| 29-03-2024 | 11:15
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vergelijkend onderzoek LPE test
Jan de Hulster
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2010 17:07
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

BB schreef:
Jan de Hulster schreef:

Ga er maar voorzichtig vanuit dat LPE voor RT op je EASA brevet gewoon verplicht wordt.
Dus misschien met een overgangsregelingetje in 2012-2013.??

Waarom?
RT komt als verplichting op het EASA brevet tzt. (communications)
Tja en als je dat dan op je EASA brevet hebt dan, moet het natuurlijk ook goed zijn. Dus > level 4

Dat is wat ik inschat.


????? Uit de CIV documentatie haal ik toch andere info.

Uit verslag CI bijeenkomst van 13 februari:
"Het lijkt er (gelukkig) wel op dat de LPL (Language Proficiency Licence) voor zweefvlieger
niet verplicht zal zijn. "


Ik ben zelf niet aanwezig geweest bij die meeting maar ik neem aan dat de opsteller het heeft over LPE voor LPL (het nieuwe EASA brevet).


Staat inderdaad fout in het verslag.
't is LPE
 
Jan de Hulster
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-08-2010 09:08
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

LPE test gedaan bij AIR-Comms Trainingen.

http://www.air-co...index.html

Kosten 165,- Euro , via afspraak anders 10,- euro's meer.

Duurde ca. 40 minuten of zo.

Je moet resultaat wel bij KIWA laten beschrijven op je Brevet.
Dat kost ook weer geld ontdek ik net. Shock

Maar aangezien m'n brevet toevallig in april 2011 afloopt, is het handiger om je brevet vernieuwing in ca. februari 2011 te doen dan krijg je de LPE test bijschrijving in je brevet er bij kado.

Althans volgens deze truc: http://www.vliegc...cha/?p=906

Zag net dat via Google Dwarf Gliders op Hilversum het doet voor 195,- Euro.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 28-08-2010 09:20
 
Michel Hagoort
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-11-2010 19:07
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Is een LPE test nu verplicht gesteld of niet?

Op de Knvvl site lees ik als laatst:
Publicatiedatum: 29-juli-2010 13:42
Momenteel is er binnen de KNVvL nog onduidelijk over de LPE eis voor vliegers in het bezit van een geldige GPL, BPL of PGL met een RT-aantekening.

De KNVvL heeft daarom contact opgenomen met de IVW om opheldering te krijgen. Half augustus verwachten ze duidelijkheid te kunnen geven.

Zodra wij hier bericht over ontvangen, zullen wij deze uiteraard op onze website kenbaar maken


En daarvoor:
Publicatiedatum: 22-juli-2010 09:47
Vóór maart 2011 dienen alle brevethouders met een RT bevoegdheid een Language Proficiency Endorsement (LPE) aantekening in het brevet te hebben. De aantekening is een bewijs van het niveau Engels dat de brevethouder machtig is en welke verplicht is in de gehele EU.

Het is aan te raden zo spoedig mogelijk het hiertoe verplichte examen af te leggen. De vrees bestaat dat er anders in het voorjaar van 2011 wachttijden ontstaan vanwege de vele last minute aanvragen. Het valt aan te raden de aantekening, zo mogelijk, tegelijk met een verlenging van het brevet te plannen zodat het in een keer bijgeschreven kan worden. Met de exorbitante prijzen en onterechte BTW-heffing bespaart u misschien iets.
 
robertdemuynck
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-11-2010 20:16
Lid

Berichten: 98
Sinds: 01.09.08

Het blijkt dat je de LPE test ook tijdens een profcheck (TMG/SEP) kunt laten afnemen, mits de examinator al een LPE6 op zijn eigen brevet heeft staan. De airlines doen dit momenteel al op deze wijze.
Graag laat ik de details over aan beter ingewijden.
(dit hoorde ik uiteraard ook de dag nadat ik zelf mn LPE test had gedaan...)

Robert de Muynck
ACS, CLR
 
www.aeroclubsalland.nl
Jan de Hulster
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-11-2010 20:52
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

robertdemuynck schreef:
Het blijkt dat je de LPE test ook tijdens een profcheck (TMG/SEP) kunt laten afnemen, mits de examinator al een LPE6 op zijn eigen brevet heeft staan. De airlines doen dit momenteel al op deze wijze.
Graag laat ik de details over aan beter ingewijden.
(dit hoorde ik uiteraard ook de dag nadat ik zelf mn LPE test had gedaan...)


Ja ik had dat ook gehoord in augustus j.l.,

Maar iemand anders beweerde weer vorige week, dat dat niet zo was.

Dus ben je daar 100% zeker van of zijn er bepaalde randvoorwaarden?

Kortom weet je precies bij wie, wat en waar?

Dat is handig om door te geven voor degenen die nog moeten.

Terlet biedt ook nu (SZT) LPE testen aan overigens.
kosten ca. 115, - Euro
1e examen 10 december dacht ik.

Goos Hageman mag level 4, 5 en 6 afnemen hoorde ik van hem.


Hier onder wat Terlet info:

LPE NIEUWSBRIEF
Stichting Belang Zweefvliegers Terlet LAATSTE NIEUWS 15 november 2010
LPE nu mogelijk op Terlet
Vanaf begin december 2010 kunnen leden van de KNVvL hun taalvaardigheidstoets in de Engelse taal, de LPE, doen op Terlet. In de maanden december, januari en februari worden diverse examendagen op Terlet georganiseerd. De LPE test is noodzakelijk voor vliegers die in het bezit zijn van een Radio Telefonie licentie in hun PPL of RPL. De SZT maakt gebruik van eigen examinatoren en de testen wordt gehouden op Terlet.

Verloopt uw Language Proficiency ook op 5 maart 2011 ?
De LPE is noodzakelijk voor iedereen die in 2008 automatisch een Language Proficiency heeft gekregen van level 4. PPL en RPL houders moeten voor 5 maart 2011 de test doen om hun RT licentie niet te verliezen. De SZT geeft deze kandidaten voorrang op ‘nieuwe’ aanvragen.

Kom naar onze informatiedagen!
In de maand december en januari worden ook informatiedagen gehouden. Belangstellenden kunnen een van deze dagen bezoeken om zich goed voor te bereiden op de taaltest. U krijgt er uitgebreide uitleg en voorbeelden van een taaltest te horen. Dit kan ondermeer informatie opleveren of het nodig is om voor de LPE test te werken aan uw de taalvaardigheid in het Engels.

Kosten
Wij bieden de LPE test aan voor onze eigen deelnemers aan voor een ‘recreatieve’ prijs nl. €95. (niet SZT deelnemers € 115). (De gangbare marktprijs voor de LPE test ligt op € 200) Alleen zweef- en TMG vliegers die lid zijn van de KNVvL komen in aanmerking. De LPE vindt plaats op Terlet. In overleg kunnen we voor clubs ook op locatie de LPE afnemen.

Waarom de TEA test
Er zijn diverse Engelse toetsen in omloop. Wij hebben gekozen voor de zogenaamde ‘TEA’ test omdat in de praktijk blijkt dat deze voor zweefvliegers het best geschikt is. De toets is ontwikkeld door het Mayflower College in Engeland en goedgekeurd door ICAO. De afgelopen week hebben Martijn van Maanen en Goos Hageman in Engeland de bevoegheid gehaald om LPE examens te mogen afnemen en beoordelen. Door Mayflower zijn we ook gecertificeerd als een officieel TEA Testcenter.

http://www.maycol...h/tea.html

Wat gebeurt er in de TEA test?
De TEA test duurt ongeveer 25 minuten en bestaat uit een aantal luister- en spreekoefeningen over aan vliegen gerelateerde onderwerpen. Daarbij wordt een vastgesteld model gebruikt. De examinator (rater) beoordeelt de kandidaten voor elk onderwerp op zes door de ICAO vastgestelde normen. De kandidaat moet tenminste niveau 4 scoren. Afhankelijk van het vastgestelde niveau moet de kandidaat in de toekomst (3 of 6 jaar) een nieuwe test ondergaan. Scoort men het hoogste niveau (level 6) dan is dat niet meer nodig. Meer informatie over de TEA test en een voorbeeld daarvan vindt u op de website van het Mayflower College: Wilt u informatie over de examendata, stuur dan een e-mail naar: info@zweefvliegcentrum.nl

Samenwerking tussen SZT – EPST – en Mayflower College
Dat wij deze test nu ook op Terlet kunnen aanbieden aan recreatieve vliegers voor een recreatieve prijs is een gevolg van nauwe samenwerking tussen de STZ en de pilotenopleiding EPST. Deze laatste biedt de TEA test namelijk al commercieel in Nederland aan. Het zal duidelijk zijn dat wij EPST directeur Dick Verburg hiervoor zeer erkentelijk zijn. Het terletteam

NB: De gangbare markprijs is geen 200,-Euro maar ca. 175,- Euro Zie bv Air-Comms.

http://www.air-co...index.html

beetje shoppen kan geen kwaad.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 25-11-2010 21:23
 
x-ray
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-11-2010 22:08
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 109
Sinds: 02.09.08

Jan de Hulster schreef:
robertdemuynck schreef:
Het blijkt dat je de LPE test ook tijdens een profcheck (TMG/SEP) kunt laten afnemen, mits de examinator al een LPE6 op zijn eigen brevet heeft staan. De airlines doen dit momenteel al op deze wijze.
Graag laat ik de details over aan beter ingewijden.
(dit hoorde ik uiteraard ook de dag nadat ik zelf mn LPE test had gedaan...)


Ja ik had dat ook gehoord in augustus j.l.,

Maar iemand anders beweerde weer vorige week, dat dat niet zo was.

Dus ben je daar 100% zeker van of zijn er bepaalde randvoorwaarden?

Kortom weet je precies bij wie, wat en waar?

Dat is handig om door te geven voor degenen die nog moeten.

Terlet biedt ook nu (SZT) LPE testen aan overigens.
kosten ca. 115, - Euro
1e examen 10 december dacht ik.

Goos Hageman mag level 4, 5 en 6 afnemen hoorde ik van hem.


Hier onder wat Terlet info:

LPE NIEUWSBRIEF
Stichting Belang Zweefvliegers Terlet LAATSTE NIEUWS 15 november 2010
LPE nu mogelijk op Terlet
Vanaf begin december 2010 kunnen leden van de KNVvL hun taalvaardigheidstoets in de Engelse taal, de LPE, doen op Terlet. In de maanden december, januari en februari worden diverse examendagen op Terlet georganiseerd. De LPE test is noodzakelijk voor vliegers die in het bezit zijn van een Radio Telefonie licentie in hun PPL of RPL. De SZT maakt gebruik van eigen examinatoren en de testen wordt gehouden op Terlet.

Verloopt uw Language Proficiency ook op 5 maart 2011 ?
De LPE is noodzakelijk voor iedereen die in 2008 automatisch een Language Proficiency heeft gekregen van level 4. PPL en RPL houders moeten voor 5 maart 2011 de test doen om hun RT licentie niet te verliezen. De SZT geeft deze kandidaten voorrang op ‘nieuwe’ aanvragen.


Hiermee is de vraag van Michel nog niet beantwoord.
Bovendien is bij mijn weten het RPL een paar jaar geleden al overgegaan in het GPL.
Moet de eigenaar van een GPL met RT aantekening nu wel of niet als de wiedeweerga naar Terlet voor een LPE check ?

Gr.
Eric
 
kloppertjes
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-11-2010 22:31
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

Het RPL (Recreational Pilot license) is een motorvliegbrevet vergelijkbaar met het PPL, maar alleen geldig in Nederland. En bevat dus verplicht de RT.

Of voor het GPL nu wel of niet een LPE nodig is, geen idee
Ivar Klop
 
Michel Hagoort
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-12-2010 13:18
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Het antwoord van de Knvvl op mijn vraag is: "Halverwege deze maand zal er een gesprek plaats vinden met IVW. Wij hopen daarna met een duidelijke reactie te kunnen komen hoe alle zaken in elkaar zitten en dus dit jaar duidelijkheid te kunnen geven. Na het gesprek met IVW zullen wij de uitkomst op de site plaatsen.".
 
Putje
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-12-2010 14:38
Lid

Berichten: 142
Sinds: 01.09.08

Kloppertjes schreef:
Het RPL (Recreational Pilot license) is een motorvliegbrevet vergelijkbaar met het PPL, maar alleen geldig in Nederland. En bevat dus verplicht de RT.

Of voor het GPL nu wel of niet een LPE nodig is, geen idee


Dit bericht ontving ik begin vorig jaar van IVW:

Geachte heer Van den Putte,

Op uw eerste vraag betreffende LPE.
Nee de eis voor LPE geldt voor vliegbewijzen van PPL en hoger. Houders van een RPL of GPL hebben de verplichting niet.


Dus zelfs niet voor RPL.
Gewijzigd door Putje op 03-12-2010 14:39
Marc v.d. Putte, EACzc

"Always remember that you are unique. Just like everybody else."
 
Ruud Holswilder
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-12-2010 15:20
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Zie ook dit persbericht van EASA d.d. 09/04/2010 .

Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.
 
Jan de Hulster
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-12-2010 21:31
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Zie ook dit persbericht van EASA d.d. 09/04/2010 .

Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.


Dat was ook al door de CIV op de LCO meeting en LEZ meeting in November j.l. aan clubs meegedeeld.
 
Ruud Holswilder
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-12-2010 23:17
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Jan de Hulster schreef:
Dat was ook al door de CIV op de LCO meeting en LEZ meeting in November j.l. aan clubs meegedeeld.

De CIV als doorgeefluik.
Want in tegenstelling tot de andere nationale aeroclubs zijn jullie nog niet veel verder gekomen als ik de commentaren op de EASA-regelgeving doorlees.
Het zit jullie wel gebakken?
 
Jan de Hulster
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-12-2010 07:21
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Jan de Hulster schreef:
Dat was ook al door de CIV op de LCO meeting en LEZ meeting in November j.l. aan clubs meegedeeld.

De CIV als doorgeefluik.
Want in tegenstelling tot de andere nationale aeroclubs zijn jullie nog niet veel verder gekomen als ik de commentaren op de EASA-regelgeving doorlees.
Het zit jullie wel gebakken?


Wat bedoel je met nog niet veel verder gekomen?
Heeft de CIV dan een rol daarin?
Moet de CIV dan wat doen ofzo?
Leg even uit wat je dan precies had verwacht van de CIV?
 
Ruud Holswilder
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-12-2010 10:21
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Jan de Hulster schreef:
Wat bedoel je met nog niet veel verder gekomen?
Er zijn diverse nationale aeroclubs die commentaar en wijzigingsvoorstellen hebben ingediend op de aankomende EASA regelgeving, die je zou kunnen opvatten als een versoepeling.

Jan de Hulster schreef:
Heeft de CIV dan een rol daarin?
Moet de CIV dan wat doen ofzo?
Leg even uit wat je dan precies had verwacht van de CIV?
Nee, liever niet.
Ik ben van mening dat onze belangen beter worden behartigd door de Duitsers en Britten
Blijf dus vooral niets doen, dan gaat er hopelijk ook niets kapot.
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 13-12-2010 11:42
 
Jan de Hulster
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-12-2010 18:04
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Jan de Hulster schreef:
Wat bedoel je met nog niet veel verder gekomen?
Er zijn diverse nationale aeroclubs die commentaar en wijzigingsvoorstellen hebben ingediend op de aankomende EASA regelgeving, die je zou kunnen opvatten als een versoepeling.

Jan de Hulster schreef:
Heeft de CIV dan een rol daarin?
Moet de CIV dan wat doen ofzo?
Leg even uit wat je dan precies had verwacht van de CIV?
Nee, liever niet.
Ik ben van mening dat onze belangen beter worden behartigd door de Duitsers en Britten
Blijf dus vooral niets doen, dan gaat er hopelijk ook niets kapot.



Gelukkig dan zijn we het eens.

Ik ben nl van mening dat een ieder die een RT bevoegdheid heeft zelf maar gewoon moet regelen op eigen kosten hoe die z'n LPE haalt /verlengd of niet verlengd.
Waarom?
RT is NIET voor het GPL verplicht.
Dus niemand HOEFT wat te doen.
Laat iedereen gewoon zelf z'n LPE verlenging regelen.
Houdt de verantwoordelijkheid bij de bezitter van het -voor GPL Niet verplichte- RT!

En als de Duitsers er anders tegen aankijken, dat mag.

.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 13-12-2010 19:07
 
Ruud Holswilder
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-12-2010 18:29
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Jan de Hulster schreef:
Ik ben nl van mening dat een ieder die een RT bevoegdheid heeft zelf maar gewoon moet regelen op eigen kosten hoe die z'n LPE haalt /verlend of niet verlend.
Waarom?
RT is NIET voor het GPL verplicht.
Dus niemand HOEFT wat te doen.
Laat iedereen gewoon zelf z'n LPE verlenging regelen.
Houdt de verantwoordelijkheid bij de bezitter van het -voor GPL Niet verplichte- RT!

En als de Duitsers er anders tegen aankijken, dat mag.

Eerder schreef je nog dit:
Jan de Hulster schreef:
Ga er maar voorzichtig vanuit dat LPE voor RT op je EASA brevet gewoon verplicht wordt.
Dus misschien met een overgangsregelingetje in 2012-2013.??

Waarom?
RT komt als verplichting op het EASA brevet tzt. (communications)
Tja en als je dat dan op je EASA brevet hebt dan, moet het natuurlijk ook goed zijn. Dus > level 4

Dat is wat ik inschat.

EASA schreef:
Zie ook dit persbericht van EASA d.d. 09/04/2010 .

Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.

Ik denk dat wij als NL zweefvliegers blij mogen zijn dat jij daar niets te vertellen hebt.
 
Jan de Hulster
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-12-2010 19:04
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Jan de Hulster schreef:
Ik ben nl van mening dat een ieder die een RT bevoegdheid heeft zelf maar gewoon moet regelen op eigen kosten hoe die z'n LPE haalt /verlend of niet verlend.
Waarom?
RT is NIET voor het GPL verplicht.
Dus niemand HOEFT wat te doen.
Laat iedereen gewoon zelf z'n LPE verlenging regelen.
Houdt de verantwoordelijkheid bij de bezitter van het -voor GPL Niet verplichte- RT!

En als de Duitsers er anders tegen aankijken, dat mag.

Eerder schreef je nog dit:
Jan de Hulster schreef:
Ga er maar voorzichtig vanuit dat LPE voor RT op je EASA brevet gewoon verplicht wordt.
Dus misschien met een overgangsregelingetje in 2012-2013.??

Waarom?
RT komt als verplichting op het EASA brevet tzt. (communications)
Tja en als je dat dan op je EASA brevet hebt dan, moet het natuurlijk ook goed zijn. Dus > level 4

Dat is wat ik inschat.

EASA schreef:
Zie ook dit persbericht van EASA d.d. 09/04/2010 .

Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.

Ik denk dat wij als NL zweefvliegers blij mogen zijn dat jij daar niets te vertellen hebt.



Nou maak je niet ongerust.

Ik vind het inderdaad de verantwoordelijkheid voor de RT bezitters om hun LPE zelf te regelen.

Maar inderdaad toen ik dat andere tekstje schreef was volgens anderen die zich er al beter in hadden verdiept de inschatting dat tzt best de RT en het daarbij behorende LPE TOCH uiteindelijk verplicht kan worden ook voor het EASA GPL. Praktisch : denk aan na 2013-2015 of zo.
Maar wat maakt het uit? We wachten lekker af. En ieder neemt zijn eigen beslissing wat hij wil.

Maar laten we wel zijn het is NIET de verantwoordelijkheid van de CIV om dat WEL/NIET RT en WEL/NIET LPE in welke richting dan ook te sturen. Althans dat vind ik.

Sterker nog als RT verplicht mocht worden voor het GPL, laat gewoon de commerciele partijen dat regelen en aanbieden.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 13-12-2010 19:09
 
TonS
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-12-2010 20:40
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Jan de Hulster schreef:
Ik vind het inderdaad de verantwoordelijkheid voor de RT bezitters om hun LPE zelf te regelen.

Maar inderdaad toen ik dat andere tekstje schreef was volgens anderen die zich er al beter in hadden verdiept de inschatting dat tzt best de RT en het daarbij behorende LPE TOCH uiteindelijk verplicht kan worden ook voor het EASA GPL. Praktisch : denk aan na 2013-2015 of zo.
Maar wat maakt het uit? We wachten lekker af. En ieder neemt zijn eigen beslissing wat hij wil.

Maar laten we wel zijn het is NIET de verantwoordelijkheid van de CIV om dat WEL/NIET RT en WEL/NIET LPE in welke richting dan ook te sturen. Althans dat vind ik.

Sterker nog als RT verplicht mocht worden voor het GPL, laat gewoon de commerciele partijen dat regelen en aanbieden.


Ik snap deze onverschilligheid niet. RT is op dit moment niet verplicht voor het GPL, maar zonder RT kun je binnenkort echt helemaal nergens meer vliegen, dus dat zie het maar als een soort verborgen verplichting. En betreffende het LPE: een RT praktijkexamen wordt afgenomen in het Engels, dus als je daarvoor slaagt is het toch onzin om daarna alsnog een aparte taaltest af te nemen? En ik ben blij dat er nog partijen die voor onze belangen opkomen. Als het aan commerciële partijen ligt hebben we straks elk jaar opneiuw een test om te kijken of we het allemaal nog kunnen. Brengt lekker geld in het laatje...
 
markv
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-12-2010 21:24
Lid

Berichten: 63
Sinds: 02.09.08

TonS schreef:
RT is op dit moment niet verplicht voor het GPL, maar zonder RT kun je binnenkort echt helemaal nergens meer vliegen, dus dat zie het maar als een soort verborgen verplichting.


Ik zie nog steeds geen reden om het voor het GPL verplicht te stellen. Als er formeel niets geregeld is hoeven we dat onszelf toch ook niet op te leggen?

Als ik naar onze vereniging kijk is er een groot deel van de leden die niet overland vliegen en dus ook geen RT behoefte of noodzaak hebben. En ja bij ons zijn de vluchten weliswaar niet zo lang, maar nog wel een redelijk vrij luchtruim. Door met een RT verplichting bij het GPL te schermen wordt de drempel onnodig verhoogd.

Kortom: denk niet teveel vanuit je eigen situatie, ieder kan dat voor zichzelf wel bepalen.
 
Jan de Hulster
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-12-2010 21:34
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

markv schreef:
TonS schreef:
RT is op dit moment niet verplicht voor het GPL, maar zonder RT kun je binnenkort echt helemaal nergens meer vliegen, dus dat zie het maar als een soort verborgen verplichting.


Ik zie nog steeds geen reden om het voor het GPL verplicht te stellen. Als er formeel niets geregeld is hoeven we dat onszelf toch ook niet op te leggen?

Als ik naar onze vereniging kijk is er een groot deel van de leden die niet overland vliegen en dus ook geen RT behoefte of noodzaak hebben. En ja bij ons zijn de vluchten weliswaar niet zo lang, maar nog wel een redelijk vrij luchtruim. Door met een RT verplichting bij het GPL te schermen wordt de drempel onnodig verhoogd.

Kortom: denk niet teveel vanuit je eigen situatie, ieder kan dat voor zichzelf wel bepalen.


Helemaal mee eens.

GPL-houders die het RT (/LPE) willen behalen doen dat gewoon net zoals de afgelopen 30-40 jaar.
Dat men nu om de RT (maar dus NIET de GPL houders, maar alleen PPL en TMG e.d. ) geldig te houden een LPE test moeten doen, tja het zij zo.

In ieder geval in Nederland is RT en LPE NIET verplicht voor GPL houders.

Of dat onder EASA op langere termijn zo blijft, dat zal de toekomst dus wel leren.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 13-12-2010 22:08
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden