| 16-01-2018 | 16:49
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ADS-B: Het grote kabeltjestopic
Birdy01
Geplaatst op 12-04-2011 11:19
Lid

Berichten: 42
Sinds: 02.09.08

Wat voor mij een vraag blijft.

Hoe weet ik of ADS-B gegevens worden uitgezonden, ofwel hoe kan ik zien of het werkt? Paar uur boven level 250 rondvliegen? Frown
Bert Otten
Delftsche Studenten Aeroclub
 
Sikko Vermeer
Geplaatst op 12-04-2011 19:32
Lid

Berichten: 38
Sinds: 02.09.08

Birdy01 schreef:
Wat voor mij een vraag blijft.

Hoe weet ik of ADS-B gegevens worden uitgezonden, ofwel hoe kan ik zien of het werkt? Paar uur boven level 250 rondvliegen? Frown



Bert

Met een Transpondertestkast kun je deze gegevens testen

groet

sikko
 
maaikgollef
Geplaatst op 03-05-2011 13:41
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 265
Sinds: 06.09.08

kijken jullie NU even mee op planefinder.net? bewijs dat t werkt..!

Clap
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
fransdevries
Geplaatst op 03-05-2011 14:01
Lid

Berichten: 52
Sinds: 01.09.08

Werkt goed
Ik zag de PH618, PH1293 en de PH934 rond de 4000 feet
 
fransdevries
Geplaatst op 03-05-2011 14:15
Lid

Berichten: 52
Sinds: 01.09.08

De hoogte en de snelheid kan d.m.v. een filter ingesteld worden zodat alleen de zweefvliegers overblijven.
PH618 zat nu al op 5500 feet.
 
dingetje
Geplaatst op 03-05-2011 14:39
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 416
Sinds: 01.09.08

Op http://www.radarv... is de PH1293 ook te zien, daar is een filter op squack=7000 in te stellen.

Op http://www.flightradar24.com/ staat ie ook (soms) met 'No call sign'. de XPDR is blijkbaar nog niet helemaal goed geconfigureerd.
Gewijzigd door dingetje op 03-05-2011 14:41
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
fransdevries
Geplaatst op 03-05-2011 15:29
Lid

Berichten: 52
Sinds: 01.09.08

Boven Venlo zit ook een glider, maar deze geeft weinig gegevens zoals id en snelheid.
Met een beetje googelen blijkt dit de PH1420 LS3 te zijn.
Kan het zijn dat hier aan de transponder geen gps aangesloten is? Een grondstation kan natuurlijk ook zonder gps de positie en hoogte bepalen.
Als dat zo is dan zouden in het weekend ook alle kisten zonder aangesloten gps te zien moeten zijn.
 
webmaster
Geplaatst op 03-05-2011 16:07
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Op http://planefinder.net/ zie ik op dit moment de PH-934 en PH-1293 in de omgeving van Lemelerveld. Deze wel met alle info. ADSB !! Smile
Gewijzigd door webmaster op 03-05-2011 16:08
 
www.zweefportaal.nl
jaspergrannetia
Geplaatst op 03-05-2011 22:33
Lid

Berichten: 240
Sinds: 17.12.08

ADS-B rulez! Smile

Ik denk (serieus) dat het tijd wordt dat we een eigen squawk voor zweefvliegtuigen gaan aanvragen. Wat dachten jullie van:

7007

Zou dan ook meteen voor Duitsland geregeld moeten worden, trouwens.
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
Dortu
Geplaatst op 04-05-2011 13:43
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 167
Sinds: 01.09.08

goed idee...helaas zijn 8000 en 9000 niet mogelijk... Helpless Wink
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
jaspergrannetia
Geplaatst op 04-05-2011 15:27
Lid

Berichten: 240
Sinds: 17.12.08

Deze squawk wordt mede mogelijk gemaakt door... :-)
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
DiederickJoosten
Geplaatst op 04-05-2011 19:06
Lid

Berichten: 12
Sinds: 01.09.08

fransdevries schreef:
Boven Venlo zit ook een glider, maar deze geeft weinig gegevens zoals id en snelheid.
Met een beetje googelen blijkt dit de PH1420 LS3 te zijn.
Kan het zijn dat hier aan de transponder geen gps aangesloten is? Een grondstation kan natuurlijk ook zonder gps de positie en hoogte bepalen.
Als dat zo is dan zouden in het weekend ook alle kisten zonder aangesloten gps te zien moeten zijn.


Ha Frans,

De 1420 (callsign 97) is (o.a.) mijn vliegtuig, maar mijn maatje was aan het vliegen. Ik heb onze gps-nav aangesloten op de TRT800 (een omgebouwde TRT600 om precies te zijn). Ik heb eea getest met een Garrecht ADS-B ontvanger. Ik kon toen de gps coordinaten zien doorkomen en heb verder niet gekeken. Er hangt dus wel degelijk een gps aan. Zal binnenkort ook zelf eens loggen wat er allemaal gebeurt.

Groeten

Diederick Joosten
DSA
 
fransdevries
Geplaatst op 04-05-2011 22:02
Lid

Berichten: 52
Sinds: 01.09.08

fransdevries schreef:
Boven Venlo zit ook een glider, maar deze geeft weinig gegevens zoals id en snelheid.
Met een beetje googelen blijkt dit de PH1420 LS3 te zijn.
Kan het zijn dat hier aan de transponder geen gps aangesloten is? Een grondstation kan natuurlijk ook zonder gps de positie en hoogte bepalen.
Als dat zo is dan zouden in het weekend ook alle kisten zonder aangesloten gps te zien moeten zijn.


Ha Frans,

De 1420 (callsign 97) is (o.a.) mijn vliegtuig, maar mijn maatje was aan het vliegen. Ik heb onze gps-nav aangesloten op de TRT800 (een omgebouwde TRT600 om precies te zijn). Ik heb eea getest met een Garrecht ADS-B ontvanger. Ik kon toen de gps coordinaten zien doorkomen en heb verder niet gekeken. Er hangt dus wel degelijk een gps aan. Zal binnenkort ook zelf eens loggen wat er allemaal gebeurt.

Groeten

Diederick Joosten
DSA


hallo
diederick

Het bijzondere aan jullie transponder was, dat alleen de icao code zichtbaar was en de hoogte maar verder geen ID en de snelheid was konstant 31,2 knots
D.m.v. de Icao code kon ik de callsign achterhalen.
 
Sander Luimes
Geplaatst op 05-05-2011 13:56
Lid

Berichten: 29
Sinds: 01.11.09

Op dit moment 3 kisten van Salland te zien, te weten de PH-618, PH-795 en de PH-1293. Best grappig.
Vliegclub Teuge www.zweven.nl
 
www.zweven.nl
Bier
Geplaatst op 06-05-2011 13:06
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 627
Sinds: 01.09.08

Het wachten is op de eerste digitale spotter die gaat klagen over "zweefvliegtuigjes" die de site vervuilen Cool
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
robertdemuynck
Geplaatst op 14-06-2011 11:42
Lid

Berichten: 92
Sinds: 01.09.08

Op http://inzicht.be... is ook het vliegverkeer zonder ADS-B zichtbaar rond Schiphol. Deze site maakt gebruik van radardata (voor uitleg zie http://www.bezoek...). Ook leuk om het zweefvliegen rond Soesterberg te volgen. Bv afgelopen zondag rond 1330.
Robert de Muynck
ACS, CLR
 
www.aeroclubsalland.nl
Frank Hiemstra
Geplaatst op 14-06-2011 11:57
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 499
Sinds: 01.09.08

Interessant! Caspar is blijkbaar in gesprek gegaan met LVNL, ze kunnen nu pure Mode-S signaal uitlezen. Dat kunnen wij ook, maar dan zonder positie. Daarvoor is toch echt ADS-B benodigd. Voor het uitlezen van pure Mode-S signaal is volgens mij dure radarmateriaal benodigd, die alleen LVNL tot zijn beschikking heeft.

Kijk maar eens op onze website; live.glidertracki..., daar zie je in de lijst dat Hadriaan van Nes momenteel vliegt, waarvan we alleen een hoogte kunnen zien, geen positie.
( 'Tracking' > 'Toon lijst' )

Voor ons is het nu het belangrijkst om ADS-B dekking te krijgen, voor heel Nederland. Daarvoor kunnen we wellicht gebruik maken van bestaande ontvangers/netwerken, of anders zal er geÔnvesteerd moeten worden om extra ontvangers aan te schaffen.
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 14-06-2011 13:27
 
http://www.interactivevisuals.nl
Frank Hiemstra
Geplaatst op 14-06-2011 13:49
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 499
Sinds: 01.09.08

Het plan is trouwens om voorlopig gewoon live te blijven, met de ontvangers die we nu hebben.
Zo kan men het ook evt. testen, of ADS-B werkt in zijn/haar kist.
(we hebben nu 3 x ADS-B ontvangers te Enschede, Nijmegen en Leeuwarden).
Hiermee hebben we heel Nederland niet gedekt. Voor 100% dekking zullen we de komende tijd hard aan gaan werken. We hopen gebruik te maken van bestaande ontvangers/netwerken, anders zal er toch geld op tafel moeten komen voor eigen ontvangers.

We hebben nu in ieder geval laten zien aan zweefvliegend Nederland hoe het werkt.
Hopelijk zijn er velen enthousiast geworden om zijn/haar ADS-B aan te sluiten.
De reacties zijn in elk geval overweldigend! Smile
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 14-06-2011 13:57
 
http://www.interactivevisuals.nl
Jeroen Beeke
Geplaatst op 14-06-2011 15:30
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 49
Sinds: 02.09.08

misschien heb je er al aan gedacht, schrijf elke zweefvliegveld aan, of ze niet zo'n ontvanger willen plaatsen op hun clubhuis... weet voor de rest niet wat je hiervoor nodig hebt, en wat de kosten zijn..
------------------
ACvZ natuurlijk

Hou het rommelig!
 
TonS
Geplaatst op 14-06-2011 16:25
Lid

Berichten: 455
Sinds: 08.10.08

jeroenbeeke schreef:
misschien heb je er al aan gedacht, schrijf elke zweefvliegveld aan, of ze niet zo'n ontvanger willen plaatsen op hun clubhuis... weet voor de rest niet wat je hiervoor nodig hebt, en wat de kosten zijn..


Vind ik een goed idee en had ik ook al aan gedacht. Inderdaad, Frank, wat heb je daar voor nodig en wat kost dat? Misschien kan ik dan onze club op De Peel dan ook wel zo ver krijgen en heb je meteen een leuke dekking voor het zuiden van het land.

PS: In Duitsland vond ik http://tracking.g....de/alpha/. Mooi daarvan is dat ie ook de gevlogen tracks en barograms kan laat zien. Nog leuker dan alleen momentane posities.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.27 seconden