West Coast hellingen
|
webmaster |
Geplaatst op 26-10-2009 22:38
|
Superbeheerder
Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08
|
Zo te zien was het vandaag "duinen dag".
Gewijzigd door webmaster op 26-10-2009 22:40 |
|
|
|
BartGeurts |
Geplaatst op 27-10-2009 10:33
|
Lid
Berichten: 55
Sinds: 07.09.08
|
Gaaf! Zijn er ook foto's? |
|
|
|
fixalot |
Geplaatst op 27-10-2009 11:26
|
Lid
Berichten: 235
Sinds: 11.03.09
|
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TekPRD0pJcU[/video]
beter filmpjes op jouwbuis...
update webmaster: video bb-code toegevoegd
Gewijzigd door webmaster op 28-10-2009 12:38 |
|
|
|
Jip |
Geplaatst op 27-10-2009 16:05
|
Lid
Berichten: 74
Sinds: 24.12.08
|
Heel gaaf inderdaad!
Dacht dat dit tot nu toe (bij de duinen) alleen werd gedaan met oudere (houten) kisten vanwege kleinere draaicirkel en zo?? Maar zo te zien gaat dit ook goed met Discus/LS8!!
Gewijzigd door Jip op 28-10-2009 00:35 |
|
|
|
Bier |
Geplaatst op 27-10-2009 22:44
|
Lid
Berichten: 654
Sinds: 01.09.08
|
Te vet!
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------
Schleigah! |
|
|
|
marco haakmeester |
Geplaatst op 27-10-2009 23:28
|
Lid
Berichten: 51
Sinds: 02.09.08
|
Mooie beelden. Het vliegen moet helemaal prachtig zijn geweest. |
|
|
|
Bert de Wijs |
Geplaatst op 28-10-2009 00:04
|
Lid
Berichten: 50
Sinds: 02.09.08
|
Helemaal geweldig, dan is zo'n kustclub toch weer leuk, als het binnenland onvliegbaar is.
Trouwens, zo'n Discus heeft wel het snelle geluid van de Nederlandse Spoorwegen |
|
|
|
jantoon |
Geplaatst op 28-10-2009 09:24
|
Lid
Berichten: 40
Sinds: 16.09.09
|
Een klein commetaar op het niveau veiligheid van de franse collega's die ook met intresse kijken hoe er in het platte landje helling gevlogen wordt. In hoop dat iedereen er wat van kan leren (de originele auteur is een franse instructeur met enkele duizenden uren bergvlieg ervaring)
voor niet frans lezenden zie vertaling onder
Dans vidéo je trouve le virage très démonstratif de ce qu'il ne faut pas faire au niveau de la symétrie pendant un virage en vol de pente. Excusez-moi de détourner un peu le sujet initial vers la sécurité, mais l'occasion est trop belle et la situation trop parfaitement filmée:
-avant le virage, badin à 110km/h, ailes horizontales, franche correction de dérive, c'est parfait, rien à redire
-ça monte fort, le pilote se dit que c'est le bon moment de placer son demi-tour, d'autant que son pote vient de faire la même chose devant lui, la décision est parfaite, rien à redire non plus, mais ensuite, ça se gâte d'un coup
-le pilote veut tourner le plus court possible, mais il n'est pas très haut, donc...
-il enfonce bien son palonnier à fond, sans mettre le manche à fond pour incliner rapidement la machine en début de virage (on dirait qu'il veut "tourner à plat" , le fil de laine part bien franchement à l'intérieur, c'est très laid à cette hauteur !! La machine met du temps à s'incliner, mais ça vient quand même. Par chance il ne réduit presque pas son badin (105 km/h, dommage quand on veut tourner très court soit dit en passant...). Pour peu qu'il ait réduit un peu plus son badin et qu'il ait eu droit à la petite rafale qui va bien à cet instant, on n'aurait peut-être pas pu voir la vidéo...
-il stabilise ensuite le virage puis la sortie de virage semble OK
In de video laat de laatste bocht goed zien wat men niet moet op niveau symmetrie in de bocht, tijdens het hellingvliegen. Met mijn exuseses het originele bericht een veilgheids draai te geven maar de gelegenheid is te goed en zeer goed gefilmd, om geen gebruik van te maken.
- voor de bocht snelheid 110 km/h, vleugels horizontaal, duidelijke correctie van de drift, perfect geen enkel commentaar.
- het stijgen is sterk, de piloot besluit dat dit het goede moment is om te draaien, terwijl zijn collega voor hem het zelfde doet, goede beslissing ook niets op aan te merken, maar daarna wordt het wat minder
- de vlieger wil de bocht maken met een zo kort mogelijke draaicirkel, maar hij vliegt niet laag boven de grond, dus....
-hij geeft vol voeten, maar geeft niet voldoende knuppel om de kist voldoende te rollen bij het inzetten van de bocht, (men heeft de indruk dat hij vlak wil draaien) slip draadje verdwijnt kompleet naar de binnenzijden (schuiven!!!) erg link op deze hoogte !!! De kist heeft wat tijd nodig om helling te krijgen maar komt er uiteindelijk toch, gelukkig neemt de piloot bijna geen snelheid terug (105 km/h een beetje jammer indien men kort wil draaien maar dit terzijde..) Met een beetje minder snelheid en een kleine vlaag/turbulentie op het zelfde moment, hadden we misschien nooit de video kunnen zien...
-Vervolgens wordt de bocht gestabiliseerd en het uitkomen van de bocht lijkt OK.
Over bochtendraaien laag bij de grond is volgens mij overigs ook een artikel verschenen in de thermiek enkele jaren geleden altijd goed om eens na te lezen.
Veel helling plezier
Jantoon
Gewijzigd door jantoon op 28-10-2009 09:28 |
|
|
|
Ruud Holswilder |
Geplaatst op 28-10-2009 09:36
|
Lid
Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08
|
Prachtige spectaculaire beelden
Het snelle geluid van de NS ontgaat mij even of Bert bedoelt misschien die tevreden kraakgeluidjes?
Die kan je overigens voorkomen door de worteleinden die tegen elkaar aanliggen licht in te smeren met vaseline. |
|
|
|
Ruud Holswilder |
Geplaatst op 28-10-2009 10:08
|
Lid
Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08
|
jantoon schreef:
Een klein commetaar op het niveau veiligheid van de franse collega's die ook met intresse kijken hoe er in het platte landje helling gevlogen wordt. In hoop dat iedereen er wat van kan leren (de originele auteur is een franse instructeur met enkele duizenden uren bergvlieg ervaring)........
Die Fransman heeft goed opgelet, bocht werd niet helemaal zuiver gecoördineerd gevlogen, maar ook weer niet zo overdreven als hij stelde met "vol voeten".
Zo'n situatie heb je al snel als je aan het filmen bent uit de losse hand.
Daarom doe je er beter aan om een camera vast te zetten of er eentje in een hoofdband te dragen. |
|
|
|
Floris Meinster |
Geplaatst op 28-10-2009 10:59
|
Lid
Berichten: 47
Sinds: 02.04.09
|
Mooie beelden, mooi ook om te zien dat Castricum de mogelijkheid heeft om weer op het thuisveld te landen. Bij de KZC is de afstand naar het veld te groot om dit te doen, waardoor we alleen met hout hellingvliegen, ivm. corrosie die bij plastic moeilijker is te ondekken en op te lossen. Helaas hebben we op dit moment geen kisten klaar om mee te hellingen, of er moeten turbo-vliegers zijn die dit eens uit willen proberen... |
|
|
|
jantoon |
Geplaatst op 28-10-2009 11:18
|
Lid
Berichten: 40
Sinds: 16.09.09
|
Die Fransman heeft goed opgelet
Daar hebben de Fransen ook alle reden toe want hier gebeuren nog wel eens ongelukken en vaak hebben die te maken met dicht bij de grond vliegen wat in de bergen heel gebruikelijk is zoals je weet
Dit jaar weer veel in het naseizoen wanneer het vliegen hier meer echt bergvliegen wordt en minder platteland vliegen hoog boven de bergen
Jantoon |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 28-10-2009 11:24
|
Lid
Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08
|
Leuke film
Die fransman heeft wel gelijk, maar het schuiven lijkt mij niet zo dramatisch als hij schrijft.
Het voordeel m.i. van hogere snelheid in de bocht is wel dat het effect van eventueel ietsje schuiven (overtrek risico) wat minder wordt.
Maar goed op je coordinatie letten is natuurlijk veel beter. |
|
|
|
BartGeurts |
Geplaatst op 28-10-2009 11:52
|
Lid
Berichten: 55
Sinds: 07.09.08
|
Eindelijk weer een toppic waar we het weer lekker eens zijn met elkaar... Wat kan zweefvliegen toch mooi zijn |
|
|
|
Philippe |
Geplaatst op 28-10-2009 12:03
|
Lid
Berichten: 30
Sinds: 27.10.09
|
Van afgelopen maandag heb ik hier nog een filmpje staan
[video]http://www.youtube.com/watch?v=FgfiQo4_dMs[/video]
De foto's zullen binnenkort bij media op de site www.ezzc.nl komen te staan.
update webmaster: video bb-code toegevoegd
Gewijzigd door webmaster op 28-10-2009 12:38 |
|
|
|
Jip |
Geplaatst op 28-10-2009 12:12
|
Lid
Berichten: 74
Sinds: 24.12.08
|
Philippe schreef:
Van afgelopen maandag heb ik hier nog een filmpje staan
http://www.youtube.com/watch?v=FgfiQo4_dMs
De foto's zullen binnenkort bij media op de site www.ezzc.nl komen te staan.
Ook erg mooi!
Vergeet inderdaad niet om nog even een inzending (hoeft helemaal niet lang te zijn) te doen voor de videowedstrijd op de NZD, denk dat er met al jullie beelden/foto's gecombineerd best een goed filmpje is te maken!
Gewijzigd door Jip op 28-10-2009 12:14 |
|
|
|
annehoekstra |
Geplaatst op 28-10-2009 19:36
|
Lid
Berichten: 29
Sinds: 15.12.08
|
Dit is gaaf zeg! Staat vanaf nu op mijn zweefvlieg To-Do lijstje
http://vimeo.com/... |
|
|
|
Michiel Burgering |
Geplaatst op 28-10-2009 21:08
|
Lid
Berichten: 63
Sinds: 04.09.08
|
Hey Anne! Iets voor Ameland 2010 ?? Ben bang dat het daar niet gaat, maar wind is er zat, niewaar??
Maar goeie genade, wat een mooie filmpjes zeg!
BartGeurts schreef:
Eindelijk weer een toppic waar we het weer lekker eens zijn met elkaar... Wat kan zweefvliegen toch mooi zijn
Inderdaad..... Veel leuker dan al dat gemekker van niet nader te noemen forumbezoekers.... |
|
|
|
Bier |
Geplaatst op 28-10-2009 23:02
|
Lid
Berichten: 654
Sinds: 01.09.08
|
Toch eens nadenken hoe hoog de Lemelerberg nou ook al weer is.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------
Schleigah! |
|
|
|
Frank Hiemstra |
Geplaatst op 28-10-2009 23:14
|
Superbeheerder
Berichten: 502
Sinds: 01.09.08
|
Fantastische films hoor! Lijkt me echt een unieke ervaring!
Philippe, ik wacht je belletje af!
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 28-10-2009 23:22 |
|
|