| 21-01-2018 | 17:45
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
EfficiŽnter vliegen door kleur van vleugels
NicoB
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-10-2017 18:09
Lid

Sinds: 28.03.13

Krijgen we straks ook zwarte vleugels?
https://www.nu.nl...gels-.html
Hmm

dutchliar
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-10-2017 23:39
Lid

Sinds: 13.09.08

"Door het verschil in temperatuur daalt de luchtdruk op de vleugels."

Dat mag je me toch effe uitleggen...Hmm

frans
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2017 07:02

Lid

Sinds: 01.09.08

Zwarte vleugels zijn warmer door meer opname van (zonne) energie,
De zwarte vleugels verwarmen de lucht die er vlak boven zit,
Die lucht zet uit door de toegevoegde warmte,
Dezelfde hoeveelheid lucht neemt meer ruimte in,
De druk neemt zodoende af,
Er ontstaat daardoor een onderdruk t.o.v. de onderkant van de vleugel.
Theoretisch zal dit zo zijn, maar of dat voor ons iets merkbaar uitmaakt............Helpless
D-KVFF
FF

Jan Ritsma
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2017 09:14

Lid

Sinds: 09.09.08

frans schreef:

Dat is niet waar. Luchtdruk en luchtdichtheid zijn niet de zelfde grootheden.
De luchtdruk wordt bepaald door het gewicht van de luchtkolom die boven de vleugel aanwezig is.

Verder moet je je afvragen in hoeverre een pakketje lucht dat bij een snelheid van 100 km/u slechts 1/27 van een seconde in de nabijheid van een vleugel is, daardoor merkbaar verwarmd zou kunnen worden.
Je zou theoretisch hooguit kunnen stellen dat de luchtdichtheid rond een warmere vleugel afneemt waardoor de weerstand kleiner wordt. Maar, dat geldt voor de hele vleugel en niet alleen voor de bovenzijde.

Stel je voor, dat we kans zien om een pakketje lucht door een 10 graden warmere vleugel in die 1/27 seconde 2 graden in temperatuur te laten stijgen. (lijkt me veel, maar vooruit)
P/T=C Druk gedeeld door temperatuur is constant bij gelijk volume. In de standaardatmosfeer aan de grond geldt dat P=1013.2 en T = 288.3 graden Kelvin. C wordt dan 1013.2/288.3=3,5143
Nu verhogen we de temperatuur met 2 graden. Wat is in een gesloten systeem dan de druk?
P=3,5143 x 290.3=1020,22. Dat komt neer op een toename van de druk van 7 hPa. en dat komt overeen met een hoogteverschil van ongeveer 7 x 8 =56 meter met de daarbij horende standaard luchtdichtheid. Het effect is echter minder dan de helft daarvan, omdat alleen de bovenzijde van de vleugel wordt verwarmd door de zon.

Verder praten we hier slechts over de luchtdichtheid in de grenslaag en niet over de luchtdichtheid van de omringende lucht. Ik vrees dat de effecten zelfs met deze wat ruim gekozen aannames, verwaarloosbaar zijn.
Een broodje aap verhaal, of 1 aprilgrap.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 15-10-2017 09:45
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
frans
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2017 09:55

Lid

Sinds: 01.09.08

Clap
D-KVFF
FF

Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2017 11:03
Lid

Sinds: 03.09.08

Jan Ritsma schreef:
frans schreef:

De luchtdruk wordt bepaald door het gewicht van de luchtkolom die boven de vleugel aanwezig is.

Verder moet je je afvragen in hoeverre een pakketje lucht dat bij een snelheid van 100 km/u slechts 1/27 van een seconde in de nabijheid van een vleugel is, daardoor merkbaar verwarmd zou kunnen worden.
Je zou theoretisch hooguit kunnen stellen dat de luchtdichtheid rond een warmere vleugel afneemt waardoor de weerstand kleiner wordt. Maar, dat geldt voor de hele vleugel en niet alleen voor de bovenzijde.

Stel je voor, dat we kans zien om een pakketje lucht door een 10 graden warmere vleugel in die 1/27 seconde 2 graden in temperatuur te laten stijgen. (lijkt me veel, maar vooruit)
P/T=C Druk gedeeld door temperatuur is constant bij gelijk volume. In de standaardatmosfeer aan de grond geldt dat P=1013.2 en T = 288.3 graden Kelvin. C wordt dan 1013.2/288.3=3,5143
Nu verhogen we de temperatuur met 2 graden. Wat is in een gesloten systeem dan de druk?
P=3,5143 x 290.3=1020,22. Dat komt neer op een toename van de druk van 7 hPa. en dat komt overeen met een hoogteverschil van ongeveer 7 x 8 =56 meter met de daarbij horende standaard luchtdichtheid. Het effect is echter minder dan de helft daarvan, omdat alleen de bovenzijde van de vleugel wordt verwarmd door de zon.

Verder praten we hier slechts over de luchtdichtheid in de grenslaag en niet over de luchtdichtheid van de omringende lucht. Ik vrees dat de effecten zelfs met deze wat ruim gekozen aannames, verwaarloosbaar zijn.

laten we het gewoon empirisch onderzoeken! met een Nimbus 3 D of zo

Jan Ritsma
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2017 11:50

Lid

Sinds: 09.09.08

Over grenslaageffecten, zijn boeken vol geschreven. Volgens dit artikel veroorzaakt een hogere temperatuur van de grenslaag een eerdere overgang van laminair naar turbulent en dat betekent meer weerstand.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 15-10-2017 14:49
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
dutchliar
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2017 21:54
Lid

Sinds: 13.09.08

Frans, Jan, bedankt voor de uitleg! Ik ben zeker geen aerodynamicologist, maar ik wist dat de uitleg in het artikel ietwat simplistisch was..... Ik denk inderdaad dat dit toch maar in de praktijk onderzocht moet worden, ik heb nog wel een pot zwarte verf liggen!

Kerstens
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2017 09:21
Lid

Sinds: 20.09.09

Jan de Hulster schreef:
Jan Ritsma schreef:
frans schreef:

laten we het gewoon empirisch onderzoeken! met een Nimbus 3 D of zo

Met afbrekende vleugels doordat de hars veel te warm wordt? Smile
(Ben niet Pascal Kersten.)

davidh
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2017 14:25
Lid

Sinds: 03.11.08

Dat laatste kan eenvoudig getest worden. Want uiteindelijk moet er toch een balans bestaan tussen inkomend vermogen (zonnelicht) en uitgaand vermogen (afgifte aan lucht en afgifte aan vleugel). Lijkt me ook eenvoudig te meten met een IR thermometer.

Ikzelf verwacht dat het koelend vermogen van 100km/u wind best hoog is. Mij lijkt het probleem met de opwarming vooral als de kist op de grond staat (klaar voor de lierstart). Maar goed, ik heb 't niet gemeten.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden