAN FLESSEN OPGEDAAN BIJ CLUBS IN DE BERGEN REKENEN?
Gewijzigd door Kilo Hotel op 03-08-2017 11:09
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services

www.aviationservices.eu
axel
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-08-2017 21:57
Lid

Sinds: 01.09.08

Op St Auban kan het 's ochtends 'klaar terwijl u wacht', voor 30 euro per fles. Vulcapaciteit weet ik eerlijk gezegd niet.
Gewijzigd door axel op 09-08-2017 21:57

Rob Kleijn
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-08-2017 13:11
Lid

Sinds: 04.09.08

Op Sisteron vult Noel de zuurstofflessen. Je betaalt 2 eurocent per liter. De flessen werden tot 180 bar gevuld.
Bij voorkeur de fles ruim voor tien uur brengen omdat Noel dan naar de briefing moet.

Vorige week vier flessen laten vullen. Was in totaal 71 euro kwijt.

Rob Kleijn
VCT

www.zweefvliegtechniek.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.06 seconden