| 28-03-2024 | 10:17
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Digitale startlijst
TonS
#61 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2010 12:12
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Leuk om te horen.
Het bestand wordt overigens na elke wijziging op de harde schijf opgeslagen, dus als de accu van de laptop er opeens mee ophoudt, dan staat de meest recente wijziiging gewoon op de harde schijf.

In de laatste versie zit ook een knop "Upload" waarmee het bestand direct op het internet kunt zetten (even het correcte serveradres in de code bij het formulier "UploadWindow" invullen). En het VB-gedeelte even met een wachtwoord beveiligen i.v.m. de inlogcodes die je ook in het script moet zetten Wink
 
Alex Landman
#62 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2010 16:10
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

Bij ons op de club willen ze tussen de Bus en de hangaar (waar de PC staat voor het opslaan en online zetten van de startadministratie) een WIFI verbinding maken zodat regelmatig, ik dacht iets van om de 10 minuten) de startlijst geupload kan worden naar de PC. Ook slaat de laptop regelmatig de startadministratie op zodat bij een stroom uitval o.i.d. niet alles verloren gaat.
 
Hageman
#63 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-10-2010 15:10
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 3
Sinds: 22.10.10

Bij ZCH hebben we nu vier seizoenen een programma in gebruik dat ik heb geschreven in VB6.
Het draait op een laptop in de startkar, die wordt gevoed uit een aparte accu van 60 Ah. Die wordt, zodra de startkar weer in de hangaar is gezet, automatisch bijgeladen. Bij voldoende zon wordt het stroomverbruik gecompenseerd door zonnecellen.

Het programma is aanzienlijk minder omslachtig dan een spreadsheet. Het levert:
* startlijst, starts per vlieger en starts per kist (aan het einde van de vliegdag, boekjes bijwerken)
* overzicht per zelf te kiezen periode (dus ook het hele seizoen) met starts per lid / DBO / instructeur
* berekeing aantal te werken uren
* een database met alle starts van het seizoen, waarin veel kan worden geselecteerd en gesorteerd
* spreadsheets van overzichten
* statistieken met starts en weer

Elke mutatie kan direct worden weggeschreven naar de harde schijf en een USB-stick. Als door een of andere oorzaak de laptop crasht zijn alle gegevens nog beschikbaar.
Verder zijn er nog enkele hulpprogramma's, onder andere om het seizoen af te sluiten en een nieuw te openen.
Wij bewaren elk seizoen op een CD.

Tijdschrijven is de taak van de lichtgever. Jonge leden hebben niet de minste moeite met het programma, maar de 50+ers moeten er echt even op studeren.

Gedurende het eerste seizoen werden veel typische fouten gemaakt, bv twee mensen in een eenzitter zetten en een kist starten die nog hing. Het programma is iedere keer aangepast door die fouten te blokkeren. De tweede helft van dit seizoen ging alles vrijwel smetteloos, hoewel je natuurlijk nooit kunt voorkomen dat men een verkeerde kist kiest of er de verkeerde vlieger in zet.

Op ondertsaande website staat een kennismakingsversie met een fake club. Die kan worden aangepast aan de eigen club en 500 starts schrijven. Wie het programma daarna definitief wil gebruiken kan tegen een nader overeen te komen donatie aan ZCH een werkversie krijgen.

URRL: http://home.kpn.n...Hstart.htm
Gewijzigd door Hageman op 26-04-2013 00:04
 
TonS
#64 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2011 21:56
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Het op Ecel gebaseerde startlijstsysteem is inmiddels alweer twee seizoenen bij ons in gebruik en ik hoor linke en rechts dat het ook elders wordt gebruikt. Op basis van diverse feedback is het programma nog wat doorontwikkeld.
Er zijn nu twee versies met verschillende upload-methodes.
De twee versies met enkele hulpbestanden en een handleiding zijn nu hier te downloaden:
http://www.hph-be....nl/files/
Bestand: Digitale Startlijst versie 14. zip
Gewijzigd door TonS op 18-09-2011 21:57
 
Istria
#65 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2011 23:12
Lid

Berichten: 16
Sinds: 06.11.11

Heel mooi systeem. Zojuist mee lopen klooien.
Aankomend seizoen nemen wij onze nieuwe startwagen voor het eerst in gebruik. Goede kans dat we dit voortaan gaan gebruiken.
Heb wel een (kleine) bug ontdekt. Als je de eerste start aan het invoeren bent is er niks aan de hand, maar vanaf de tweede staan er in het lijstje met kisten ook een hele hoop "( )" tussen.
i41.tinypic.com/9tftef.jpg

Moest hier trouwens wel even om lachen (uit de handleiding): Smile
i44.tinypic.com/s4o229.jpg

Groeten,

Marko
Delftsche Studenten Aeroclub
Gewijzigd door Istria op 06-11-2011 23:19
 
TonS
#66 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-11-2011 11:27
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Hallo Marko,
Leuk dat het systeem bevalt.

Betreffende de bug: ik vermoed dat er in de kolom "vliegtuigen" in het blad Basisgegevens onder de vliegtuigen een aantal velden gevuld is met een spatie. Dus gewoon even die velden echt leeg maken.

<EDIT>: Ik heb het even nagekeken, maar het is een ander probleem in de versie die nu online staat. Zie het kleine Range-symbooltje dat je rechtsonder in het veld D30 ziet staan. Dat hoort daar niet te staan... Maak ik ook nog in orde. Bedankt voor de melding.

Jullie mogen natuurlijk best met achternamen werken Wink

Ik geloof trouwens dat er in de versie die nu online staat wat foutjes staan in de uploadmodules. In de versie die wij gebruiken heb ik serveradres en inlogcodes hard in de code gezet. Om het programma makkelijker te kunnen aanpassen voor andere clubs heb ik daar variabelen van gemaakt en daar heb ik wat typefouten gemaakt. Ik zal dat binnenkort nog even herstellen en dan laat ik dat hier horen.

Gr.
Ton
Gewijzigd door TonS op 07-11-2011 11:38
 
QS
#67 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-11-2011 11:50
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 10
Sinds: 14.07.09

Mooi,

De wintermaanden zijn weer begonnen, dus kan er weer optimaal generd worden. Laat maar weten wat voor bugs er nog meer rondvliegen, kijk ik wel of ik een oplossing kan vinden.

@Ton: Range is van de pivot table. Wordt groter als je een regel toevoegt, maar niet kleiner als je een regel leeg maakt. "MS Excel" ding. Zie http://www.excelf...post2.html
Gewijzigd door QS op 07-11-2011 11:55
 
www.zweefvliegen.nu
TonS
#68 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-11-2011 12:17
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

QS schreef:

@Ton: Range is van de pivot table. Wordt groter als je een regel toevoegt, maar niet kleiner als je een regel leeg maakt. "MS Excel" ding. Zie http://www.excelf...post2.html


Ja, daar moet het iets mee te maken hebben. Maar in de module Newflight, Private Sub UserForm_Initialize() definieert ie elke keer de range opnieuw in de regels:

Download broncode  Code
    lrow_2 = Blad1.Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row
    Set rngList_2 = Blad1.Range("B5:B" & lrow_2)
    lrow_3 = Blad1.Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
    Set rngList_3 = Blad1.Range("A5:A" & lrow_3)




Ik zie even niet zo snel waarom dit niet goed werkt, dus als je even mee wilt nerden, be my guest ;)
 
TonS
#69 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-11-2011 21:42
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Bug aangekaart door Marko is opgelost en de foutjes in de uploadmodule zijn ook hersteld.
Alle oude versies zijn verwijderd van de server. Huidig versienummer is 15.

@QS: Thx voor de aanvullende code.
 
EdWesterhof
#70 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2012 11:30
Lid

Berichten: 6
Sinds: 02.09.08

Hallo allemaal,

Mijn programma floco heeft wat uitbreidingen/verbeteringen ondergaan, zoals het registreren/monitoren van het (winter) onderhoud, financieel beheer van de kantine, leerlingenvolgsysteem en trainingsbarometer. Het gebruikershandboek is overeenkomstig aangepast en te raadplegen op /http://www.soarin...

Ed Westerhof
Gewijzigd door EdWesterhof op 20-01-2012 11:31
 
jorimon
#71 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2012 12:24
Lid

Berichten: 21
Sinds: 05.08.10

Zou het ook mogelijk zijn om de lidnummers van de leden bij in de lijst te krijgen?

Zo zou het handig zijn dat als je iemand zijn lidnr ingeeft deze zijn naam automatisch erop komt en omgekeerd.

 
TonS
#72 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2012 13:54
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

jorimon schreef:
Zou het ook mogelijk zijn om de lidnummers van de leden bij in de lijst te krijgen?

Zo zou het handig zijn dat als je iemand zijn lidnr ingeeft deze zijn naam automatisch erop komt en omgekeerd.


Dat kan, maar dat vergt een paar aanpassingen in de volgende VBA code van het formulier Newflight:

.
Download broncode  Code
    For Each C_3 In rngList_3
        For Each c_1 In rngList_1
            If c_1.Offset(, 5).Value = vbNullString Then
                If (c_1.Offset(, 2).Value = C_3.Value Or c_1.Offset(, 3).Value = C_3.Value) And (C_3.Value <> "Passagier" Or C_3.Value <> "Cursist") Then
                    Errmes = True
                End If
            End If
        Next
        If Errmes = False Then
            With Newflight.Pax
                .AddItem C_3.Value
            End With
            With Newflight.Pilot
                .AddItem C_3.Value
            End With
        End If




Bij het kiezen van een vliegtuig is zoiets al geimplementeerd: je typt het registratienummer in en het type verschijnt er in haakjes achter. De code hiervoor staat er net boven en kun je als voorbeeld gebruiken om zoiets ook te doen voor vliegers:

Download broncode  Code
For Each c_2 In rngList_2
        For Each c_1 In rngList_1
            If c_1.Offset(, 5).Value = vbNullString Then
                If CStr(c_1.Offset(, 1).Value) = CStr(c_2.Value) Then
                    Errmes = True
                End If
            End If
        Next
        If Errmes = False Then
            Newflight.Plane.AddItem c_2.Value & "     (" & c_2.Offset(0, 2).Value & ")"
        End If
        Errmes = False
    Next




Ik kan niet zo snel een methode bedenken om het zodanig te programmeren dat je zowel een nummer kunt typen en dat de naam dan verschijnt als dat je een naam typt en het nummer verschijnt, maar ongetwijfeld is dat op een of andere manier te programmeren. Maar het gemakkelijkste is om een keuze te maken: altijd werken met namen en ervoor zorgen dat het nummer erbij komt of net andersom.
Gewijzigd door TonS op 11-09-2012 20:55
 
Alex Landman
#73 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2012 19:02
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

Wij hebben een programma ontworpen door een paar IT'ers waarbij je hoofdzakelijk een paar buttons moet aanklikken om de startlijst in te vullen. Alleen 's morgens de aanwezige kisten en leden aanklikken en de rest gaat bijna van zelf. Na 5 minuten kan iedereen er mee werken, en erg foolproof.
 
jorimon
#74 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2012 19:14
Lid

Berichten: 21
Sinds: 05.08.10

Kan je dat misschien ook ter beschikking stellen Alex?
 
Alex Landman
#75 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2012 19:15
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

jorimon schreef:
Kan je dat misschien ook ter beschikking stellen Alex?


Zal je vraag doorzetten naar de betrokkenen.
 
TonS
#76 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2012 16:12
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

jorimon schreef:
Kan je dat misschien ook ter beschikking stellen Alex?


Ben ik ook wel benieuwd naar.
 
Frank Hiemstra
#77 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2012 21:28
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

En wel meer zweefvliegers die hier benieuwd naar zijn. Dat kan je alleen al zien aan het aantal hits in dit forum topic (13.752 hits). Ik ben dus ook benieuwd. Wink
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 12-09-2012 21:29
 
TonS
#78 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2012 21:58
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Frank Hiemstra schreef:
En wel meer zweefvliegers die hier benieuwd naar zijn. Dat kan je alleen al zien aan het aantal hits in dit forum topic (13.752 hits). Ik ben dus ook benieuwd. Wink


Topic is ook al uit 2009 en af en toe is het nieuw leven in geblazen door nieuwe ontwikkelingen, nieuwe gebruikers en nieuwe initiatieven. Tup

En fijn dat een thread met een positief onderwerp meer hits heeft dan een andere thread met een wat minder positief onderwerp Wink
 
Jip
#79 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2012 12:58
Lid

Berichten: 74
Sinds: 24.12.08

Ben ook wel benieuwd Alex.
PS: De vernieuwing voor het startlijst systeem wat ik momenteel voor de FAC maak, wordt uiteindelijk ook meer universeel van opzet. M.a.w. voor andere clubs inzetbaar. Toch wordt het in eerste instantie vanuit onze eigen wensen opgezet.

Het mobiele invoer gedeelte (een iPad app voor op het veld momenteel in ontwikkeling) wil ik bij belangstelling dan wel verspreiden via de App Store. De invoer app staat hierbij dus los, de rest draait op een (al dan niet eigen) webserver.

Wellicht kan er tzt worden samengewerkt en kan bijvoorbeeld de tijdlijsten invoer/iPad app worden afgestemd op andere/bestaande systemen die o.a. in dit topic worden genoemd.
Het lastige is dat ik overal bij clubs merk dat iedereen zijn eigen wensen heeft; dus wát wordt ingevoerd, leden systeem is overal anders, betaalsysteem is overal verschillend, hoe is men gewend iets in te voeren, etc. etc.

Een perfecte 'standaard' lijkt dus lastig... Er moet iets modulairs te bedenken zijn zodat clubs alles kunnen customizen, maar dit zal veel werk zijn!


Groeten, Jip
________________________
Jip van Akker
Friese Aero Club
GliderTracking
 
TonS
#80 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2012 16:48
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Hoi Jip,

Als ik het goed begrijp is een een app die online communiceert met een server de data daar ophaalt en wegschrijft (mySQL database?). Hebben jullie wifi-bereik op de strip of werken jullie via het mobiele netwerk?
En kun je ook blijven werken als onverhoopts de verbinding wegvalt?

Gr.
Ton
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden