| 24-04-2018 | 06:38
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Uit de (17-11-2017 KNVvL nieuwsbrief
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2017 14:48
Lid

Sinds: 03.09.08

Belangrijk nieuws over brevetten en opleidingen

http://mailchi.mp...d6fadb8784
Gewijzigd door Jan de Hulster op 17-11-2017 14:53

diederik
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2017 19:33
Lid

Sinds: 09.09.08

Jan de Hulster schreef:

en ondertussen... op de ILNT website....
https://www.ilent...allonvaren

Alex Landman
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2017 21:55

Lid

Sinds: 11.09.08

diederik schreef:
Jan de Hulster schreef:

en ondertussen... op de ILNT website....
https://www.ilent...allonvaren

Met goed spellen hebben ze al moeite ;-)

Jan de Hulster
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-11-2017 16:10
Lid

Intussen is er een nieuwe KNVvL nieuwsbrief per vandaag.

Met wat concretere informatie lijkt mij.

zie: http://mailchi.mp...d6fadb8784

Met een stukje er uit gecopyeerd:

Conclusie.
Alles afwegende streeft de Afdeling Zweefvliegen naar een start met de EASA-opleidingen vanaf 8 april 2018.
Dit proces gaat per club: een club bepaalt wanneer ze DTO wordt en volgens de Europese regels gaat opleiden.
Het advies is dus op of kort na 8 april 2018.

Leden die nu al een GPL hebben en die geen verdere uitbreiding willen realiseren, hebben tot 8 april 2020 de tijd om te converteren.

Wanneer een lid met een GPL nog wel opleiding wil, is het advies te wachten met conversie tot de club een DTO is.

De conversieafspraken naar FI S voor bestaande GPL-instructeurs gelden tot 8 april 2018, dus dat moet op tijd gebeuren! Als een instructeur geconverteerd is naar FI S, mag deze ook gewoon opleiding blijven geven voor het GPL zolang de club nog geen DTO is.

Communicatie.

De komende winter zullen de verschillende geledingen binnen de KNVvL hard werken aan de overgang naar de EASA-brevetten en -opleidingen en hier vooral ook veel over communiceren!

Naast schriftelijke informatie, stellen wij ons voor om in de eerste maanden van 2018 een aantal regionaal gespreide informatiebijeenkomsten te houden.

De exacte data volgen later.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 29-11-2017 15:02

lonneke
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-11-2017 17:50
Lid

Sinds: 23.09.09

Het is dezelfde tekst als in de nieuwsbrief van 17 november; daarin was het bericht echter door veel mensen niet opgemerkt. En voor zo'n belangrijk bericht is dat niet handig. Dus we hebben het opnieuw verzonden, nu als enige bericht in een nieuwsbrief. .
De website van ILT is kennelijk nog niet geactualiseerd.

Toet
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-11-2017 00:23
Lid

Sinds: 30.04.09

Jan (de Hulster), weet jij al wat meer over de instructie theorie examens van volgend jaar? Dat is nog niet duidelijk hieruit. Heb het CIV al benaderd, maar daar blijft een reactie uit. Voor mensen die volgend jaar met deze opleiding willen beginnen zou het fijn zijn te weten waar ze op moeten rekenen. Smile
Gewijzigd door Toet op 29-11-2017 00:25
Peter Tutuarima

" If you can't stand the heat, stay out of the thermal! "

Alex v d Zouw
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-11-2017 09:09
Lid

Sinds: 15.12.10

Nou Toet, laat de CIV eerst maar eens duidelijk krijgen hoe lopende instructeursopleidingen voortgezet kunnen worden. Vooralsnog kan ik geen examen meer doen onder de huidige regels, maar ook (nog) niet onder de nieuwe. Geef ze even de tijd, dan komt er ook vanzelf duidelijkheid over de nieuwe opleiding.
Alex v.d. Zouw

Jan de Hulster
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-11-2017 10:42
Lid

Alex v d Zouw schreef:
Nou Toet, laat de CIV eerst maar eens duidelijk krijgen hoe lopende instructeursopleidingen voortgezet kunnen worden.
Vooralsnog kan ik geen examen meer doen onder de huidige regels,
maar ook (nog) niet onder de nieuwe. Geef ze even de tijd, dan komt er ook vanzelf duidelijkheid over de nieuwe opleiding.

Alex,

Je hebt je theorie certificaten in 2016 behaald.

Dan was het toch mogelijk die 15 dagen instructie te doen bij je club?
En je ca. 30 mentorstarts te maken en je ca. 80-100 stage starts?

Je kunt toch nog altijd praktijk examen doen voor 8 april 2018?

En dat nog steeds onder de huidige regels?

Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-11-2017 10:51
Lid

Toet schreef:
Jan (de Hulster), weet jij al wat meer over de instructie theorie examens van volgend jaar? Dat is nog niet duidelijk hieruit. Heb het CIV al benaderd, maar daar blijft een reactie uit. Voor mensen die volgend jaar met deze opleiding willen beginnen zou het fijn zijn te weten waar ze op moeten rekenen. Smile

Geen idee eerlijk gezegd.

Uit de KNVvL nieuwsbrief lees ik wat algemene informatie hierover.

Dus:

Direct na het bekend worden hiervan heeft de Afdeling Zweefvliegen afgewogen wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende transitiemogelijkheden. Als uitgangspunten daarbij gelden - niet alleen binnen Zweefvliegen maar ook binnen de KNVvL als geheel – :

•Haalbaarheid

•Minimaliseren van dubbel werk

•Zoveel mogelijk vloeiende overgangen in de opleiding

•Realiseren van continuïteit in de opleiding van instructeurs

•Minimaliseren van belemmeringen die optreden als gevolg van latere invoering (met name de TMG-opleiding)

•Belang van vliegers: kunnen converteren van GPL naar LAPL-S/ SPL op een handig moment.

•Niet alle DTO’s (binnen Zweefvliegen zijn dat de clubs!) hoeven op hetzelfde moment te starten: indien nodig maatwerk

Daarbij is afgewogen welke aanpassingen in de FCL-regelgeving voor zweefvliegen nog te verwachten zijn en is geconcludeerd dat het niet noodzakelijk is deze af te wachten.

Zoals het er nu naar uit ziet zullen de wijzigingen in de bestaande regelgeving voor de opleiding voor LAPL S minimaal zijn.

Voor de opleiding voor FI S zal vooral minder gedetailleerd worden voorgeschreven hoe de opleiding moet plaatsvinden (bijvoorbeeld het theoretisch onderricht).

Zie verder het stukje communicatie van het KNVvL stuk.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 29-11-2017 10:53

Alex v d Zouw
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2017 09:08
Lid

Sinds: 15.12.10

Jan de Hulster schreef:

Alex,

Je hebt je theorie certificaten in 2016 behaald.

Dan was het toch mogelijk die 15 dagen instructie te doen bij je club?
En je ca. 30 mentorstarts te maken en je ca. 80-100 stage starts?

Je kunt toch nog altijd praktijk examen doen voor 8 april 2018?

En dat nog steeds onder de huidige regels?

Mocht pas beginnen met praktijk in augustus 2016. Dat was al krap om alles in minder dan anderhalf seizoen te doen. Nu ben ik nog op een leeftijd dat ik nog moet werken, ben eigen baas en heb ook nog een leven naast het zweefvliegen. Dan verhuist m'n hoofdmentor voorjaar 2017 naar het hoge noorden, dus wordt plannen van dagen nog lastiger. Tweede mentor is ook opeens niet inzetbaar.
Moet nog 3 dagen doen en stuk of 10 mentorstarts. Met een beetje goede wil lukt dat nog wel begin maart. Wilde alvast examendagen plannen eind maart, maar dat mag niet want m'n werkboek is nog niet vol. Mag pas aanvragen als de praktijkopleiding afgerond is. Dan gaat het dus niet meer lukken.
Ik vind het inmiddels wel best. Ik ben gevraagd instructeur te worden, maar hoef niet zo nodig hoor. Mijn ego kan ook zonder. Ik wacht rustig af en zie wel hoe het gaat lopen. Ooit komt het wel goed.
Alex v.d. Zouw

PBadoux
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2017 09:18
Lid

Sinds: 01.02.09

Bij ILenT heb ik geinformeerd naar de datum waarop nog conversie van GPL naar LAPL(S) kan plaatsvinden.
Dit omdat op de websites van de KNVvL en ILenT vesschillende data staan.

Van ILenT kreeg ik het volgende antwoord:
“De opinie is bij de commissie in behandeling. Mogelijke invoer datum voor ballonnen en zweefvliegtuigen wordt waarschijnlijk 2020.

De KNVvL heeft dit inderdaad al op de website gezet. ILT (nog) niet omdat er nog geen uitspraak van de commissie is geweest.”

Het is dus nog niet 100% zeker dat de conversie uitgesteld wordt tot 2020 zoals de KNVvL in de nieuwsbrieven schrijft

Roald Munnig Schmidt
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-12-2017 11:26
Lid

Sinds: 24.09.09

Ik vraag me ook af hoe het met de kunsvliegconversie zit. Deze eindigt origineel, naast de FI(S) conversie, ook op 8 april 2018.
Betekend dat als je een pos only rating heb 'behaald' en je na 8 april converteerd dat deze niet meer geldig wordt verklaard? Wat er dan op neer komt dat iedereen die nog een looping wil maken in 2018 deze winter ook moet converteren.

Ook over de instructeurs is het stuk niet eenduidig. In de samenvatting wordt aangeraden om voor 8 april te converteren. Iets wat logisch is als je club een DTO wil worden rond 8 april. Maar aan het einde staat dat na 8 april je niet meer kan converteren.

Het zou toch mogelijk moeten zijn om in een overleg tussen de KNVvL en het IL&T deze 2 conversie stukken te herzien en de verval datum naar 8 april 2020 te stellen, voor zowel het kunstvliegen als FI(S). Daarmee krijgen brevethouders en het IL&T de rust dat niet persé deze winter alles geconverteerd moet worden.

Ik heb dit al eerder gevraagd bij het IL&T en ze gaven aan dat dit via de KNVvL gecommuniceerd zou worden, maar na meerdere malen vragen heb ik daarvan nog geen antwoord ontvangen.

Iig gaat het deze winter druk worden met de papierwinkel Wink

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden