| 21-01-2018 | 05:57
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ADS-B: Het grote kabeltjestopic
Jan Willem de Wit
Geplaatst op 21-03-2011 09:32
Lid

Sinds: 20.03.11

Bij vliegclub Teuge wordt ook nagedacht over het zelfbouwen van een inteligente splitter. Bij ons moet de 19K2 extendet NMEA worden gefilterd en weer verzonden worden op 4800bd naar een VT01.
We overwegen hier zelf een printje met microcontroller en 232 converter te maken de ka6mux vind ik nogal prijzig.
Maar ik wacht met spanning af wat de Sallandse aan het doen is. Als hun project slaagt, is dat wellicht ook voor ons bruikbaar...
Gewijzigd door Jan Willem de Wit op 21-03-2011 09:32

bvweerd
Geplaatst op 21-03-2011 10:34
Lid

Sinds: 02.09.08

Inmiddels zijn de eerste ADS-Bboxjes ingebouwd in de vliegtuigen van Salland. De lente is begonnen, de eerste vluchten zijn zo meteen real-time te volgen met behulp van ADS-B Tup

De ADS-Bbox die op Salland gebruikt wordt gebruikt de Flarm om gefilterde data naar de transponder te sturen. Het kastje is slechts 4x6 centimeter en kan eenvoudig tussen bijvoorbeeld de Flarm en het Flarm display geplaatst worden.

Nieuwsgierig? kijk eens op http://www.zweefv...
Gewijzigd door bvweerd op 21-03-2011 10:53
Bastiaan van Weerd
Aero Club Salland

Jan Willem de Wit
Geplaatst op 21-03-2011 11:48
Lid

bvweerd schreef:
Inmiddels zijn de eerste ADS-Bboxjes ingebouwd in de vliegtuigen van Salland. De lente is begonnen, de eerste vluchten zijn zo meteen real-time te volgen met behulp van ADS-B Tup

De ADS-Bbox die op Salland gebruikt wordt gebruikt de Flarm om gefilterde data naar de transponder te sturen. Het kastje is slechts 4x6 centimeter en kan eenvoudig tussen bijvoorbeeld de Flarm en het Flarm display geplaatst worden.

Nieuwsgierig? kijk eens op http://www.zweefv...

Mooi werk! Jammer dat wij geen 3V ter beschikking hebben....
Ik ben bang dat we toch zelf iets moeten gaan maken. Frown
Dat wordt dan op z'n minst een 3V voeding en jullie kastje, maar dat biedt weinig voordeel tov een 5V voeding en een GPS muis.

Maar mijn complimenten voor het mooie product dat jullie gemaakt hebben. Zeer compleet! Tup

bvweerd
Geplaatst op 21-03-2011 11:55
Lid

Mooi werk! Jammer dat wij geen 3V ter beschikking hebben....

De ADS-Bbox heeft geen eigen voeding-aansluiting nodig. De 3 Volt die de ADS-Bbox gebruikt om zichzelf te voeden komt van de Flarm, net als de GPS data. Dit scheelt aanzienlijk in efficientie en het verbruik, en maakt het aansluiten nog gemakkelijker.
Gewijzigd door bvweerd op 21-03-2011 12:02
Bastiaan van Weerd
Aero Club Salland

zendesigner
Geplaatst op 21-03-2011 13:51
Lid

Frank Hiemstra schreef:
Ben jij al aangesloten?

Als je je ADS-B succesvol hebt aangesloten, geef dat dan bij ons aan.
http://www.glider...age_id=467

Ontvang na je aanmelding tijdens het NK te Terlet een sticker die je op je vliegtuig kan plakken, waarmee je laat zien dat je ADS-B equipped en voorbereid bent voor de toekomst!

Hoy Frank,
Ik zie dat je gewoon een gpe muis op je garrecht gehangen hebt. Kan je me zeggen van welk merk/model dat die is. Dan doe ik het gelijkaardig. heb al genoeg splitters steken voor de nmea streams.

Jan Willem de Wit
Geplaatst op 22-03-2011 13:56
Lid

bvweerd schreef:
De ADS-Bbox heeft geen eigen voeding-aansluiting nodig. De 3 Volt die de ADS-Bbox gebruikt om zichzelf te voeden komt van de Flarm, net als de GPS data. Dit scheelt aanzienlijk in efficientie en het verbruik, en maakt het aansluiten nog gemakkelijker.

Ik had er niet aangedacht dat de ADSB box op de Flarm aansluiting komt. Ik neem aan dat de redbox aansluiting gelijk is aan die van de LX8000?
Gewijzigd door Jan Willem de Wit op 22-03-2011 14:33

bvweerd
Geplaatst op 22-03-2011 14:48
Lid

Jan Willem de Wit schreef:
Ik had er niet aangedacht dat de ADSB box op de Flarm aansluiting komt. Ik neem aan dat de redbox aansluiting gelijk is aan die van de LX8000?

Er vanuit gaande dat de firmware en de hardware nog steeds van Flarm is dan zal de display uitgang van de LX-8000 hetzelfde zijn als van de Redbox. Anders zou je immers ook een speciaal aangepast display moeten hebben voor je Flarm wanneer je deze wilt gebruiken met je LX-8000.
Bastiaan van Weerd
Aero Club Salland

Frank Hiemstra
Geplaatst op 22-03-2011 15:37

Superbeheerder

Sinds: 01.09.08

Prachtig product Bastiaan! Dikke thumbs up!
Mooi dat de ontwikkeling van de grond komt..

@Zendesigner, denk dat ik de GPS muis ga vervangen met de ADS-B Box van Bastiaan!

http://www.interactivevisuals.nl
Adriaan
Geplaatst op 05-04-2011 21:05
Lid

bvweerd schreef:
software versie 3.5 werkt niet. Funkwerk zegt dat de transponders opgestuurd moeten worden om ge-upgrade te worden. Wij gaan dat aankomende winter pas doen, de retourtijd loopt nu te ver het vliegseizoen in...

En hoe zit het met versie 3.6?

fransdevries
Geplaatst op 10-04-2011 15:01
Lid

Is het ook mogelijk om de kisten met ADS-B via Casper te volgen?

stefanuit8terberg
Geplaatst op 10-04-2011 16:11
Lid

Sinds: 26.09.09

fransdevries schreef:
Is het ook mogelijk om de kisten met ADS-B via Casper te volgen?

Alleen vliegtuigen die een mode-s transponder aan boord hebben en die hun positie uitzenden zijn zichtbaar. Vooral oudere en kleinere vliegtuigen zenden geen positie-informatie uit. Militaire of politievluchten zenden ook geen posities uit.

stefan

fransdevries
Geplaatst op 10-04-2011 18:04
Lid

Ik heb het natuurlijk over zweefvliegtuigen.
Ik heb begrepen dat er nu al reeds diverse zweefvliegtuigen een gps hebben aangesloten op de mode-s transponder maar ik heb dit nog niet op Casper gezien.

kloppertjes
Geplaatst op 10-04-2011 19:43
Lid

Zover ik weet filtert Casper op vliegtuigtype/formaat. GA verkeer is niet dus niet te zien.
Ivar Klop

dingetje
Geplaatst op 10-04-2011 20:16

Lid

Naast Casper heb je nog andere ADS-B tracking sites zoals:

http://www.flight... en http://www.radarv...

Ik weet niet of die filteren? Heb er wel eens een licht motorkistje op gezien.

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG

https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
fransdevries
Geplaatst op 10-04-2011 20:41
Lid

Het antwoord van stephan komt rechtstreeks van de site van Casper.
Nergens staat iets over het filteren van GA.

Alleen vliegtuigen die een mode-s transponder aan boord hebben en die hun positie uitzenden zijn zichtbaar. Vooral oudere en kleinere vliegtuigen zenden geen positie-informatie uit. Militaire of politievluchten zenden ook geen posities uit.

Als dit klopt dan zouden we vooral in het weekend toch meer moeten zien.

marco haakmeester
Geplaatst op 10-04-2011 22:21
Lid

De volgende link geeft vliegverkeer op schiphol weer: http://www.vliegtuigvolger.nl/
Ik heb hier vorig jaar ook wat GA op gezien en zelfs 1 keer de Hiemstra Cirrus. Maar ik krijg de indruk dat deze club, die zich richt op geluidshinder rond Schiphol, zijn eigen grondstations heeft. Verder naar het oosten wordt minder opgevangen. De Hiemstra Cirrus was een keer rond Apeldoorn te zien en daarna in de buurt van Malden (dacht ik).

Teppie Thermiek
Geplaatst op 11-04-2011 11:34

Lid

Sinds: 29.09.08

Volgens mij is het zo dat van alle boven genoemde sites het ontvangst zeer beperkt is. Er staat naar mijn weten slechts één ADSB ontvanger in de buurt van Schiphol. Kisten boven het Noorden en Oosten van het land moeten hierdoor al snel op vele kilometers hoogte zitten willen ze ontvangen worden.
ADSB ontvangst geld alleen in ''line-of-sight'' waardoor er bij het weergeven van het zweefvliegen meerdere op strategische punten geplaatste ontvangers nodig zijn om zo ook de wat lagere kisten te ontvangen. Vooral de vliegers die zich op lage hoogte proberen uit te graven lijkt me iig leuk om te zien Wink
Er is idd al wel eens een zweefkist gespot op één van de hierboven genoemde sites. Dit is echter meer toeval dan wijsheid.

Sander
Sander Terpstra FAC

maaikgollef
Geplaatst op 11-04-2011 13:50

Lid

Sinds: 06.09.08

dat klopt ook wel, want op een afstand van 200km moet een kist al gauw op dik 1500m vliegen om waargenomen te worden.
de kromming van de aarde is groter dan je zou denken....De antenne van Casper staat op een flat in Haarlem geloof ik, gauw zo'n 150 km van de meeste ADS-B pioniers. Kisten boven duitsland kun je dan helemaal wel vergeten

De enige oplossing is een netwerkje van ontvangers meer naar het oosten
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland

zendesigner
Geplaatst op 11-04-2011 16:21
Lid

aan 500€ +/- per ontvanger zal dat een leuk projectje worden. :-)

dingetje
Geplaatst op 11-04-2011 23:59

Lid

Adriaan schreef:
bvweerd schreef:
software versie 3.5 werkt niet. Funkwerk zegt dat de transponders opgestuurd moeten worden om ge-upgrade te worden. Wij gaan dat aankomende winter pas doen, de retourtijd loopt nu te ver het vliegseizoen in...

En hoe zit het met versie 3.6?

In ons test overzicht komt versie 3.6 ook niet door de test helaas.
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG

https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.28 seconden