| 28-03-2024 | 11:02
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vergelijkend onderzoek LPE test
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2010 13:43
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Voor 5 maart 2011 moeten o.a. alle PPL/RPL brevethouders een LPE test afgelegd hebben om bevoegdheid RT te behouden.

Bij het zoeken naar Google Search LPE test vindt je al redelijk veel instellingen / locaties waar je deze test kunt laten afnemen.

Het is volgens mij wel "handig" om in dit forum ervaringen te delen over ervaringen / kwaliteit / prijzen van deze tests.


LPE = Language Proficiency Endorsment
Gewijzigd door webmaster op 27-03-2010 13:57
 
www.zweefportaal.nl
Jan van Maarseveen
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2010 14:26
Lid

Berichten: 317
Sinds: 02.09.08

Maar moeten wij GPL'ers dat nu ook Ben?
 
Kilo Hotel
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2010 16:03
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

webmaster schreef:
Voor 5 maart 2011 moeten o.a. alle PPL/RPL brevethouders een LPE test afgelegd hebben om bevoegdheid RT te behouden. Bij het zoeken naar Google Search LPE test vindt je al redelijk veel instellingen / locaties waar je deze test kunt laten afnemen.

LPE = Language Proficiency Endorsment


Ben, misschen reden om op de "startpagina zweefvliegen" een onderdeel LPE-test op te nemen?
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
webmaster
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2010 19:09
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Jan van Maarseveen schreef: Maar moeten wij GPL'ers dat nu ook Ben?

Op website IVW wordt GPL niet genoemd.

Door KEI wordt de RT bevoegdheid op GPL bijgeschreven. Het is mij niet bekend dat daarbij een LPE test nodig wordt. KEI website vermeldt daarover ook niets.

NB: Een RT bevoegdheid op een GPL is niet verplicht, dus GPL kan nooit ongeldig worden indien er geen LPE test is gedaan. Dat is wel het geval bij een PPL/RPL.
Gewijzigd door webmaster op 27-03-2010 19:09
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2010 19:12
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Kilo Hotel schreef: Ben, misschen reden om op de "startpagina zweefvliegen" een onderdeel LPE-test op te nemen?

Eerst maar een inventarisatie van de ervaringen hier op het forum. Kan ik later wel een selectie op "startpagina zweefvliegen" plaatsen.
Gewijzigd door webmaster op 27-03-2010 19:16
 
www.zweefportaal.nl
Putje
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-03-2010 13:24
Lid

Berichten: 142
Sinds: 01.09.08

LPE is inderdaad niet veplicht als je RT hebt op je GPL. Ik heb hierover contact gehad met het IVW.
Met het nieuwe EASA brevet wat eraan staat te komen, zullen waarschijnlijk weer andere regels gaan gelden.
Marc v.d. Putte, EACzc

"Always remember that you are unique. Just like everybody else."
 
Frank Hiemstra
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-03-2010 22:49
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

Ik ben zeer benieuwd wat die nieuwe regels gaan inhouden. Is het handig om nu alvast RT te gaan halen voor op het GPL of te wachten tot het nieuwe EASA brevet er gaat komen? What to do? Helpless
 
Pieter Donkervoort
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-03-2010 09:56
Lid

Berichten: 14
Sinds: 04.09.08

Waarom moet je een LPE test Engels doen als je je RT gehaald hebt in de Engelse taal?
 
Ruud Holswilder
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-03-2010 10:36
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Pieter Donkervoort schreef:
Waarom moet je een LPE test Engels doen als je je RT gehaald hebt in de Engelse taal?

Dat komt omdat ze in het verre oosten zo belabberd Engels spreken. De meest gehoorde zin op de radio daar is "say again".
De eerlijk gebied mij te zeggen dat we ook weer niet zo ver weg hoeven te gaan om slecht RT-Engels te horen.
Een lokaal of regionaal veldje in Frankrijk spreekt al boekdelen.

Als je een Engelse of Ierse license hebt, dan krijg je automatisch level 6
 
dingetje
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-03-2010 11:34
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 516
Sinds: 01.09.08

LPE is inderdaad niet veplicht als je RT hebt op je GPL. Ik heb hierover contact gehad met het IVW.


Da's goed om te weten, maar als je deze brief leest, dan haal ik daaruit dat er nog veel niet duidelijk is en zeer zeker binnenkort? aan verandering onderhevig zal zijn.

Feit is dat een volledige RT licentie voor de meeste zweefvliegers een beetje onzin is (wanneer was de laatste keer dat je een taxi klaring of runway crossing nodig had? Helpless) en er dus behoefte bestaat voor een "RT Lite".

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Vincent
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-03-2010 13:17
Lid

Berichten: 27
Sinds: 02.09.08

"Helaas" hebben de Chinezen, en de Fransen ook geloof ik, besloten dat iedereen Level 6 krijgt... Hopelijk kan IVW dit ook voor ons bedenken, al denk ik dat het braafste jongetje van de wereld dat niet gaat doen.
 
d-einn
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-03-2010 14:26
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 33
Sinds: 02.09.08

Vincent schreef:
"Helaas" hebben de Chinezen, en de Fransen ook geloof ik, besloten dat iedereen Level 6 krijgt...


De Fransen in ieder geval niet, ik heb daar mijn LPE test gedaan en daar waren toch behoorlijk wat kandidaten die gezakt waren. ( en ook wel terecht overigens )
 
Jan de Hulster
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-03-2010 19:21
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

dingetje schreef:
LPE is inderdaad niet veplicht als je RT hebt op je GPL. Ik heb hierover contact gehad met het IVW.


Da's goed om te weten, maar als je deze brief leest, dan haal ik daaruit dat er nog veel niet duidelijk is en zeer zeker binnenkort? aan verandering onderhevig zal zijn.

Feit is dat een volledige RT licentie voor de meeste zweefvliegers een beetje onzin is (wanneer was de laatste keer dat je een taxi klaring of runway crossing nodig had? Helpless) en er dus behoefte bestaat voor een "RT Lite".



Ga er maar voorzichtig vanuit dat LPE voor RT op je EASA brevet gewoon verplicht wordt.
Dus misschien met een overgangsregelingetje in 2012-2013.??

Waarom?
RT komt als verplichting op het EASA brevet tzt. (communications)
Tja en als je dat dan op je EASA brevet hebt dan, moet het natuurlijk ook goed zijn. Dus > level 4

Dat is wat ik inschat.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 29-03-2010 20:17
 
zendesigner
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-03-2010 20:36
Lid

Berichten: 349
Sinds: 02.09.08

De geruchtenmolen hier in belgie zegt dat dat je nooit meer als een level 3 kan krijgen, maar dat ze die wel automatisch verlengen de volgende keer Wink
 
webmaster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-03-2010 20:40
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

<offtopic>

Jan de Hulster schreef: Dat is wat ik inschat.

Gelukkig zijn er nog een aantal belangrijke "spelers" (oa Duitsland) die zich bij de nieuwe EASA regels sterk maken voor een aangepaste RT voor zweefvliegers.

<offtopic-off>


Ik wacht nog steeds op de eerste ervaringen met de LPE tests. Cool
Gewijzigd door webmaster op 29-03-2010 20:45
 
www.zweefportaal.nl
zendesigner
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-03-2010 06:52
Lid

Berichten: 349
Sinds: 02.09.08

als je ze op www.relta.org de proeftest gaat doen. Blijkt het toch niet zo simpel te zijn.
Ik spreek engels als een moedertaal en ik heb een RT license, maar het gaat niet echt over het begrijpen van engels alleen, maar je krijgt ook verkeers situaties voorgeschoteld met een minder kwaliteits radio gesprek en waarna je zeer goed de situatie moet beschrijven. Al la 'who is on holding and passed behind .... in taxi ....etc".

niet simpelWink

http://www.relta....ter11.html
Gewijzigd door zendesigner op 30-03-2010 06:55
 
Karel _ ZCDeelen
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-03-2010 14:51
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 139
Sinds: 04.01.09

Hoe zijn de verhoudingen van VFR en IFR ??
Als VFR vlieger weet ik niets van IFR ....Frown
 
Jan Hulzebos
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-03-2010 18:30
Lid

Berichten: 29
Sinds: 03.10.08

ik heb vorige week een LPE examen gedaan bij Gerrit Jacobs van Avia Noord te Eelde,
moest een gesprekje voeren met een leraar engels over wat ik deed voor beroep, wat mijn hobby was e.d duur ca. 15 minuten.

Daarna een bandje van Beek Toren en drie verschillende kisten beluisteren ( 2x het bandje geheel laten horen en daarna in gedeeltes , vragen , multple choice , beantwoorden bijv. welke freq, geeft de toen op aan de vertrekkende KLM kist, 130.175 , 130.751, 130.571 ,etc.

Viel heel erg mee en behaalde level 6.

Iedereen kan via Gerrit jacob examen doen, deze avond waren er 8 kandidaten , die allemaal slaagden en de helft met level 6.
Kosten examen € 135,=

Telefoon Gerrit Jacobs voor info 0598-322551
 
Jan de Hulster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2010 21:42
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

wel aardig informatief.

http://www.zweefv...index.html
Gewijzigd door Jan de Hulster op 31-03-2010 21:43
 
bertbron
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2010 15:02
Lid

Berichten: 48
Sinds: 01.09.08

Jan de Hulster schreef:

Ga er maar voorzichtig vanuit dat LPE voor RT op je EASA brevet gewoon verplicht wordt.
Dus misschien met een overgangsregelingetje in 2012-2013.??

Waarom?
RT komt als verplichting op het EASA brevet tzt. (communications)
Tja en als je dat dan op je EASA brevet hebt dan, moet het natuurlijk ook goed zijn. Dus > level 4

Dat is wat ik inschat.


????? Uit de CIV documentatie haal ik toch andere info.

Uit verslag CI bijeenkomst van 13 februari:
"Het lijkt er (gelukkig) wel op dat de LPL (Language Proficiency Licence) voor zweefvlieger
niet verplicht zal zijn. "


Ik ben zelf niet aanwezig geweest bij die meeting maar ik neem aan dat de opsteller het heeft over LPE voor LPL (het nieuwe EASA brevet).
*****
Bert Bron
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.17 seconden