| 22-01-2018 | 07:33
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
SOLI aanvraag vanuit Spanje. Hoezo Europees EASA Medical?
Zweefduiker
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-09-2017 11:04

Lid

Sinds: 01.09.08

Ben bezig met de conversie van mijn GPL naar een LAPL(S).

Nu wil het dat ik tijdens mijn vakantie in Spanje mijn nieuwe EASA medical heb verkregen. Ik dacht daarmee een Europees Medical te hebben verkregen en dat ik dus de conversie naar LAPL(S) kon starten. En dus zo gezegd zo gedaan.

Nu krijg ik van ILENT het bericht dat ze geen Spaanse Medicals kunnen accepteren en dat ik 1) in Spanje een LAPL(S) moet aanvragen of dat ik 2) een SOLI aanvraag moet starten. Huh? Een EASA Medical is toch Europees? En dan maakt het toch niet meer uit waar ik dat ding heb gehaald?

De eerste is natuurlijk geen optie omdat ik nog een KnVVL brevet heb...

Kan iemand mij helpen aan een SOLI formulier, wat ik daarvoor nodig heb en waar dat ding naartoe moet?

En misschien is het goed dat de KnVVL dit aankaart bij ILENT. M.i. is een EASA Medical een Europees medical en niet een Nederlands!

Ik heb er in elk geval ook over geklaagd richting degene van ILENT die mij dit heeft medegedeeld...

.... En ondertussen het Knvvl brevet dan toch maar verlengen... Heb de indruk dat de conversie nog wel eens lang kan duren.... Heb ik iig nog 3 jaar de tijd om een LAPL te regelen....

I must go back to the sky again, To the world of air smooth and soft. And all I ask is a sleek ship and a thermal to take her aloft.

Zweefduiker
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-09-2017 12:13

Lid

De soap gaat verder. Heb inmiddels van ILENT zo'n SOLI formulier gekregen. Maar daarop zijn 4 checkboxen te vinden.

- Copy of initial medical application and examination report forms
- Copy of current medical application and examination report forms
- Copy of latest electrocardiogram and audiogram
- Copy of current medical certificate

Heb nu de laatste aangevinkt (want die spreekt voor zich). Moet ik nog meer aanvinken?

<Edit> Heb de gok maar gewaagd en alleen de laatste optie aangevinkt en het formulier opgestuurd met fotokopie van het medical. We wachten af...

<Edit2> Dat formulier vind je hier:
http://www.seguri...o_dlpa.pdf
Gewijzigd door Zweefduiker op 06-09-2017 14:42

I must go back to the sky again, To the world of air smooth and soft. And all I ask is a sleek ship and a thermal to take her aloft.

TonS
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-09-2017 14:11
Lid

Sinds: 08.10.08

Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom men bij de aanvraag van een LAPL(S) een medical vraagt. Dat zijn twee documenten die onafhankelijk van elkaar zijn en dei je allebei nodig hebt om te kunnen vliegen. Voor hetzelfde geld heb je op het moment van aanvragen een medical die een dag later verloopt. Je LAPL(S) is vervolgens je leven lang geldig en hoef je dat ook niet in te leveren als je medical verloopt of te verlengen als je je medical vernieuwt.

Vroeger moest je voor het aanvragen en verlengen van je GPL je oranje kaart sturen en was het GPL dan tevens het bewijs dat je medisch goedgekeurd was en was de verloopdatum van het ZVB gelijk aan de verloopdatum van je keuring. Met het GPL is dat verdwenen en heb je gewoon twee documenten.

Neet
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-09-2017 11:10
Lid

Sinds: 02.09.08

Zweefduiker schreef:
De soap gaat verder. Heb inmiddels van ILENT zo'n SOLI formulier gekregen. Maar daarop zijn 4 checkboxen te vinden.

- Copy of initial medical application and examination report forms
- Copy of current medical application and examination report forms
- Copy of latest electrocardiogram and audiogram
- Copy of current medical certificate

Heb nu de laatste aangevinkt (want die spreekt voor zich). Moet ik nog meer aanvinken?

<Edit> Heb de gok maar gewaagd en alleen de laatste optie aangevinkt en het formulier opgestuurd met fotokopie van het medical. We wachten af...

<Edit2> Dat formulier vind je hier:
http://www.seguri...o_dlpa.pdf

Ik weet niet of je wel wilt dat er een SOLI plaatsvindt. De autoriteiten van het land dat je brevet uitgeeft, houden ook je medische dossier bij. Je medical is dus gekoppeld aan je brevet. Ik vermoed dat je medisch dossier met geschiedenis wordt bijgehouden om fraude te voorkomen.

Als Nederland je brevet uitgeeft, dan houdt ILenT je medisch dossier bij. Als je in het buitenland wordt gekeurd, dan moet de buitenlandse keuringsarts het keuringsrapport opsturen naar het ILenT. Je kunt vragen om een SOLI transfer van Nederland naar Spanje, maar dan moeten je vervolgkeuringen in Spanje worden gedaan of de niet-Spaanse-artsen moeten dan het keuringsrapport steeds naar Spanje opsturen. Ik weet niet of het mogelijk is om je medisch dossier en je brevet bij twee verschillende autoriteiten te hebben.

Ik ken je privť situatie niet en ik weet niet of je wel een SOLI transfer wil. Misschien is het makkelijker om ervoor te zorgen dat je Spaanse arts het keuringsrapport naar het ILenT opstuurt, echter denk ik dat dit alleen werkt voor herkeuringen en niet voor initiŽle keuringen.

Mocht iemand ooit een SOLI transfer naar Duitsland willen doen, dan kan ik dat zeer sterk afraden. Het LBA mocht een paar jaar geleden uit DatenschutzgrŁnden geen medische gegevens opslaan. Dus hebben ze alle medische gegevens gewist. Stel je wilt daarna een SOLI transfer naar een ander land doen, dan kan je problemen krijgen. Bij een SOLI transfer wordt je medisch dossier naar een ander land opgestuurd, maar de Duitsers hebben je dossier niet. Ook al vraag je al je keuringsrapporten bij je vliegartsen op, dan wil het zelfs niet lukken. Dr. Kirklies van het LBA zet dan de volgende zin op het SOLI formulier en daardoor accepteert niet elk land een SOLI transfer uit het Duitsland:
Daten aus der Vergangenheit besitzen wir nicht und kŲnnen auch keinerlei Bestštigung der Vollstšndigkeit und Korrektheit abgeben.

Stel je hebt een Nederlands brevet en doet in Duitsland een keuring, dan heb je niet met bovenstaand probleem te maken. Je krijgt dan een Duits medical met daarop een Nederlands brevetnummer. Die Duitse arts moet dan het keuringsrapport naar het ILenT opsturen.

Zweefduiker
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-09-2017 13:46

Lid

Ik heb de keuring in Spanje laten doen omdat ik daar toevallig was en mijn medical was afgelopen. Kan de volgende keer net zo goed in een ander Europees land zijn.

De SOLI die ik heb ingediend zorgt ervoor dat de Spaanse medical gegevens naar NL worden overgedragen.

De reden dat ik die aanvraag gedaan heb is dat het alternatief is dat ik dan een LAPL(S) in Spanje zou moeten aanvragen. De vraag is of ze een Nederlands GPL over willen zetten en ik vermoed dat ze dat niet doen.

Wat je aangeeft is ook een zorg van mij. Wat gebeurt er na de conversie van GPL naar LAPL vwb vervolgkeuringen? Moeten die steeds naar NL worden overgedragen? Dan heb ik straks elke twee jaar zo'n SOLI aanvraag nodig!

Dan vraag ik me af wat er dan zo Europees aan dat brevet is. Waarom gaan die medische gegevens niet gewoon naar EASA (als dat perse moet)?

En mocht het medical na conversie LAPL nog steeds naar NL gestuurd moeten worden, dan zal ik waarschijnlijk mijn brevet van Nederland naar Duitsland moeten overdragen omdat waarschijnlijk mijn volgende medische keuring in Duitsland zal plaatsvinden (ik woon daar) en de Duitse artsen steeds de boel naar NL moeten sturen. Veel teveel rompslomp.

Ik vind dat echt complete bullshit omdat we met het LAPL een Europees brevet zouden hebben en de EASA Medical zou ook Europees geldig moeten zijn. Aparte aanvragen voor overzetten medische data zouden helemaal niet nodig hoeven te zijn.

Ik hoop echt dat dit ook besproken wordt door de Knvvl (en andere luchtsportverenigingen, zoals de DEAC) in overleg met EASA en er snel een werkbare oplossing (en duidelijkheid over wat te doen) voor dit probleem komt.
Gewijzigd door Zweefduiker op 07-09-2017 13:51

Neet
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-09-2017 14:13
Lid

Sinds: 02.09.08

Zweefduiker schreef:
De SOLI die ik heb ingediend zorgt ervoor dat de Spaanse medical gegevens naar NL worden overgedragen.

Ik dacht dat je het de andere richting op wilde sturen (van Nederland naar Spanje), maar nu begrijp ik je situatie. Je hebt daar waarschijnlijk een initiŽle keuring laten doen. Zoals ik het begrepen heb, moet je de initiŽle keuring doen in het land waar je je brevet aanvraagt (of je moet, zoals jij nu doet, een SOLI transfer doen).

Zweefduiker schreef:
Wat je aangeeft is ook een zorg van mij. Wat gebeurt er na de conversie van GPL naar LAPL vwb vervolgkeuringen? Moeten die steeds naar NL worden overgedragen? Dan heb ik straks elke twee jaar zo'n SOLI aanvraag nodig!

Een SOLI aanvraag hoef je dan niet steeds te doen. Als je Spaanse -> Nederlandse SOLI transfer is afgerond, dan liggen je gegevens bij het ILenT. Als je bij een Nederlandse vliegarts een herkeuring doet, dan zet hij die herkeuring in het computersysteem van het ILenT (en SOLI hoef je niet te doen).

Stel je doet een herkeuring in Duitsland, dan hoef je ook geen SOLI te doen. Het enige wat de Duitse vliegarts moet doen is het herkeuringsrapport naar het ILenT op te sturen. Als de Duitse vliegarts niet precies weet hoe dat moet, dan kan de ILenT het aan hem of jou uitleggen.

Zweefduiker schreef:
En mocht het medical na conversie LAPL nog steeds naar NL gestuurd moeten worden, dan zal ik waarschijnlijk mijn brevet van Nederland naar Duitsland moeten overdragen omdat waarschijnlijk mijn volgende medische keuring in Duitsland zal plaatsvinden (ik woon daar) en de Duitse artsen steeds de boel naar NL moeten sturen. Veel teveel rompslomp.

De wetgeving in Duitsland is sinds vorige zomer verbeterd en het LBA mag nu de medische gegevens weer opslaan (zie https://www.buzer...5373-0.htm). Het zou nu opgelost moeten zijn. Echter, mochten er toch problemen zijn, dan moet je met het LBA contact opnemen. Diegene die daar verantwoordelijk voor is (zie naam vorige post), is zo goed als niet bereikbaar en probeert veel tegen te werken. Ik heb 1x een emailreactie van hem gehad, maar via de telefoon is hij niet te bereiken (terugbel verzoeken doet hij niet) en op aangetekende brieven reageert hij niet. Ik ben ook bij het LBA in Braunschweig langsgeweest, maar toen kreeg ik hem ook niet te pakken. Het ILenT reageert wel en daarom raad ik je af om een SOLI transfer naar Duitsland/LBA te doen.

Zweefduiker schreef:
Dan vraag ik me af wat er dan zo Europees aan dat brevet is. Waarom gaan die medische gegevens niet gewoon naar EASA (als dat perse moet)?

Je brevet is in heel Europa geldig, maar ik geef je helemaal gelijk. Het is erg frustrerend. Een oud collega in Duitsland heeft advocaten in de hand genomen om een SOLI transfer van Duitsland -> GB te laten plaatsvinden, maar het is hem niet gelukt (ook met de nieuwe Duitse wetgeving gaat het hem niet lukken, omdat het LBA geen medisch dossier van voor juni 2016 heeft).

Frouwke
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2017 00:32
Lid

Ik heb het in andere media ook al wel genoemd: ILenT voert uit en heeft de regelgeving niet bedacht...

Er is uitstel tot minstens 2020 omdat de Europese autoriteiten hebben gezien dat de huidige regelgeving voor Zweef en Ballon wel erg zwaar is. Daarom gaat men deze regelgeving herzien cq eenvoudiger maken. En omdat men verwacht dit niet eerder klaar te hebben dan 2020 is er tot minstens die tijd uitstel.
Dat betekent ook dat tot die tijd het gewone GPL geldig blijft.

Om problemen te voorkomen houd ik voorlopig mijn GPL nog aan, kwestie van kind en badwater. Nog lang niet alles is uitgekristalliseerd, er zijn nog grote verschillen tussen de Europese landen. Wat Philip schetst is ťťn van de problemen van de huidige regelgeving, er zijn nog wel meer.

Uiteraard is iedereen vrij om te doen wat hij wil, per individu kan de behoefte verschillen.

Frouwke

Sieb
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2017 09:47
Lid

Sinds: 28.11.08

Ik zou gewoon even een nieuw medical in NL laten uitvoeren nu.. kost je in tijd in ieder geval veel minder uurtjes dan waar je nu mee bezig bent!

www.acvz.nl
Zweefduiker
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-10-2017 20:07

Lid

Even een update..
Ik heb de boel maar door laten lopen. Van de ILENT had ik een link ontvangen naar het juiste SOLI formulier. Heb dat ingevuld en naar de Spaanse authoriteiten gestuurd. Binnen een week kreeg ik een rekening van het ILENT voor ongeveer Ä50,-.

Daarna even verwarring want ik kreeg een creditnota voor mijn oorspronkelijke aanvraag. Gevraagd waarom en het antwoord was dat ze de aanvraag niet open konden laten staan, en dat ze de papieren nog hadden en dat ze na groen licht van de medische afdeling de procedure (na betaling) weer zouden hervatten.

Ik moet zeggen dat die SOLI aanvraag redelijk vlot ging (2 weken en ik had langer verwacht). Na ontvangst van de bevestiging dat eea medisch geen probleem was, weer contact met ILENT gezocht en de nieuwe rekening weer betaald.

En vanavond eeeeeeeindelijk de bevestiging gekregen dat alles verder in orde is met een LAPL(S) in de brievenbus... Dus uiteindelijk toch missie geslaagd....
Gewijzigd door Zweefduiker op 13-10-2017 20:31

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.14 seconden