| 24-02-2018 | 10:34
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Laser cut Cockpit panel Mini Nimbus
Marco uit hangar 5
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-01-2018 01:26
Lid

Sinds: 02.09.08

Hoi,

Ik wil jullie dit niet onthouden.

Vorig jaar geprobeerd bij Schempp Hirth een blank paneel te kopen voor de mini nimbus, om deze dan te laten frezen bij Glider Pilot Shop... maar helaas maakt Schempp Hirth deze niet meer, ze raden me aan er zelf eentje te maken van glasvezel of aluminium... De keuze was voor mij snel gemaakt, glasvezelplaat, dit is licht en sterk, en omdat ik Bluetooth en wifi gebruik in de cockpit, is het wel fijn dat het paneel ook signaal doorlatend is:

Vandaag heb ik bij Snijmeesters in Haarlem mijn cockpit panel onderdelen opgehaald, laser gesneden uit een plaat glasweefsel eopoxyplaat van 1.5mm dik. Ik ben er erg tevreden over! De randjes zijn wel zwart, maar dat geeft niet, het geheel wordt straks toch nog in Nextel gespoten:

i64.tinypic.com/2cps1ue.jpg

De glasvezel epoxyplaat heb ik hier gekocht: Carbon Experience, Glasvezel Epoxy plaat 1,5 mm

Het was voor de snijmeesters voor het eerst dat ze glasvelzelplaat gingen snijden, gelukkig was de plaat groot zat (100x50cm) zodat ze ook wat testen konden doen. Vanmiddag vertelde hij me dat de laser er best moeite mee had om er door te komen, de laser moest op vol vermogen, en langzaam snijden... het schijnt ook behoorlijk gestonken te hebben :-)

Om te kunnen snijden hadden ze een digitale tekening nodig (DXF), ik heb deze zelf getekend in Autocad, de "cutout layer" de kleur rood geven, dan weet de snijmeester dat hij dat moet gaan snijden.

i67.tinypic.com/2hy8a1.jpg

Komend weekend de randjes schoonmaken, instrumenten passend maken, en dan met epoxy in elkaar lijmen.

Voor de kosten hoef je het niet te laten, het snijden kostte Ä51,63

Leuk projectje dit :-)
Gewijzigd door Marco uit hangar 5 op 26-01-2018 01:31
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCH website)

Alex v d Zouw
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-01-2018 07:48
Lid

Sinds: 15.12.10

Hoop niet voor het snijbedrijf dat ze er met hun neus bovenop gestaan hebben. Epoxyhars affikken is nogal slecht voor de mens. Tip voor een volgende keer. Laat het watersnijden.
Voor de rest ziet het er prachtig uit.
Alex v.d. Zouw

Marco uit hangar 5
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-01-2018 09:09
Lid

Sinds: 02.09.08

Watersnijden heb ik ook aan gedacht maar dit was in de buurt. en kon redelijk snel en voordelig gesneden worden. Ik hoop dat er geen tweede keer nodig is voorlopig :-)
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCH website)

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.08 seconden