| 29-03-2024 | 09:57
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Skylaunch lier met retrieve lier
Dirk-Jan Z
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2009 10:52
Lid

Berichten: 88
Sinds: 29.09.09

Hallo,

op Terlet heeft de SZT nu twee jaar ervaring opgebouwd met de combinatie van een Skylaunch hoofdlier en een terughaal lier. Ik ben benieuwd naar zo veel mogelijk objectieve ervaringsberichten. Wat ik er van hoor tot nu toe varieert van "Fantastisch" (Nieuwsbrieven SZT) tot aan "Total Failure" (wandelgangen Terlet) en berichten daartussenin: "als het werkt, werkt het goed".
Dit is nadrukkelijk niet bedoeld als SZT-bashing, ik wil graag zakelijke en feitelijke antwoorden.

Dirk-Jan
 
Ruud Holswilder
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2009 11:24
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Ik heb er ongeveer 20 starts mee gemaakt en neig tot "als het werkt, werkt het goed", maar iets positiever; als het werkt dan werkt het super!
Een ongelofelijke acceleratie, prima snelheid en goede hoogte; ook met een kist van 750 Kg.
Met een goed ingestelde grondorganisatie kan je ook een enorm hoge startcapaciteit halen.
 
Olivier
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2009 12:19
Lid

Berichten: 71
Sinds: 03.09.08

Heb er ook ongeveer 20 starts ervaring mee, en behoor tot de categorie "als het werkt, werkt het goed". Heb er wel vaak problemen mee gezien. De kans op een kabelbreuk is 2 x zo groot. In theorie zou dit sneller op te lossen moeten zijn, want je hebt als 't goed is beide uiteindes van de kabels nog, maar in de praktijk duurt het imho langer dan als er een 6 trommel lier zou staan, en er meteen door gelierd kan worden en in de tussentijd de kabel gerepareerd wordt.
Vwb lierprestaties ben ik niet ontevreden, het enige moment waar je duidelijk 'last' hebt van de terughaalkabel, is tijdens de grondacceleratie. Je wordt dan duidelijk opzij weg getrokken, richting de kant waar de terughaallier staat.
Een goede grond/lieristen organisatie is van groot belang om de hoge startproductie te kunnen halen, en dit is mijn insziens makkelijker met een 4-/6-trommellier...
Gewijzigd door Olivier op 16-11-2009 12:20
 
http://www.zweven.eu
Jan Ritsma
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2009 13:34
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Met de skylaunche ben ik 1x opgelierd met een kist vol water (525 kilo).
Het was een perfecte lierstart.

Wel had ik schade aan de kist omdat de lierkabel op het moment dat hij strak kwam bijna onder een hoek van 90 graden met de langsas stond. Dat kan niet bij mijn kist want dan gaat het deurtje dat bij mij het gat van de tosthaak afsluit kapot.

Toevallig heb ik de kort geleden met twee liermannen gesproken die ervaring hebben met het systeem.
Zij vinden het systeen "te licht" en niet geschikt voor het zeer intensive gebruik dat de SZT er van maakt.
Verder wordt het als een nadeel ervaren dat de mensen die het bedienen erg goed opgeleid moeten zijn en erg goed de aandacht erbij moeten houden.

Dus als het werkt werkt het super, maar de vraag is dan hoe vaak werkt het.
Dat zou te vinden moeten zijn in de administratie van de SZT.........
 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jakko
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2009 15:42
Lid

Berichten: 2
Sinds: 28.10.08

Jan Ritsma schreef:

Toevallig heb ik de kort geleden met twee liermannen gesproken die ervaring hebben met het systeem.
Zij vinden het systeen "te licht" en niet geschikt voor het zeer intensive gebruik dat de SZT er van maakt.
Verder wordt het als een nadeel ervaren dat de mensen die het bedienen erg goed opgeleid moeten zijn en erg goed de aandacht erbij moeten houden.


Ik ben ook lierist bij de SZT, en moet zeggen dat ik deze mening niet deel, ik weet niet precies in welk opzicht ze de lier "te licht" vinden, maar vermogen heeft deze meer dan genoeg.
Het punt van aandacht erbij houden klopt wel, 1 momentje van onoplettendheid en je hebt spaggethi di staal Cool, maar daar is opzich niets mis mee, het houdt je scherpWink
Gewijzigd door Jakko op 16-11-2009 15:45
 
kloppertjes
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2009 17:47
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

Wat betreft het te licht zijn, (Dit heb ik puur van horen zeggen, heb zelf nooit met een skylaunch gelierd), is dat de lier met hele zware kisten (Denk DG-505 met vol water) inderdaad wat moeite heeft om goed de snelheid er in te houden. Maar daar heeft bijna geen enkele lier voldoende vermogen voor. Het hangt dus volledig af van de kist waarmee je vliegt hoe het ding werkt.

Ik heb wel de gelegenheid gehad om eens om het ding heen te lopen en het vanuit een technisch oogpunt eens te bekijken. (Ik blijf wat dat betreft een werktuigbouwer :-P)

Alles bij elkaar genomen lijkt er echt goed nagedacht te zijn over de lier. Alles is goed bereikbaar en stevig gebouwd, de mechanische aspecten zijn zo eenvoudig mogelijk gehouden en er zitten een paar slimme dingen in (Zoals de wind instelling en de instelbare gas aanslag)
Zeker in vergelijking met de Tost-lier waar ik normaal aan sleutel en op lier is het echt een heel stuk beter. Nadeel is wel dat het ding zo'n 3 ton weegt, dus je moet het wel kunnen verslepen.
Ivar Klop
 
Ruud Holswilder
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2009 19:47
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Kloppertjes schreef:
Wat betreft het te licht zijn, (Dit heb ik puur van horen zeggen, heb zelf nooit met een skylaunch gelierd), is dat de lier met hele zware kisten (Denk DG-505 met vol water) inderdaad wat moeite heeft om goed de snelheid er in te houden. Maar daar heeft bijna geen enkele lier voldoende vermogen voor. Het hangt dus volledig af van de kist waarmee je vliegt hoe het ding werkt.

Zoals reeds eerder opgemerkt, een duo op max tow (750kg) gaat als een raket omhoog aan de skylaunch
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 17-11-2009 14:50
 
Dirk-Jan Z
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2009 11:40
Lid

Berichten: 88
Sinds: 29.09.09

wat ik graag wil weten is niet alleen hoe krachtig de motor is en hoe mooi de start verloopt, ik wil vooral weten hoe goed het systeem als geheel is.
Hoe bevalt het nieuwe grondbedrijf (voor de lieristen èn voor de vliegers èn voor de startorganisatie)? In hoeverre moet je rekening houden met het landende verkeer (de kabel wordt immers tegen het verkeer in getrokken)? Hoe bevalt het opstellen en afbouwen van twee lieren en hoe snel gaat dat? Hoe is de gebruiksvriendelijkheid van beide lieren? Zit de onderkant niet te laag bij de grond bij het transport? Hoe robuust/betrouwbaar zijn beide lieren? Hoe bevalt het aftanken met lpg? Hoelang gaan de kabels mee? Hoe gevoelig is het systeem voor spaghetti? Waarom worden er geen kunststofkabels ingezet? Wat zijn de variabele kosten per start, wat zijn de vaste kosten per start bij 12.000 starts per jaar? Wat is de verwachte levensduur? Etc. Etc.

Dirk-Jan

PS
de technische details ken ik al van de website van Skylaunch. Het gaat mij om echte praktijkervaring.
 
Ruud Holswilder
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2009 12:23
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Dirk-Jan Z schreef:
In hoeverre moet je rekening houden met het landende verkeer (de kabel wordt immers tegen het verkeer in getrokken)?

Met landende zweefvliegtuigen heb je eigenlijk geen probleem op een groot veld als Terlet. Wel is er regelmatig startvertraging door TMG's die touch & go's maken.
 
Jan de Hulster
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2009 13:39
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ik meen dat de Gooische ZC ook een skylaunch gebruikt.
Misschien kunnen die wat vertellen?
 
Jakko
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2009 16:16
Lid

Berichten: 2
Sinds: 28.10.08

Dirk-Jan Z schreef:
Hoe bevalt het opstellen en afbouwen van twee lieren en hoe snel gaat dat?

Het opstellen en afbouwen van de lier gaat in no-time, het enige wat hoeft te gebeuren, is afkoppelen, wielblokken laten zakken, en de kabel van de hoofdlier naar de retrievelier brengen en daar met een simpele knoop aan elkaar leggen

Dirk-Jan Z schreef:
Hoe is de gebruiksvriendelijkheid van beide lieren?

Zeer makkelijk te bedienen, goed ergonomisch ingericht, enige minpunt, de trommelselector gaat nogal zwaar.

Dirk-Jan Z schreef:
Zit de onderkant niet te laag bij de grond bij het transport?

Hier heb ik nooit last van gehad, geen probleem volgens mij.

Dirk-Jan Z schreef:
Hoe robuust/betrouwbaar zijn beide lieren?

Er zijn inderdaad de nodige reparaties uitgevoerd, de reden hiervan wordt gegooid op het feit dat ze zeer intensief gebruikt worden.

Dirk-Jan Z schreef:
Hoe bevalt het aftanken met lpg?

Goed, alleen jammer dat het zo'n stuk rijden is op een trekker naar de dichtsbijzijnde pomp
(de lier wettelijk te zwaar om achter een auto te hangen)

Dirk-Jan Z schreef:
Hoelang gaan de kabels mee?

De kabels die skylaunch levert zijn in mijn ogen niet de beste, maar je kan er natuurlijk ook een ander soort op hangen Wink

Dirk-Jan Z schreef:
Hoe gevoelig is het systeem voor spaghetti?

Tijdens de lierstart vrijwel geen kans op spaghetti, tijdens het laatste stuk van het terughalen van de kabel helaas af en toe wel, dit door het te snel gas terugnemen bij de terugbrenglier.

Dirk-Jan Z schreef:
Waarom worden er geen kunststofkabels ingezet?

Geen idee, is wel mogelijk

Dirk-Jan Z schreef:
Wat zijn de variabele kosten per start, wat zijn de vaste kosten per start bij 12.000 starts per jaar?

Weet ik niet precies, wel weet ik dat met 2 volle tanks ( 150 Liter ) met gemak de 200 starts gehaald kunnen worden.

Dirk-Jan Z schreef:
Wat is de verwachte levensduur? Etc. Etc.

Geen idee

Dirk-Jan Z schreef:
PS
de technische details ken ik al van de website van Skylaunch. Het gaat mij om echte praktijkervaring.

Ik heb een paar duizend starts gelierd dit jaar op de skylaunch, het is en blijft een geweldige lier om op te lieren.
 
kloppertjes
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2009 18:01
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

Dirk-Jan Z schreef:
Waarom worden er geen kunststofkabels ingezet?


Geen idee, is wel mogelijk


Ik vermoed dat kunststofkabel gewoon niet geschikt is voor gebruik op Terlet. De ondergrond bestaat daar uit zand en stukken steen en er ligt in bijna alle banen ook nog eens een flinke hobbel in het veld. Kunststof kabel is nu eenmaal gewoon slijtage gevoeliger en kan er minder goed tegen als het over een dergelijk veld wordt getrokken. (En het is gewoon duur. Gezien het soort vliegbedrijf dat er wordt gevlogen is het niet zo relevant dat de lierhoogte wat lager is en is de meerprijs van kunststof waarschijnlijk gewoon teveel)
Ivar Klop
 
frans
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2009 18:17
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

Malden heeft wat dat betreft ook niet het beste veld....
Maar volgens mij zijn ze daar dik tevreden over de kunststof kabels.
Vergeet niet dat de kunststof kabel bijna géén eigen gewicht hebben en zodoende weinig horizontale druk (naar beneden) hebben.
Van wat ik hoor gaan kunststof kabels langer mee en is "splitsen" kinderlijk eenvoudig. Zeggen "ze"...
 
Ruud Holswilder
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2009 19:08
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

frans schreef:
Malden heeft wat dat betreft ook niet het beste veld....

Malden is wel vlak Wink
Als je op Terlet ZO staat, dan wordt de kabel over een heuvel heen getrokken, wat het begin van de start een zware grondbelasting op de kabel veroorzaakt.
 
frans
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2009 19:56
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

Malden vlak? Ben jij ff blij dat je niet achter een rollator loopt.....Grin (hoop niet dat je dat ooit gebeurd; zijn kl.te dingen hoor)
Lijkt me een kwestie van een matje uitleggen zoals in de bouw wel gebruikt wordt om tijdelijke wegen begaanbaar te houden / maken.
Trouwens ook op militaire velden met "intersecties" bruikbaar.
Gewijzigd door frans op 17-11-2009 21:05
 
Dirk-Jan Z
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2009 21:45
Lid

Berichten: 88
Sinds: 29.09.09

Het is een hardnekkig misverstand dat kunststofkabel harder slijt dan staalkabel op velden met steentjes. Dyneema (en Spectra) zijn beide veel slijtvaster dan staal. Je mag de kabel alleen niet zijwaarts belasten (dus er bijvoorbeeld niet overheen rijden op scherpe kiezels enzo). De lichte glooiing op Terlet is al helemaal geen punt. De last wordt verdeeld over miljoenen grassprietjes (en een paar steentjes inderdaad). In Duitsland zijn er zat velden met een bult waar ze prima resultaten met kunststof bereiken.
Uiteraard slijt kunststofkabel minder hard op een puur grasveld zoals Salland maar de slijtage zal op Terlet echt niet onmogelijk groot zijn.
Kunststofkabel is, als je slim inkoopt, nog maar 40% duurder dan staal en gaat bij normaal gebruik twee maal zo lang mee. Wat is dan duurder? Bovendien: de lier slijt veel minder, het veld slijt veel minder, de chutes zijn goedkoper, je komt hoger en je hebt minder storingen (breuken).
Dus ik snap niet zo goed dat Terlet er nog niet mee begonnen is.

Dirk-Jan
 
zendesigner
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2009 12:42
Lid

Berichten: 349
Sinds: 02.09.08

frans schreef:
Malden vlak? Ben jij ff blij dat je niet achter een rollator loopt.....Grin (hoop niet dat je dat ooit gebeurd; zijn kl.te dingen hoor)
Lijkt me een kwestie van een matje uitleggen zoals in de bouw wel gebruikt wordt om tijdelijke wegen begaanbaar te houden / maken.
Trouwens ook op militaire velden met "intersecties" bruikbaar.


In weelde passeren wij een betonnen intersectie van ongeveer een 30 meter door middel van oude rubberen transportbanden die de kabel van de beton vrijhouden.

Dit systeem werkt zeer goed. Wij hebben nog maar 1 kabelbreuk in het midden van de kabel gehad.
De reden hiervoor was dat, bij een gesimuleerde kabelbreuk in een van de weken ervoor, de kabel achter een mat blijven hangen was bij het terug inlieren.
 
Michiel S
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2009 21:17
Lid

Berichten: 6
Sinds: 24.09.09

frans schreef:
Malden heeft wat dat betreft ook niet het beste veld....
Maar volgens mij zijn ze daar dik tevreden over de kunststof kabels.
Vergeet niet dat de kunststof kabel bijna géén eigen gewicht hebben en zodoende weinig horizontale druk (naar beneden) hebben.
Van wat ik hoor gaan kunststof kabels langer mee en is "splitsen" kinderlijk eenvoudig. Zeggen "ze"...


Het grote nadeel bij kunststof is slijtage door hitte. Als een kabel geleiderol blokkeert dan is de kritische temperatuur van nog geen 200 graden al snel bereikt. Maar als we goed opletten dan gebeurt dit niet. Als we dan een breuk krijgen dan is de splits snel gemaakt, alleen bij hitte moet er soms een stuk tussenuit. Dik tevreden dusCool
 
SjaakSelen
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-11-2009 00:09
Lid

Berichten: 4
Sinds: 23.09.09

Dirk-Jan Z schreef:
Kunststofkabel is, als je slim inkoopt, nog maar 40% duurder dan staal.
Dirk-Jan


De prijs voor stalen lierkabel kan nogal verschillen, van 33euro/100meter (Skylaunch DE) tot 61euro/100meter (Bakker).
Van Dyneema kan ik prijzen vinden van 91 tot 132euro/100meter afhankelijk van leverancier, diameter en treksterkte.

Dirk-Jan: Kun je eens aangeven welke referentie jij gebruikt en wellicht een tipje van de sluier oplichten over de opmerking over slim inkopen?


Sjaak Selen
VZC
Gewijzigd door SjaakSelen op 19-11-2009 00:18
 
kloppertjes
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-11-2009 03:29
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

Ongeveer een jaar terug hebben we voor de DZC nieuwe lierkabels gekocht. De goedkoopste kunststof kabel die wij konden vinden was ongeveer 2 keer zo duur als de stalen kabel die wij uiteindelijk toch maar weer gekocht hebben (En dat was dan niet eens de goedkoopste staalkabel). Punt voor kunststof kabels was dan ook nog dat we van alles aan de lier aan zouden moeten passen.

Ik ben dus erg benieuwd waar die kabel zo goedkoop te krijgen zou zijn. Wij hebben het niet kunnen vinden.
Ivar Klop
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden