| 28-03-2024 | 19:20
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Wil je zweefvliegen in paradijs Namibië?
Bert de Wijs
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-09-2009 17:49
Lid

Berichten: 50
Sinds: 02.09.08

Al gedroomd van minimaal 3/sec stijgen met regelmatig 4-5-6 m/sec? Tot een hoogte van 2-3-4.000m boven de grond? Deze droom is werkelijkheid in Kiripotib. Namibië is het thermisch krachtigste werkbare gebied van de aardbodem. De zon staat in december 100% loodrecht boven Kiripotib.

Ik verhuur mijn DG-808C Competition zelfstarter in de maanden november en januari. Reserveringen in overleg. De kist heeft alles wat men zich wensen kan. LX8000Flarm, radio met 2 frequenties, transponder, ELT, 4 liter zuurstof met EDS, enorme solar installatie (nooit laden). Satelliet telefoon voor het geval van buitenlanden in het niets.

Namibië heeft een stabiel politiek klimaat. De hele bevolking spreekt Afrikaans (zeer oud goed te volgen Nederlands), velen spreken Engels en alle blanken spreken Duits en Engels. Het is een bovenmatig schitterend land met goede infrastructuur. Op één na het minst bevolkte land ter wereld (Mongolië is nr. 1). GSM werkt regelmatig goed bij farms en zeker op Kiripotib Farm. Vanaf 4.000m hoogte tijdens het doorsteken heb ik mijn dochter via GSM gelukkig nieuwjaar gewenst.

Vrijdagavond 19:00u vertrekken in Düsseldorf, betekent aankomst in Kiripotib Gliding Center zaterdagmorgen 11:00u lokale tijd incl. afhaling op de luchthaven in hoofdstad Windhoek. Tijdsverschil met Nederland is 1 uur. Niks jetlag.

Namibië is bloedheet. Sjouwen in die hitte is niet wat je wilt. Kiripotib is het comfortabelste zweefvliegveld op het zuidelijk halfrond (ik ben op alle bekende geweest). Water vullen op de standplaats van de zwever. De kist staat op 100 meter van mijn kamer met airco. Toestel omdraaien, 40m schuiven, startknop indrukken, vliegen. De eetplaats en het zwembad is 50 m van de kamer. Kiripotib hanteer een "all-in" tarief. Het vliegen, stallen en wat erbij hoort, kamer of chalet, incl. 3 maaltijden per dag, incl. alle drank, excl. alcohol. Omdat Kiriptoib pas vorig jaar is begonnen met zweefvliegen, is het (nog) relatief goedkoop. Het wordt echter snel ontdekt als ideaal zweefvliegveld.

Kiripotib Farm is groot, 72 Km omtrek. Het is een oase onder bomen in een wijde lege omgeving. Op evt. niet vliegdagen samen met de farmer in een 4-wheel-drive een koedoe (soort gems) schieten voor het avondeten is wel heel bijzonder. Er is geen dorp of zo in de buurt. Dus veel boeken enz. meenemen. Internet via de satelliet is snel en gratis (op een naburig zeer bekend zweefvliegveld werkt internet uitsluitend met een te betalen langzame GPRS telefoon verbinding). Kiripotib is en blijft kleinschalig. Daarom zeer gezellig en weinig geregel. Omdat er uitsluitend zelfstarters op het veld vliegen is de vloot van 10 vliegtuigen in no-time in de lucht. Wachttijden zijn onbekend.

http://www.kiripo...tiven.html

Kortom een zeer relaxte zweefvlieg vakantie. Ik kwam vorig jaar totaal uitgerust terug, ondanks 100 uur vliegen in 3 weken. Vliegreizen er naar toe zijn er nog volop, maar niet te lang wachten. Het gaat nu snel. Ik kijk er al echt naar uit. In december vlieg ik zelf.

Bert de Wijs
Tel: +32-14-690.963
Mail: baarletrading~e-mail-symbooltje~baarle.org
Gewijzigd door Bert de Wijs op 12-09-2009 18:44
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.02 seconden