| 24-04-2018 | 06:37
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ZC Ameland: teleurgesteld over uitspraak rechtbank
Jan Ritsma
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-10-2017 09:45
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1549
Sinds: 09.09.08

allebei schreef:
Misschien even praktisch, maar wat is het financiele risico?
Wat kost zo'n zonnepaneeltje nu eigenlijk en gaat het wel stuk als er een dyneema kabel overheen valt. Dat breukstukje valt er misschien wel doorheen, maar dat is maar 1 zonnepaneel US. Vermogensderving tot het paneel doorgelust wordt zal ook niet zo heel veel zijn.

Wordt natuurlijk wel wat slordiger als je het halve zonnepanelenpark naar binnen liert.

Ronald Rooij


Geen slecht idee.

Als je bang bent voor waanzinnige claims, dan kan je (ik durf het bijna niet te zeggen) het materieel, zoals lier vliegtuigen auto's etc. onderbrengen in een stichting. De zweefvliegclub heeft dan niets en huurt het materieel van de stichting. Als er een mega claim komt, is de ZC failliet en de leden zijn niet hoofdelijk aansprakelijk. Alleen de clubkas ben je kwijt maar daar zit niet veel in als je telkens netjes de huur aan de stichting hebt betaald. Ik geef toe, het zijn straatvechterspraktijken, maar met zo'n criminele Gemeente zou ik weinig medelijden tonen....
Jan Ritsma

 
http://home.planet.nl/~ritsm076/
Peter226
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-10-2017 12:16
Lid

Berichten: 40
Sinds: 06.09.08

allebei schreef:
Misschien even praktisch, maar wat is het financiele risico?
Wat kost zo'n zonnepaneeltje nu eigenlijk en gaat het wel stuk als er een dyneema kabel overheen valt. Dat breukstukje valt er misschien wel doorheen, maar dat is maar 1 zonnepaneel US. Vermogensderving tot het paneel doorgelust wordt zal ook niet zo heel veel zijn.

Beste Ronald,

Zoals Sieb al geschreven heeft ligt het risico bij de zweefvliegclub. Bij een Noord component in de wind was vliegen onmogelijk geweest. En bij een Zuiden wind hoeft er maar 1 iemand verkeerd op te sturen en de kabel komt in de panelen. Helaas hebben wij dit eind 2015 toen de panelen nog niet, maar het hek rondom het terrein wel was geplaatst, moet ondervinden. Drie maal in een weekend lag de kabel over het hek.
Er is volgens de RVGLT voldoende ruimte gecreŽerd, want de nieuwe lierbaan ligt op de tekening op minimaal 75 meter van de rand van het zonnepark, echter een ongelukje is nooit uit te sluiten. Ook bij schade aan 1 paneel draait de club op voor de kosten van reparatie en vervanging. Daarnaast is er ook nog de inkomstenderving. Stel dat er met stalenkabels kortsluiting ontstaat, dan schakelt het park zichzelf (gedeeltelijk) af en zijn de financiŽle gevolgen niet meer te overzien, hoe klein of groot je vereniging ook is (zie ongeval in Duitsland waar het schadebedrag rond de 6 nullen was). Dus met de wetenschap dat er een risico is, ben je in dit geval als club aansprakelijk. Je wist dit van te voren!!

De ZC Ameland stond dus met de rug tegen de muur. Een bezwaarschrift had naar onze mening (en na overleg met de juristen) weinig zin, aangezien men dit toch van tafel had geveegd en de verhouding met de gemeente had verstoord. Een gemeente waar wij (en ook het Paracentrum) wel "on speaking terms" mee wilde blijven, aangezien er van alles belooft werd, tot de burgemeester aan toe die dit nu stellig ontkent.

Dyneema kabels zou het risico zeker verkleind hebben, echter wij zaten ook met een verhard lierpad wat door de gemeente 60 meter naar het Noorden verplaatst zou worden, die deze toezegging eind 2015 ineens introk. Daarnaast heeft de gemeente als exploitant nog meer nagelaten met weer hetzelfde verhaal over wetenschap hebben van... en daardoor tegen de wettelijke regels in gaan vliegen. Als dit alles jouw bekend is ga je niet investeren! Dan wil je eerst zekerheid.

Wij hebben ons door diverse experts laten voorlichten en alle opties zorgvuldig afgewogen. En als wij toch waren gaan lieren waren alle overtredingen van de wetgeving en de schade voor onze rekening geweest. Dan kan je als bestuur niet anders beslissen om de stekker eruit te trekken en hopen dat je via de rechter nog iets voor elkaar kan krijgen. Helaas bleek dit een illusie.
Gewijzigd door Peter226 op 03-10-2017 14:35
Groet, Peter Prins
ZC Ameland
 
www.zweefvliegenopameland.nl
Jan de Hulster
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-10-2017 14:56
Lid

Berichten: 1484
Sinds: 03.09.08

Conclusie:
Dus volgens de AIP kan er worden Zweefgevlogen op Ameland?

Maar de WA verzekering van de KNVvL zweefvliegen dekt niet de mogelijke lierschades aan het zonnecel park?
Gewijzigd door Jan de Hulster op 02-10-2017 14:56
 
Peter226
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-10-2017 14:44
Lid

Berichten: 40
Sinds: 06.09.08

Jan de Hulster schreef:
Conclusie:
Dus volgens de AIP kan er worden Zweefgevlogen op Ameland?
Maar de WA verzekering van de KNVvL zweefvliegen dekt niet de mogelijke lierschades aan het zonnecel park?

Jan,
Volgens de havenmeester kan er gewoon gelierd worden (hij heeft de gegevens aangeleverd voor het AIP), maar volgens de beschikking aanwijzing Luchthaventerrein Ameland niet. Dit laatste heeft de rechter dus volledig naast zich neergelegd en zich alleen gebaseerd op het feit dat wij geen bezwaar hadden ingediend tegen de bouw van de zonnepanelen.

De WA verzekering dekt deze schades niet.
Groet, Peter Prins
ZC Ameland
 
www.zweefvliegenopameland.nl
Jan de Hulster
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-10-2017 17:34
Lid

Berichten: 1484
Sinds: 03.09.08

Peter226 schreef:
Jan de Hulster schreef:
Conclusie:
Dus volgens de AIP kan er worden Zweefgevlogen op Ameland?
Maar de WA verzekering van de KNVvL zweefvliegen dekt niet de mogelijke lierschades aan het zonnecel park?

Jan,
Volgens de havenmeester kan er gewoon gelierd worden (hij heeft de gegevens aangeleverd voor het AIP), maar volgens de beschikking aanwijzing Luchthaventerrein Ameland niet. Dit laatste heeft de rechter dus volledig naast zich neergelegd en zich alleen gebaseerd op het feit dat wij geen bezwaar hadden ingediend tegen de bouw van de zonnepanelen.

De WA verzekering dekt deze schades niet.


Sneu dit allemaal zoals het gelopen is.
 
NicoB
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-10-2017 18:29
Lid

Berichten: 347
Sinds: 28.03.13

Peter226 schreef:
Dan kan je als bestuur niet anders beslissen om de stekker eruit te trekken en hopen dat je via de rechter nog iets voor elkaar kan krijgen. Helaas bleek dit een illusie.

Is het echt "over en uit" of willen jullie verder met sleepstarts en/of TMG's. Op Texel is men in het verleden ook met lieren gestopt maar nu vliegen ze nog steeds met motorzwevers. Aanleiding was een dodelijk ongeval waarbij een motorkist de kabel invloog.
 
Peter226
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-10-2017 09:40
Lid

Berichten: 40
Sinds: 06.09.08

NicoB schreef:
Is het echt "over en uit" of willen jullie verder met sleepstarts en/of TMG's. Op Texel is men in het verleden ook met lieren gestopt maar nu vliegen ze nog steeds met motorzwevers. Aanleiding was een dodelijk ongeval waarbij een motorkist de kabel invloog.
Nico,
Zonder eigen hangaar is een motorzwever op Ameland geen optie. Daarnaast willen onze leden zweefvliegen en niet motorzweven. Slepen is op Ameland heel duur vanwege het gebruik van de hoofdbaan, waar wij voor iedere start flink geld voor moeten betalen. Dus zijn wij nu uitgeweken naar Terlet.

Al 10 jaar is de gemeente bezig met een plan om het vliegveld aantrekkelijk te maken. Voorstellen van de gebruikers werden in de prullenmand gegooid (twee partijen wilde een eigen hangaar bouwen), maar wij (alle gebruikers) moesten wel bij het kruisje tekenen voor een megalomaan plan van vele tonnen voor een nieuwe hangaar met grasdak met woningen voor de rondvluchtenvlieger en de zweefvlieginstructeur??. Je zult begrijpen dat we dat niet gedaan hebben.

Diezelfde gemeente die wel een bestemmingsplan kan wijzigen voor het zonnepark, een kleiduivenschietbaan en een nieuwe garage voor de ambulance, maar de vliegveld gebruikers alleen maar tegenwerkt.
Gewijzigd door Peter226 op 04-10-2017 10:09
Groet, Peter Prins
ZC Ameland
 
www.zweefvliegenopameland.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.12 seconden