| 29-03-2024 | 14:46
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ADS-B: Het grote kabeltjestopic
frans
Geplaatst op 30-05-2012 18:13
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

ff geen gezeik hier aub.
FRans
 
jaspergrannetia
Geplaatst op 30-05-2012 21:44
Lid

Berichten: 243
Sinds: 17.12.08

frans schreef:
ff geen gezeik hier aub.


i.chzbgr.com/completestore/2009/9/11/128971965054502285.jpg
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 30-05-2012 22:35
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Jan Ritsma schreef:
Ruud Holswilder schreef:
aanpassing van de standaard id stekker op gespannen voet met de regels staat.

Hoe weet je dat ruud??

Door publicatie van een email van een niet nader genoemde technicus op jouw forum.
Ik zal de op jouw forum gepubliceerde tekst hieronder nog even herhalen.

Dag Jan,

Ik heb geen zin om me in deze discusie te mengen. De enige vraag die ik over houd is "waarom moeten we het elkaar in zo'n mooie sport zo moeilijk maken". Onze maatschappij raakt steeds meer in regeltjes verstrengeld en dat is de verkeerde kant op. Over knutselen aan een connector. Voor inbouwen transponders geldt: http://www.ctz.zw...onders.pdf. Alleen bij gebruik van originele materialen mag een A-technicus deze dus inbouwen. De ZVT-A technicus is niet bevoegd voor werkzaamheden van elektrische en elektronische aard, laat staan de eigenaar van de kist. Dit is alleen voorbehouden aan een ZVT-C technicus. Daarna dient e.e.a. gekeurd te worden door een erkend bedrijf. Bij zelf geknutsel aan stekkertjes en het ontbreken van een keuring na "reparatie, c.q. aanpassing" door een erkend bedrijf lijkt mij dat je de transponder niet mag gebruiken. Wel (beperkt) vliegen, want transponder is geen verplicht instrument. Deelname aan de NK lijkt me dan onmogelijk.
 
zendesigner
Geplaatst op 31-05-2012 10:20
Lid

Berichten: 349
Sinds: 02.09.08

Ik heb zelf de ADSB op mijn garrecht correct aangesloten op poortje 3, en deze is op mijn specifieke vraag ook tijdens de keuring hiervoor speciaal nog eens gekeurd geweest. Alles was goed bevonden en is ook zo op het keuringsverslag opgenomen.

In Mijn duits toestel is het plaatsen van elektrische kabels en leidingen in begrepen in mijn part M onder "pilot owner maintanance"

dus voor hier weer een hele flame begint over de "regeltjes" te volgen. die zijn niet overal hetzelfde. Voor zelfs identieke kisten kunnen de regels anders zijn afhankelijk van het land waar hij ingeschreven is.
Gewijzigd door zendesigner op 31-05-2012 10:22
 
Frank Hiemstra
Geplaatst op 31-05-2012 13:39
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

Het moge duidelijk zijn dat je zelf niet zomaar een kabeltje mag inbouwen in je kist. Dat mag alleen een ZVT-C technicus doen. De manier hoe je je ADS-B aansluit, staat in de manual van je transponder gewoonweg beschreven. Als de aanpassing vervolgens gekeurd/nagekeken wordt door een erkend persoon of bedrijf en deze laat aftekenen in het blauwe boekje, dan is er helemaal niets aan de hand. Dit moet voor alle aanpassingen aan je vliegtuig of instrumentaria. Lijkt me logisch.

Het GliderTracking team heeft wat betreft de regeltjes (destijds nog een behoorlijk grijs gebied) uitgebreid onderzoek gedaan en navraag gedaan bij o.a. EASA en de CTZ. Als de regels wat betreft het voeren van ADS-B té uitgebreid of problematisch zou zijn, dan waren we nooit met glidertracking.com begonnen.

Lees ook: http://www.glider...g.com/faq/

Als iemand hierover nog vragen heeft, be my guest; info at glidertracking.com
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 31-05-2012 13:40
 
allebei
Geplaatst op 31-05-2012 17:07
Lid

Berichten: 233
Sinds: 07.10.08

De regelgeving met betrekking tot wat een ABC-technicus mag en wat de eigenaar zelf mag doen is ietwat wazig.

In de meeste onderhoudsprogramm'a is een door de CTZ ism IVW opgestelde lijst van piloot/eigenaartaken opgenomen.
Wiring Installation of simple wiring connections to the existing wiring for additional non required equipment such as electric variometers, flight computers but excluding required communication, navigation systems and engine wiring.

Voor wat betreft de veelal zeer simpele bedrading tussen de x-ponder en GPS waarbij de integriteit van het transponder-signaal niet wordt aangetast en waarvan de aansluit-methode helder omschreven staat in het installation-manual van de x-ponder, kan ik mij voorstellen dat de eigenaar dit zelf kan en mag doen.

De A-technicus heeft in zijn examenpakket vrij veel stof over electrische bedradingen/componenten en mag alles waarvoor geen C-technicus nodig is.
De C-technicus mag sleutelen aan electrische en electronische componenten.
De piloot/eigenaar mag aan alle electrische bedradingen sleutelen zolang het maar niet de verplichte instrumenten betreft.

Als technicus ben ik van mening dat je waar dat kan de (onderhouds, installatie- en reparatie-) verantwoordelijkheid bij de eigenaar moet leggen. Ik ben van mening en heb de ervaring dat dat met de huidige vliegtuigen en componenten ook zeer goed kan.
Alle eigenaren zijn zich zeer van hun verantwoordelijkheid bewust en vragen waar nodig deskundige bijstand ofwel bij een technicus ofwel bij het SCT ofwel bij de tegenwoordig goed bereikbare fabrikanten.

Ronald Rooij
 
Kilo Hotel
Geplaatst op 31-05-2012 21:36
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

Wat een zweefvliegtechnicus volgens IVW (nu ILT) aan transponders in PH-geregistreerde kisten mag doen staat HIER omschreven.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 31-05-2012 21:40
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
batenburglennart
Geplaatst op 09-06-2012 19:19
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 12
Sinds: 13.09.08

Zijn er mensen met ervaring/kennis mbt het aansluiten van ADS-B tussen een Trig TT-21 transponder en een Volkslogger? Ik heb de juiste kabeltjes met elkaar verbonden (GPS/NMEA en GND) en van de xpdr de setup opnieuw doorlopen met de volgende instellingen:

- GPS bron: NMEA 0183
- Baudrate: 4800 bps
- System Integrity Level: Low

De transponder geeft nu een WARNING: NO ADS-B POS. Uiteraard gecontroleerd op de Volkslogger een fix heeft en die geeft >5 sats aan (links onder in scherm). De NMEA output staat zoals standaard in de manual.

Iemand een idee?
Gewijzigd door batenburglennart op 09-06-2012 19:22
ACvZ / KLu ZC 'Sicut Larus'
 
dingetje
Geplaatst op 10-06-2012 00:51
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 516
Sinds: 01.09.08

Rx en Tx (pin 2 en 3) verwisseld?
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Rene de Dreu
Geplaatst op 10-06-2012 09:03
Lid

Berichten: 94
Sinds: 01.09.08

batenburglennart schreef:
Zijn er mensen met ervaring/kennis mbt het aansluiten van ADS-B tussen een Trig TT-21 transponder en een Volkslogger? Ik heb de juiste kabeltjes met elkaar verbonden (GPS/NMEA en GND) en van de xpdr de setup opnieuw doorlopen met de volgende instellingen:

- GPS bron: NMEA 0183
- Baudrate: 4800 bps
- System Integrity Level: Low

De transponder geeft nu een WARNING: NO ADS-B POS. Uiteraard gecontroleerd op de Volkslogger een fix heeft en die geeft >5 sats aan (links onder in scherm). De NMEA output staat zoals standaard in de manual.

Iemand een idee?


Het kan zijn dat de TRIG deze waarschuwing geeft en toch ADS-B positie uit zal zenden. Als de GPS positie tijdelijk weg is gevallen kan deze melding blijven staan.

Volgens mij kan je deze melding weghalen door enkele seconden op de enter knop te drukken, of de TRIG even opnieuw op te starten. Controleer dan even of de melding snel weer terug komt bij een goede GPS ontvangst op de Volkslogger
 
Coberko
Geplaatst op 10-06-2012 11:17
Lid

Berichten: 41
Sinds: 04.09.08

batenburglennart schreef:
De transponder geeft nu een WARNING: NO ADS-B POS. Uiteraard gecontroleerd op de Volkslogger een fix heeft en die geeft >5 sats aan (links onder in scherm). De NMEA output staat zoals standaard in de manual.

Iemand een idee?


Herkenbaar.
Wij hebben de Triq aangesloten op een LX7007. Bij ons geeft de Triq constant deze warning. Dat bevreemde mij al omdat de ADS-B wel goed werkt. De kist is op alle radarpagina's probleemloos te volgen.
Ik heb nooit de moeite genomen om de Triq opnieuw op te starten of de enter knop in te drukken zoals René zegt, omdat het toch wel goed werkt.
Misschien heeft iemand anders hier nog een idee over.
Johan Berk
https://www.youtu...ity_view=3
 
roeles
Geplaatst op 11-06-2012 16:21
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 155
Sinds: 03.05.11

roeles schreef:
Heeft iemand aan de makers van die TRT800 al eens gevraagd of ze dat niet kunnen aanpassen?

Ik heb over andere technische zaken (wbt TRT800 en ATR833) contact met ze gehad, en ze kwamen erg open over op me.

Als ze NMEA kunnen decoderen, moeten ze toch alles wat niet GPRMC is gewoon weg kunnen donderen. Sterker nog: dat doen ze al met GPGGA sentences bijvoorbeeld?

Edit: heb ze zelf even een mailtje gedropt. De combi FLARM-TRT800 is toch vrij vanzelfsprekend lijkt me.


En de reactie:

FLARM offers the possibility to be configured as a GPS Input device
for the TRT800. The configuration process is as follows:

1. Set baud rate of FLARM data port to 4800 Baud. The command sequence for this is "$PFLAC,S,BAUD,0" (acc. to FLARM Data Port Manual V5.00E).

2. Deactivation of FLARM specific output at data port. The command sequence for this is "$PFLAC,S,NMEAOUT,2". Now, GPS relevant data only should be transmitted at the FLARM
data port


Verder staat er dat de filter-functie niet gepland is. De software voor transponders is ook onderhevig aan certificering, dus software wijzigingen zijn prijzig.
Gewijzigd door roeles op 11-06-2012 16:25
Bourgondische zweefvliegclub
 
maaikgollef
Geplaatst op 11-06-2012 22:47
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

roeles schreef:

Verder staat er dat de filter-functie niet gepland is. De software voor transponders is ook onderhevig aan certificering, dus software wijzigingen zijn prijzig.



http://www.zweefvlieg.net/adsb/

valt wel mee toch?
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
roeles
Geplaatst op 12-06-2012 07:30
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 155
Sinds: 03.05.11

Mijn opmerking slaat op software wijzigingen die IN de TRT800 plaats moeten vinden, die dus duur zijn voor de maker van de TRT800.
Bourgondische zweefvliegclub
 
maaikgollef
Geplaatst op 15-06-2012 08:22
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

dat snap ik. Maar waarom zou je dure wijzigingen IN de TRT willen maken als DAARBUITEN een goedkope oplossing voorhanden is?
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
roeles
Geplaatst op 15-06-2012 09:01
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 155
Sinds: 03.05.11

Ik wist op voorhand niet dat het een dure aanpassing in de TRT zou zijn.
Aangezien de TRT sowieso al moet filteren in het NMEA signaal, leek me de toevoeging van FLARM-data filteren vrij triviaal.

En als de TRT filtert, gebeurt dat op een plek waar het mijns inziens hoort: in het ontvangende apparaat. Zo gebeurt dat op de schepen (waar NMEA heel veel gebruikt wordt) afaik ook. Het scheelt je ook weer een extra kastje.

Ik hekel een beetje (dat is dus een gevoel) al die converter-kastjes die nodig zijn om alles aan elkaar te knopen. Als men ietsje verder denkt bij het bouwen van de componenten, is het helemaal niet nodig.
Bourgondische zweefvliegclub
 
arjanvd
Geplaatst op 15-06-2012 15:58
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08

roeles schreef:
Mijn opmerking slaat op software wijzigingen die IN de TRT800 plaats moeten vinden, die dus duur zijn voor de maker van de TRT800.


Wanneer het alleen filteren van de output betreft, hoeft dit volgens mij niet altijd duur te zijn. Een Minor change kost eenmalig ca 250 Euro...
Gewijzigd door arjanvd op 15-06-2012 16:00
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Jan Ritsma
Geplaatst op 22-10-2012 16:47
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

ADS-B project zweefvliegenonline.nl
Het is alweer een tijdje stil rond dit project, maar dat betekent niet dat we ook stil zitten.
De laatste week had ik weer wat tijd over en de programma's vloeien nu vlot uit de pen.
Lees voor een update op het gebied van Glider Tracking : http://www.zweefv...ieuws.html
Ik hoop dat iedereen deze winter op verantwoorde wijze zijn GPS met de transponder verbindt zodat iedereen kan profiteren van de mogelijkheden die dat (ook op den duur) brengt.

Jan Ritsma
Gewijzigd door Jan Ritsma op 22-10-2012 16:47
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Ruud Holswilder
Geplaatst op 16-11-2012 11:46
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Mijn TRT800 is inmiddels voorzien van software/firmware versie 4.8 en ook voorzien van een ZTRT800EM-RT connector t.b.v. ADS-B

onlineshop.funkwerk-avionics.com/images/TRT800EM-TR.jpg

Naast de voeding komen uit de ZTRT800EM-RT connector twee aparte kabels
Een kabel is voorzien van een ronde Filser stekker (waarschijnlijk bedoeld voor toekomstige functies in TRT800H vanaf HW6.0 en SW5.3)

Het andere kabeltje heeft 5 open end draden waarop de koper zelf een stekker kan zetten.
Ondermeer de zwarte draad op pin 12 voor het invoeren van de NMEA RMC

Het schema van de TRT800EM-RT
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 16-11-2012 12:46
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 17-11-2012 11:53
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Ik wil de GPS data van mijn Zander ZS1 (NMEA output for PDA = ON) gebruiken voor de TRT800.
De ZS1 zendt standaard RMC uit maar ook nog 2 PZAN sentences.

In de setup van de TRT800 dien je als GPS-bron NMEA-format (4800 Bd) te kiezen.
Het TRT800 manual vermeldt: RMC is expected; to minimize the amount of data other sub-formats are to be avoided.

Mijn vraag: kan de TRT800 omgaan met deze databron zonder zich te verslikken in de 2 overbodige PZAN sentences?
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.24 seconden