| 20-01-2018 | 18:10
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
acl in de kap
Frits Urselmann
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-11-2017 22:21

Lid

Sinds: 04.09.08

http://www.how2so...h-calgnome

wat is jullie mening over dit systeem ?

groetkes
Frits
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

http://www.lange-...

vezc.aero

http://www.lange-aviation.com/
Jan van Maarseveen
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-11-2017 22:55
Lid

Sinds: 02.09.08

Lijkt me helemaal super Frits! Zou graag deze winter een paar kisten van ons er mee uitgerust zien. En als het goed bevalt de hele vloot.
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)

davidh
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-11-2017 07:34
Lid

Sinds: 03.11.08

Ik was niet overtuigd van de waarneembaarheid.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

Jan van Maarseveen
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-11-2017 08:40
Lid

Sinds: 02.09.08

Bij zichtbaarheid gaat het om de korte afstand David. Je hoeft geen kist op een kilometer afstand te zien. Je wilt tijd hebben om uit te kunnen wijken en dan gaat om redelijk dichtbij. Vooral rechtuit onder een straat lijken ze mij (ik heb ze zelf ook nog nooit gezien in de lucht) effectief. Maar ook een thermiekende kist als je zelf op een bel af vliegt of een kist die recht op jou afvliegt als je zelf thermiekt zul je denk ik goed zien met zo'n flitser.
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)

arjanvd
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-11-2017 13:59

Lid

Sinds: 03.09.08

Tijdens de Klix wedstrijd begin dit jaar (helaas slechts 1 wedstrijddag) was een LS10 hiermee uitgerust. Deze was op behoorlijk grote afstand zeer goed te zien.

Ik denk er ook over dit aan te schaffen....

Arjan van Dijk

deZwever
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-11-2017 22:05
Lid

Sinds: 09.02.11

Het heeft idd iets weg van een modegril; stel je voor dat je met 10 kisten een bel deelt, wordt je dol van dat geflikker om je heen, of worden de flitsen getimed (via de GPS klok)? Voor de prijs die ze er voor vragen zou je dat wel verwachten, maar gezien de bekabeling van/naar het dingetje niet. Maar ook met getimed signaal wordt t een windpark-circus. Kan je hem ook uitzetten/lichtintensiteit afregelen (bij hogere snelheid feller en/of vaker zoals bij de piepvario, bij lage snelheid zwakker oid)? Ik kan mij wel iets voorstellen bij het afracen van straten en langs besneeuwde hellingen zoomeren. Toch moet je bij dat soort activiteiten gewoon uitkijken & eventueel bereid zijn voortijdig uit te stappen wanneer er brokken komen. Nieuwe zweefvliegers zouden pas getriggerd worden hun ogen van de LX af te halen en naar buiten te gaan kijken wanneer ze pas wat zien flitsen: Typisch information-age gedrag in de hand werkend. Het lijkt een aardig idee maar er probeert duidelijk iemand wat mee te verdienen, als je de prijzen ziet. Al-met-al Schijnveiligheid. Ik mag hopen dat t nog een hele tijd duurt eer strobe-lights verplicht worden (btw: is daar niet gewoon al een norm voor?).

davidh
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2017 00:41
Lid

Sinds: 03.11.08

Jan van Maarseveen schreef:
Bij zichtbaarheid gaat het om de korte afstand David. Je hoeft geen kist op een kilometer afstand te zien. Je wilt tijd hebben om uit te kunnen wijken en dan gaat om redelijk dichtbij. Vooral rechtuit onder een straat lijken ze mij (ik heb ze zelf ook nog nooit gezien in de lucht) effectief. Maar ook een thermiekende kist als je zelf op een bel af vliegt of een kist die recht op jou afvliegt als je zelf thermiekt zul je denk ik goed zien met zo'n flitser.

De twee gevaarlijkste zaken zijn m.i.:
- in hetzelfde deel van de bel tegen elkaar aanvliegen. Hier helpt dit niet echt. Je raakt elkaar gewoon kwijt (twee dode hoeken).
- iemand met 150km/u onder dezelfde straat tegenkomen.

Die tweede is me een keer overkomen en is natuurlijk zeer gevaarlijk. Ik denk dat je dan al snel 300 meter nodig hebt, na herkenning van de ander, om "netjes" uit te wijken (als de ander je niet ziet en niet uitwijkt).

Ik zou die led flitser wel eens willen zien in het echt.
Gewijzigd door davidh op 30-11-2017 00:42
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

arjanvd
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2017 09:14

Lid

deZwever schreef:
Het heeft idd iets weg van een modegril; stel je voor dat je met 10 kisten een bel deelt, wordt je dol van dat geflikker om je heen, of worden de flitsen getimed (via de GPS klok)? Voor de prijs die ze er voor vragen zou je dat wel verwachten, maar gezien de bekabeling van/naar het dingetje niet. Maar ook met getimed signaal wordt t een windpark-circus. Kan je hem ook uitzetten/lichtintensiteit afregelen (bij hogere snelheid feller en/of vaker zoals bij de piepvario, bij lage snelheid zwakker oid)? Ik kan mij wel iets voorstellen bij het afracen van straten en langs besneeuwde hellingen zoomeren. Toch moet je bij dat soort activiteiten gewoon uitkijken & eventueel bereid zijn voortijdig uit te stappen wanneer er brokken komen. Nieuwe zweefvliegers zouden pas getriggerd worden hun ogen van de LX af te halen en naar buiten te gaan kijken wanneer ze pas wat zien flitsen: Typisch information-age gedrag in de hand werkend. Het lijkt een aardig idee maar er probeert duidelijk iemand wat mee te verdienen, als je de prijzen ziet. Al-met-al Schijnveiligheid. Ik mag hopen dat t nog een hele tijd duurt eer strobe-lights verplicht worden (btw: is daar niet gewoon al een norm voor?).

Jammer dat er direct zo negatief gereageerd wordt op een zeer goed veiligheidsinitiatief.

De strobe wordt overigens getriggerd door een Flarm waarschuwing. Zodra je flarm afgaat, gaat de strobe flitsen en zie je direct waar het potentieel gevaar zit. Dit is exact wat je wil bereiken met een waarschuwingssysteem, namelijk dat je buiten kijkt en niet op een schermpje gaat zoeken.
Arjan van Dijk

wdenbaars
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2017 09:54
Lid

Sinds: 26.05.09

Afgelopen zomer tijdens de Bailleau wedstrijd waren er ca 10 toestellen met de ACL in de staart. Veel van deze hadden de koppeling met de Flarm niet gemaakt (geen flarm signaal betekend namelijk geen ACL) maar hadden het systeem gewoon continue aanstaan waaronder ondergetekende.

Al met al is het een waarde toevoegend systeem, ook als je gewoon naar buiten kijkt verkort het de noodzakelijke tijd om een ander toestel te herkennen en ook als je met 3 of meer vliegtuigen in een thermiekbel draait stoort het niet.

Om terug te komen op de vraag van Frits, het systeem in de cockpitkap heb ik 1 keer gezien bij de Demo Discus 2C FES van SH hier was het niet operationeel. Het is zeker een goedkopere modificatie dan de ACL in de staart of het net zo effectief is weet ik niet maar baat het niet dan schaad het nietSmile

Alex v d Zouw
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2017 13:32
Lid

Sinds: 15.12.10

Bij het motorvliegen is ACL gewoon standaard. Ook de motorzwever waar ik op vlieg. Aan voordat de motor gestart wordt en pas uit als de motor afgezet is. Op zwevers was het niet echt mogelijk vanwege het stroomgebruik. Nu dus wel met energiezuinige LED's en betere accu's. Gekoppeld aan FLARM is prachtig, maar van mij mag het continu aan. Is nog goedkoper ook. Zie liever ruim op voorhand wat in mijn ooghoeken flitsen, dan pas wanneer de FLARM begint te gillen.
Gewijzigd door Alex v d Zouw op 30-11-2017 13:34
Alex v.d. Zouw

Lars
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2017 13:49
Lid

Sinds: 01.09.08

deZwever schreef:
Nieuwe zweefvliegers zouden pas getriggerd worden hun ogen van de LX af te halen en naar buiten te gaan kijken wanneer ze pas wat zien flitsen: Typisch information-age gedrag in de hand werkend. Het lijkt een aardig idee maar er probeert duidelijk iemand wat mee te verdienen, als je de prijzen ziet. Al-met-al Schijnveiligheid. Ik mag hopen dat t nog een hele tijd duurt eer strobe-lights verplicht worden (btw: is daar niet gewoon al een norm voor?).

Ja, want tijdens het vliegen is de LX inderdaad het enige interessante.... Daar zie ik namelijk precies op hoe de cumuls eruit zien, welk pad ik het beste kan vliegen, hoe de mogelijke (buiten)landingsvelden eruit zien en hoe dicht andere kisten precies in de buurt zitten. Echt een goed argument!

Afgelopen jaar een paar kisten met ACL in de staart gezien voor de startlijn onder donkere cumuls en ze vielen me erg goed op!(Waarschijnlijk omdat ik toen nog geen LX, maar een Cambridge had.....)
Lars Berendes
Aeroclub Salland!

arjanvd
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2017 14:51

Lid

Alex v d Zouw schreef:
Gekoppeld aan FLARM is prachtig, maar van mij mag het continu aan. Is nog goedkoper ook. Zie liever ruim op voorhand wat in mijn ooghoeken flitsen, dan pas wanneer de FLARM begint te gillen.

Bij de versie die ik gezien heb kun je verschillende modi instellen, een bepaald vast interval + een kleiner interval/extra flitsen bij een Flarm conflict.
Arjan van Dijk

ericmunk
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2017 16:41
Lid

Sinds: 17.09.08

Hoe is de inbouw afgedekt? Minor Change (voor Part-M/SAS)? Of valt dit onder de nieuwe CS-STAN? Ik zie namelijk geen TM's van de bekende fabrikanten...

arjanvd
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-12-2017 02:02

Lid

ericmunk schreef:
Hoe is de inbouw afgedekt? Minor Change (voor Part-M/SAS)? Of valt dit onder de nieuwe CS-STAN? Ik zie namelijk geen TM's van de bekende fabrikanten...

voor LS/Dg valt dit volgens mij onder: TM: DG-G-07: https://www.dg-fl...G-G-07.pdf

zie https://www.dg-fl...G-G-07.pdf
punt 5.5
Arjan van Dijk

Frits Urselmann
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-12-2017 10:22

Lid

arjanvd schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Gekoppeld aan FLARM is prachtig, maar van mij mag het continu aan. Is nog goedkoper ook. Zie liever ruim op voorhand wat in mijn ooghoeken flitsen, dan pas wanneer de FLARM begint te gillen.

Bij de versie die ik gezien heb kun je verschillende modi instellen, een bepaald vast interval + een kleiner interval/extra flitsen bij een Flarm conflict.

Ik vraag me eigenlijk af of ik die ACL moet koppelen aan de Flarm ! tenslotte vliegen er ook nog veel motorkisten rond die geen Flarm hebben

wat betreft sroomverbruik hoef je bij de Antares nergens naar te kijken ! die heeft genoeg power aan boord
Cool

vezc.aero

Alex v d Zouw
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-12-2017 11:00
Lid

Sinds: 15.12.10

Frits Urselmann schreef:
wat betreft sroomverbruik hoef je bij de Antares nergens naar te kijken ! die heeft genoeg power aan boord
Cool

Heb helaas geen Antares centen. Angry
Alex v.d. Zouw

Zweefduiker
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-12-2017 11:02

Lid

Sinds: 01.09.08

Frits, heb je ADSB-IN in je kist?

Dan kun je wellicht daar iets mee doen. Bij mij op de display worden naast FLARM signalen ook motorkisten aangegeven, die hun transponder aan hebben staan (en verder geen FLARM hebben) al dan niet in combinatie met ADSB.

Als ik zo'n ACL zou inbouwen zou ik het willen koppelen aan het ADSB signaal (dus niet alleen maar aan de FLARM) zodat het gaat flitsen zodra er een ADSB waarschuwing wordt afgegeven.

I must go back to the sky again, To the world of air smooth and soft. And all I ask is a sleek ship and a thermal to take her aloft.

Frits Urselmann
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-12-2017 07:52

Lid

Alex v d Zouw schreef:
Frits Urselmann schreef:
Cool

Hoi Alex,

de Aanschaf is wellicht hoger als een andere zelfstarter, maar daarvoor heb je wel een heel veilig, betrouwbaar en vooral een still vliegtuig,
wat ook nog erg mooi vliegt geen moeilijke handling, een volledige acculading kost hier in NL ~3 € daar kun je ruim 3000 mtr. mee klimmen
Na 8 jaar Antares ervaring heb ik 350€ uitgegeven aan een TM voor de rest alleen maar plakband, wax ingekocht en natuurlijk de kosten die je voor elke zelfstarter op moet hoesten zoals verzekering , stalling etc.

dus die Antares centen vallen best mee Wink

maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden Cool

vezc.aero

Jan Ritsma
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-12-2017 11:16

Lid

Sinds: 09.09.08

Frits Urselmann schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Frits Urselmann schreef:
Cool

Hoi Alex,

de Aanschaf is wellicht hoger als een andere zelfstarter, maar daarvoor heb je wel een heel veilig, betrouwbaar en vooral een still vliegtuig,
wat ook nog erg mooi vliegt geen moeilijke handling, een volledige acculading kost hier in NL ~3 € daar kun je ruim 3000 mtr. mee klimmen
Na 8 jaar Antares ervaring heb ik 350€ uitgegeven aan een TM voor de rest alleen maar plakband, wax ingekocht en natuurlijk de kosten die je voor elke zelfstarter op moet hoesten zoals verzekering , stalling etc.

dus die Antares centen vallen best mee Wink

maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden Cool

Eh, wat kosten nieuwe batterijen als het zover is? Grin
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
Frits Urselmann
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-12-2017 13:47

Lid

maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden Cool[/quote]

is lezen moeilijk Jan ? Smile