| 23-04-2018 | 21:19
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 1
Robin Smit

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
GAE heeft 7-daags bedrijf in 2018
secretaris GAE
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 10:25
Lid

Sinds: 18.01.10

met twee zestrommellieren durven we het wel aan: we gaan in 2018 op Terlet een 7-daags bedrijf starten!

Het seizoen start op vrijdag 2 maart 2018. We hebben dan eerst een vierdaags bedrijf. Op alle woensdagen, vrijdagen, zaterdagen en zondagen is er dan clubbedrijf.

Van dinsdag 3 april tot en met donderdag 13 september zal er ook op de maandagen, dinsdagen en donderdagen worden gevlogen; het GPL-bedrijf.

De clubbedrijf gaat door als het weer vliegbaar is. Het GPL-bedrijf gaat op inschrijving; als er voldoende inschrijving is gaat het bedrijf door en zal er tussen 11:00 en 15:00 uur een lierbedrijf zijn. Het al dan niet doorgaan van een vliegdag wordt de voorafgaande avond aangekondigd op Twitter.

Niet-leden zijn iedere vliegdag, ook bij het clubbedrijf, welkom voor 35 Euro per dag.

Van zaterdag 14 juli tot en met zondag 5 augustus zal het GPL-bedrijf op Terlet een zomerstop hebben. Het hele bedrijf staat dan in Frankrijk.

Bij GAE vlieg je meer!
In 2017 maakten onze leden gemiddeld 64 starts en 22 uur.

www.zweven.eu
Ruud Holswilder
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 10:43
Lid

Sinds: 03.09.08

De toegevoegde waarde hiervan ontgaat mij.
De GeZC runt al vele jaren een vraaggestuurd doordeweeks startbedrijf op Terlet, bekend als DDWV, waarvan ook leden van o.a. de GAE gebruik maken.
Behalve lierstarts kan je hier ook sleepstarts maken.
Voor meer informatie zie http://ddwv.gezc.org

Ballie
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 11:27
Lid

Sinds: 02.09.08

Rectificatie op dit GAE bericht volgt.

Maarten Baltussen
Voorzitter Stichting Nationaal Zweeflvliegcentrum Terlet

Marion Rozema
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 11:43
Lid

Sinds: 23.09.09

Ruud Holswilder schreef:
De GeZC runt al vele jaren een vraaggestuurd doordeweeks startbedrijf op Terlet, bekend als DDWV, waarvan ook leden van o.a. de GAE gebruik maken.
Behalve lierstarts kan je hier ook sleepstarts maken.
Voor meer informatie zie http://ddwv.gezc.org

Een klein bedrijf gedeeld door 2 = 2 keer niks.
Voor het geld hoef je het niet te doen. Als je eerlijk alle kosten rekent, dan wordt je er als club niet rijk van. Het netto resultaat van DDWV is dit jaar 250 euro.

Sieb
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 14:24
Lid

Sinds: 28.11.08

Lijkt me niet zo efficient allemaal...

Waarom “fuseren” als die kleine clubjes op Terlet niet met elkaar eigenlijk?

www.acvz.nl
Kerstens
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 15:16
Lid

Sinds: 20.09.09

Ik meende dat er vroeger een regeling was dat clubs van buiten ehtl zich "in moesten kopen" bij SNZT voordat hun leden van Terlet gebruik mochten maken bij DDWV oid. Terlet is een duur veld om draaiende te houden, wel zo eerlijk als iedereen die er vliegt er aan mee betaald.

Word dat nu omzeilt met die 35 euro?

(Ben niet Pascal Kersten.)

Marion Rozema
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 16:30
Lid

Je hebt gelijk Pascal. Men dient ook een bijdrage aan Terlet te leveren.

Marion Rozema
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 16:33
Lid

Sieb schreef:

Nu ja, met 240 leden is de Gelderse niet echt een klein clubje. Maar op doordeweekse dagen zijn er niet zoveel mensen vrij (school, werk, zorgtaken). De doordeweekse overlandvliegers zijn ook maar al te blij dat ze in de week niet gehinderd worden door een opleidingsbedrijf en passagiersvliegen.

Sieb
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 19:08
Lid

Marion Rozema schreef:
Sieb schreef:

Nu ja, met 240 leden is de Gelderse niet echt een klein clubje. Maar op doordeweekse dagen zijn er niet zoveel mensen vrij (school, werk, zorgtaken). De doordeweekse overlandvliegers zijn ook maar al te blij dat ze in de week niet gehinderd worden door een opleidingsbedrijf en passagiersvliegen.

Ik bedoel natuurlijk niet de Gelderse maar juist Gae, ZHVC, Kustclubs. Clubs die qua omvang organisatorische wat moeite hebben met het invullen van veel functies en materiaal ( en onderhoud daaraan) kunnen delen. En ook de huur van een strip ...

www.acvz.nl
Kerstens
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2017 20:51
Lid

Sieb schreef:
Marion Rozema schreef:
Sieb schreef:

Ik bedoel natuurlijk niet de Gelderse maar juist Gae, ZHVC, Kustclubs. Clubs die qua omvang organisatorische wat moeite hebben met het invullen van veel functies en materiaal ( en onderhoud daaraan) kunnen delen. En ook de huur van een strip ...

Zit de ACvZ soms te azen op een vrijkomende strip op EHTL ofzo? Wink

Jan Ritsma
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-11-2017 09:43

Lid

Sinds: 09.09.08

Ruud Holswilder schreef:

De toegevoegde waarde van deze opmerking ontgaat mij nu weer.

Maarten Baltussen schreef:
Rectificatie op dit GAE bericht volgt.

Och jee, de GAE weet het nog niet, maar de voorzitter van de stichting die het terrein Terlet beheert, is "going to make the GAE an offer they cannot refuse!!"

Kerstens schreef:
Ik meende dat er vroeger een regeling was dat clubs van buiten ehtl zich "in moesten kopen" bij SNZT voordat hun leden van Terlet gebruik mochten maken bij DDWV oid. Terlet is een duur veld om draaiende te houden, wel zo eerlijk als iedereen die er vliegt er aan mee betaald.

Word dat nu omzeilt met die 35 euro?
Marion Rozema schreef:
Je hebt gelijk Pascal. Men dient ook een bijdrage aan Terlet te leveren.

Marion is zo gechoqueerd dat de Gelderse concurentie lijkt te krijgen, dat er een waas voor haar ogen ontstaat. Ze leest de tekst niet eens meer.
Door de mist ziet ze niet dat Kersten juist in ieder bericht en dus ook in dit bericht schrijft dat hij juist NIET Pascal is!
Sieb schreef:

Als die kustclubs zo veel moeite hebben om op Terlet een eigen bedrijf op te zetten, waarom doen ze dat dan? Waarom gaan ze dan niet lekker, zonder rompslomp, goedkoop vliegen bij de GAE?

Kerstens schreef:
Zit de ACvZ soms te azen op een vrijkomende strip op EHTL ofzo? Wink

Hokjes denken, elkaar het licht in de ogen niet gunnen, is de lijfspreuk van zweefvliegend clubland.
Toen ik niet meer bij een club wilde vliegen en glimlachend rond vloog op Terlet, dat toen via de KNVvL min of meer zelfstandig gerund werd, hoorde ik tot mijn verbazing dat "de clubs" dat maar niets vonden, met die "vrije vliegers". Dat vloog maar Sad
De clubs hadden geen cent over voor Terlet en toen de KNVvL de stekker er uit trok, hoefde niemand op steun van de clubs te rekenen. Terlet werd gered door de privevliegers. Je weet wel, die vliegers die nu op Terlet niet meer welkom zijn als ze geen lid zijn van een NL zweefvliegclub.
Nu, zegt Marion Rozema, dat "iedereen moet meebetalen aan Terlet". Zit wat in natuurlijk.
Maar dat is wel een standpunt dat de clubs in de tijd dat iedereen op Terlet welkom was, niet huldigden. In tegendeel. Zoals de wind waait waait m'n jasje.
Protectionisme, hokjesdenken, "niet leden" uitsluiten, machtspelletjes etc.. Ga zo door. Terwijl jullie daarmee bezig zijn, worden jullie van buitenaf vanzelf opgerold door de milieu lobby, commerciele luchtvaart, enz..

Verder zegt Marion dat de Gelderse "slechts" 250,- Euro aan het DDW vliegen verdient zou hebben. Exploitatieberekeningen zijn rekbaar en het papier is geduldig. Maar zelfs al zou het zo zijn, was het niet de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen lekker op Terlet kunnen zweefvliegen, of was het de bedoeling de Gelderse dik te laten verdienen?

Nogmaals, als het zo moeilijk en inspannend is om DDW vliegen uit te voeren, laat het de GAE dan doen. Is nog goedkoper ook!
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
Ruud Holswilder
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-11-2017 12:25
Lid

Jan Ritsma schreef:
Ruud Holswilder schreef:

De toegevoegde waarde van deze opmerking ontgaat mij nu weer.

Je moet ook iets verder lezen dan die eerste zin, Jan

Door de inzet van veel vrijwilligers is er een zeer betrouwbaar DDWV bedrijf op Terlet, ook tijdens de vakantieperiodes, clubkampen en wedstrijden.
In het afgelopen seizoen, van 3 april t/m 29 september was er iedere dag een DDWV-crew beschikbaar.
Van de 130 beschikbare DDWV-dagen in 2017 is er op 44 dagen gevlogen. Op de overige dagen waren er geen of onvoldoende inschrijvingen.
DDWV is hoofdzakelijk bedoeld voor GPL-houders, maar ook leerlingen kunnen er gebruik van maken als ze een instructeur regelen.

Sieb
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-11-2017 22:34
Lid

Volgens mij is de vraag niets meer of minder: is Terlet kostenneutraal te draaien?

1. Aan de kostenkant is er een vast jaarlijks bedrag aan afdracht door SNZT aan staatsbosbeheer en OZB verschuldigd onafhankelijk van gebruik en aantal vliegbewegingen
2. Aan de batenkant dragen gebruikers huur etc af aan SNZT
3. Als de lasten hoger zijn dan de baten heb je een probleem

Een club als de GeZC kan prima uit met 1 strip lijkt me en zal dergelijke kosten verwerken in de contributie ( waar ook zaken als vloot, gebouwen en startmiddelen in contributie worden doorbelast aan de leden).

Echter Terlet heeft meerdere strips waarvoor door SNZT aan de eigenaar Staatsbosbeheer huur moet worden afgedragen.

Als er geen ( voldoende ) belangstelling ( meer ) is voor die capaciteit dan rest SNZT niets anders dan die strips af te stoten.

Als er wel belangstelling voor is dan zal de rekening moeten worden neergelegd bij de belangstellenden. En dat gebeurt nu ook door een tiental clubs. De leden van die clubs zien daar een bepaalde meerwaarde in omdat ze op hun eigen veld weinig of geen goede ( door de weekse ) overland- of vliegmogelijkheden hebben.

De GeZC faciliteert niet alleen eigen leden maar ook leden van andere clubs met de DDWV regeling. Dat is een zeer nobel en collegiaal gebaar. Zoals aangegeven is zelfs daar kostenneutraliteit ( en dus geen winstbejag) het uitgangspunt. Voor zweefvliegers door zweefvliegers. Wel op basis van de verenigingsgedachte waar je afspreekt samen lusten en lasten te dragen. Dus zonder onderscheid tussen leden die op eigen- of clubkisten vliegen.

Ik ben van mening dat binnen een vereniging of club er geen onderscheid mag worden gemaakt tussen leden die een eigen kist hebben en leden die op clubkisten vliegen. Differentiatie naar gebruik is de doodsteek voor je verenigingsleven ( en de exploitatie daarvan). Iedereeen is gelijk en heeft gelijke rechten ( en plichten ).

Als je om wat voor reden geen verenigingslid wil zijn ( even goede vrienden ) dan zal je als zweefvlieger het moeten hebben van mogelijkheden buiten de clubs om. In NL is dat eigenlijk niet mogelijk omdat er nu eenmaal ( niet meer of nog niet) een acceptabel verdienmodel is... Als er maar 1 vlieger is met die wens dan zal een striphuur van 10k per jaar en kosten van een startmiddel ( maar een zelfstarter doet wonderen mits de omgeving daar geen bezwaar tegen heeft) de kosten per start erg hoog maken. En er is nog geen “commercieel” veld in NL te vinden omdat er gewoonweg geen goed exploitatiemodel is. Ik vrees dat er ook geen Gariepdam, Douglas of Narromine veldje of strip in NL exploitabel te maken is ( en die velden spelen ook maar net kiet met hoge tarieven waar de “ normale “ NL clubvlieger meteen zou afhaken).

De echte vraag is hier denk ik niet of de GeZC een probleem heeft maar of SNZT de overige strips nog wel kan exploiteren en of de kleinere clubs als de GAE dit dus nog wel kunnen betalen. In het ergste geval gaan er gewoon strips terug naar de natuur denk ik als er niet voldoende huurinkomsten meer tegenover staan.. ( of de clubs moeten meer gaan betalen )
Gewijzigd door Sieb op 05-11-2017 22:39

www.acvz.nl
Kerstens
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2017 09:27
Lid

Ehm, een strip op Terlet kost volgens mij 20k per jaar, geen 10. En daar komen aanhanger stalling, camping en hangaar etc nog bovenop.

Scheelt nogal een slok op de borrel.

Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2017 10:26
Lid

Is het niet zo dat een huurder van een strip op Terlet zelf bepaald of hij er alleen in het weekend en ook nog evt 1 of meerdere dagen door de week op vliegt?

En dat de huurder van een strip dan zelf bepaald/mag bepalen of hij leden van andere clubs of losse individuen accepteert tegen bepaalde voorwaarden op die vliegdagen?

Op de strip van de Gelderse kan je lieren EN slepen.
Op de andere strips (DSA/ GAE) kun je alleen maar lieren.........

Jan Ritsma
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2017 12:51

Lid

Sieb schreef:

De GeZC faciliteert niet alleen eigen leden maar ook leden van andere clubs met de DDWV regeling. Dat is een zeer nobel en collegiaal gebaar. Zoals aangegeven is zelfs daar kostenneutraliteit ( en dus geen winstbejag) het uitgangspunt. Voor zweefvliegers door zweefvliegers. Wel op basis van de verenigingsgedachte waar je afspreekt samen lusten en lasten te dragen. Dus zonder onderscheid tussen leden die op eigen- of clubkisten vliegen.

Dat is een heel rare gedachtegang. Waarom moet een prive vlieger betalen voor een hangaar die hij niet nodig heeft, een instructeur waar hij geen gebruik van maakt en een vloot waar hij ook niets aan heeft. Het communistische systeem werkt niet, heeft nog nooit gewerkt en doet dat ook niet (op den duur) in de zweefvliegerij.
Inmiddels ken ik mensen die een zelfstarter hebben, naar een veld gaan als Hoogeveen of Teuge, hun eigen kist opbouwen, lekker de hele dag gaan vliegen en 's avonds pas weer thuis komen. Die groep die je op jouw manier dwingt steeds groter te worden draagt helemaal niets meer bij bij jouw cluppie, terwijl als je die de helft van het lidmaatschap zou laten betalen en gewoon voor elke start, je met de rest ook goedkoper zou kunnen vliegen.
Om nog maar te zwijgen van de knowhow die je weggooit.

Sieb schreef:
Ik ben van mening dat binnen een vereniging of club er geen onderscheid mag worden gemaakt tussen leden die een eigen kist hebben en leden die op clubkisten vliegen. Differentiatie naar gebruik is de doodsteek voor je verenigingsleven ( en de exploitatie daarvan). Iedereeen is gelijk en heeft gelijke rechten ( en plichten ).

Een soort artikel 1 surrogaat. Je laat alleen een belangrijke voorwaarde uit dat artikel weg. De omstandigheden moeten ook gelijk zijn. Detail natuurlijk, maar onder die omstandigheden valt bijvoorbeeld of iemand met een eigen kist komt of een kist van de club nodig heeft. Een detail dat tussen twee vliegers 1,5 ton aan "omstandigheden" uit kan maken.

Sieb schreef:
De echte vraag is hier denk ik niet of de GeZC een probleem heeft maar of SNZT de overige strips nog wel kan exploiteren en of de kleinere clubs als de GAE dit dus nog wel kunnen betalen. In het ergste geval gaan er gewoon strips terug naar de natuur denk ik als er niet voldoende huurinkomsten meer tegenover staan.. ( of de clubs moeten meer gaan betalen )

Als dat echt de echte vraag is, dan is het probleem snel opgelost De SNZT komt nu uit met het geld van de terreinhuur neem ik aan.
Hoe de clubs (in dit geval de GAE) dat opbrengen is niet relevant. Dus waar maakt iedereen zich druk over. De meest irritante posting hier is wel die van Maarten Baltussen. Veel arroganter kan het niet.
Er zet iemand 2 zes trommellieren neer op één of twee strips en zegt "vliegen maar! Iedereen is welkom!!"
Zoiets kan natuurlijk niet in Nederland.Hilarious Iemand die dat roept, moet zo snel mogelijk op een onbeleefde manier in de grond geboord worden. Met vrienden als Maarten heb je geen vijanden, zoals grote luchtvaart en milieu clubs meer nodig.
Jan Ritsma

Ballie
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2017 13:37
Lid

Sinds: 02.09.08

Bekend Engels spreekwoord in het bedrijfsleven: 'an assumption is the mother of all fuck ups'. Gaat u vooral door met uw aannames. Als u de details vwb een specifieke geval niet kent, dan verklaart u het in ieder geval in uw eigen brein en kunt u mensen bijvoorbeeld neerzetten als arrogant en ze bestempelen zoals u in uw laatste zin doet @heer Ritsma. Volgens mij kennen wij elkaar niet, wel?

Er zijn een aantal clubs die voor het vliegseizoen 2018 een SNZT huurcontract voor een strip op Terlet hebben. Op dit moment is er geen huurovereenkomst met de GAE voor het vliegseizoen 2018. Dat plaatst de aankondiging van de GAE in een iets ander daglicht.

Maarten Baltussen
Voorzitter SNZT
Gewijzigd door Ballie op 06-11-2017 13:44

Sieb
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2017 13:56
Lid

Beste Jan, het is genoegzaam bekend dat jij geen verenigingsman bent en als individuele zweefvlieger "je ding wil doen". Helemaal prima natuurlijk want iedereen moet vooral zijn eigen keuzes maken. Er is niets op tegen hoor als je een zelfstarter koopt en dan zelf daar waar het mogelijk is het luchtruim kiest.
Het merendeel van de zweefvliegers echter vindt het ook erg leuk, gezellig en praktisch om wel binnen de vereniging te vliegen. Dat is ook een bewuste keuze van die zweefvliegers. Dat de "collectiviteit" (dat is wat anders dan communisme) jou als individualist niet aanspreekt is "ons " probleem niet.

O, ik lees nu het bericht van Maarten: als jij nu in je eentje een volledige strip op terlet huurt dan vindt je wellicht wat anderen die individueel hun eigen ding willen doen. Moet je daar wel weer afspraken mee gaan maken want de "vereniging individuele zweefvliegers terlet" is vrees ik al bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Gewijzigd door Sieb op 06-11-2017 14:02

www.acvz.nl
Jan Ritsma
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2017 14:27

Lid

Ballie schreef:
Bekend Engels spreekwoord in het bedrijfsleven: 'an assumption is the mother of all fuck ups'. Gaat u vooral door met uw aannames. Als u de details vwb een specifieke geval niet kent, dan verklaart u het in ieder geval in uw eigen brein en kunt u mensen bijvoorbeeld neerzetten als arrogant en ze bestempelen zoals u in uw laatste zin doet @heer Ritsma. Volgens mij kennen wij elkaar niet, wel?

Het menselijk brein is inderdaad een complexe zaak @heer Baltussen. Wink
Beste Maarten, wij kennen elkaar inderdaad niet, Daarom zei ik ook niet dat je arrogant bent. Dat is een aanname van jou en an assumption is the mother of all fuck ups. Ik had het over je posting. Die komt erg arrogant over omdat een rectificatie i.h.a. gedaan wordt door de persoon die het originele bericht heeft geschreven.

Ballie schreef:
Er zijn een aantal clubs die voor het vliegseizoen 2018 een SNZT huurcontract voor een strip op Terlet hebben. Op dit moment is er geen huurovereenkomst met de GAE voor het vliegseizoen 2018. Dat plaatst de aankondiging van de GAE in een iets ander daglicht.

Maarten Baltussen
Voorzitter SNZT

Je zegt niet dat de GAE haar aanbod niet waar kan maken, maar alleen dat ze op dit moment geen strip huren.
Dat suggereert dat de secretaris van de GAE in een vlaag van verstandsverbijstering annonceert dat ze een 7 daags lierbedrijf starten terwijl ze op Terlet helemaal niet kunnen vliegen. Iets zegt me dat de zaak mogelijk genuanceerder ligt.
Jan Ritsma

Jan Ritsma
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2017 15:03

Lid

Sieb schreef:
Beste Jan, het is genoegzaam bekend dat jij geen verenigingsman bent en als individuele zweefvlieger "je ding wil doen". Helemaal prima natuurlijk want iedereen moet vooral zijn eigen keuzes maken. Er is niets op tegen hoor als je een zelfstarter koopt en dan zelf daar waar het mogelijk is het luchtruim kiest.
Het merendeel van de zweefvliegers echter vindt het ook erg leuk, gezellig en praktisch om wel binnen de vereniging te vliegen. Dat is ook een bewuste keuze van die zweefvliegers.

Hi Sieb, allemaal waar. Iedereen moet zijn hobby zo uitvoeren als hem het prettigst is. Ook ik vind het heel gezellig om met een groep mensen te zweefvliegen, een biertje te drinken en te discussieren over de hobby. Maar, als die groep mij gaat vertellen dat ik met m'n eigen kist pas mag vliegen als ik met iemand van die groep gevlogen heb, dan vraag ik hem beleefd zich met zijn eigen zaken te bemoeien. Snap je? Wink

Sieb schreef:
Dat de "collectiviteit" (dat is wat anders dan communisme) jou als individualist niet aanspreekt is "ons " probleem niet.

Collectivisme. Even wikipedia citeren:
Collectivisme is het stellen van het belang van de gemeenschap boven dat van het individu. Het is daarmee het tegenovergestelde van individualisme. Verschillende mates van collectivisme zijn te vinden in denkstromingen als het confucianisme en het marxisme en ook in religieus geïnspireerde ideologieën als het islamisme. Voorbeelden van staatkundige systemen waarin collectivisme een belangrijke rol speelt zijn socialisme, communisme, stalinisme, maoïsme, fascisme en nationaalsocialisme.

Helaas kan ik met geen enkel systeem dat hier genoemd wordt uit de voeten. Jij wel?
Sieb schreef:
O, ik lees nu het bericht van Maarten: als jij nu in je eentje een volledige strip op terlet huurt dan vindt je wellicht wat anderen die individueel hun eigen ding willen doen. Moet je daar wel weer afspraken mee gaan maken want de "vereniging individuele zweefvliegers terlet" is vrees ik al bij voorbaat gedoemd te mislukken.

Ik denk dat je best een kostendekkend bedrijf op Terlet op kan zetten, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over een eerlijke kostenverdeling voor mensen met een eigen vliegtuig en een GPL tegenover een leerling die een clubkist en een instructeur nodig heeft.
Jan Ritsma

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.28 seconden